کشور استرالیا ، کشوری توسعه یافته در نیمکره جنوبی می باشد که ششمین کشور پهناور دنیا است . پایتخت کشور استرالیا ، شهر کانبرا است ، شهری که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد . اسپانیا دارای مرز خاکی با کشور دیگری نیست و اطراف آن را از شرق ، اقیانوس آرام ، از جنوب اقیانوس منجمد شمالی ، از غرب اقیانوس منجمد شمالی ، از غرب اقیانوس هند و از شمال چندین دریا و خلیج در بر گرفته است . همچنین کشور استرالیا سرزمین اصلی قاره اقیانوسیه به شمار می آید که کوچک ترین قاره دنیا است . کشور استرالیا ، دارای 6 ایالت و 2 قلمرو اصلی و بزرگ می باشد و فرق بین ایالت و قلمرو بیشتر در نحوه حکومت آنها است . ایالت های کشور استرالیا یا استان های کشور استرالیا در قانون خودمختار عمل می کنند در حالی که قلمروها عموما تحت نظر دولت مرکزی می باشند .

برای اقامت و تابعیت در استرالیا روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در استرالیا ” را مطالعه فرمایید .

قلمروها و ایالت های کشور استرالیا به شرج زیر می باشد :

  1. قلمرو مرکزی استرالیا در کشور استرالیا

قلمرو مرکزی استرالیا ، با جمعیت ۴۰۰ هزار نفر و شهر کانبرا مرکز این قلمرو و پایتخت ملی کشور استرالیا محسوب می شود. قلمرو مرکزی مجلس و ادارات مهم کشور همگی در شهر کانبرا قرار دارد . شهر کانبرا در یک دره بزرگ در قسمت جنوبی استان نیو سات ولز واقع شده است . شهر کانبرا به خاطر حضور مجلس ، موزه یادبود جنگ استرالیا ، گالری ملی استرالیا و موزه ملی استرالیا شهرت دو چندانی کسب کرده است.

  1. قلمرو استرالیای شمالی در کشور استرالیا

قلمرو استرالیای شمالی ، یکی از مهمترین مناطق در شمال کشور استرالیا به مرکزیت داروین است . این قلمرو از شرق به کوئینزلند، از غرب به استرالیای غربی و از جنوب به استرالیای جنوبی محدود می ‌شود. امروزه صنعت توریسم از مهم‌ ترین منابع درآمد این قلمرو به شمار می ‌رود. از جمله ایالت های کشور استرالیا می توان به شهرهای داروین، پالمرستون و آلیس اسپرینگز اشاره کرد .

  1. ایالت استرالیای جنوبی در کشور استرالیا

ایالت استرالیای جنوبی ، خشک ترین ایالت در بین ایالت های کشور استرالیا می باشد به طوری که بالای ۶۰ درصد آن کویر است و ۸۰ درصد مناطق آن بارش سالانه کمتر از ۲۵۰ میلی لیتر دارند. این ایالت از جنوب به اقیانوس منجمد جنوبی، از غرب به ایالت استرالیای غربی، از شمال به سرزمین شمالی، از شمال شرق به کوئینزلند و از شرق به ایالت ویکتوریا و ولز جنوبی جدید محدود است. ایالت استرالیای جنوبی با تمام ایالت ‌های استرالیا غیر از تاسمانی مرز مشترک دارد . از جمله شهرهای ایالت استرالیای جنوبی می توان بهآدلاید، ماونت گمبیر، گاولر، وایالا، ماونت بارکر، مورای بریج، پورت لینکُلن، پورت پیری، پورت آگوستا، ویکتور هاربور، گولوا، ناراکورت، هاندورف، کوبر پدی اشاره کرد . مرکز این ایالت ، شهر آدلاید است .

ایالت های کشور استرالیا
ایالت های کشور استرالیا

در مقاله ” تحصیل در استرالیا ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در استرالیا اطلاعات کسب کنید .

  1. ایالت استرالیای غربی در کشور استرالیا

ایالت استرالیای غربی با مساحت 2.529.875 کیلومتر مربع بزرگترین ایالت در بین ایالت های کشور استرالیا است که در غرب این کشور واقع شده است. این ایالت پس از جمهوری یاقوتستان در روسیه، بزرگ‌ترین ناحیه استانی در جهان می باشد . پایتخت این ایالت ، پرت می باشد که این شهر در حالی که تمام مشخصات یک شهر مدرن را دارد، شهری بسیار آرام و دوستانه ای است و هر ساله طبق مجله اکونومیست در بین ۱۰ کشور اول ممتاز در رتبه جهانی قرار می گیرد. از مهمترین شهرهای ایالت استرالیای غربی می توان به شهرهای پرت، مندورا، راکینگهام، بانبری، کالگورلی، جرالدتون و آلبانی اشاره کرد .

  1. ایالت نیو سات ولز در کشور استرالیا

ایالت نیو ساز ولز در ساال ۱۷۸۸ کشف شد و قدیمی ترین ایالت استرالیا است که مرکز آن شهر سیدنی می باشد که یکی از زیبا ترین شهر های دنیا محسوب می شود . ایالت نیو ساز ولز ، پر جمعیت ترین ایالت استرالیا می باشد که اکثر ساکنین آن در امتداد ساحل قسمت های شرق می باشند و در جنوب شرق استرالیا واقع شده است . این ایالت از شمال به کوئینزلند، از جنوب به ایالت ویکتوریا، از غرب به ایالت استرالیای جنوبی و از شرق به اقیانوس آرام احاطه شده است ایالت نیو ساز ولز ، شهرت خود را مدیون سیدنی اپرا هاوس ، پل ساحلی سیدنی و کوه های آبی می باشد .

  1. ایالت کویینزلند در کشور استرالیا

ایالت کویینزلند در شمال شرقی کشور استرالیا به مرکزیت بریزبن واقع شده است و یکی از وسیع ترین ایالت های استرالیا می باشد. این ایالت از جنوب به ایالت نیو ساوت ولز و از غرب به قلمرو سرزمین شمالی و ایالت ویکتوریا محدود می ‌شود و این ایالت از شرق و شمال به اقیانوس آرام محدود می ‌گردد.  از جمله مهم ترین شهرهای ایالت کوئینزلند می توان به ریزبن، گلد کست، تانزویل، مکای، راکهمپتن، سان شاین کست، کَنز، روما و توومبا اشاره کرد .

  1. ایالت تاسمانیا در کشور استرالیا

ایالت تاسمانیا در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی قاره اقیانوسیه واقع شده است . مرکز این ایالت شهر هوبارت است . لازم به ذکر است که 40 درصد زمین های این ایالت تاسمانی حفاظت شده است و جزء پارک های ملی و میراث جهانی یونسکو می باشد . از جمله شهرهای ایالت تاسمانی می توان به برنیه، دوونپورت و لاونس ستون اشاره کرد . به خاطر وجود همین طبیعت دست نخورده، پارک های تاسمانیا را به یکی از جذاب ترین نقاط جهان تبدیل کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت استرالیا مقاله ” اقامت در استرالیا ” را مطالعه بفرمایید .

  1. ایالت ویکتوریا در کشور استرالیا

ایالت ویکتوریا کوچکترین ایالت کشور استرالیا از لحاظ وسعت می باشد که در سال ۱۸۳۴ پایه گذاری شد و در سال ۱۸۵۱ همزمان با پیدا شدن طلا در دو منطقه بارالات و بندی گو، از شهر سیدنی جدا شد . پایتخت ایالت ویکتوریا ، شهر ملبورن می باشد که طبق مجله اکونومیست ۶ سال متوالی برترین شهر دنیا شناخته شده است. ایالت ویکتوریا پرتراکم ترین ایالت استرالیا شناخته شده و دومین ایالت از نظر جمعیت می باشد و از شمال به نیو ساوت ولز، از غرب به استرالیای جنوبی و از جنوب به دریاهای آزاد محدود است. ایالت ویکتوریا یکی از ایالت های مهم کشور استرالیا برای صنعت گردشگری است . از مهمترین شهرهای ایالت ویکتوریا می توان به ملبورن، بالارت، بندیگو، لاتروب و بنالا اشاره کرد .

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
کار در استرالیا کار در استرالیا

کار در استرالیا و شرایط اخذ انواع ویزای کار استرالیا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اگ...

تحصیل در رشته پرستاری استرالیا تحصیل در رشته پرستاری استرالیا

تحصیل در رشته پرستاری استرالیا که از رشته های پر درآمد به شمار می رود می توانند سبب موفقیت ف...

سرمایه گذاری در استرالیا سرمایه گذاری در استرالیا

سرمایه گذاری در استرالیا یکی از روش های اقامت در این کشور است. همچنین روش های زیادی برای اقا...

نظرات کاربران
Call Now Button