اکسپرس اینتری کانادا، برنامه‌ای است که دولت فدرال کانادا، از ژانویه 2015، برای مهاجرت الکترونیکی را راه اندازی کرد. این برنامه که ورود سریع به کانادا را برای مهاجران ماهر و واجد شرایط ارائه می‌دهد جزو یکی از پر طرفدارترین، روش‌های مهاجرت به کانادا می‌باشد.

هدف از این مقاله اطلاع رسانی در ارتباط با تغییراتی است که اخیرا برای روش اکسپرس اینتری کانادا از سوی اداره مهاجرت کانادا اعلام گردیده است. این تغییرات امتیاز بندی ها و شرایط اقدام را در بر نمیگیرد و تنها فیلتر هایی در برخی از برداشت ها اعمال خواهد گردید.

اکسپرس اینتری کانادا 2023

همانطور که می دانیم سه برنامه مهاجرتی در قالب اکسپرس اینتری ارائه می گردند که هر کدام پیش نیاز های خود را دارند.

  • Federal Skilled Worker Program (علاوه بر شروط زیر کسب 67 امتیاز نیز الزامی است) 
  • Federal Skilled Trades Program
  • Canadian Experience Class

پیش نیاز های هر 3 برنامه مهاجرتی: ستون وسط مربوط به اصلی ترین برنامه ایست که متقاضیان از خارج از کشور کانادا می توانند اقدام نمایند. ستون چپ و راست نیاز به حضور قبلی در کشور کانادا دارد.

شرایط احرازCanadian Experience ClassFederal Skilled Worker ProgramFederal Skilled Trades Program
مهارت های زبانداشتن مدرک زبان آیلتس جنرال با نمره 6 در هر 4 مهارت برای مشاغل مدیریتی و حرفه ای آیلتس حدودا5 برای مشاغل مهارتی  (یا نمره فرانسه معادل)آیلتس جنرال با نمره 6 در هر 4 مهارت (یا نمره زبان فرانسه معادل)آیلتس جنرال با نمره حدود 5 در مهارت های شفاهی و حدود 4 در مهارت های کتبی (یا نمره زبان فرانسه معادل)
نوع سابقه کارداشتن سابقه کار در یکی از دسته مشاغل زیر TEER 0 TEER 1 TEER 2 TEER 3داشتن سابقه کار در یکی از دسته مشاغل زیر TEER 0 TEER 1 TEER 2 TEER 3داشتن سابقه کار در مشاغل مهارتی یا ترید مشخص شده در قانون
میزان سابقه کاریکسال سابقه کار قانونی تمام وقت در داخل خاک کانادا (در 3 سال اخیر)یکسال سابقه کار تمام وقت در 10 سال اخیر2 سال سابقه کار تمام وقت مرتبط در 5 سال اخیر
جاب آفرنیاز نیستنیاز نیست ولی امتیاز محسوب می شودنیاز به جاب آفر یا مدرک حداقل یکساله مورد تایید ارگان های مربوطه داخل کانادا
Educationحدا اقلی تعریف نشدهدیپلم دبیرستانحدا اقلی تعریف نشده

اینها حداقل پیش نیازهای اقدام می باشند و انتخاب اصلی بر اساس امتیاز می باشد. (Express Entry rounds of invitations)

هر کدام از این برنامه ها می توانند بر اساس شرایط با روش های استانی Provincial Nominee Program یا PNP تعریف شده توسط استانهای مختلف نیز ترکیب گردند و با اضافه کردن 600 امتیاز شانس متقاضی را برای انتخاب قطعی نمایند.

تا قبل از ماه می 2023 انتخاب بر دو قاعده انجام می گردید. تمامی افراد بر اساس امتیاز در مخزن اکسپرس (Express Entry Pool) قرار می گرفتند و براساس یکی از 2 حالت زیر برداشت انجام می گرفت:

  1. General rounds of invitations: برداشت بدون در نظر گرفتن برنامه مهاجرتی
  2. Program-specific rounds of invitations برداشت فقط برای یک برنامه مشخص

تغییرات جدید اضافه شدن دسته بندی شماره 3 به عنوان نوع جدیدی از برداشت می باشد که شامل موارد زیر است:

  • Category-based rounds of invitations برداشت براساس دسته بندی های مشخص

کانادا بر اساس نیاز هر ساله دسته بندی هایی را مشخص می نماید که علاوه بر دو روش بالا، در برداشت ها طبق آن نیز عمل خواهد نمود.

دسته بندی ها بر اساس مدرک زبان، کد شغلی و تحصیلات تقسیم بندی می گردند.

برای سال 2023 دسته بندی های زیر مشخص گردیده اند که در راند های برداشت می توانند محدودیت ایجاد نمایند. این فیلتر جدید به نفع افرادی است که در این دسته بندی ها قرار می گیرند و ممکن است با امتیاز هایی پایین تر از نمره متوسط انتخاب گردیند.

دسته بندی های اعلامی برای سال 2023

علاوه بر شرایط زیر متقاضی می بایست پیش نیاز های عمومی برنامه های مهاجرتی را داشته باشد.

  1. افراد داری مدرک زبان فرانسه در حد متوسط رو به بالا

در موارد زیر متقاضی می بایست پیش نیاز های انجام مشاغل شامل مدرک تحصیلی مرتبط و سابقه کار در 3 سال اخیر را داشته باشد.

  • مشاغل حوزه بهداشت و درمان شامل و نه محدود به شنوایی سنجی، کایروپرکتیک، دندانپزشکی، تغذیه، مشاور تحصیلی، پزشک عمومی، تعلیم دهندگان افراد دارای ناتوانی، فیزیوتراپ، پرستاری و بهیاری، ماساژتراپی، علوم آزمایشگاهی، رادیوگرافیست، سونوگرافیست، تراپیست شغلی، بینایی سنجی، داروسازی، روانشناسی، درمانگر تنفسی، ماما و دستیار پزشک، جراح، طب چینی و غیره
  • مشاغل حوزه علوم، فناوری، ریاضیات و مهندسی شامل معماری، مدیریت معماری، متخصصین سیستم های تجاری، مهندسی عمران، مدیران سیستم های اطلاعاتی و کامپیوتری، مهندسین کامپیوتر، برنامه نویسان کامپیوتر، متخصصین امنیت سایبری، متخصص دیتا، تحلیلگر داده ها، مهندس برق، مندس ساخت و صنایع، متخصص سیستم های اطلاعاتی، نقشه بردار، معماری منظر، ریاضی دان، مهندسی مواد و متالورژی، محققین و مشاورین علوم طبیعی، برنامه ریزی شهری، طراح وب و برنامه نویس وب.
  • مشاغل مهارتی یا ترید شامل نصاب ساختمان، مکانیک آسانسور، فیتر، تهویه مطبوع، مکانیک ساختمانی، نجار، لوله کش، برق کار، جوشکار و سرکارگر ساختمانی.
  • مشاغل حوزه حمل و نقل شامل مونتاژ کار و بازرس قطعات هواپیما، راننده تریلی، کنترل ترافیک ریلی و دریایی، بازرس انتقال آب، کنترل پرواز، خلبان، مهندس پرواز، مکانیک و بازرس هواپیما، نگهداری خطوط ریلی و مدیران حوزه حمل و نقل
  • مشاغل مرتبط با کشاورزی و تولید مواد غذایی شامل سرویس های زراعی و باغبانی، ناظر زمین زراعی،قصابی،
اقامت دائم در کانادا

هزاران نفر سالانه در کانادا اقامت دائم دریافت می‌کنند

دولت کانادا به این واقعیت پی برده است که کانادا به مهاجران جدید نیاز دارد تا نیازهای بازار کار آینده را برآورده کند و به رشد و شکوفایی بلند مدت اقتصادی این کشور کمک کند.
سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry) به اداره شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC) اجازه می‌دهد تا به طور فعال، مهاجرانی را که ماهر هستند و یا دارای شرایط مربوطه، تحت برنامه‌های مهاجرت اقتصادی فدرال هستند، ارزیابی، استخدام و انتخاب کند.
به طور کلی برنامه اکسپرس اینتری 3 زیر شاخه دارد و از این سه روش امکان پذیر است که عبارتند از:

  1. برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)
  2. برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP)
  3. کلاس تجربه کانادایی (CEC)

برنامه اکسپرس انتری همچنین به استان‌ها و مناطق مجزا اجازه می‌دهد تا از این سیستم برای جذب نامزدهای مناسب به عنوان بخشی از برنامه‌های نامزدهای استانی (PNP) استفاده کنند تا خواسته‌های بازار کارشان را برآورده کنند.
یعنی اگر استانی در کانادا نیروی کاری مورد نظرش را ندارد، متقاضیان مهاجرت با درخواست از طریق برنامه نامزدهای استانی، می‌توانند برای کار در کانادا به آن استان‌ها بروند.

کارفرمایان نقش مهمی در انتخاب مهاجران اقتصادی خواهند داشت و می‌توانند از طریق بانک شغلی کانادا که اخیراً بهبود یافته است و همچنین استان‌ها و مناطق مربوطه در صورت لزوم به نامزدهای مناسب دسترسی داشته باشند.

واجد شرایط بودن برای اکسپرس اینتری چگونه است؟

قبل از درخواست برای اکسپرس اینتری، باید در یک سیستم امتیاز دهی با مقیاس 100 امتیاز، حداقل 67 امتیاز یا بیشتر را کسب کنید تا واجد شرایط شوید.

به طور کلی اگر بیش از 67 امتیاز کسب کنید، ممکن است واجد شرایط برنامه کارگران ماهر فدرال شوید، اما اگر امتیاز شما کمتر از 67 باشد، واجد شرایط شرکت در برنامه اکسپرس اینتری نخواهید بود.

برای اکسپرس اینتری چند امتیاز لازم است؟

برای اینکه با 100 امتیاز کامل این برنامه آشنا شوید، بهتر است هر یک از فاکتورهای مؤثر در امتیاز دهی را بشناسید و بدانید که هر کدام، چقدر امتیاز برایتان به ارمغان می‌آورند.

  • مهارت‌های زبانی (28 امتیاز)

بسیار مهم است که بتوانید به یک یا هر 2 زبان رسمی کانادا یعنی انگلیسی و فرانسه ارتباط برقرار کنید. دانستن زبان انگلیسی، فرانسوی یا هر دو به شما در بازار کار کانادا کمک می‌کند.

  • تحصیلات (25 امتیاز)

اگر در کانادا به مدرسه رفته باشید، باید گواهی دیپلم یا مدارک تحصیلی از یک مدرسه کانادایی را ارائه کنید.

  • سابقه کار (15 امتیاز)

می‌توانید برای تعداد سال‌هایی که سابقه کار تمام‌ وقت با حقوق داشته‌اید، امتیاز بگیرید. مهارت‌های شغلی در برنامه اکسپرس اینتری کانادا به 3 سطح طبقه بندی می‌شوند که عبارتند از:

  1. مهارت سطح 0
  2. مهارت سطح A
  3. مهارت سطح B
  • سن (12 امتیاز)

روزی که درخواست شما دریافت شود، بر اساس سن خود امتیاز دریافت می‌کنید.

امتیازات لازم برای اکسپرس اینتری کانادا
  • استخدام در کانادا (10 امتیاز)

در صورت داشتن پیشنهاد شغلی حداقل 1 ساله از یک کارفرمای کانادایی، می‌توانید برای اکسپرس اینتری امتیاز بگیرید. قبل از درخواست برای آمدن به کانادا تحت عنوان کارگر ماهر فدرال، باید پیشنهاد شغلی را دریافت کنید.

  • سازگاری با محیط (10 امتیاز)

شما و همسرتان یا شریک زندگی مشترکتان که با شما به کانادا مهاجرت می‌کنند، می‌توانید برای سازگاری امتیاز کسب کنید. شما و همسرتان می‌توانید با ترکیب هر یک از عناصر زیر حداکثر 10 امتیاز کسب کنید. این عناصر ارزیابی می‌کنند که شما و همسرتان چقدر در کانادا مستقر خواهید شد.

مراحل سیستم اکسپرس اینتری کانادا

برای استفاده از سیستم اکسپرس اینتری کانادا، باید مراحلی را پشت سر بگذارید که به شرح زیر هستند:

مراحل سیستم اکسپرس اینتری کانادا

مرحله اول: نامزدهای بالقوه فرم اکسپرس اینتری آنلاین را پر می‌ کنند.

داوطلبانی که واجد شرایط برنامه اکسپرس اینتری کانادا هستند، می‌توانند یک نمایه آنلاین تکمیل کنند که شامل جزئیات مختلفی در مورد خود، از جمله مهارت‌هایشان، توانایی زبانی، تحصیلات و تجربه کاری قبلی و… است.
نامزدهایی که با موفقیت معیارهای یک یا چند برنامه مهاجرت اقتصادی فدرال، تحت اکسپرس اینتری را برآورده می‌کنند، سپس در گروهی از افراد واجد شرایط طبقه بندی می‌شوند.
این افراد با توجه به شانس موفقیت اقتصادی‌شان رتبه بندی می‌شوند و متقاضیانی که بالاترین رتبه را بگیرند یا دارای پیشنهادات استخدامی یا نامزدی استانی/منطقه‌ای باشند، دعوت نامه رسمی برای درخواست خود، دریافت خواهند کرد

این روش به کانادا اجازه می‌دهد تا بهترین نامزدهای ممکن را که احتمالاً به موفقیت دست می‌یابند، انتخاب کند. کاندیدهایی که پیشنهاد شغلی معتبر یا نامزدی استانی/منطقه‌ای نداشته باشند، باید در بانک کار دولت کانادا ثبت نام کنند تا بتوانند با کارفرمایان کانادایی ارتباط برقرار کنند.
کارفرمایان واجد شرایط برای درخواست اقامت دائم، باید ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) را از طریق سازمان (ESDC) Employment and Social Development Canada دریافت کنند. هیچ تضمینی وجود ندارد که نامزدهایی با تکمیل پروفایل اکسپرس انتری و ارائه درخواست اقامت دائم، دعوت شوند.
زیرا این امر عمدتاً با رتبه آن‌ها و سایر عوامل ذکر شده در بالا همچون پیشنهاد استخدام، نامزدی استانی/منطقه‌ای و… تعیین می‌شود.

 فرم اکسپرس انتری آنلاین

مرحله دوم: دولت از نامزدهای موفق دعوت می‌ کند و اقامت دائم ظرف 6 ماه بررسی می‌ شود.

از افرادی که در این گروه رتبه بالایی بگیرند، بر اساس مهارت‌ها، تجربه، پیشنهادهای شغلی و… دعوت به عمل می‌آید تا برای اقامت دائم از طریق دریافت دعوتنامه اکسپرس انتری تحت عنوان (ITA)، درخواست خود را ارائه کنند و برای ارسال درخواست خود، 60 روز فرصت دارند. درخواست‌های الکترونیکی باید از طریق یکی از برنامه‌های زیر ارسال شوند:

  • برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)
  • برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP)
  • کلاس تجربه کانادایی (CEC)
  • برنامه نامزدهای استانی (PNP)

اکثر برنامه‌ها به سرعت توسط سازمان تابعیت و مهاجرت کانادا (CIC) ارائه می‌شوند و انتظار می‌رود که ظرف شش ماه تکمیل شوند. داوطلبانی که برای برنامه اکسپرس انتری کانادا درخواست داده‌اند اما پس از 1 سال برای درخواست اقامت دائم دعوت نشده‌اند، می‌توانند مشخصات خود را مجدداً ارسال کرده و دوباره وارد pool اکسپرس اینتری شوند، مشروط بر اینکه هنوز واجد شرایط این برنامه باشند.

این کار برای جلوگیری از عقب ماندگی و امکان پردازش سریعتر و زمان‌های چرخش است. به گفته سازمان تابعیت و مهاجرت کانادا، برنامه اکسپرس اینتری امکان مهاجرت سریعتر و کارآمدتر را به مهاجران ماهر می‌دهد.
این برنامه همچنین دولت کانادا را قادر می‌سازد تا به شرایط اقتصادی در حال تحول کانادا و اولویت‌های در حال تغییر، سریع‌تر پاسخ دهد و انعطاف‌پذیری مهاجرت را افزایش دهد.

اقامت دائم کانادا از طریق اکسپرس انتری

آیا من واجد شرایط اکسپرس اینتری هستم؟

تعیین اینکه آیا می‌توانید تحت سیستم اکسپرس اینتری درخواست بدهید یا نه، ممکن است کمی گیج کننده باشد، اما در اینجا برخی از اصول اولیه را برای شما شرح می‌دهیم تا به مشکلی برخورد نکنید.
طبق گفته اداره شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC)، اکسپرس انتری سیستمی است که برای «مدیریت درخواست‌های اقامت دائم کانادا، تحت برنامه‌های مهاجرت اقتصادی فدرال» ایجاد شده است. برنامه‌های مهاجرت اقتصادی کانادا همانطور که قبلاً اشاره کردیم، شامل برنامه کارگران ماهر فدرال، برنامه تجارت ماهر فدرال، و کلاس تجربه کانادا می‌باشد.

شرایط لازم برای واجد شرایط بودن بسته به کلاسی که می‌خواهید در آن درخواست بدهید متفاوت است. اگرچه برای همه برنامه‌ها باید از نظر قانونی در کانادا پذیرفته شوید و قصد زندگی در استان یا منطقه‌ای غیر از کبک را داشته باشید. همچنین داوطلبان باید حداقل امتیاز را در سیستم رتبه بندی جامع کسب کنند.
امتیازها را می‌توان بر اساس سن، تحصیلات، توانایی زبان، گواهینامه‌ها و تجربه کاری کانادایی و غیر کانادایی کسب کرد. در اینجا برخی از الزامات اصلی برای هر یک از 3 برنامه اقتصادی ذکر شده است:

افراد واجد شرایط اکسپرس اینتری کانادا

1. برنامه کارگران ماهر فدرال

اگر می‌خواهید از طریق برنامه کارگران ماهر فدرال استفاده کنید، ابتدا باید حداقل شرایط لازم برای تجربه کاری، توانایی زبان و تحصیلات کافی را داشته باشید. تجربه کاری باید 1 سال کار تمام وقت یا معادل کار پاره وقت با حقوق در همان شغل در 10 سال گذشته باشد و شغل باید از نوع مهارت 0 یا سطح مهارت A یا B طبقه بندی ملی شغلی در کانادا باشد.

الزامات زبان نیز شامل کسب نمره 7 درآزمون آیلتس در 2 سال گذشته است. برای تحصیل در کانادا، متقاضیان به مدرک دیپلم یا مدرک مدرک خارجی تکمیل شده و ارزیابی شده توسط یک آژانس مورد تأیید CIC نیاز دارند که نشان دهد تحصیلات تکمیل شده معادل مدرک تحصیلی کانادایی است و اعتبار دارد.

توجه داشته باشید که برای درخواست بر اساس امتیاز کارگران ماهر فدرال باید مهارت در زبان انگلیسی و یا فرانسوی، تحصیلات مورد تائید کانادا، تجربه کاری لازم، سن مناسب، پیشنهاد شغلی معتبر و سازگاری برای زندگی در کانادا را داشته باشید.
علاوه بر این، متقاضیان باید بتوانند ثابت کنند که بودجه مالی کافی برای حمایت از خود و خانوادشان در کانادا دارند، مگر اینکه قبلاً بتوانند به طور قانونی در کانادا کار کنند یا یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرما در کانادا داشته باشند.

برنامه کارگران ماهر فدرال

2. برنامه تجارت ماهر فدرال

بر اساس رویکرد اداره شهروندی و مهاجرت کانادا، کارگران ماهر برای برنامه تجارت ماهر فدرال، باید حداقل تجربه کاری و الزامات توانایی زبان را برآورده کنند. تجربه کاری باید شامل حداقل 2 سال سابقه کار تمام وقت یا تجربه کار پاره وقت معادل در 5 سال گذشته را داشته باشد.

متقاضیان همچنین باید نشان دهند که تجربه انجام وظایف مربوط به مشاغل ماهر واجد شرایط را دارند و شغل مورد نظرشان باید حتماً در طبقه بندی مشاغل ملی کانادا که با لیستی به نام ناک (NOC) مشخص شده، وجود داشته باشد و در گروه اصلی 72، 72، 82، یا 92، یا گروه کوچک 632 یا 633 باشد.

نمرات توانایی زبان در این برنامه کمتر از برنامه کارگران ماهر است. نمره 5 برای مهارت‌های زبانی صحبت کردن و شنیدن و نمره 4 برای مهارت زبانی خواندن و نوشتن در این برنامه مورد نیاز است.

متقاضیان همچنین باید یک پیشنهاد شغلی تمام وقت برای حداقل 1 سال کامل داشته باشند یا در زمینه شغلی خود، توسط یک مقام استانی یا منطقه‌ای کانادا گواهینامه دریافت کنند.
استان‌ها یا منطقه‌های جداگانه الزامات خاصی در رابطه با شرایط شغلی و فرآیند ارزیابی دارند، بنابراین یافتن نحوه عملکرد برنامه در استان یا منطقه‌ای که می‌خواهید در آن زندگی کنید، بسیار مهم است.

برنامه تجارت ماهر فدرال

3. کلاس تجربه کانادایی

برای واجد شرایط بودن در کلاس تجربه کانادایی (CEC)، باید حداقل شرایط لازم برای تجربه کاری و توانایی زبان را داشته باشید. حداقل تجربه کاری 12 ماه سابقه کار حرفه‌ای یا معادل آن، کار پاره وقت در کانادا، با مجوز مناسب، طی که 3 سال قبل از درخواست برای این کلاس، در خواست شده باشد.

این کار باید با الزامات طبقه بندی مشاغل ملی برای یکی از موارد زیر مطابقت داشته باشد: مشاغل مدیریتی با سطح مهارت NOC 0) برای مشاغل حرفه‌ای (نوع مهارت NOC A) برای مشاغل فنی و مشاغل تخصصی.
حداقل سطوح زبان برای این روش نیز به این صورت می‌باشد که نمره 7 برای مشاغل NOC 0 یا A و نمره 5 زبان برای مشاغل NOC B، مورد نیاز است.

برای استفاده از برنامه اکسپرس اینتری کانادا به چه مقدار پول نیاز دارم؟

اگر از شما دعوت شده است که برای اکسپرس اینتری کانادا درخواست بدهید، باید مدرک کتبی مبنی بر تمکن مالی مورد نیاز برای خود و اعضای خانواده‌تان که قصد دارید همراهتان به کانادا بیاورید، داشته باشید. به طور کلی هزینه‌های این روش به شرح زیر است.

تعداد اعضای خانوادهوجه مورد نیاز (به دلار کانادا)
1حدود 13 هزار دلار
2حدود 16 هزار دلار
3حدود 20 هزار دلار
4حدود 24 هزار دلار
5حدود 28 هزار دلار
6حدود 31 هزار دلار
7حدود 35 هزار دلار
برای هر عضو اضافه‌تر4 هزار دلار

برخی از هزینه‌های اکسپرس اینتری در جدول زیر آمده است:

موضوع هزینهمیزان هزینه
درخواست شما همراه با هزینه پردازش و حق اقامت دائمحدود 1500 دلار
درخواست شما بدون هزینه اقامت دائمحدود 900 دلار
هزینه همسر یا شریک زندگی با پردازش و حق اقامت دائمحدود 1500 دلار
هزینه اقامت خودحدود 1500 دلار
هزینه همسر بدون حق اقامتحدود 850 دلار
هزینه هر کودکحدود 250 دلار
هزینه حق اقامت دائمحدود 500 دلار

امتیازات اکسپرس اینتری برای تعیین امتیاز CRS چگونه محاسبه می‌ شود؟

همانطور که می دانید، سیستم جامع رتبه بندی در اکسپرس اینتری، رتبه نامزدهای واجد شرایط برای مهاجرت به کانادا را بر اساس سن، سطح تحصیلات، مهارت زبانی، تجربه کاری کانادایی و… تعیین می‌کند.

اگر می‌خواهید امتیاز CRS خود را بهبود بخشید تا برای قرعه کشی اکسپرس اینتری انتخاب شوید، راه‌های مختلفی وجود دارد که باعث افزایش شانس شما برای دریافت دعوت نامه از کانادا می‌شوند. برای هر فاکتوری همچون سن، سطح تحصیلات، داشتن یا نداشتن همسر و… امتیازات مشخصی وجود دارد که ما در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

فاکتورهای امتیازبندی اکسپرس اینتری کانادا
  • سن

حداکثر امتیازی که می‌توان در مورد سن به یک فرد متقاضی مهاجرت به کانادا اعطا کرد، 100 امتیاز (با همسر یا شریک قانونی) یا 110 امتیاز (بدون همسر یا شریک قانونی است). به منظور دستیابی به حداکثر امتیاز در هر کدام). شما باید در گروه سنی 20 تا 29 سال باشید تا امتیاز خوبی از این بخش بگیرید.

حداقل امتیازی که می‌توان برای سن اعطا کرد برای افرادی که کمتر از 17 سال سن دارند، یا بالای 45 سال (هر دو 0 امتیاز) است. برای افراد بین 17 تا 45 سال، تعداد امتیازهای اعطا شده در طیف سنی متفاوت است و در سنین 20 تا 29 سالگی به اوج خود می‌رسد.

  • سطح تحصیلات

حداکثر امتیازی که می‌توانید برای سطح تحصیلات خود دریافت کنید 150 است. این امتیاز برای مدرک دانشگاهی در سطح دکترا است و اگر همسر نداشته باشید، 140 امتیاز به شما تعلق می‌گیرد. امتیاز مدارک تحصیلی به شکل زیر است.

  • مدرک کمتر از معادل متوسطه یا دبیرستان: 0 امتیاز
  • مدرک دوره متوسطه یا معادل دبیرستان: 30 امتیاز
  • مدرک تحصیلی 1 ساله پس از متوسطه: 90 امتیاز
  • مدرک تحصیلی 2 ساله پس از دوره متوسطه: 98 امتیاز
  • مدرک تحصیلی 3 ساله پس از دوره متوسطه: 120 امتیاز
  • دو یا چند مدرک تحصیلی پس از دوره متوسطه که حداقل یکی از آنها بیش از 3 سال طول بکشد: 128 امتیاز
  • اگر مدرک دانشگاهی سطح کارشناسی ارشد، یا مدرک حرفه‌ای ورود به یک شغل با سطح A NOC: 135 امتیاز
  • مدرک تحصیلی در مقطع دکتری: 150 امتیاز
  • مهارت زبان رسمی

توانایی زبان به چهار زیر شاخه تقسیم می‌شود: خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن. حداکثر امتیازی که برای هر یک از این زیرمجموعه‌ها اعطا می‌شود امتیاز با همسر و یا 34 امتیاز، بدون داشتن همسر است. بنابراین، هنگامی که هر یک از این زیرمجموعه‌ها جمع شوند، حداکثر امتیازی که می‌توان به یک فرد اعطا کرد 128 امتیاز با همسر و 136 امتیاز بدون داشتن همسر است.

امتیازها بر اساس سطح CLB اعطا می‌شوند و به CLB 4 یا کمتر، 0 امتیاز تعلق می‌گیرد. به افرادی که CLB 10 یا بالاتر را کسب کرده‌اند، حداکثر امتیاز 32 یا 34 تعلق می‌گیرد (بسته به اینکه همسر داشته باشند یا نداشته باشند).

برای مهارت زبان فرانسه نیز حداکثر امتیاز 22 یا 24 است. برای هر زیرگروه 6 امتیاز به شما تعلق می‌گیرد که در صورت با داشتن همسر، مجموع امتیازها 22 است و در صورت نداشتن همسر، حداکثر 24 امتیاز به متقاضی تعلق می‌گیرد.

  • تجربه کاری کانادایی

حداکثر امتیازی که می‌توانید برای تجربه کاری در کانادا بدست بیاورید، 70 با داشتن همسر و 80 امتیاز بدون داشتن همسر است. سال‌های تجربه کاری کانادایی نیز امتیاز خاص خودش را دارد و به شرح زیر است.

  • کمتر از یک سال: 0 امتیاز
  • 1 سال: 40 امتیاز
  • 2 سال: 53 امتیاز
  • 3 سال: 64 امتیاز
  • 4 سال: 72 امتیاز
  • 5 سال یا بیشتر: 80 امتیاز

حداکثر امتیازی که می‌توانید برای این بخش کسب کنید، 460 امتیاز با همسر و 500 امتیاز بدون داشتن همسر است.

تجربه کاری کانادایی
  • سطح تحصیلات همسر

امتیازهای داده شده برای این دسته از 0 تا 10 متغیر است. بالاترین امتیازها به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه و مدرک دانشگاهی در مقطع دکترا تعلق می‌گیرد.

  • تسلط همسر به زبان‌ های رسمی

مهارت زبان‌های رسمی به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شود: خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن. برای هر زیرمجموعه، همسر شما می‌تواند تا پنج امتیاز بدست آورد که در مجموع 20 امتیاز می‌شود.

  • تجربه کاری کانادایی برای همسر

حداکثر امتیازی که می‌توان به همسر یا شریک زندگی مشترک اعطا کرد، 10 امتیاز است که برای تجربه کاری 5 سال یا بیشتر در کانادا اعمال می‌شود. امتیازهای این بخش با توجه به سابقه کاری همسر، به شرح زیر است:

  • کمتر از 1 سال: 0 امتیاز
  • 1 سال: 5 امتیاز
  • 2 سال: 7 امتیاز
  • 3 سال: 8 امتیاز
  • 4 سال: 9 امتیاز
  • بیشتر از 5 سال: 10 امتیاز
تجربه کاری کانادایی برای همسر

سخن پایانی

موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان به کلی پرونده شما را ارزیابی می‌کند و بهترین جنبه‌های درخواست شما را برجسته می‌کند تا مطمئن شود که بالاترین امتیاز را برای اکسپرس اینتری دریافت می‌کنید و واجد شرایط می‌شوید.
همچنین در صورت انتخاب شدن در سیستم اکسپرس اینتری کانادا، این موسسه برای کمک به شما در فرآیند پیچیده ارائه درخواست، برای ارسال به موقع درخواست و دریافت اقامت دائم کانادا، کمکتان می‌کند.

تیم حقوقی موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، از ابتدا مراجعه شما تا زمانی که به هدفتان برسید، راهنمایتان خواهد بود. بنابراین با استفاده از تجربه وکلای این موسسه و سابقه و اعتبار بیش از 18 ساله آن‌ها، مهاجرت و ورود سریع خود به کانادا را تضمین کنید.

سوالات متداول

چه کسی اکسپرس اینتری را مدیریت می‌کند؟

دولت کانادا قرعه کشی اکسپرس اینتری را انجام می‌دهد. شاخه‌ای از دولت که اکسپرس اینتری را مدیریت می‌کند سازمان (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) IRCC است که مخفف عبارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا است.

آیا همسرم می‌ تواند تحت اکسپرس انتری من کار کند؟

اگر در درخواست خود برای اکسپرس انتری، همسرتان را به عنوان یک فرد وابسته به خود اعلام کرده باشید، بله اجازه کار دارد و اگر مقیم دائم کانادا باشد، برای کار در کانادا نیازی به ویزای کار نخواهد داشت.

آیا می‌ توانم خانواده‌ ام را با سیستم اکسپرس اینتری همراه خودم به کانادا ببرم؟

متقاضیان اکسپرس انتری می‌توانند همسر یا شرکای عادی و فرزندان تحت تکفلشان را با خود به کانادا بیاورند. برای این کار، باید اعضای خانواده‌ای را که می‌خواهید با خود به کانادا بیاورید را در درخواست اکسپرس اینتری تان، وابسته و زیر مجموعه خودتان معرفی کنید.

تفاوت بین CIC و IRCC چیست؟

IRCC (سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا) اسک که در سال 2015 با CIC جایگزین شد. هیچ تفاوتی بین این 2 به جز نام وجود ندارد و CIC اکنون IRCC نامیده می‌شود.

حداقل امتیاز CRS برای کانادا در سال 2022 چقدر است؟

برای واجد شرایط بودن اکسپرس اینتری باید حداقل 67 امتیاز داشته باشید. برای انتخاب شدن در مهاجرت به کانادا به عنوان مقیم دائم کانادا، حداقل به 67 امتیاز CRS برای قرعه کشی نیاز دارید.

چگونه می‌ توانم امتیاز CRS خود را برای اکسپرس اینتری بهبود بخشم؟

شما از طریق زبان، تحصیل در کانادا، همسر، پیشنهاد کار، تجربه کاری، سطح تحصیلات، برنامه نامزدهای استانی، دریافت کمک حرفه‌ای و … می‌توانید رتبه CRS خود را برای اکسپرس اینتری کانادا بهبود بدهید.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button