انواع سند ملکی در ترکیه و شرایط خرید املاک و مستغلات در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که قصد خرید ملک در ترکیه یا سرمایه گذاری در ترکیه را دارید، احتمالا با این قبیل سوالات مواجه می شوید.
چند نوع سند ملکی در ترکیه وجود دارد؟ برای صدور سند ملکی باید چه مدارکی ارائه داد؟ سند املاک مسکونی چه تفاوتی با سند تجاری دارد؟ برای اخد تابعیت ترکیه چه نوع سندی معتبر است؟ هزینه ثبت سند ملکی چقدر است؟

در این مطلب پاسخ کلیه سوالات ارائه می شود. این مقاله توسط موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده و در اختیار شما قرار گرفته است. امیدواریم مطالب آن برای شما مفید باشد.
در صورتی که به اطلاعات بیشتری در رابطه با انواع سند ملکی در ترکیه نیاز داشتید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس بگیرید و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت به ترکیه کلیک کنید.

انواع سند ملکی در ترکیه
انواع سند ملکی در ترکیه

سند ملکی در ترکیه و شرایط کلی آن

کشور ترکیه یکی از مهم ترین مقاصد سرمایه گذاری در زمینه املاک و مستغلات در سطح جهان محسوب می شود. به همین دلیل آشنایی با سند مالکیت در ترکیه لازم بوده و مزایای زیادی به همراه دارد.

یکی از مزایای آن اخذ اقامت دائم و تابعیت ترکیه است. بلافاصله پس از دریافت سند مالکیت می توان برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کرد. حتی امکان اخذ تابعیت ترکیه از این طریق نیز وجود دارد.
سند ملکی یا تاپو سند رسمی است، که نشان دهنده اموال و مالکیت آن ها است. اداره ثبت اسناد و املاک با شعب متعدد خود در هر شهر ترکیه محل صدور سند ملکی هستند. هرگونه صدور، نقل و انتقال و استعلام سند مالکین در این اداره انجام می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کار در ترکیه برای ایرانیان کلیک کنید.

مفهوم و انواع سند ملکی در ترکیه

سند ملکی یا تاپو در ترکیه به معنای مالکیت قانونی بر هر گونه ملک و مستغلات است. این سند به صاحب ملک این اجازه را می دهد، که ملک را ثبت کند و از طریق اجاره، فروش یا انواع سرمایه گذاری ها از این ملک سود کسب کند.
مالکیت تاپو به معنای مالکیت مطلق و بی چون و چرا بر ملک است. هنگامی که سند ملکی به نام شما در بخش تاپو ثبت شود، این بدان معنی است که، ملک به طور کامل تحت مالکیت شما قرار دارد. این سند نشان می دهد، ملک فقط از طریق قرارداد فروش تایید شده در اداره اسناد رسمی خریداری شده است.

در این سند اطلاعات کاملی در مورد نوع ملک، نام صاحب ملک، عکس و اطلاعات قبلی و بایگانی شده در مورد ملک عنوان می شود.

انواع سند ملکی در ترکیه به موارد زیر تقسیم می شود:

  1. سند مالکیت قرمز: قراردادهای مالکیت ساختمان ها، خانه ها و زمین های شهری
  2. سند مالکیت آبی: قراردادهای مالکیت زمین های کشاورزی و غیر مسکونی یا سهام در املاک و مستغلات

برای اطلاعات بیشتر در مورد پاسپورت کشور ترکیه کلیک کنید.

مفهوم و انواع سند ملکی در ترکیه
مفهوم و انواع سند ملکی در ترکیه

انواع قراردادها برای تنظیم سند ملکی در ترکیه

در ترکیه برای ثبت املاک و مستغلات انواع قراردادها و اسناد وجود دارد. در کلیه قراردادهای فروش فروشنده متعهد می شود، که ملک را در صورتی که خریدار به توافقات پایبند باشد، می فروشد.
در این قراردادها روش پرداخت، تاریخ، مشخصات ملک و اطلاعات شخصی فروشنده و خریدار ذکر می شود. سند مالکیت قرمز که مربوط به مالکیت ساختمان ها و املاک مسکونی است، به 2 نوع قرارداد تقسیم می شوند:

انواع قراردادها برای تنظیم سند ملکی در ترکیه

سند مالکیت کامل در ترکیه

این سند نشان دهنده مالکیت صد در صد ملک است. در این سند اطلاعات کاملی در مورد ساختمان، منطقه، موقعیت و تعداد واحدهای آپارتمان ارائه شده است.

سند مالکیت موقت در ترکیه

این سند در یک مرحله قبل از دریافت سند کامل صادر می شود. در شرایطی که ملک هنوز در حال ساخت بوده و به سرمایه گذار یا مالک تحویل داده نشده است، این نوع سند ملکی صادر می شود.
این ملک در اداره ثبت اسناد و املاک ترکیه در پرونده املاک و مستغلات با تمامی داده های مربوط به آن ثبت می شود. اطلاعاتی مانند شماره ساختمان، محل آن و مالک اصلی ملک مذکور در سند قید می شود.

پس از اتمام کار ساختمان و تایید شهرداری این سند مالکیت موقت تبدیل به سند مالکیت کامل می شود. امروزه بسیاری از سرمایه گذاران در بخش املاک بیشتر به سمت پروژه های در حال ساخت جذب می شوند.
با پیش خرید چنینی پروژه هایی سند مالکیت موقت را دریافت می کنند. پیش خرید پروژه های در حال ساخت سود بیشتری داشته و قیمت فروش آن پس از تکمیل بسیار بالا می رود.

سند ملکی املاک تجاری در ترکیه

سند مالکیت املاک تجاری در صورت وجود تجارت فعال در ملک صادر می شود. با انجام بسیاری از فعالیت های تجاری از جمله موارد زیر می توان این سند را دریافت کرد.

  • دفاتر
  • مغازه ها
  • تمامی املاک و مستغلات برای استفاده به منظور فعالیت تجاری. حتی آپارتمان های مسکونی که به عنوان آپارتمان اداری استفاده می شوند.

تفاوت سند ملکی تجاری و مسکونی در ترکیه

مهم ترین تفاوت این 2 نوع سند در نرخ مالیات است. مالیات املاک تجاری بسیار بیشتر از املاک مسکونی می باشد. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات آینده مانند پرداخت هزینه های قانونی یا مالیات اموال باید نوع ملک خود را مشخص کنید.

ممکن است یک ملک به عنوان محل سکونت فروخته شود؛ اما قبلا به عنوان ملک تجاری در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت شده باشد. در این صورت برای جلوگیری از مشکلات حتما باید نوع سند ملکی تغییر کند.
برخی افراد تصور می کنند، که تغییر نوع سند ملک امکان پذیر نیست. باید گفت، این کار ممکن است و فقط پروسه آن کمی سخت می باشد. برای انجام این کار باید تمامی صاحبان واحدهای آپارتمان این تغییر را تایید کنند. پس از آن مراحل قانونی سریع انجام می شود.

تفاوت سند ملکی تجاری و مسکونی در ترکیه
تفاوت سند ملکی تجاری و مسکونی در ترکیه

سند مالکیت مشترک در ترکیه

این نوع اوراق مزیت مهمی برای سهامداران سرمایه گذاری به ویژه شرکا ایجاد می کند. این سند نشان می دهد، که ملک می تواند متعلق به چند نفر باشد. این کار با درج نام تمامی شرکا به همراه در صد مالکیت هر یک از آن ها انجام می شود. یکی از معایب این نوع سند این است، که شرکا مجاز به فروش سهم خود در ملک بدون رضایت سایر شرکا نیستند.

اگر یکی از شرکا بخواهد مالکیت خود را به شریک، خویشاوند یا شخص دیگری واگذار کند، تفاوتی در قانون ایجاد نمی شود. در هر صورت رضایت همه شرکا ضروری است.

سند ملکی ساختمان ها در ترکیه

این نوع اسناد در اداره مسکن ترکیه ثبت می شود. در این حالت مالکیت ساختمان به عنوان یک واحد تجزیه ناپذیر به یک مالک واگذار می شود. اطلاعات اصلی این گونه اسناد در دفتر املاک و مستغلات ذکر می شود.
اما جزئیات بخش های مستقل ملک در سند ذکر نمی شود. این موضوع به این دلیل است، که ملک به عنوان یک واحد ثبت شده و به بخش های جداگانه تقسیم نشده است. سند ملکی ساختمان برای املاکی مانند خانه های مستقل، سوله ها، انبار، کارخانه و ساختمان های مشابه صادر می شود.

سند ملکی کشاورزی در ترکیه

برخی با خرید تعدادی زمین کشاورزی سرمایه گذاری می کنند. در این نوع زمین ها طبق قانون ثبت احوال در ترکیه اجازه ساخت و ساز وجود ندارد. برای این که بتوان در زمین های کشاورزی ساخت و ساز انجام داد، باید در طرح بازسازی شهرداری ثبت شوند.
تا به عنوان زمین غیر کشاورزی در نظر گرفته شوند. برای این منظور باید زمین در محدوده جغرافیایی قرار بگیرد، که شامل طرح بازسازی شود.

در واقع این املاک به عنوان قطعات خالی و نامناسب برای ساخت  و ساز ثبت می شوند. پس از قرار گیری در طرح بازسازی نیز صد در صد نمی توان در آن به ساخت و ساز مشغول شد. این موضوع نیاز به سازماندهی پروژه و گرفتن مجوز ساخت دارد.
شهرداری زمین مورد نظر را بررسی کرده و برای صدور مجوز تصمیم می گیرد. این زمین ممکن است در قسمت جاده، پارک عمومی یا منطقه سبز قرار گرفته باشد.

سند ملکی کشاورزی در ترکیه
سند ملکی کشاورزی در ترکیه

سند سقف طبقه در ترکیه

همانطور که گفتیم در زمان پیش خرید پروژه های در حال ساخت در ترکیه سند موقت ملکی صادر می شود. زمانی که 70 در صد پروژه تکمیل شد، سند سقف طبقه صادر می شود.
این سند برای حفظ حقوق خریدار صادر شده و حق مالکیت در طبقه خاصی از ساختمان را تعیین می کند. معمولا پیمان کاران وقتی ساختمانی را با چنین سندی به خریدار فروختند، مشخصات و جزئیات ساختمان را نشان می دهند. پس از اتمام ساخت پیمانکار درخواست مالکیت کامل هر سند مالکیت را می کند.

شرایط سند مالکیت در ترکیه

ثبت ساختمان تازه ساخت در سوابق اداره ثبت اراضی در ترکیه بستگی به تایید شهرداری دارد. پس از زلزله بزرگ سال 1999 تغییراتی در قوانین شهرداری ایجاد شد. شرایط این قانون به شرح زیر است:

  • ساختمان در حال ساخت باید طبق مشخصات فنی و استانداردهای مصوب در برابر زلزله مقاوم باشد.
  • ساختمان باید دارای نردبان آتش نشانی و خروجی های اضطراری باشد.
  • وجود سیلندرهای اطفاء حریق در ساختمان ضروری است.

اجرای کلیه شرایط و ضوابط ذکر شده باید توسط مالک انجام شود. به همین دلیل قبل از خرید ملک در ترکیه لازم است، تمامی این موارد را بررسی کنید.

علاوه بر این موارد طبق شرایط ذکر شده در قرارداد خرید / فروش ملک در صورت نقض هر شرطی در قرارداد توسط خریدار، فروشنده می تواند طبق قرارداد از فروش منصرف شود. در شرایطی مانند تاخیر در پرداخت فروشنده قرارداد را فسخ می کند. این شرایط در تمامی انواع سند ملکی یکسان است.

شرایط سند مالکیت در ترکیه
شرایط سند مالکیت در ترکیه

شرایط اخذ تابعیت ترکیه

افراد خارجی می توانند با خرید ملک در ترکیه به ارزش حداقل 250 هزار دلار تابعیت ترکیه را به دست آورند. یکی از مهم ترین شرایط اخذ تابعیت این است، که ملک دارای سند مالکیت یا حق سند ملکی باشد.
اگر می خواهید از طریق خرید ملک در ترکیه تابعیت این کشور را به دست آورید، دقت کنید که ملک مورد نظر دارای سند مالکیت باشد. در غیر این صورت امکان درخواست تابعیت وجود ندارد.

هزینه سند ملکی در ترکیه

یکی از مهم ترین نکاتی که هر سرمایه گذار قبل از تصمیم برای خرید ملک در ترکیه باید در نظر بگیرد، هزینه های سند مالکیت است. یک سری از هزینه ها از جانب دولت اعمال شده و برای تملک هر گونه ملک در ترکیه باید پرداخت شود.
هزینه ها توسط خریدار باید پرداخت شود. اما ممکن است، خریدار و فروشنده توافق کنند، که هزینه را به طور مساوی تقسیم کنند.

بحث پرداخت هزینه های ملک باید قبل از هر چیزی بین طرفین مورد توافق قرار گیرد. توضیح روش پرداخت نیز در این توافق مهم است. این موارد باید به وضوح در قرارداد قید شوند. هزینه تاپو در ترکیه 4 در صد از قیمت ملک است. این هزینه تنها یک بار پرداخت شده و دولت، فروشنده و خریدار را موظف به پرداخت آن می داند.

هزینه سند ملکی در ترکیه
هزینه سند ملکی در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای پردازش انواع سند ملکی در ترکیه

قبل از صدور انواع سند ملکی در ترکیه باید برخی اسناد و مدارک را جمع آوری کرد، تا در زمان تنظیم سند ارائه شود. این مدارک عبارتند از:

  • مدارک شناسایی شخصی یا پاسپورت (مدارک فروشنده و خریدار)
  • در صورت غیبت فروشنده یا خریدار، وکالت نامه رسمی باید توسط نماینده وی ارائه شود. در این صورت اجازه دارد، قرارداد را تکمیل کند.
  • عکس (1 قطعه عکس فروشنده و 2 قطعه عکس خریدار)
  • بیمه نامه زلزله و بلایای طبیعی (می توان بیمه نامه را به راحتی از طریق هر شعبه از شرکت های بیمه داخلی و بین المللی دریافت کرد.)
  • سند ارزش فعلی ملک (توسط شهرداری صادر می شود.)
  • سند ثبت املاک مربوط به ملک
  • اسناد بانکی (در صورت استفاده از وام بانکی برای تامین مالی خرید ملک)

روند انتقال سند مالکیت در ترکیه

همانطور که قبلا گفتیم، سند ملکی سندی است، که ثابت می کند، مالک حقیقی ملک مورد نظر شما هستید. فرآیند انتقال سند ملکی به محض امضای خریدار و اسناد فروش توسط  فروشنده انجام می شود.
این انتقال در دفاتر ثبت سند مالکیت از طریق نماینده املاک صورت می گیرد. در این مرحله هزینه های سند ملکی پرداخت می شود. این هزینه ها شامل مالیات بر انتقال مالکیت، مالیات بر تمبر و مالیات بر سرمایه در گردش می شود.

اگر یکی از طرفین خارجی باشد، در حین انتقال سند ملکی یک مترجم معتبر باید حضور داشته باشد. مترجم شرایط و جزئیات را برای طرف خارجی توضیح می دهد. زیرا اسناد و مدارک همه به زبان ترکی تهیه می شوند.

روند انتقال سند مالکیت در ترکیه
روند انتقال سند مالکیت در ترکیه

سخن پایانی انواع سند ملکی در ترکیه

انواع سند ملکی در ترکیه و شرایط صدور سند مالکیت در این مطلب مورد بررسی دقیق قرار گرفت. اگر قصد خرید ملک در ترکیه یا سرمایه گذاری در این کشور را دارید، باید با انواع سند ملکی در ترکیه آشنا شوید. سند ملکی در دو نوع قرمز و آبی می باشد. سند قرمز مخصوص املاک مسکونی و شهری بوده و سند آبی مربوط به زمین های کشاورزی است.
در ترکیه برای پروژه های در حال ساخت سند جداگانه ای صادر می شود. همچنین اگر بخواهید به صورت شریکی ملکی را خریداری کنید، سند مجزایی برای آن وجود دارد. در این مطلب کلیه اسناد به طور کامل بررسی شد.

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد انواع سند ملکی در ترکیه نیاز داشتید، می توانید با کارشناسان مجرب ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید.
همچنین می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه، که پایین همین مطلب قرار دارد، عنوان کرده و پاسخ آن ها را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول انواع سند ملکی در ترکیه

✳️ انواع سند ملکی در ترکیه کدامند؟

  • سند مالکیت قرمز: قراردادهای مالکیت ساختمان ها، خانه ها و زمین های شهری
  • سند مالکیت آبی: قراردادهای مالکیت زمین های کشاورزی و غیر مسکونی یا سهام در املاک و مستغلات
  • ✳️ شرایط سند ملکی کشاورزی در ترکیه چیست؟

    در این نوع زمین ها طبق قانون ثبت احوال در ترکیه اجازه ساخت و ساز وجود ندارد. برای این که بتوان در زمین های کشاورزی ساخت و ساز انجام داد، باید در طرح بازسازی شهرداری ثبت شوند.

    5/5 - (2 امتیاز)
    مقالات مشابه
    کار در ترکیه کار در ترکیه

    کار در ترکیه همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مهاجرت به ترکیه ...

    تحصیل در ترکیه تحصیل در ترکیه

    دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی و مدرک علمی معتبری در تمام کش...

    مهاجرت کاری به ترکیه مهاجرت کاری به ترکیه

    مهاجرت کاری به ترکیه یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب خود نم...

    نظرات کاربران
    Call Now Button