امروزه بسیاری از افراد قصد تحصیل در بهترین دانشگاه های معتبر اروپا و دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه های آن کشور را دارند . مسئله اخذ بورسیه تحصیلی در هر کشوری که هزینه زندگی بالایی دارد بسیار حیاتی است چون دانشجویان در این صورت نگران هزینه تحصیل خود نیستند.
اخذ بورسیه تحصیلی در چک به دلیل شرایط ایده آل نسبت به دیگر کشورهای اروپایی ، گزینه بسیاری از دانشجویان می باشد.
 بورسیه تحصیلی در کشور چک عمدتا به دانشجویان کارشناسی تعلق نمی گیرد مگر در موارد خاص مانند تحصیل رایگان.
همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی در چک در مقطع کارشناسی ارشد نیز پایین می باشد اما در مقطع دکترا مانند سایر کشورهای اروپایی دکترا شغل محسوب می شود و به دانشجویان این مقطع بورسیه تحصیلی تعلق می گیرد. در این مقاله قصد داریم به شرح انواع بورسیه های تحصیلی در چک بپردازیم.

کشور جمهوری چک برای حمایت از اتباع خارجی انواع مختلفی از بورسیه را پیش بینی کرده که افراد می توانند برای دریافت این بورسیه ها با توجه به شرایط اقدام کنند. به طور کلی چندین نوع بورسیه برای دانشجویان در کشور چک وجود دارد. برخی از انواع بورسیه های تحصیلی در چک عبارتند از :

  • کمک هزینه دولت چک

دولت چک سالانه کمک هزینه ‌های مالی را در برنامه توسعه کمک ‌های خارجی خود قرار می‌دهد. این کمک هزینه به دانشجویان کشورهای در حال توسعه فرصت تحصیل در جمهوری چک را می‌دهد . بورسیه تحصیلی چک برای پشتیبانی از دانشجویانی که مشکل مالی دارند ، ارائه می‌شوند.
لازم به ذکر است که دولت چک کمک هزینه ‌های تحصیلی خود را در هر دو زبان چک (برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد) و انگلیسی (مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا) فراهم می‌کند. بورسیه تحصیلی جمهوری چک برای رشته ‌هایی که به زبان چک ارائه می‌شوند با توجه به نیاز های کشورهای خاص در حال تغییر می باشد . همچنین متقاضیان می‌ توانند به مدت یک سال از بورسیه تحصیلی جمهوری چک برای دوره‌ی آمادگی زبان بهره ‌مند شوند. بورسیه تحصیلی کشور چک از طرف دولت تنها برای رشته ‌های خاصی که به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شوند، اعطا می ‌شود.
روش درخواست برای کمک هزینه‌ دولت چک تنها به صورت آنلاین می باشد و پذیرش برای این کمک هزینه از نیمه دوم جولای هر سال شروع و تا ۳۰ سپتامبر همان سال ادامه می یابد.

  • بورسیه تحصیلی تحت عنوان توافق نامه دوجانبه بین المللی

وزارت آموزش و پرورش و ورزش جوانان جمهوری چک در طول یک سال کمک هزینه تحصیلی را به موجب توافق نامه ای که بین دولت چک و برخی کشورها منعقد شد به فارغ التحصیلان دانشگاه ها در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا به مدت ۲ الی ۱۰ ماه به دانشجویان در حال تحصیل و پژوهش ارائه خواهد کرد.

در مقاله ” مهاجرت به چک ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به چک اطلاعات کسب کنید.

  • بورسیه های دولتی

دولت جمهوری چک در چارچوب طرح کمک های دولتی به اتباع خارجی برای حمایت از مطالعات و تحصیل افراد در طول یک سال بورسیه هایی ارائه خواهد کرد، البته این طرح برای افرادی می باشد که در دبیرستان های چک تحصیل کرده باشند و یا اینکه افرادی که بدون گذراندن دوره دبیرستان نیز خواستار دریافت این بورسیه می باشند بایستی در آزمون های موسسات آموزشی شرکت کرده و پس از گذراندن آزمون در صورت قبولی با نمرات عالی می توانند برای دریافت بورسیه اقدام کنند.

  • بورسیه صندوق بین المللی ویشگرد(IVF)

در سال ۲۰۰۰ میلادی صندوق بین المللی ویشگرد توسط چهار عضو سازمان ویشگرد (این اعضا شامل کشورهای جمهوری چک، مجارستان، لهستان و اسلواکی) بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد و مقطع بالاتر از کارشناسی ارشد را برای دوره های ۱ یا ۲ ترم تحصیلی به متقاضیان ارائه می دهند ، تنها شهروندان برخی از کشورها از قبیل آلبانی ، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بوسنی هرزگوین،گرجستان، مقدونیه، کوزوو، روسیه، مونته نگرو ، مولدووا، صربستان و اوکراین قادر به دریافت چنین بورسیه ای هستند.

  • کمک هزینه تحصیلی از مرکز موراویا جنوبی برای تحرک بین المللی

این مرکز برای دانشجویان خارجی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا جهت مطالعات دکترا ، کمک هزینه تحصیلی ارائه می دهد.

انواع بورسیه های تحصیلی در چک
  • اسکالرشیپ برای دانشجویان دانشگاه های بین المللی

بورسیه  تحصیلی اسکالرشیب برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که متقاضی تحصیل دکترا در چک می باشند و هزینه های دانشجو را در حدود ۲۵۰ یورو ماهانه تحت پوشش قرار می دهند.

  • بورسیه تحصیلی اراسموس پلاس

بورسیه تحصیلی اراسموس پلاس (+Erasmus)  برنامه اتحادیه اروپا برای حمایت از آموزش و پرورش، جوانان و ورزش در اروپا می باشد.
برنامه تحصیل در خارج از کشور این سازمان برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می ‌شود که قصد ادامه تحصیل در کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای شریک را دارند.
در این میان افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور جمهوری چک را دارند هم می ‌توانند برای این بورسیه درخواست دهند.

  • بورسیه تحصیلی دانشگاه ماساریک برای دانشجویان هنر خارجی

ریاست دانشکده هنر دانشگاه ماساریک چک 6 جایزه و دپارتمان چک برای خارجی ‌ها شش کمک هزینه ۳ ماهه به مبلغ ۸۰۰۰ کرون برای هر ماه به دانشجویان منتخب خارجی در رشته‌ های مطالعات زبان، ادبیات و فرهنگ چک می‌پردازند.
این بورسیه تحصیلی از اکتبر تا دسامبر همان سال اعطا می‌شود و ترجیحا برای دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌ مطالعات چک را دارند، می باشد. متقاضیان این بورسیه باید دارای دانش خوب از زبان چک باشند تا بتوانند از درس ‌هایی که به این زبان تدریس می‌شوند بهره ببرند و خودشان بتوانند برگزار کننده سمینار در این زبان نیز باشند.
در موارد خاص این کمک هزینه ممکن است به افرادی در رشته ‌های روانشناسی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات آلمانی، تاریخ هنر تحصیل کنند، تعلق گیرد.
دارندگان این بورسیه می‌توانند از خوابگاه و غذای دانشگاه استفاده کنند اما این بورسیه شامل بیمه سلامت نمی‌شود.

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
مهاجرت به چک مهاجرت به چک

مهاجرت به چک و روش های اقامت در چک در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به چک از طریق ر...

تحصیل پزشکی در چک تحصیل پزشکی در چک

هر ساله هزاران دانشجوی بین المللی دانشگاه های چک را برای آموزش پزشکی به زبان انگلیسی انتخا...

تحصیل دندانپزشکی در چک تحصیل دندانپزشکی در چک

همان طور که می دانید بسیاری از متقاضیان تمایل دارند که در رشته دندانپزشکی ادامه تحصیل دهند ...

نظرات کاربران
Call Now Button