تحصیل در آلمان با وجود تنوع رشته ها و امکانات مناسب، دارای دشواری هایی نیز می باشد. تحصیل در دانشگاه های آلمان به دلیل کیفیت بسیار بالای آموزشی این دانشگاه ها و رتبه بسیار بالای دانشگاه های آلمان در رتبه بندی جهانی همواره مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است. امروزه به دلیل سطح بسیار بالای دانشگاه های کشور آلمان، افراد زیادی مایل به اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان می باشند . یکی از دلایلی که سبب شده اخذ بورسیه تحصیلی آلمان مورد توجه علاقه مندان تحصیل در آلمان قرار بگیرد ، تامین مالی می باشد . به عبارتی علاوه بر کارهای دانشجویی راه آسان تری نیز برای تامین مخارج زندگی وجود دارد و آن دریافت بورسیه تحصیلی آلمان می باشد . زبان تحصیل در آلمان ، آلمانی می باشد و تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان در برخی از دانشگاه ها مقدور می باشد . در کشور آلمان اخذ بورسیه تحصیلی بدون مدرک زبان آلمانی ممکن نیست و فرد باید دارای حداقل مدرک زبان B2  باشد . در کشور آلمان ۸ موسسه وجود دارد که عمده فعالیت آنها مربوط به حمایت مالی از دانشجویان بین المللی می باشد که این موسسات ممکن است وابسته به یک حزب سیاسی در آلمان باشند یا گروهی مذهبی را نمایندگی کنند و پیش نیاز استفاده از این نوع بورسیه ها گذراندن حداقل یک مقطع در آلمان  است. از شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان می توان به داشتن نمرات خوب در مقطع کارشناسی ، اتمام تحصیل در موعد مقرر و همچنین شرکت در سمینارهایی که از سوی موسسه مورد نظر برگزار می شود ، اشاره کرد . آنچه برای بسیاری از موسسات اهمیت دارد ، اطمینان از بازگشت متقاضی به کشور خود پس از پایان تحصیلات می باشد . تا از این طریق علاوه بر انتقال تجربیات خود به سایرین ، وجهه مثبتی نیز از جامعه و فرهنگ آلمان به مردم کشور خود منتقل کند . بورسیه های تحصیلی در آلمان به دو دسته تقسیم می شوند : دولتی و غیردولتی .در این مقاله به انواع بورسیه تحصیلی در آلمان می پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت آلمان مقاله ” اقامت در آلمان ” را مطالعه بفرمایید.

انواع بورسیه های تحصیلی در آلمان  – انواع بورسیه های تحصیلی دولتی در آلمان

انواع بورسیه های تحصیلی دولتی در آلمان عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی DAAD آلمان (خدمات دانشگاه های آلمان) : ارائه کننده کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در کشور آلمان است .  در حال حاضر این موسسه فقط در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و پست دکترا بورسیه تحصیلی می‌دهد.برای اخذ این بورسیه دانشجویان باید نشان دهند که سابقه پژوهشی قابل قبولی دارند و نسبت به دیگر دانشجویان رزومه بالاتری ارائه نمایند.برای افرادی که در مقطع دکتری تحصیل می کنند و درخواست بورسیه دارند باید به این نکته توجه کنند که تحصیل در این مقطع رایگان بوده و برای دریافت کمک هزینه زندگی این درخواست را ارائه می نمایند.  به طور میانگین بورس تحصیلی در مقطع دکتری به ارزش ۱۲۰۰ یورو در ماه است. اگر مدارک دانشگاهی معتبر، نمرات برجسته و پروپوزال قوی دارید می‌توانید اقدام به اخذ بورس تحصیلی کنید.
  • بورسیه تحصیلی اراسموس یا اراسموس پلاس : بزرگترین ارائه دهنده بورسیه تحصیلی در اتحادیه اروپا می باشد که توسط کمیسیون اروپا هدایت می شود و دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در اروپا را تامین مالی می نماید و هزینه زندگی افراد در برنامه مبادله دانشجو جهت تحصیل در اروپا را تقبل می کند .
  • بورسیه تحصیلی پزشکی آلمان : این بورسیه در برخی از دانشگاه های خاص ارائه می شود و شرایط اخذ بورسیه پذیرش از دانشگاه های آلمان متفاوت می باشد .

انواع بورسیه های تحصیلی در آلمان  – انواع بورسیه های تحصیلی غیر دولتی در آلمان

 انواع بورسیه های تحصیلی غیر دولتی در آلمان عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی هاینریش بل برای دانشجویان بین المللی: بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا که قصد تحصیل در آلمان در یک موسسه معتبر دارند اعطا می گردد.
  • بنیاد توپفر آلفرد : بورسیه های تحصیلی برای دانش آموزان اروپا (به استثنای کشور آلمان)، اسرائیل و ترکیه که به دنبال تحصیل در مقاطع تکمیلی (به جز مقطع کارشناسی) در رشته های فرهنگی، علوم اجتماعی، هنر، معماری و یا کشاورزی و جنگلداری هستند ، اعطا می گردد.
  • بورسیه بین المللی دوره فوق دکترا فلوشیپ انیشتین : این بورسیه تحصیلی توسط بنیاد انیشتین برای تحقیقات فوق دکتری در دانشگاه برلین اعطا می شود.

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در کشور آلمان دارید می توانید مقاله ” تحصیل در کشور آلمان ” را مطالعه نمایید.

  • بورسیه کنراد آدناور از بنیاد بورسیه (KAS) : بورسیه های تحصیلی ماهانه کارشناسی ارشد و دکترا برای متقاضیان بین المللی زیر 30 سال که مدرک دانشگاهی خود را قبلا در کشور خود تکمیل کرده اند اعطا می شود و نیاز است فرد شواهدی از عملکرد تحصیلی بالاتر از متوسط را داشته باشد و به طور فعال در کارهای داوطلبانه به نفع جامعه در کشور خود درگیر شده و علاقه مند به مسائل سیاسی باشد.
  • تحقیقات فرصت های مطالعاتی هومبولت برای دانشجویان و محققان فوق دکترا: بورسیه تحصیلی فوق دکترا برای دانشمندان و محققان در هرشاخه و ملیت اعطا می گردد و این بورسیه به دانشجویان و محققان بین المللی واجد شرایط برای گذراندن دوره ای مشخص در گئورگ فورستر اعطا می شود.
  • فرصت های مطالعاتی بین المللی ماری کوری (IIF) برای کشورهای در حال توسعه : بورسیه پژوهشی فوق دکترا برای دانشجویان بین المللی خواهان تحصیل در آلمان اعطا می گردد. بودجه این بورسیه توسط کمیسیون اروپا تامین می شود.
  • بورسیه کورت هانسن برای شاخه های علوم : این بورسیه برای تحصیل در آلمان در رشته های علوم ارائه شده است که بودجه آن توسط بنیاد بایربه دانش آموزانی که در حال آموزش برای تبدیل شدن به مربیان در زمینه علم باز هستند اعطا می گردد.
  • بورسیه تحصیلی Mawista : این بورسیه تحصیلی برای افرادی می باشد که خارج از کشور خود برای تحصیل اقدام می کنند ، در حالی که از یک کودک مراقبت می کنند و شامل افرادی که قصد تحصیل درآلمان را دارند.
  • بورسیه تحصیلی  Stipendium: این بورسیه تحصیلی بر اساس لیاقت به دانشجویان در حدود € 300 در ماه به دانشجویان بسیار با استعداد که در دانشگاه های آلمان ثبت نام کردند تعلق می گیرد. ملیت و درآمد شخصی بر روی شانس گرفتن این بورسیه تاثیری نمی گذارد.
  • بورسیه انجمن هلمهولتز : این بورسیه تحصیلی، دانشجویان دکترا و فوق دکترا از سراسر جهان را تامین مالی می کند و به آنها این فرصت را می دهد که به انجام تحقیقات در مرکز هلمهولتز در آلمان بپردازند.

انواع بورسیه های تحصیلی در آلمان  – بورسیه های تحصیلی دانشگاه خاص برای تحصیل در آلمان

هر دانشگاهی یا هر نوع بورسیه تحصیلی تا مبلغ خاصی دانشجو را یاری می رساند، بنابراین مهم است بدانید مبلغ بورسیه و فاند تحصیلی آلمان بسته به دانشگاه انتخابی فرد متفاوت می باشد. با دریافت بورسیه شهریه دانشجویان بورسیه آلمان به طور کامل و یا تا حدودی چشم پوشی می شود . بورسیه های تحصیلی دانشگاه خاص برای تحصیل در آلمان به شرح زیر می باشد :

  • بورسیه DRD برای دانشجویان جنوب صحرای آفریقا : بورسیه تحصیلی که بر اساس لیاقت به دانشجویان از کشورهای در حال توسعه و کشورهای جنوب صحرای آفریقا که دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مدیریت عمومی و مدیریت توسعه در دانشگاه رور بوخوم هستند اعطا می شود . برنامه های این دانشگاه هماهنگ با دانشگاه  UWC در آفریقای جنوبی می باشد.
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی بین المللی برمن (BIGSSS) : فرصت مطالعه برای دوره های دکتری و برای دانشجویان دوره فوق دکترا برای تحصیل در دانشگاه برمن آلمان با کمک بورسیه را فراهم می کند. مؤسسه میزبان این بورسیه دانشگاه ژاکوبز برمن است. تعداد ۵ کمک هزینه در سال اعطا می شود. ارزش کمک هزینه ۱۳۰۰ یورو در ماه به مدت ۳۶ ماه است.
  • دانشگاه فرانکفورت آلمان در رشته امور مالی و دکتری مدیریت: این بورسیه شامل چشم پوشی از شهریه برای دانشجویان دکترا برای تحصیل در یک برنامه انگلیسی زبان در فرانکفورت در رشته امور مالی، حسابداری، ریاضیات و مدیریت کسب و کار اعطا می گردد.
  • فرصت های مطالعاتی تحقیقاتی بین المللی دانشگاه هومبولت آلمان : فرصت تحقیق و پژوهش و مشارکت برای دانشجویان بین المللی برای تحقیق در رشته های تاریخ، انسان شناسی، حقوق، جامعه شناسی، علوم سیاسی، جغرافیا، اقتصاد یا مطالعات منطقه در دانشگاه هومبولت آلمان می باشد.
ورسیه های تحصیلی دانشگاه خاص برای تحصیل در آلمان

ورسیه های تحصیلی دانشگاه خاص برای تحصیل در آلمان

شما می توانید برای مهاجرت به آلمان مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به آلمان ” را مطالعه فرمایید .

  • فرصت های مطالعاتی بین المللی دکتری در دانشکده تحقیقات ماکس پلانک در رشته های دینامیک سازه : این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در سطح دکترا جهت تحصیل در دانشگاه هامبورگ آلمان در زمینه های فیزیک یا شیمی می باشد .
  • بورسیه برنامه FRIAS Cofund برای محققان بین المللی : این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در دانشگاه فرایبورگ آلمان برای انجام تحقیقات می باشد .
  • بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ آلمان : این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ آلمان (برای همه رشته ها به جز رشته طراحی، بهداشت عمومی و مدیریت دولتی) در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.
  • بورسیه بین المللی تحصیلی HHL برای کارشناسی ارشد : این بورسیه تحصیلی برای تحصیل در رشته های مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه  لایپزیگ آلمان در دانشکده مدیریت است .
  • بورسیه بین المللی در مقطع دکترا در دانشکده تحصیلات تکمیلی شرق و جنوب شرقی اروپا : این بورسیه برای تحصیل در سطح کارشناسی ارشد در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و یا دانشگاه رگنسبورگ آلمان به عنوان همکار تحقیقاتی برای مطالعات شرق و جنوب شرق اروپا اعطا می شود .
  • بورسیه تحصیلیKAAD برای کشورهای در حال توسعه : ارائه کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در کشورهای در حال توسعه برای تحصیل در یک دانشگاه آلمانی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا اعطا می شود . متقاضیان باید از مهارت های آلمانی زبان و از فرقه کاتولیک مسیحی باشند.
  • بورسیه های تحصیلی کوفی عنان MBA برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه: این بورسیه جهت تحصیل تمام وقت، برای دوره های  MBA یک ساله در مدرسه های اروپایی مدیریت و فناوری (ESMT) در برلین می باشد . متقاضیان این کمک هزینه می بایست در یکی از کشورهای توسعه یافته LDCS یا کشورهای درحال توسعه LLDC اقامت داشته باشند.
  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه اولم آلمان برای دانشجویان بین المللی: این کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین المللی در حال نزدیک شدن به فارغ التحصیلی در دانشگاه اولم اعطا می گردد و این بودجه تنها برای یک ترم ارائه می شود.
  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه هامبورگ آلمان بر اساس شایستگی: این بورسیه به همه دانشجویان برجسته بین المللی (برای تمام سطوح) که حداقل دو ترم تحصیل کرده اند تعلق می گیرد و برای متقاضیانی که دچار نیاز مالی می باشند و در این دانشگاه در حال تحصیل هستند .
  • کمک هزینه تحصیلی دانشگاه آخن آلمان RWTH  : فرصت های مالی که تنها برای دانشجویان بین المللی و در دانشگاه RWTH آخن فراهم می شود.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا

کشور کانادا در آمریکای شمالی واقع شده است که با توجه به وسعت بالای این کشور هر سال مهاجران ز...

تحصیل پزشکی در قبرس تحصیل پزشکی در قبرس

کشور قبرس از نظر علمی در تمامی رشته های تحصیلی به خصوص رشته های پزشکی و دندان پزشکی پیشرفت ه...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
شکوفه مقربی

سلام وقتتون بخیر توضیحی برای تحصیل در دوره ی دکترای پرستاری در آلمان ندیدم میشه لطفا راهنمایی بفرمایید

سارا جوادی

با سلام این رشته تا مقطع دکتری تحصیلات آکادمیک ندارد.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button