اقامت پس از تحصیل در یونان (Greece)

اقامت پس از تحصیل در یونان برای دانشجویان بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.دانشجویانی که جهت تحصیل از کشورهای غیر اروپایی به یونان سفر می کنند همواره به دنبال راه هایی جهت تمدید اقامت پس از تحصیل در یونان هستند لذا با توجه به قوانین کنونی یونان، اقامت پس از تحصیل در یونان برای دانشجویان بین المللی امکان پذیر است. دو سیستم متمایز آموزشی برای تحصیلات تکمیلی در یونان وجود دارد: دانشگاهها، مؤسسه آموزش عالی TEIطول دوره کارشناسی ارشد در یونان معمولأ یک تا دو سال است. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در صورتی که گذرنامه معتبر داشته باشند، منبع مالی کافی برای پرداخت هزینه های دوره تحصیل خود را داشته باشند و از یک دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی در یونان پذیرش داشته باشند می توانند درخواست ویزای تحصیلی بدهند. مجوز اقامت تحصیلی برای طول دوره تحصیل اعتبار دارد و پس از آن دانشجویان در صورتی می توانند مجوز اقامت را تمدید نمایند که دلایل متقن برای اقامت در یونان داشته باشند مثل استخدام در شغل مناسب یا کارآفرینی در یونان. اقتصاد یونان در زمان بحران منطقه یورو به شدت تحت تأثیر قرار گرفت و درصد بیکار در سال 2010 به میزان قابل توجهی افزایش یافت اما مشکلات اقتصادی در سالهای اخیر تا حدی برطرف شد.

محل اقامت دانشجویان معمولأ در خوابگاه دانشجویی یا مسکن شخصی است. البته تعداد اندکی از دانشجویان مسکن شخصی دارند و اکثرأ در خوابگاههایی که دانشگاه معرفی می کند اقامت دارند. یک مسکن جایگزین که معمولأ برای اقامت دانشجویان معرفی می شود اقامت در یک خانواده یونانی است. آب و هوای یونان مدیترانه ای است و تابستان های گرم و خشک دارد و قطعأ مقصد جذابی برای دانشجویان بین المللی است. سردترین ماههای سال دسامبر و فوریه است. شبکه حمل و نقل عمومی بسیار قوی در یونان وجود دارد. با توجه به آب و هوای مطلوب و هزینه های مقرون به صرفه در یونان این کشور از مقاصد اصلی برای تحصیل دانشجویان بین المللی است لذا با توجه به افزایش تقاضای تحصیل در یونان می بایست سیستم کاروزی و کار دانشجویی منظمی از جانب دولت یونان اجرایی شود.

دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به دو زبان انگلیسی و یونانی ارائه می گردد اما دوره کارشناسی و مدارس در اغلب دانشگاهها به زبان یونانی در حال آموزش هستند لذا اکثر متقاضیان تحصیل در یونان برای تحصیل در دوره های تکمیلی مانند کارشناسی ارشد و دکترا به یونان سفر می کنند.تعداد زیادی از متقاضیان به دنبال کار و اقامت در این کشور هستند.

بهترین فرصتهای شغلی برای فارغ التحصیلان در شرکت های بزرگ چند ملیتی است. جهت کاریابی و جستجوی شغل صفحات آنلاین وبسایت ها و آژانس های کاریابی بهترین منابع هستند. اگر دانش زبان یونانی داشته باشید و قادر به صحبت به این زبان باشید مشاغل بیشتری در انتظار شما خواهند بود. صنایع عمده یونان گردشگری، پارچه، غذا و تنباکو، نفت، معدن، صنایع فلزی، مواد شیمیایی، وسایل نقلیه موتوری و خرده فروشی است. ساخت و ساز در یونان جزء صنایع در حال کاهش است. کمبود نیرو در مشاغلی از جمله فروش، تکنسین ها، حسابداری و تخصص حقوقی احساس می شود.شرکتهای عمده و بزرگ در یونان شامل: Hellenic Petroleum، ANT، سازمان مخابراتی OTE، Vodafone یونان، Intracom، ANEK Lines، Alpha Bank، بانک ملی یونان، گروه آتتیک

میانگین ساعت کار در یونان 40 ساعت در هفته است البته دانشجویان در زمان تحصیل به صورت پاره وقت اجازه کار دارند و اغلب در مشاغل دانشجویی مثل مشاغل خدماتی مشغول به کار می شوند. پس از اتمام تحصیل دانشجویان بین المللی این فرصت را دارند که در صورتی اخذ تأیید از کارفرما و معرفی به اداره کار اقامت تحصیلی را به اقامت کاری تبدیل کنند. تعداد روزهای تعطیل در سال 20 روز است. نرخ مالیات بر درآمد برای مشاغل تمام وقت بین 22% تا 45% متغیر است.

برای درخواست شغل می بایست یک رزومه CV کامل شامل تمام تجربیات تحصیلی و حرفه ای خود در یک یا دو صفحه تهیه کنید و اطمینان حاصل کنید این رزومه متناسب با شغل مورد نظر تهیه شده. هر گونه جزئیات مرتبط با دانش و تجربه مانند دانش زبان، مهارت فنی و هرگونه دانش تخصصی خود را در این رزومه درج نمایید. بسیاری از شرکتها در یونان فرمهای مشخصی به جای رزومه ارائه می دهند که با تکمیل این فرم ها و ارسال آن درخواست شما ثبت و بررسی می شود. اینکه دو یا سه جلسه مصاحبه برای استخدام برگزار شود امری طبیعی است اما ممکن است حتی یک مصاحبه اسکایپ برای شغلی قانع کننده و کافی باشد. بسیاری از وبسایتها مثل EURES و کاریرا، آژانس های استخدام و روزنامه های یونانی مثل AVGI، Eleftherotypia، تونوا و به ویما منابع اصلی برای جستجوی شغل در یونان هستند.تجربه کاری موقت در زمان تحصیل روشی بسیار عالی برای یادگیری زبان یونانی است همچنین رزومه خوبی برای کار پس از تحصیل فراهم می کند. سازمانهای زیر می توانند شما برای کارآموزی و کارورزی کمک کنند:

  • (AIESEC) انجمن مطالعات بین المللی علوم اقتصاد و بازرگانی
  • (IAESTE) انجمن بین المللی تبادل دانش آموزان برای تجربه فنی

اکثر شهروندان اتحادیه اروپا برای تحصیل و کار دریونان نیازی به ویزا ندارند اما شهروندان خارج اتحادیه اروپا جهت تحصیل در یونان می بایست از سفارت یونان در کشور محل اقامت خود درخواست ویزا دانشجویی نمایند. شهروندان منطقه اقتصادی اروپا)EAA نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین) می توانند بدون محدودیت در یونان تحصیل، کار و زندگی کنند. این افراد به همراه خانواده و وابستگان خود از تمام حقوق و مزایای حقوق، شرایط کار، دسترسی به مسکن، آموزش و امنیت اجتماعی برخوردار هستند.هزینه زندگی در یونان به میزان قابل توجهی نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین است. این موضوع یکی از اصلی ترین دلایل انتخاب یونان برای تحصیل توسط دانشجویان بین المللی است. واحد پول یونان یورو است. سیستم بهداشت عمومی توسط مؤسسه بیمه اجتماعی (IKA) اداره می شود. به محض شروع به کار می بایست یک دفترچه بیمه از دفتر محلی IKA خود دریافت کنید.

با توجه به شرایط اقامت پس از تحصیل در یونان دانشجویانی که پس از اتمام تحصیل موفق به استخدام می شوند و از کارفرمایی تأیید می گیرند می توانند اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل نمایند. پس از اتمام تحصیل فرصت کوتاهی برای اقامت پس از تحصیل در یونان به دانشجویان داده می شود که اگر در این فرصت کوتاه که معمولأ 6 ماه است موفق به یافتن شغل مناسب شوند و از کارفرمایی تدیید بگیرند می توانند اقامت خود را در یونان تمدید نمایند و اگر 5 سال اقامت کاری و پرداخت مالیات منظم داشته باشند می توانند درخواست اقامت دائم داشته باشند.

کشور یونان یکی از امضا کنندگاه کنواسیون است  و برای تحصیل و یا حتی کار کردن در کشور یونان حتما باید زبان یونانی را بلد باشید یا اینکه حتما” باید یکی از زبانهای خارجی مانند زبان انگلیسی- اسپانیایی- آلمانی را بدانید و اینکه برای پذیرش در دانشگاه های یونان باید حتما معدل مورد نیاز را داشته باشند و اینکه در کشور یونان بیمه سلامت به مردم تعلق می گیرد و اینکه ویزای کشور یونان از نوع ویزای D می باشد. اگر می خواهید در کشور یونان یکی از دانشگاه های یونان ادامه تحصیل بدهید  از شما امتحان زبان انگلیسی می گیرند تا ببینند زبان شما در چه سطح است آزمون تافل یا ایلتس از شما می گیرند که باید نمره قبولی شما در این آزمون ۵۷۰ کتبی و ۹۰ اینترنتی برای آزمون تافل و در آزمون آیلتس نمره قبولی آن ۵/۶ است.

اقامت پس از تحصیل در یونان – شرایط کاری در کشور یونان

در قرن ۲۰ شرایط کاری در کشور یونان خیلی تغییر کرده است چون کشور یونان از لحاظ صنعتی شدن و شهرنشینی افزایش پیدا کرده است و از سال ۱۹۶۰ تعداد کارگرانی که از روستا به کشور یونان برای کار می آمدند کم شده اند و اشتغال در کشور یونان در بخش خدمات « ۲/۵۹ %» و در بخش صنعت « ۲۱ % » و در بخش کشاورزی « ۸/۱۹ % » است. و به طور معمول بیشتر مردان در قسمت صنعت مشغول به کار هستند  و معمولا” زنان در قسمت های خدمات و کشاورزی صنعتی مشغول به کار هستند.در یک هفته کاری معمولا” درکشور یونان ۸ ساعت در روز – ۵ روز در هفته  مشغول به کار هستند که با توجه به آمار اروپا کارمندان کشور یونان به طور معمول ۴۲ ساعت در هفته کار میکنند.در کشور یونان کار کردن به صورت پاره وقت در حال افزایش است

اگر فردی می خواهد به کشور یونان مهاجرت کند البته بدون رابطه همسر- فرزند و یا بدون به دست آوردن تابعیت دوگانه با اتحادیه اروپا که تمایل دارند بدون زندگی کردن در یونان ویا کار کردن در کشور یونان می توانند برای اجازه کسب کردن اقامت کشور یونان به صورت مستقل درآمد- منابع مالی  از خارج از کشور را از طریق مزایای بازنشستگی- حقوق بازنشستگی- کار کردن به صورت مجازی- پس انداز-کمک مالی که این ها یک مجوز کار نیستند.

اقامت پس از تحصیل در یونان

اقامت پس از تحصیل در یونان

کسانی که می خواهند ویزای کشور یونان را اخذ کنند  باید به کنسولگری یونان- سفارت در کشور خود درخواست ویزای ویژه بدهند که این نوع ویزا یعنی ( ویزای شینگن ملی ویزای نوع D) که نشان میدهد فرد قصد مهاجرت کردن دارد و بعد از آن  وقتی که به کشور یونان وارد شد به شهرداری کشور یونان ارائه می دهد برای اجازه اقامت کردن در کشور یونان است.افرادی که غیر از اتحادیه اروپایی هستند ومی خواهند ویزا واجازه اقامت یونانی ( بازنشستگی_ در کشور یونان زندگی کنند) باید این شرایط را داشته باشند:

  • تقریبا ۲۰۰۰ یورو یا حداقل ۲۴۰۰۰ یورو در ماه در یک حساب بانکی
  • پاسپورت حداقل ۳ ماه اعتبار آن از تاریخ اقامت پیشنهادی در کشور یونان گذشته باشد
  • مدارک لازم برای اقامت در کشور یونان
  • پاسپورت حداقل ۳ صفحه از آن باید خالی باشد
  • ۲ عکس گذرنامه ای
  • نامه از شرکت / شرکت بیمه پزشکی که پوشش فعلی بیمه شما را تایید می کند/بازگشت به وطن اعتبار برای کشور یونان
  • بانک اصلی/امنیت اجتماعی/حقوق بازنشستگی/ و در آمد شما که در ماه که باید حداقل ۲۰۰۰ یورو در ماه ویا ۲۴۰۰۰ یورو در بانک داشته باشد
  • اگر می خواهید با خانواده به کشور یونان مهاجرت کنید به صورت معمول ۲۰ % برای همسر ۴۰۰ یورو در ماه و ۱۵ % (۳۰۰ یورو در ماه ) برای فرزند.
  • گواهی پزشکی ( فرم یا یک نامه که تایید پزشکی دکتر بیمارستان را داشته باشد برای مصاحبه)
  • اگر به همراه خود کودک زیر ۱۴ سال دارید اقامت در کشور یونان برای آنان بر اساس وضعیت والدین او انجام می شود و باید شناسنامه اصلی برای هر کودک- سند ازدواج- سند طلاق
  • حداقل ۶۰ روز از تاریخ انقضا مجدد و همچنین اسناد مرتبط باید بگذرد
  • سفر به تمام کشورها باید برچسب مجوز برروی کارت شما باشد سفر فقط با گواهی آبی با عکس اجازه سفر دارید
  • اجازه اقامت تا ۳ سال زمان تمدید دارد که متقاضی واجد شرایط باید هزینه ۱۵۰ یورو در سال درآمد داشته باشد.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا.

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اقامت پس از تحصیل در نروژ اقامت پس از تحصیل در نروژ

کشور نروژ ، یک کشور بسیار کوچک واقع در شمال اروپا و دارای یک اقتصاد بسیار توسعه یافته می باش...

اقامت پس از تحصیل در رومانی اقامت پس از تحصیل در رومانی

اقامت پس از تحصیل در رومانی کشور رومانی جز کشورهای اروپای شرقی می باشد که هفتمین کشور از نظ...

اقامت پس از تحصیل در لهستان اقامت پس از تحصیل در لهستان

کشور لهستان، از جمله کشورهای اروپایی می باشد که از سیستم آموزشی با کیفیتی برخوردار است و دا...

نظرات کاربران
Call Now Button