کشور استرالیا به دلیل برخورداری از شرایط خوب زندگی و رفاه اجتماعی بالا، متقاضی زیادی را جهت مهاجرت به استرالیا  به سمت خود جذب می نماید. هدف اکثر مهاجران در بیشتر موارد اخذ اقامت و در نهایت تابعیت کشور مورد نظر می باشد. با وجود اینکه سختگیری ها در این زمینه در کشور استرالیا افزایش یافته، اما هنوز امکان اخذ تابعیت استرالیا امکان پذیر می باشد. به عنوان مثال در صورتی که شخص به صورت تحصیلی، کاری و یا سرمایه گذاری در این کشور اقدام نماید، ابتدا به صورت موقت اجازه ی اقامت در این کشور را خواهد داشت سپس می توان برای اخذ اقامت اقدام نمود و در آخر در صورت مهیا بودن تمامی شرایط می توان برای اخذ تابیعت استرالیا اقدام نمود. از روش های اخذ اقامت و در استرالیا و مهاجرت به استرالیا ، تحصیل در استرالیا می باشد. تحصیل در استرالیا به گونه های مختلف سرعت میگردد ، تحصیل گروه پزشکی در استرالیا و تحصیل داروسازی در استرالیا هز جمه موارد برای مهاجرت و اخذ اقامت استرالیا صورت می گردد.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل رایگان در استرالیا مقاله “تحصیل رایگان در استرالیا” را مطالعه فرمایید.

یکی از سوالاتی که برای افرادی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند مطرح می شود، روش اخذ تابعیت و اقامت استرالیا می باشد. مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص ، ویزای کار در استرالیا یا تحصیل در استرالیا و یا ویزای سرمایه گذاری در استرالیا می باشد. مهاجرت به استرالیا از طریق تولد فرزند نیز دارای ابهاماتی برای مردم می باشد و ما سعی نموده ایم، به بررسی روش اخذ تابعیت و اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند بپردازیم. شایان ذکر است تفاوت بین اقامت و تابعیت وجود دارد و تابعیت همان شهروندی می باشد که به شخص پاسپورت استرالیا اعطا می شود. قوانین تابعیت استرالیا مبتنی بر قانون تابعیت مصوب 1948 میلادی است. از سال 1948 به بعد قانون تابعیت بارها دستخوش تغییرات و اصلاحات شده است اما نکته مهم آن است که وضعیت تابعیت افراد بستگی به زمان تولد و قانون لازم‌الاجرا در آن زمان دارد.

اقامت و تابعیت کشور استرالیا
اقامت و تابعیت کشور استرالیا

شرایط و روش های اخذ تابعیت و اقامت استرالیا

تا قبل از ژانویه ۱۹۴۹، در قانون مهاجرت استرالیا مقرر شده بود که متقاضیانی که تبعه کشورهای تحت استعمار بریتانیا بودند، می‌توانستند به تابعیت در استرالیا درآیند. اما بعد از ژانویه ۱۹۴۹ تا آگوست ۱۹۸۶ که قانون تغییر یافت مقرر شد ، چنانچه شخصی در خاک استرالیا متولد گردد به‌طور اتوماتیک تابعیت استرالیا را اخذ خواهد نمود اما بعد از ۲۰ آگوست ۱۹۸۶ چنانچه شخصی در قلمرو استرالیا متولد گردد و یا چنانچه یکی از والدین وی تبعه استرالیا و یا مقیم دایم این کشور باشند می‌تواند به تابعیت یا شهروندی آن کشور درآید.

  • اخذ تابعیت و اقامت از طریق نسب یا اصل خون در استرالیا

اخذ تابعیت و اقامت استرالیا از طریق اصل خون بر اساس زمان تولد و همچنین ثبت تولد امکان‌پذیر بوده و دارای شرایط ذیل می‌باشد:

– طفلی که در خاک استرالیا متولد شده و در زمان تقاضای تابعیت استرالیا یکی از والدین وی تابعیت استرالیا را داشته باشد وی می‌تواند برای کسب تابعیت این کشور اقدام نموده مشروط بر آنکه تقاضای وی قبل از سن هجده سالگی باشد. چنانچه در زمان طفولیت شخص، والدین این طفل فوت نمایند شخصی که قانوناً قیم آن طفل است می‌تواند با نیابت از طفل تقاضای تحصیل تابعیت نماید.

هرگاه یکی از والدین طفل از طریق تقاضا، تابعیت استرالیا را به دست آورده باشد در صورتی می‌توانند برای فرزندانشان اقدام نمایند که حداقل بیشتر از دو سال در استرالیا اقامت قانونی داشته باشند.افراد بزرگسال زمانی می‌توانند برای کسب تابعیت از طریق نسب اقدام کنند که در خارج از استرالیا بین 26 ژانویه 1949 تا 15 ژانویه 1974 از والدین استرالیایی به دنیا آمده باشند.

  • اخذ تابعیت و اقامت استرالیا از طریق تقاضا

کسانی می‌توانند شهروندی یا تابعیت در استرالیا را از طریق تقاضا کسب نمایند که دارای شرایط زیر باشند:

  1. کسانی که دارای اقامت دائم در استرالیا بوده و بیشتر از هجده سال سن داشته باشند. همچنین دارای حسن اخلاق، تسلط بر زبان انگلیسی و اقامت مداوم در استرالیا داشته باشند.
  2. در مدت 5 سال حداقل 2 سال در استرالیا اقامت داشته باشد که دوازده ماه آن باید در دو سال قبل از ارائه مدارکش به دولت استرالیا باشد.
  3. کسانی که از طرف اتباع استرالیایی به عنوان فرزندخواندگی پذیرفته می‌شوند در صورتی می‌توانند تابعیت استرالیا را تحصیل نمایند که خارجی بوده، کمتر از هجده سال سن داشته باشند و همچنین حداقل یکی از پدر یا مادرخوانده وی استرالیایی باشد. همان طور که ملاحظه می فرمایید، فرزند خواندگی در استرالیا از راه های اخذ اقامت و تابعیت در استرالیا می باشد.

شرایط و روش های اخذ تابعیت و اقامت استرالیا
شرایط و روش های اخذ تابعیت و اقامت استرالیا

بر اساس قانون جدید تابعیت و اقامت استرالیا که در سال 2007 به تصویب رسیده است مقرر گردیده کسانی که از اول جولای 2007 به عنوان مقیم دایم درآمده باشند می‌بایستی به صورت قانونی اقامت در استرالیا داشته باشند همچنین به مدت چهار سال قبل از تقاضای تابعیت در استرالیا اقامت داشته باشند. علاوه بر شرایط فوق بایستی دارای شرایط زیر نیز باشند.

  • حداقل به مدت 12 ماه قبل از تقاضا در استرالیا به عنوان مقیم دایم حضور داشته باشند، یعنی اقامت دائم استرالیا را داشته باشند.
  • بیشتر از 12 ماه در استرالیا غیبت نداشته، همچنین قبل از تقاضا که می‌بایستی 12 ماه حضور داشته باشد نباید در طول این 12 ماه بیش از 3 سال غیبت داشته باشد.
  • تا 4 سال قبل از تقاضا، نباید به هیچ وجه در این کشور به صورت غیر قانونی حضور داشته باشد
  • آگاهی و آشنایی کامل به حقوق و تکالیف شهروندی استرالیا داشته باشد مگر برای کسانی که بیشتر از 60 سال سن داشته باشند
  • تسلط بر زبان انگلیسی داشته باشد مگر برای افراد بالای 60 سال
  • قصد اقامت در استرالیا را داشته باشد.

لازم به یادآوری است افرادی که سن آن‌ها کمتر از 18 سال بوده به تبعیت از والدین خود می‌توانند اخذ تابعیت و اقامت استرالیا را داشته باشند.

اقامت و تابعیت کشور استرالیاموارد استثنا در اخذ تابعیت و اقامت استرالیا

در مورد بعضی افراد شرایط فوق مستثنی شده است که عبارتند از:

  • فرزندان کسانی که تبعه سابق استرالیا بوده‌اند؛
  • سربازان سابق ارتش استرالیا؛
  • اطفالی که از طرف اتباع استرالیا به فرزند خواندگی در استرالیا پذیرفته شده باشند؛
  • همسر و افراد تحت تکفل اتباع استرالیا؛
  • کسانی که در خاک استرالیا به دنیا آمده باشند و تابعیت کشور دیگری را نداشته باشند.

اقامت و تابعیت کشور استرالیاتابعیت مضاعف در استرالیا

قانون جدید تابعیت و اقامت استرالیا ، مستقیماً تابعیت مضاعف استرالیا را قبول نکرده اما می‌توان ادعا نمود که تا حدودی تابعیت مضاعف را پذیرفته است. مثلاً کسانی که تابعیت کشور دیگری را دارند و تابعیت در استرالیا را نیز کسب نموده‌اند آن‌ها را به ترک تابعیت قبلی خود مجبور نمی‌کند.

موارد استثنا در اخذ تابعیت و اقامت استرالیا
موارد استثنا در اخذ تابعیت و اقامت استرالیا

از دست دادن یا سلب تابعیت و اقامت استرالیا

اقامت و تابعیت در استرالیا ممکن است به دلیل یکی از موارد زیر سلب گردد:

  1. هرگاه تبعه استرالیا، به صورت ارادی تابعیت کشور دیگری را تحصیل نموده و تقاضای ترک تابعیت استرالیا را کرده باشد؛
  2. هرگاه تبعه استرالیا، به صورت ارادی تقاضای ترک تابعیت در استرالیا را کرده باشد ولو اینکه به تابعیت کشور دیگری که پادشاه استرالیا پادشاه آن کشور (مانند: انگلیس، کانادا، کشورهای مشترک‌المنافع و نیوزلند) نیز باشد؛
  3. به خاطر مجازات نمودن شخصی که از روی تقلب و مدارک غیر واقعی (جعلی) اقامت و تابعیت در استرالیا را تحصیل کرده باشد.

تأثیر سلب تابعیت والدین نسبت به اطفال آن‌ها

بچه‌هایی که از طریق والدین خود تابعیت در استرالیا را به دست آورده باشند به واسطه عمل خلاف خود تابعیت استرالیایی خود را از دست نخواهند داد، اما چنانچه یکی از والدین وی تابعیت خود را از دست بدهد ممکن است تابعیت طفل نیز سلب گردد، مگر در موارد زیر:

اگر طفل تابعیت کشور دیگری را نداشته باشد، تابعیت استرالیایی وی سلب نخواهد شد؛ تا قبل از 22 نوامبر 1984 چنانچه پدر طفل، تابعیت استرالیایی خود را از دست می‌داد هیچ‌گونه تأثیری بر تابعیت طفل نمی‌گذاشت اما بعد از 22 نوامبر 1984، سلب تابعیت والدین، باعث از دست رفتن تابعیت طفل می‌گردید. اما اگر یکی از والدین وی همچنان به تابعیت استرالیایی خود باقی می‌ماند او نیز به تابعیت استرالیایی خود باقی می‌ماند.

شایان ذکر است که بر اساس قانون تابعیت 2007 استرالیا که از اول جولای 2007 به اجرا درآمد، اطفالی که دارای تابعیت در استرالیا می‌باشند بر خلاف مقررات قبلی به تبعیت از والدین خود تابعیت خود را از دست نخواهند داد اما وزیر مهاجرت و تابعیت این اختیار را دارد که طفل را از تابعیت استرالیا محروم نماید.

اقامت و تابعیت کشور استرالیا – مزایای اخذ تابعیت استرالیا

مزایای اخذ تابعیت استرالیا عبارتند از:

  • اجازه و حق شرکت در رأی گیری
  • حق اقدام برای گرفتن پاسپورت
  • حق ورود به کشور استرالیا بدون نیاز به پاسپورت
  • حق شرکت در برنامه های ویزاهای خاص سایر کشورها
  • حق شرکت در انتخابات دولتی
  • حق کار در سازمان های دولتی
  • حق خدمت در نیروی نظامی، دریائی، زمینی و هوائی کشور استرالیا
  • حق به دنیا آوردن کودک در خارج از کشور و اخذ تابعیت برای وی
  • دارا بودن حق حمایت دیپلماتیک و کنسولی در خارج از خاک کشور استرالیا
  • از خروج اجباری از این کشور مستثنی خواهید شد مگر اینکه به صورت غیرقانونی تابعیت این کشور را کسب نموده باشید.
  • فرصت انیکه بتوانید به عنوان عضوی از جامعه استرالیا پذیرفته شوید.

 مزایای اخذ تابعیت استرالیا
مزایای اخذ تابعیت استرالیا

اقامت و تابعیت کشور استرالیا – چگونگی اخذ تابعیت کشور استرالیا

چندین روش برای اخذ تابعیت استرالیا وجود دارد این موارد عبارتند از:

  • تولد در کشور استرالیا
  • تولد والدین در استرالیا
  • ازدواج با تبعۀ استرالیا

اما افرادی هم که به استرالیا مهاجرت می نمایند نیز دو راه برای اخذ تابعیت کشور استرالیا را دارند، این موارد عبارتند از:

  • دارا بودن شرایط عمومی: زمانی که شما به صورت قانونی به مدت ۴ سال یا بیشتر در کشور استرالیا اقامت داشته باشید، در نهایت می توانید به اخذ تابعیت استرالیا برسید. واینکه متقاضی باید حتماً ۱۲ ماه قبل از تکمیل فرم های مخصوص در این کشور با عنوان مقیم دائم کشور استرالیا اقدام نمایند البته نکتۀ مهمی که وجود دارد این است که در این مدت ۴ ساله شخص نباید بیش از ۱۲ ماه خارج از خاک کشور استرالیا باشد.
    در صورتیکه در طول مدت اقامتتان دچار اختلالات روانی شوید و یا در زندان محبوس باشید، احتمال اینکه بتوانید اقامت و به طریق اولی اخذ تابعیت استرالیا را کسب نمائید بسیار پائین است. برخی از افراد ممکن است از دارا بودن شرایط برای اخذ تابعیت استرالیا معاف باشند مانند افرادی که در خدمت ارتش، نیروهای نظامی، زمینی و یا دریائی و هوائی می باشند، که از دارا بودن شرایط مستثنی خواهند بود. همچنین به منظور اینکه بتوانید تابعیت کشور استرالیا را کسب نمایئد نیاز هست تا در آزمون های خاص مربوط به شهروندی شرکت نمائید و همچنین به لحاظ شخصیتی نیز باید ثابت شود که از اختلالات شخصیتی برخوردار نمی باشید.

اقامت و تابعیت کشور استرالیا – تست شهروندی در استرالیا

تست مربوط به شهروندی تستی می باشد که بر روی تعهدات شخص نسبت به کشور استرالیا تاکید دارد. این تعهد، تعهد نسبت به قوانین کشور استرالیا به ویژه قانون اساسی این کشور می باشد علاوه بر این تعهد نسبت به تکالیف شهروندی را نیز در بی می گیرد. اما این تست در برگیرندۀ ۲۰ تست چندگزینه ای می باشد که مدت زمان ۴۵ دقیقه ای برای آن در نظر گرفته شده است. به منظور قبولی در این آزمون نیاز است تا حداقل ۷۵ درصد از سوالات را به درستی پاسخگو باشید. این تست به گونه ای طراحی شده است که سطح زبان شخص را نیز مورد بررسی قرار می دهند و تمامی سوالات به زبان انگلیسی طراحی شده اند. و این آزمون ها در ادارۀ مهاجرت کشور استرالیا برگزار می شود.

تست شهروندی در استرالیا
تست شهروندی در استرالیا

  • اعطای موقعیت های دیگر : افراد ذیل که به کشور استرالیا مهاجرت نموده اند نیاز به گذراندن آزمون های مربوط به شهروندی نخواهند بود:
  • افرادی که زیر ۱۸ سال سن دارند
  • افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند و انیکه به لحاظ قدرت شنوائی، بینائی یا سایر موارد دچار مشکلاتی هستند.
  • افرادی که ناتوانی جسمی دائمی دارند
  • افراد متولد شده خارج از خاک استرالیا از والدینی که قبلاً تابعیت استرالیا را کسب کرده اند
  • افرادی که پیش از تاریخ ۱۶ سپتامبر ۱۹۵۷ در خاک پاپوآ به دنیا آمده باشند.

اقامت و تابعیت کشور استرالیا – تعهدات و تکالیف شهروندی در استرالیا

زمانی که شما اخذ تابعیت استرالیا را کسب کردید به عنوان تبعۀ آن کشور شناخته خواهید شد و یکسری حقوق و تکالیفی را به عنوان شهروند کشور استرالیا بر عهده خواهید داشت. این تکالیف عبارتند از شرکت در رای گیری، در صورت نیاز شرکت و حضور در هیئت منصفه. همچنین ممکن است از شما درخواست شود تا نسبت به نفی تابعیت خود از کشور مقصد اقدام نمائید. حتی در صورتیکه در قوانین کشور استرالیا چنین قانونی موجود نباشد ممکن بر طبق قوانین و مقررات داخلی کشور خود چنین درخواست و انتظاری از شما داشته باشند. و مطابق با قوانین  و مقررات بین المللی دارا بودن تابعیت دوگانه همواره جرم شناخته شده و می باشد. لذا پیش از اینکه نسبت به اخذ تابعیت کشور استرالیا اقدام نمائید در خصوص این موارد آگاهی داشته باشید. لذا بدین منظور مراسمی خاص برگزار خواهد شد و متقاضی باید در این مراسم شرکت نمایند و نسبت به تعهدات خود سوگند یاد نمایند. و بعد از ادای این سوگند است که می توانید نسبت به اخذ تابعیت اقدام نمائید.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
علیرضا

سلام. با تشکر از مقالات منتشر شده در سایت تان.در بالای صفحه این مطلب عکس مربوط به کشور اسپانیا به جای کشور استرالیا آپلود شده.

آتیه آفرینان

با سلام. اصلاح شد. ممنون از نگاهتون

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button