کشور لوکزامبورگ با داشتن اقتصاد قوی و معادن غنی همواره توانسته در رتبه های بالا از کشورهای ثروتمند دنیا قرار گیرد و همچنین با توجه به شرایط رفاهی و امکانات عالی برای شهروندان می تواند یکی از مقاصد مهاجران به اروپا در نظر گرفته شود.
که البته اگر هدف شما اخذ اقامت و تابعیت کشور لوکزامبورگ از طریق تولد فرزند باشد می بایست بدانید که این کشور از کدامیک قوانین خاک یا خون تبعیت می کند.

همچنین این مقاله توسط کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده است، هرگونه سوال درباره مهاجرت به لوکزامبورگ و سایر کشورهای دیگر داشتید با موسسه آتیه آفرینان تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.

اقامت و تابعیت لوکزامبورگ
اقامت و تابعیت لوکزامبورگ

شرایط کلی اقامت و تابعیت لوکزامبورگ

کشور لوکزامبورگ عضو شنگن است. دارندگان ویزای شنگن قادر به حرکت آزادانه بین کشورهای عضو شنگن در مدت کوتاه تا 90 روز برای هر هدفی نظیر گردشگری و یا کسب و کار هستند.
با یک ویزای شنگن، میتوانند به طور آزادانه وارد یک کشور شوند و آزادانه به سفر در سراسر منطقه شنگن بپردازند. دارندگان گذرنامه برخی از کشورهای دیگر نظیر اتحادیه اروپا (منطقه اقتصادی اروپا) شهروندان سوئیس مانند شهروندان اتحادیه اروپا و دیگر افرادی که مجاز به حرکت آزاد هستند میتوانند وارد لوکزامبورگ شوند و اقامت آنها تا 3 ماه با یک کارت شناسایی معتبر و یا گذرنامه در این کشور معتبر است.

به منظور اقامت طولانی تر، آنها باید توسط یک شرکت، دعوت به کار خود را ثبت کنند، یا در یک موسسه آموزشی عمومی یا خصوصی ثبت نام کنند و یا منابع کافی برای ورود به سیستم امنیت اجتماعی و بیمه درمانی داشته باشند.
آنها باید به دفاتر مقامات محلی در محل اقامت خود ظرف 3 ماه از ورود خود به منظور اخذ یک گواهی مراجعه کنند و از این قانون بهره مند شوند و حتما ویزا و یا اجازه ورود برای این افراد نیاز است. اتباع کشورهای عضو شنگن هنوز هم باید برای مجوز کار از اداره کار اقدام کنند.

مزایای اجازه اقامت لوکزامبورگ

شهروندان غیر اروپایی که اجازه اقامت لوکزامبورگ را دارند حق ورود به منطقه شنگن را دارا هستند، ممکن است مرزهای خارجی منطقه شنگن صرفا با نشان دادن یک I.D. و یک گذرنامه معتبر ممکن باشد؛ برنامه های ساده برای ساکنین لوکزامبورگ که تمایل به اخذ ویزا جهت ورود به ایالات متحده، کانادا، استرالیا و یا نیوزلند به طور منظم دارند در دسترس است.

مزایای اجازه اقامت لوکزامبورگ
مزایای اجازه اقامت لوکزامبورگ

مزایای اقامت در لوکزامبورگ

از مزایای اقامت در لوکزامبورگ عبارتند از :

  • سیستم مالیاتی مطلوب
  • سیستم بانکی بی نظیر
  • کیفیت بالای زندگی
  • امید به زندگی: لوکزامبورگ یکی از بالاترین امید به زندگی ها در جهان را دارا است.
  • هزینه زندگی در لوکزامبورگ تقریبا معقول می باشد.
  • یک سیستم آموزشی با کیفیت بالا که در آن کودکان قادرند به آلمانی، فرانسوی و انگلیسی صحبت کنند.
  • تجهیزات پزشکی با کیفیت. بازپرداخت مراقبت های پزشکی و دندان پزشکی
  • نرخ جرم و جنایت تقریبا وجود ندارد، در میان پایین ترین رده جرم و جنایت در دنیا است.
  • محیط زیست بی عیب و نقص تمیز و امن
  • این کشور محلی مرکزی بسیار عالی برای ارتباطات بین المللی است.
  • استقبال از جمعیت و چند فرهنگی

شرایط و قوانین اخذ ویزای اقامت و شهروندی در لوکزامبورگ

یکی از راه های مهاجرت اقدام از طریق ویزای کار می باشد. از سال 2008، اجازه کار و اجازه اقامت (برای کارگران ملی کشورهای جهان سوم) با هم یکی شد و به یک مجوز تبدیل شد، از سال 2009، قانون تابعیت دوگانه یا چندگانه تصویب شده است.

شرایط و قوانین اخذ ویزای اقامت و شهروندی در لوکزامبورگ
شرایط و قوانین اخذ ویزای اقامت و شهروندی در لوکزامبورگ

نحوه درخواست اجازه اقامت و شهروندی در لوکزامبورگ

برای این منظور مدارک خاصی باید فراهم شود، از قبیل پاسپورت معتبر تا یک تاریخ خاص پس از ورود، گواهی تولد همه اعضای خانواده، گواهی ازدواج و طلاق، اثبات امکانات مالی و اثبات پذیرش مدرسه برای دانش آموزان، و بسیاری از اسناد و مدارک نیاز به ترجمه دارند. این حالت معمولا سه ماه طول می کشد و بعد از آن مجوز اهدا می شود.

با توجه به خدمات اشتغال در اروپا، اجازه اقامت به کارکنان تا زمانی که برای کار آنها متقاضی از اتحادیه اروپا نباشد وجود دارد زیرا اولویت استخدام با کارکنان بومی است. کارمند دارای مهارت های فنی مورد نیاز؛ به جای خالی افراد بومی که در این شغل قرار نگرفتند قرار می گیرد پس از اخذ کار بایستی قرار داد امضا شده در ADEM (اداره اشتغال) اعلام شود.

این امکان وجود دارد در صورت مهارت کافی از بقیه موارد چشم پوشی شود و این کار به او اعطا شود و اجازه اقامت و شهروندی در لوکزامبورگ برای او صادر گردد. اگر شما یک عضو یک کشور ثالث هستید و واجد شرایط برای یک کار هستید در صورت عدم وجود درخواست افراد واجد شرایط میتوانید آن کار را بگیرید.
به یاد داشته باشید که برای اخذ راحت تر مجوز بایستی مشخصات و رزومه خود را برای استخدام در لوکزامبورگ جذاب تر کنید. در مورد یک حرفه اگر بسیار ماهر باشید، ممکن است اجازه اقامت کارگر مجرب تبعه کشور ثالث را راحت تر صادر کند، و به راحتی مجوز را دریافت خواهید کرد.

نحوه درخواست اجازه اقامت و شهروندی در لوکزامبورگ
نحوه درخواست اجازه اقامت و شهروندی در لوکزامبورگ

ثبت نام در مقامات محلی نزدیک به خود

هر کسی که قصد اقامت بیش از 1 سال دارد باید برای برای او کارت هویت خارجی اعمال شود و ثبت نام در دولت اجتماعی را انجام دهد و با مراجعه به مراجع دولتی بایستی قالب ها و کارت ها و لیست مدارک مورد نیاز را فراهم کند.
اقلام مورد نیاز در لیست کمون متفاوت است، اما برخی از موارد در تمام لیست ها است. به طور معمول از شما انتظار می رود یک گذرنامه دارای اجازه اقامت و شهروندی در لوکزامبورگ به طور موقت داشته باشید، برای اخذ اجازه کار و یا اثبات منابع مالی، نیاز به سه عکس در اندازه پاسپورت، گواهی پزشکی، گواهی تغییر آدرس، گواهی عدم سوء پیشینه و مهر اداره مالیات می باشد.

تمبر باید از یک دفتر اداره ثبت DES و یا همکاران آنها، یک گروه از وزارت مالیات به طور کلی به سادگی به عنوان L’Enregistrement   به دست آمده باشد. در هر شهر یک دفتر وجود ندارد، اما ما نزدیکترین دفتر یا شعبه شهر شما را برای این کار توصیه میکنیم.
اتباع اتحادیه اروپا میتوانند از یک تمبر مالیاتی رایگان برخوردار شوند. که برای شهروندان آمریکا، سنگاپور و هنگ کنگ تقریبا ۱۰ یورو هزینه دارد. دیگر اتباع از همه کشورها در سراسر دنیا بایستی 30 یورو پرداخت کنند.

هنگامی که درخواست خود را برای دریافت کارت هویت ارائه میکنید، تا 1 سال بعد شما برای دریافت کارت هویت باید منتظر بمانید. زمانی که شما در انتظار دریافت کارت هویت هستید از اینکه یک تماس از دست پلیس محلی دریافت کنید تعجب نکنید. آنها ممکن است از شما برخی از سوالات معمولی را بپرسند و یا به بررسی اطلاعاتی مانند حقوق و دستمزد بپردازند.

ثبت نام در مقامات محلی نزدیک به خود
ثبت نام در مقامات محلی نزدیک به خود

کارت شناسایی لوکزامبورگ

هر کس بیش از 15 سال سن داشته باشد بایستی کارت هویت و یا گذرنامه برای رفت و آمد یا اقامت در این کشور را داشته باشد. اگر شما در حال حرکت به سمت لوکزامبورگ هستید، باید تقاضای کارت هویت را ارسال کنید اگر آن را دارید بایستی همیشه به روز کنید، این مسئولیت شماست که مطمئن شوید کارت خود را سر موقع پیش از تاریخ انقضا تجدید کنید.

شرایط اخذ شهروندی در لوکزامبورگ

علاوه بر این، کسانی که برنامه ریزی خرید خانه در لوکزامبورگ را دارند و در آرزوی اجازه اقامت و شهروندی در لوکزامبورگ توسط این روش هستند. تغییر قانونی تصویب شده که اجازه می دهد توسط این روش تابعیت دوگانه را اخذ کنید.

برای تبدیل شدن به یک شهروند شما باید حداقل 18 سال سن داشته باشید، و در این کشور حداقل به مدت 10 سال زندگی کنید و به صورت روان به هر سه زبان های ملی (فرانسوی، آلمانی و لوکزامبورگی) مسلط باشید. متناوبا شما می توانید برای اخذ شهروندی پس از پنج سال زندگی در لوکزامبورگ از طریق تولد و یا ازدواج اقدام کنید.

شرایط اخذ شهروندی در لوکزامبورگ
شرایط اخذ شهروندی در لوکزامبورگ

اخذ تابعیت در کشور لوکزامبورگ از طریق تولد

مهم ترین خصوصیت اخذ تابعیت ، اخذ آن از طریق تولد است که در این صورت تابعیت فرد از طریق تولد کسب می شود و غیرارادی است. تابعیت از طریق تولد 2 شکل دارد :

1- اخذ تابعیت از طریق خاک

2- اخذ تابعیت از طریق خون

منظور از روش اخذ تابعیت از طریق خاک آن است که فرد با تولد در یک کشور می تواند تابعیت آن کشور را اخذ نماید. در مواقع فراوانی اخذ تابعیت از طریق تولد در  کشورها امکان پذیر نیست بلکه از طریق خون ، یعنی رابطه نسبی با پدر و مادر منتقل می شود . البته مقصود از تابعیت از طریق خون غالبا از طریق پدر می باشد.
اکنون در مواد قانون مدنی ایران نیز به صورتی مقرر گردیده است که تولد از پدر ایرانی سبب اخذ تابعیت می گردد ، گاهی درخصوص تولد اتباع بیگانه که از پدر ایرانی نیستند تردید وجود دارد و روش این است که شخص شناسنامه (تابعیت) ایرانی را اخذ نمی کند. در کشور لوکزامبورگ تولد منجر به اخذ تابعیت لوکزامبورگ نمی شود.

بدین معنا که در کشور لوکزامبورگ تولد مسبب اخذ تابعیت لوکزامبورگ نمی شود ، لذا سیستم اخذ تابعیت در این کشور خون می باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که سیستم اخذ تابعیت از طریق تولد در بسیاری از کشورها مدام در حال تغییر است، به عنوان مثال در کشور انگلستان تا چند سال پیش سیستم اخذ تابعیت از طریق خاک بود و حتی اگر طفلی در کشتی یا هواپیمای انگلستان به دنیا می آمد انگلیسی به شمار می رفت ؛ لیکن این موضوع تغییر کرد و اکنون سیستم اخذ تابعیت انگلستان خون محسوب می شود.

اخذ تابعیت در کشور لوکزامبورگ از طریق تولد
اخذ تابعیت در کشور لوکزامبورگ از طریق تولد

چگونگی اخذ تابعیت کشور لوکزامبورگ از طریق تولد

اخذ تابعیت برای شهروندان اروپایی، امریکایی، ایرانی و هر ملیتی غیر از لوکزامبورگ از طریق تولد امکان پذیر نخواهد بود بلکه افرادی میتوانند شامل حال این نوع اقامت باشند که شهروند درجه یک و یا کسانی که تابعیت اصلی و یا مضاعف کشور لوکزامبورگ را به عنوان والد داشته باشند.

شرایط برای کسب تابعیت کشور لوکزامبورگ 

شرایط برای اخذ اقامت و تابعیت کشور لوکزامبورگ  بر اساس بند قانون ماده 6، 7، 10، 14، 21 قانون مدنی کشور لوکزامبورگ امکان پذیر خوهد بود با احراز شرایط ذیل:

  1. داشتن حداقل سن 18 سال
  2. اثبات اقامت در کشور لوکزامبورگ برای مدت زمان حداقل 7 سال به صورت متوالی
  3. تسلط کافی بر روی یکی از سه زبان رسمی کشور لوکزامبورگ
  4. ارائه آزمون مهارت زبان در بخش گفتاری برای کشور لوکزامبورگ
  5. گذراندن ادوار شهروندی در کشور لوکزامبورگ (نیازی به شرکت در آزمون مربوطه شهروندی و کسب نمره نخواهد بود)
  6. ارائه ضمانتهای بانکی برای نشان دادن تمکن مالی یکساله در لوکزامبورگ
  7. داشتن سابقه اقامت شهروندی خوب
  8. داشتن کارت اقامت شهروندی
  9. دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از اداره پلیس لوکزامبورگ و دادسرای عمومی لوکزامبورگ

طبق قانون مصوب تاریخ 23 اکتبر سال 2008 در زمینه کسب ملیت لوکزامبورگ بنا شد: برای افرادی که پدر یا مادر آنها تابعیت لوکزامبورگ را دارند، می توانند بر اساس قوانین تولد و تابعیت،بعد از گذراندن مراحل قانونی و شهروندی براساس بند قانون مدنی کشور لوکزامبورگ در خواست تابعیت اصلی و یا تابعیت مضاعف نمایند.
به طور مثال اگر فرزندی مادر او متولده کشور لوکزامبورگ باشد ولی تابعیت کشور لوکزامبورگ را اخذ نکرده باشد بنا به تولد مادر میتواند تابعیت اصلی یا مضاعف کشور لوکزامبورگ را اخذ کند.

شرایط برای کسب تابعیت کشور لوکزامبورگ 
شرایط برای کسب تابعیت کشور لوکزامبورگ 

اجازه اقامت دائم برای اعضای خانواده افراد غیر اتحادیه اروپا و شهروندان اتحادیه اروپا

از نظر قانونی برای یک دوره اقامت 5 ساله در لوکزامبورگ یا یک کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند ایسلند، نروژ، لیختن اشتاین و سوئیس اقامت، تبعه کشور ثالث که یکی از اعضای خانواده او شهروند اتحادیه اروپا است، تحت شرایط خاصی، به وی اقامت دائم و حتی کارت اقامت دائم اعطا می شود.

قانون جدید برای ورود افراد با ملیت های متفاوت به کشور لوکزامبورگ  

بر اساس قانون حقوق بین الملل برای کشورهای تحت تاثیر قوانین اعطای اقامت و تابعیت مضاعف امکان پذیر میباشد لذا این قانون میان یک فرد و دولت دوم میباشد که در زمره حقوق بین الملل خصوصی گنجانده شده است.

در اصلاحیات قانون برای کسب اقامت و تابعیت کشور لوکزامبورگ تغییراتی رخ داد که بر این اساس از طریق کسب ملیت، قانون تحکیم ادغام خارجی ساکن در لوکزامبورگ است.
که براساس ماده قانونی فوق کسانی که بتوانند مالیات و بیمه خود را پرداخت نمایید و صلاحیت خود را به کشور احراز کنند و بتوانند با فرهنگ و آداب رسوم و شهروندی کشور لوکزامبورگ تطبیق پذیری داشته باشند میتوانند با توجه به نشان دادن وابستگی خود به کشور لوکزامبورگ در خواست تابعیت مضاعف کند.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
داود

با سلام بنده 41 ساله دکترای اموزش انگلیسی هستم. متاهل و یک فرزند دارم. 10 سال مدرس کانون بودم. و 13 سال تو دانشگاهها تدریس کردم. بنظرتون مهاجرت به لوکزانبورگ برام امکانپذیر هستش و میصرفه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. با تشکر

آتیه آفرینان

با سلام اگر از به صرفه بودن منظورتان هزینه ها می باشد: لوکزامبورگ کشور گرونی هست اگر هم ازنظر کیفی و سطح زندگی میپرسید که فوق العاده استاندارد های زندگی در این کشور بالاست، ضمن اینکه کشور سوئد نیز انتخاب مناسبی برایتان می تونه باشه.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button