اولین قانون اقامت و تابعیت در ژاپن در سال 1873 به تصویب رسید که تاکنون چندین بار مورد تغییر و تحول قرار گرفته است . در حال حاضر اساس قانون اقامت و تابعیت در ژاپن در سال 2008 به تصویب رسیده است . کشور ژاپن، کشوری است که قوانین تابعیت آن مبتنی بر اصل خون است بدین معنا که اعطای تابعیت از خون ناشی می شود نه اینکه هر گاه کسی در خاک کشور ژاپن متولد گردد بتواند تابعیت کشور ژاپن را تحصیل نماید .

اقامت و تابعیت در ژاپن – تاریخچه مهاجرت و اخذ اقامت ژاپن

تاریخچه مهاجرت و اخذ اقامت ژاپن به شرح زیر می باشد :

کشور ژاپن کشوری می باشد که به لحاظ جغرافیایی بسیار دور می باشد علاوه بر این ویژگی هایی نظیر: دوره های انزوای خودشناسی، مهاجرت، تسریع فرهنگی و ادغام آوارگان خارجی به جامعه اصلی ژاپن به این کشور اختصاص داده شده است. یوکیکو کشیرو، مورخ قبل از سال 1945، سه موج مهاجرت مهم تاریخی را شناسایی کرده است و به حل و فصل تمامی موارد در قرن هشتم و در خصوص هنرمندان و روشنفکران کره ای نیز پرداخته است. این در حالی بود که پناهگاه هایی در دهه 1600 به تعداد کمی از خانواده های چینی ارائه شد و مهاجرت اجباری تا 670،000 کارگران کره ای و چینی را در جنگ جهانی دوم در بر گرفت.

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در ژاپن” را مطالعه فرمایید .

پس از سال 1945، بر خلاف مهاجرت گاستروبایتر که در اقتصادهای پیشرفته صنعتی نظیر آلمان مورد تشویق واقع شده بود، کشور ژاپن بیشتر به بخش های داخلی کارگران روستایی متکی بود تا نیازهای نیروی انسانی صنعت را تامین نماید. دیگر موارد با خواسته های صاحبان کسب و کارهای کوچک و تغییرات جمعیتی در اواخر دهه 1980 نیز در ارتباط بود. در این راستا به مدت محدودی موجی از مهاجرت های غیرقانونی از کشورهایی چون فیلیپین و ایران نیز به روی کار آمد.

اقامت و تابعیت در ژاپن – اقامت دائم در ژاپن

با داشتن رفتار مناسب و بدون سوابق جنایی و پرداخت کردن مالیات ،اگر به مدت زمان ۵ سال متوالی در ژاپن حضور داشته باشید یا کار کرده باشید ودارایی کافی یا توانایی زندگی مستقل در ژاپن را داشته باشید می توانید اقامت دایم را اخذ نمایید . زیاد ماندن عمدی در ژاپن، عواقبی مانند اخراج دارد. بلافاصله بعد از ۱۵ روز باید خاک کشور ژاپن را ترک نمایید.

اقامت و تابعیت در ژاپن – راه های اخذ تابعیت و اقامت در ژاپن

در این قسمت به بررسی راه های اخذ تابعیت و اقامت در ژاپن می پردازیم:

در ماده 2 قانون تابعیت آمده است که طفل در موارد زیر دارای تابعیت و اقامت در ژاپن خواهد بود:

  1. هرگاه در زمان تولد طفل، پدر یا مادر وی تبعه ژاپن باشد
  2. هرگاه پدر طفل قبل از تولد وی فوت نماید و تابعیت و اقامت در ژاپن را داشته باشد طفل نیز تابعیت و اقامت در ژاپن را تحصیل خواهد نمود
  3. هرگاه والدین طفل نامعلوم و یا اینکه بدون تابعیت باشند و طفل در خاک ژاپن متولد گردد وی تابعیت و اقامت در ژاپن را تحصیل خواهد نمود.
  • از طریق تقاضا

اشخاصی که تابعیت و اقامت در ژاپن را ندارند در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانند تابعیت ژاپن را تحصیل نمایند:

  1. افرادی که به مدت پنج سال یا بیشتر به صورت مداوم در ژاپن اقامت داشته باشند
  2. متقاضی باید دارای حداقل بیست سال سن یا بیشتر بوده و دارای اهلیت استیفا نیز باشد
  3. متقاضی باید دارای تمکن مالی کافی برای اداره زندگی‌اش بوده یا اینکه فردی مسئولیت اداره مخارج وی را بر عهده گیرد
  4. متقاضی بدون تابعیت بوده یا اینکه اثبات نماید که تابعیت اصلی خود را از دست داده است
  5. متقاضی تحصیل تابعیت هرگز نباید اقدام به تشکیل حزب سیاسی و یا مشارکت در احزاب سیاسی بر خلاف قانون اساسی ژاپن کرده باشد.

در صورت وجود شرایط فوق وزارت دادگستری به تقاضای متقاضی رسیدگی نموده و اجازه تابعیت و اقامت در ژاپن را برای وی صادر می‌نماید.

اقامت و تابعیت در ژاپن – مراحل تابعیت ژاپن

سه مرحله تابعیت ژاپن عبارتند از:

  • مرحله اول: مرحله ی اول جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز است؛ آماده سازی و پر کردن تمام اسناد و به وزارت دادگستری ارسال نمایند.
  • مرحله دوم: وزارت دادگستری مدارک و اسناد ارائه شده را چک مینماید. مصاحبه شفاهی و کتبی یک یا دو ماه پس از ارائه اسناد انجام میگیرد
  • مرحله سوم: نهایی. وزارت دادگستری تمام اسناد و مدارک را به توکیو می فرستند و مدارک متقاضی را تا اطلاع هر گونه تغییر آدرس، تلفن، کار، وضعیت تأهل، و غیره تحت بررسی قرار میگیرد .
اقامت و تابعیت در ژاپن | اقامت دائم در ژاپن | راه های اخذ تابعیت و اقامت در ژاپن | مراحل تابعیت ژاپن
اقامت و تابعیت در ژاپن | اقامت دائم در ژاپن | راه های اخذ تابعیت و اقامت در ژاپن | مراحل تابعیت ژاپن

اقامت و تابعیت در ژاپن  از دست دادن تابعیت ژاپن

بر اساس ماده 11 قانون تابعیت و اقامت در ژاپن مواردی که باعث از دست دادن تابعیت و اقامت در ژاپن می‌شود عبارتند از:

  1. هرگاه تبعه ژاپن بر اساس اراده خود تابعیت کشور دیگری را تحصیل نماید
  2. در صورتی‌که تبعه ژاپن، تابعیت کشور دیگری را نیز تحصیل کرده باشد و قانون آن کشور، وی را مجبور به ترکتابعیت و اقامت در ژاپن نماید، در این صورت شخص، تابعیت و اقامت ژاپنی خود را از دست خواهد داد ولی اگر دولت مقابل وی را مجبور به ترک تابعیت ننماید وی می‌تواند همچنان به تابعیت و اقامت در ژاپن   ادامه دهد.

اقامت و تابعیت در ژاپن – تابعیت مضاعف ژاپن

قوانین ژاپن، به اتباع خود اجازه تحصیل تابعیت کشور دیگر و داشتن تابعیت مضاعف را نمی‌دهد مگر آنکه دولت خارجی به تبعه ژاپنی، به صورت افتخاری تابعیت خود را اعطا نماید.گاهی اوقات تبعه ژاپن ممکن است بدون اراده خود دارای تابعیت مضاعف ژاپن شود و آن در صورتی است که، شخص در کشوری دیگر متولد شود و بر اساس تولد در خاک آن کشور تابعیت آنجا را نیز به دست آورد. در این مورد چنانچه شخص بعد از سال 1985 متولد گردد باید قبل از رسیدن به سن 22 سالگی یکی از دو تابعیت خود را انتخاب نماید و هرگاه تابعیت یک کشور را انتخاب ننماید تابعیت و اقامت در ژاپنی خود را از دست خواهد داد. ولی چنانچه قبل از سال 1985 متولد شده باشد و قبل از 22 سالگی تابعیت یک کشور را انتخاب ننماید به‌طور اتوماتیک از تابعیت و اقامت در ژاپن بهره‌مند خواهد شد.

شخصی که زیر ۲۰ سالگی تابعیت و اقامت ژاپنی خود را از دست داده باشد در صورت تقاضا از وزارت دادگستری مشروط بر اینکه در ژاپن اقامت داشته باشد می‌تواند مجدداً به تابعیت و اقامت در ژاپن برگردد.

از سال 2013 گزارش های دولتی متعددی منتشر شدند که نسبت ساکنان خارجی و کسانی که قصد اخذ اقامت ژاپن را داشتند را مشخص کرد که به بیش از 30 درصد نیز رسید. اگرچه ساکنان خارجی اقامت دائم دارند، اما همسران آنان که از اقلیت های ژاپنی می باشند و یا به عنوان ساکنان دائم (اقوام ژاپنی) و یا از نژاد کره ای می باشند می بایست اقامت در ژاپن را در اختیار داشته باشند. تعداد اشخاص خارجی که اقامت دائم را کسب کرده اند به بیش از 60 درصد نیز خواهند رسید.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در نروژ اقامت و تابعیت در نروژ

کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات ...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

نظرات کاربران
Call Now Button