چندی پیش مقاله ای در مورد حقوق مهاجرت نوشته شد که در آن در رابطه با روش های اخذ تابعیت و اقامت توضیح داده شد. یکی از راه های اخذ تابعیت و اقامت (شهروند شدن) در کشورهای مختلف مهاجرت از طریق تولد فرزند (اخذ تابعیت از طریق تولد) بود. همانطور که گفته بودیم در مورد روش های اخذ تابعیت و اخد اقامت از طریق تولد فرزند را برای شما هموطنان عزیز توضیح میدهیم.

تابعیت و اقامت از طریق تولد فرزند در هند

کشور هند با مساحت ۳٬۴۰۲٬۸۷۳ کیلومتر مربع در جنوب آسیا است که پایتخت آن دهلی نو می‌باشد. هند از شمال غربی با پاکستان؛ از شمال با چین، بوتان، نپال و تبت؛ و از شمال شرقی با برمه و بنگلادش همسایه‌است. همچنین هند از باختر با دریای عمان و خلیج فارس، از خاور با خلیج بنگال، و از جنوب نیز با اقیانوس هند مرز آبی دارد. بیشتر سرزمین هند پست و هموار است و رشته‌کوه هیمالیا که در شمال کشور قرار دارد باعث شده‌است که رطوبت و ابرهای باران‌زا به شمال آسیا نفوذ نکند و در نتیجه هند کشوری پرباران و مرطوب و دارای خاک بسیار حاصلخیز است. این موضوع باعث شده‌است که این کشور بتواند جمعیّت بسیاری را در خود جای دهد. جمعیت هند ۱٬۲۱۰٬۱۹۳٬۴۲۲ نفر است که دومین کشور پر جمعیت دنیا پس از چین به‌شمار می‌آید. بندر بمبئی (مومبائی) با جمعیتی نزدیک به ۱۴ میلیون تن، پرجمعیت‌ترین شهر هند است. هند بیش از سی و پنج شهر بزرگ با جمعیت بالای یک میلیون تن دارد. بمبئی، دهلی، کلکته، مدرس، بنگلور، حیدرآباد، اگرا، میسور، جی‌پور، گوا، پونا، بوپال، تریواندروم، سورات و کانپور از شهرهای مهم این کشور پهناور هستند.

در تمامی دنیا کشور ها دارای سیستم تابعیتی خاص خود می باشند. یا سیستم خاک دارند یا سیستم خون. البته باید اظهار داشت که اگر سیستم خاک دارند بدین معنا نیست که سیستم خون را نمی پذیرند بلکه  سیستم خون را نیز به عنوان سیستم فرعی خود پذیرفته اند.

سوالی که پیش می آید این است، این سیستم ها به چه معنا می باشند؟

تابعیت و اقامت از طریق تولد فرزند در هند – اصل خاک در هند

از شیوه های اعطای تابعیت می باشد که بر اساس آن هر شخصی که در کشوری دیگر متولد شده باشد می تواند تابعیت آن کشور را اخذ نماید.توجه داشته باشید که هواپیما، کشتی، سفارت آن کشور در کشورهای دیگر نیز جز خاک آن کشور محسوب می شود.

تابعیت و اقامت از طریق تولد فرزند در هند – اصل خون در هند

یک نوع از روش های اخذ تابعیت می باشد که در این روش بر اساس وراثت، نژاد تابعیت به شخص اعطا می گردد.

قوانین کشورهای مختلف بر اساس کامن لا Commom law بودن یا سیویل لا Civil law بودن آنها مشخص می شوند.

Common law:

عموما کشورهایی که مهاجر پذیر هستند از سیستم خاک پیروی می کنند، یعنی Common law  می باشند. و از آنجاییکه این قوانین ازکشور انگلیس آمده، کشورهای دارنده سیستم خاک تابع انگلیس می باشند. عموما کشورهای capitalism از سیستم خاک پیروی می کنند که از جمله ی این کشورها می توان به کانادا، استرالیا، برزیل،.. اشاره کرد.

Civil law:

در رابطه با سیستم خون می توان گفت: کشورهای سوسیالیزم Socialism، که البته مهاجرپذیر هم نمی باشند، از سیستم خون پیروی می کنند. این سیستم از کشور فرانسه می آید مانند: آلمان، اتریش، بلغارستان، مجارستان،…

نکته حائز اهمیت این است که انگلیس قانون خود را از خاک به خون تغییر داده است. بدلیل مهاجرت بیش از حد افراد از کشورهای مختلف مجبور به تغییر قانون خود شده است.

در گذشته، کشور هند مستعمره انگلستان بود، به همین دلیل از حقوق انگلستان، نظام حقوقی Common law پیروی می کند. همانطور که در بالا ذکر شد، کشورهای Common law از سیستم خاک پیروی می کنند. کشور هند نیز همانند سایر کشورهای تابع، اگر فرزندی در خاک هند متولد شود به فرزند تابعیت هندی اعطا می شود اما کشور هند نیز از سال ۲۰۰۴ قوانین اعطای تابعیت از طریق فرزند را تغییر و اصل خاک خود را به اصل خون تغییر داد. تنها دلیل آن جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی کشورهای مختلف بوده و شرطی مبنی بر اینکه داشتن ملیت هندی برای یکی از والدین برای اعطای تابعیت از طریق تولد فرزند در هند را اجباری اعلام کرد.

اصل خون در هند
اصل خون در هند

تابعیت هند از طریق تولد به 3 روش زیر امکان پذیر می باشد:

1)شخصی که در روز ۲۶ ژانویه ۱۹۵۰ یا بعد از آن و اما قبل از ۱ جولای ۱۹۸۷ در هند متولد شده باشد، با صرف نظر از ملیت والدینش یک شهروند هندی است.

2)شخصی که در هند در روز ۱ جولای ۱۹۸۷ و بعد از آن و اما قبل ۳ دسامبر ۲۰۰۴ متولد شده باشد یک شهروند هندی محسوب می شود اگر یکی از والدینش در زمان تولد وی شهروند هند بوده باشد.

3)شخصی که در هند در روز ۳ دسامبر ۲۰۰۴ متولد شده است تابعیت هند از طریق تولد را دریافت می کند اگر هر دوی والدین شخص متولد شده شهروند هندی باشند یا یکی از آنها شهروند هندی می باشد و دیگری در زمان تولد شخص یک مهاجرغیرقانونی باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در هند مقاله ” تحصیل در هند” را مطالعه فرمایید.

قوانین به دنیا آوردن فرزند و گرفتن شهروندی در حال تغییر است و کشورها به سمت پایان دادن به این قانون حرکت می‌ کنند. تاکنون کشورهای استرالیا، نیوزیلند، ایرلند، فرانسه، مالتا و هند به این قانون پایان داده‌ اند.

کارشناسان ما در شرکت آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ شهروندی و دو پاسپورت گرفتن برای فرزندتان را ارایه خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا داشتن هر گونه سوال می توانید با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به گرجستان مهاجرت به گرجستان

مهاجرت به گرجستان دارای روش هایی است که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و آگاهی کامل از آنها ...

مهاجرت از طریق ویزای کار مهاجرت از طریق ویزای کار

مهاجرت از طریق ویزای کار و شرایط کار در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد...

مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو

مهاجرت تحصیلی و شرایط تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین المللی در این مطلب مورد بررس...

نظرات کاربران
Call Now Button