شخصی که تابعیت کانادا را به دست می آورد عملا شهروند آن کشور محسوب می شود و تمام مزایا و شرایط یک شخص کانادایی را خواهد داشت.
اشخاصی که درخواست کسب شهروندی کشور کانادا را از طریق قوانین دارند، ابتدا می بایست برای اخذ اقامت دائم یا همان Permanent Residency که به نام کارت پی آر (PR Card) معروف است اقدام نمایند.

برای اقامت و تابعیت در کانادا شرایط و راه های مختلفی وجود دارد. از مهمترین روش های اخذ اقامت و تابعیت کانادا می توان به تحصیل در کانادا پرداخت. و پس از فارغ التحصیلی از امکانتی که کشور کانادا در اختیار فارغ التحصیلان قرار می دهد (نظیر ویزای کار پس از تحصیل یا همان PGWP) به راحتی اقامت دائم کانادا را کسب نمود.
پس از اقامت دائم نیز با حضور در خاک کانادا و شرایط دیگر که در زیر توضیح داده شده می توان تابعیت کشور کانادا را کسب نمود.

تابعیت کانادا

بررسی شرایط اخذ تابعیت و پاسپورت کانادا

مشاوره رایگان

شرایط تابعیت کشور کانادا و اخذ پاسپورت

از مهاجرینی که موفق به حضور در کانادا شده اند به صورت میانگین سالانه 85% از آنها که شرایط تابعیت اقامت دائم کانادا را دارا می باشند، برای اخذ اقامت دائم و اعطای شهروندی کانادا اقدام می نمایند.

هر چند قوانین روز به روز جدیدتر شده و باعث می شوند که افراد واجد شرایط شانس کمتری برای اقامت کانادا داشته باشند. راه هایی که معمولا کانادا به راحتی اعطای شهروندی می کند: یکی تولد و دیگری برای افرادی است که 3 سال اقامت دائم را به خوبی پشت سر گذاشته اند.

شرایط لازم برای اقدام برای تابعیت کانادا

  • شخص در کشور کانادا به دنیا آمده باشد.
  • شخص در خارج از کانادا به دنیا آمده است اما به واسطه قوانین کانادا اقامت را دریافت کرده و بعد از ان از طریق قانون به تابعیت کانادا دست یافته.
  • در خارج از کشور کانادا به دنیا آمده اما یکی یا هر دو والدین فرد شهروند کانادا می باشد.
مشاوره و تماس
021-72207

شرایط اخذ پاسپورت کانادا

تمامی اتباع کانادا به شرط داشتن شرایط زیر میتوانند برای پاسپورت کانادا اقدام نمایند. متقاضیان برای دریافت پاسپورت بایستی اقامت کانادا را داشته باشند.

از این رو داشتن اقامت کانادا به تنهایی شما را موفق به اخذ پاسپورت نمی کند زیرا دولت کانادا ملزم به صدور پاسپورت کانادایی در صورت داشتن اقامت نیست.
شایان ذکر است در کانادا هر فرد پاسپورت شخصی خودش را داشته و حتی هویت نوزادان را هم در پاس پدر و مادرشان اضافه نمی شود.

  • اتباع انگلیسی که حق اقامت در کانادا را داشتند.
  • اتباع انگلیس که در کانادا مانند همه مهاجران از اول ژانویه 1947 اقامت داشتند.
  • اتباع انگلیس که در خارج از کانادا متولد شده ولی قبل از اول ژانویه 1947 به عنوان مهاجر پذیرفته شده و سن آن‌ها نیز زیر 21 سال بوده است.
  • زنانی که تبعه انگلیس بوده و با مردان کانادایی ازدواج کرده باشند.
  • کلیه کسانی که مانند هندی‌ها و اسکیمویی‌ها قبل از اول ژانویه 1947 در خاک کانادا اقامت داشته‌اند می‌توانستند تابعیت کانادا را تحصیل نمایند.

پادکست راهنمای اقامت و تابعیت کشور کانادا

خلاصه راهنمای اقامت و تابعیت کشور کانادا را در این پادکست می توانید بشنوید:

انواع تابعیت کشور کانادا

تابعیت کانادا به طور کلی به 2 دسته تقسیم می شود:

  1. Born Citizenship: یعنی به واسطه تولد یا داشتن پدر و مادر کانادایی
  2. Naturalized Citizenship: تابعیت به واسطه سایر قوانین

راه های اخذ تابعیت کانادا

  • متقاضی باید حداقل به مدت 1095 روز ساکن کانادا باشد.
  • متقاضی باید ۱۸۳ روز حضور فیزیکی از هر سال را در کانادا داشته باشد.
  • متقاضی باید برای حضور خود در کانادا، دلیل و مدرک معتبری داشته باشد.
  • متقاضی بین ۱۴ تا ۶۴ سال سن و مدرک زبان را دارا باشد.
  • متقاضی بزرگسال، بعد از اینکه شهروند شد، باید اعلام کند که قصد اقامت در کانادا را دارد.
راه های اخذ تابعیت کانادا

برخی دیگر از شرایط و راه های تابعیت کانادا

  • متقاضی دارای اقامت دائم، باید حداقل در 5 سال اخیر به مدت 1095 روز ساکن کانادا باشد.
  • متقاضی دارای سابقه کیفری نباشد
  • متقاضی باید برای حضور خود در کانادا، دلیل و مدرک معتبری داشته باشد.
  • متقاضی بین ۱۴ تا ۶۴ سال سن و مدرک زبان را دارا باشد.

متقاضی بزرگسال، بعد از اینکه شهروند شد، باید اعلام کند که قصد اقامت در کانادا را دارد.

روش های عمومی اخذ اقامت دائم کانادا

کشور کانادا دارای یکی از قدرتمندترین سیستم های آموزشی دنیاست و از این رو این امکان را برای محصلین خود فراهم کرده است که بعد از فارغ التحصیلی به راحتی موفق به اخذ اقامت کشور کانادا شوند. این روش ها توسط دولت فدرال و یا توسط دولت های استانی کانادا در اختیار اشخاصی قرار خواهد گرفت که سابقه تحصیل و کار در کانادا دارند.

دسته بندی کلی روش های اخذ اقامت دائم کانادا :

نکته: لازم به توضیح است هر شخصی از طریق هر برنامه ای بتواند اقمت دائم خود را بدست آورد، همزمان اعضا خانواده شامل همسر و فرزندان مجرد زیر 22 سال اقامت دائم را کسب می نمایند. ولی برای اخذ تابعیت هر شخص می بایست جداگانه شرایط لازم را فراهم نماید.

  1. روش های تجاری شامل کارآفرینی، سرمایه گذاری، استارت آپ و خود اشتغالی
  2. روش های اسپانسری نظیر اخذ اقامت برای همسر (ازدواج پس از اخذ اقامت دائم) و والدین
  3. روش های نیروی کار شامل برنامه های زیر:
  4. برنامه نیروی کار با تجربه کانادایی
  5. برنامه نیروی متخصص فدرال
  6. برنامه های نیروی متخصص استانی
  7. برنامه نیروهای فنی و حرفه ای

در روش های دسته بندی شماره 3 در بالا، به غیر از برخی روش های استانی مابقی می بایست از سیستم اکسپرس اینتری یا ورود سریع اقدام نمایند.

متقاضیانی که شرایط یکی از برنامه های زیر مجموعه اکسپرس اینتری را دارند می توانند برای ساختن یک پروفایل اکسپرس اینتری اقدام نمایند که در صورت انجام دادن این کار امتیازی به عنوان امتیاز CRS به آنها تعلق می یابد و موجب ورود متقاضیان به بانک اطلاعاتی داوطلبین یا همان مخزن اکسپرس اینتری می شود.

البته شانس موفقیت افراد به امتیاز متقاضای است که از سن، تحصیلات، مدرک زبان، سابقه کار و غیره کسب می نماید. متقاضیان در این بانک اطلاعاتی یا همان اکسپرس اینتری بر حسب امتیاز هایی که کسب نمودند رتبه بندی شده و مسلما متقاضیانی که در رتبه های بالاتری از نظر امتیاز هستند دعوت نامه پذیرش (ITA) خود را دریافت می نمایند.

البته بهترین راه های ممکن و موفقیت آمیز استفاده از این برنامه ها برای هموطنان استفاده ترکیبی می باشد که به این معناست متقاضیان عزیز می توانند با استفاده از مدارک تحصیلی اول اقدام به ویزای تحصیلی کرده و پس از فارغ التحصیلی برای ویزای کار اقدام کنند یا می توانند در صورت داشتن شرایط همزمان با تحصیل برای اقامت دائم اقدام نمایند.

نحوه ارسال درخواست تابعیت کانادا

  1. فرم درخواست تابعیت ۱۸ تا 54 سال و افراد زیر ۱۸ سال به صورت جداگانه (افراد بین 18 تا 54 سال بایستی مدارک زبان انگلیسی و یا فرانسوی ارائه دهند)
  2. تکمیل کردن مدارک مورد نیاز
  3. پرداخت هزینه درخواست
  4. ارسال درخواست خود به وسیله پست به اداره Centralized Intake Office (CIO)

به طور کلی از دست دادن تابعیت و اقامت کانادا در موارد زیر صورت می‌پذیرد:

  • کسب داوطلبانه‌ی تابعیت کشور دیگری به وسیله‌ یک تبعه کانادایی 21 ساله یا بالاتر در حالی‌ که خارج از کانادا اقامت داشته باشد.
  • چنانچه والدین اطفال زیر 21 سال تابعیت کانادایی خود را از دست بدهند تابعیت آن اطفال نیز از دست خواهد رفت.

مدارک مورد نیاز برای تابعیت کانادا

  1. پاسپورت شخص متقاضی
  2. ویزای اولیه ورود
  3. مدرک زبان (انگلیسی یا فرانسه)
  4. نامه وکیل (در صورت نیاز)
  5. نامه ECA
  6. مدرک مربوط به اقامت دائم و یا ازدواج در کشور کانادا
  7. مدارک هویت و مدارک وضعیت مدنی
  8. نامه ی اداره پلیس و عدم سوء پیشینه در کشور کانادا
  9. ۶ قطعه عکس از اعضای خانواده که ۵ مورد آنها مشخصات افراد پشت نویسی شده باشد
  10. مدارک مربوط به وضعیت مالی
مدارک مورد نیاز برای تابعیت کانادا

تفاوت بین تابعیت و اقامت دائم کانادا چیست؟

  • حق ماندن و ورود و خروج در هر زمان
  • حق شرکت در انتخابات
  • حق استخدام در کارهای خاص

تبدیل اقامت به تابعیت کانادا

از آنجایی که کشور کانادا همیشه جز بزرگترین کشورها برای مهاجرت به شما می رود، از این رو قوانین مهاجرتی و اقامتی آن نیز هر سال دچار تغییرات می شود. هم اکنون به نحوه تبدیل اقامت به تابعیت کانادا پس از مهاجرت به کانادا در این مقاله می پردازیم.

برای در خواست تابعیت کانادا باید معیارهای زیادی را رعایت نمایید و سپس درخواست خود را تکمیل و ارائه نمایید. معیارهای واجد شرایط بودن برای درخواست تبدیل اقامت به تابعیت کانادا به شرح زیر است:

  1. سن شما باید ۱۸ سال تمام باشد.
  2. ارائه مدارک مربوط به سطح زبان کشور کانادا (لازم به ذکر است زبان های رسمی در کشور کانادا انگلیسی و فرانسه می باشد)
  3. حداقل به مدت 3 سال از 5 سال را تا قبل از ارسال مدارک در کشور کانادا بوده باشید. ( از لحاظ حضور جسمی حداقل به مدت ۱۸۳ روز از هر سال در طول دوره ۴ ساله باید حضور داشته باشید)
  4. مالیات های خود را حداقل 3 سال از 5 سال را به همراه مالیات بر در آمد پرداخت کرده باشید
  5. درخواست تابعیت باید از داخل کشور کانادا تکمیل و ارسال گردد و درخواست های خارج از کشور کانادا بررسی نمیگردد
  6. شما باید دارای اقامت دائم کشور کانادا باشید.

نکته مهم برای ارسال درخواست تبدیل اقامت به تابعیت کانادا این است که اگر شما مدارک لازم برای نشان دادن سطح زبان خود انگلیسی یا فرانسوی ارائه ندهید IRCC مدارک شما را ناقص اعلام کرده و درخواست شما را قبول نخواهد کرد. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر در مورد مدارک زبان و سطح زبان مورد نیاز به وب سایت IRCC مراجعه نمایید.

اگر شما یکی از کارمندان و یا نیروهای مسلح کشور کانادا بوده و یا در حال حاضر هستید میتوانید برای درخواست سریع تبدیل اقامت به تابعیت کشور کانادا اقدام نمایید. برای درخواست تبدیل تابعیت به اقامت کشور کانادا شما میتوانید از ماشین حساب های محاسبه کننده امتیازات در IRCC استفاده نمایید. اگر امتیاز شما به حد کافی بالا نباشد سیستم به طور خودکار به شما اعلام خواهد کرد که شما واجد شرایط برای دریافت تابعیت کشور کانادا نیستید.

والدین باید برای فرزندان کمتر از ۱۸ سال درخواست خود را ارسال نمایند و همچنین شخص ارسال کننده مدارک باید دارای تابعیت کانادا بوده باشد و یا برای دریافت تابعیت کانادا اقدام کرده باشد.
اقلیت های مذهبی نیازی به رعایت شرایط اقامتی ندارند. اگر یکی از والدین شما هنگام تولد یک فرد دارای تابعیت کانادا بوده بسته به زمان تولد شما ممکن است شما یک شهروند کانادایی شناخته شوید و شما میتوانید برای درخواست تابعیت کانادا تقاضا دهید.

امکان ارسال درخواست تبدیل اقامت به تابعیت کشور کانادا برای افرادی که اخیرا در زندان حضور داشته اند و یا محکوم به زندان هستند نیز وجود ندارد. همچنین اگر شما دارای اقامت دائم بوده باشید و حکم اخراج از کانادا برای شما صادر شده باشد امکان ارسال درخواست تبدیل اقامت به تابعیت کشور کانادا را نخواهید داشت.

تاریخچه قانون تابعیت و اقامت کانادا

قانون تابعیت کانادا در اصل بر اساس قانون مصوب 1910 به وجود آمد. بر طبق این قانون، تابعیت یا شهروندی کانادا به آن دسته از اتباع انگلیس که مقیم کانادا بودند تخصیص داده شد و دیگر اتباع انگلیس برای ورود به خاک کانادا موظف به اجازه بودند.

بعد از انقضاء قانون مصوب وست مینستر در سال 1931 که به موجب آن هر یک از ایالت‌های خودگردان بریتانیای کبیر اجازه تصویب و وضع قوانین برای ایالت‌های خود را داشته هر یک از ایالت‌های خودگردان قوانین مختص به خود را تصویب نموده و در قلمرو خود به اجرا در می‌آوردند و قانون تابعیت کانادا نیز در سال 1947 به تصویب رسید.

دو نوع پاسپورت کانادا پیش از سال 1947 را برای اتباع کانادا صادر می گردید:

  1. اشخاصی که اتباع کانادایی رنگین پوست (بومی) بودند؛
  2. کسانی که اتباع انگلیس و سفیدپوست بودند.

در سال 1947، قانون تابعیت کانادا به تصویب رسید و اتباع کانادایی شامل کلیه کشورهای مشترک‌ المنافع نیز می‌گردید.

مزایای تابعیت کانادا

از دست دادن و گرفتن تابعیت کانادا

بر اساس قانون تابعیت سال 1977 کسانی که تابعیت کانادا را داشتند به هیچ وجه تابعیت آن‌ها به صورت غیر ارادی سلب نمی‌گردید.
مگر اینکه از طریق حیله و تقلب تابعیت کانادا را تحصیل کرده باشند و یا اینکه فرزندانی که از والدین کانادایی در خارج از کانادا به دنیا آمده باشند و در خارج از کانادا نیز اقامت نمایند در سن 28 سالگی تابعیت کانادایی خود را از دست می‌دادند.

الف) به‌ طور کلی تابعیت کانادایی از طرق زیر حاصل می‌گردد:

  • اخذ تابعیت و اقامت کانادا از طریق تولد در کانادا (به‌ جز فرزندانی که از دیپلمات‌های غیر انگلیسی به دنیا آمده باشند)؛
  • قبول تابعیت کانادا بعد از 5 سال اقامت به عنوان یک مهاجر؛ (این مورد از مواردی می باشد، که بیشتر مورد نیاز افرادی است که به طرق قانونی نسبت به مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری، تحصیل در کانادا و مهاجرت به کانادا از طریق تخصص یا کار اقدام می کنند)
  • پذیرفتن تابعیت برای یک زن خارجی که با یک مرد کانادایی ازدواج کرده پس از یک سال اقامت کانادا؛
  • پذیرفتن تابعیت برای زنانی که وضع اجتماعی یا قانون تابعیت انگلیس را قبل از 1947 برای ازدواج با یک مرد خارجی یا قبول تابعیت بعدش را از دست داده باشند.
  • ثبت تولد کودکان در خارج که پدر آن‌ها کانادایی باشد (به استثنای مواردی که مادرشان هم کانادایی است).

شرایط اخذ تابعیت کانادا برای اطفال زیر 18 سال

مدارک مورد نیاز برای گرفتن تابعیت کانادا افراد زیر 18 سال با بیشتر از 18 سال متفاوت است.

  • اطفال زیر 18 سال می‌بایستی مقیم دائم کانادا باشند.
  • والدین این اطفال می‌بایستی به عنوان تبعه کانادا بوده و یا جهت تحصیل تابعیت در کانادا اقدام نموده باشند.

لازم به ذکر است که مدت اقامت و مدارک دیگری که برای بزرگسالان مورد نیاز است برای افراد زیر 18 سال شرط نیست.

اخذ تابعیت از طریق فرزندخواندگی

هیچ مقرراتی در قانون تابعیت کانادا برای اعطای تابعیت به کسانی که توسط اتباع کانادایی که به فرزندخواندگی چه در کانادا و چه در خارج از کانادا پذیرفته می‌شوند وجود ندارد.

بر اساس قانون لازم‌الاجرای 16 ژولای 2001، بزرگسالانی که قبلاً از طرف اتباع کانادایی به فرزندخواندگی پذیرفته شده‌اند می‌توانند بر اساس بند 5 فصل 4 قانون تابعیت کانادا بدون نیاز به اقامت در کانادا درخواست تابعیت کانادا را بنمایند.

در می 2006 دولت کانادا قانونی برای اصلاح قانون تابعیت در مورد فرزندخواندگی را به مجلس پیشنهاد نموده است.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button