کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات رفاهی جز کشورهای مطرح جهان هستند و در نتیجه جز اولین گزینه های انتخابی برای مهاجرت می باشند . راه های مختلفی جهت مهاجرت به نروژ وجود دارد که در همه این روش ها فرد باید پس از ورود به خاک نروژ نسبت به طی مراحل اخذ اقامت و تابعیت در نروژ اقدام کند . این مقاله به طور کامل به موضوع اقامت و تابعیت در نروژ اختصاص داده شده است .

اقامت و تابعیت در نروژ
اقامت و تابعیت در نروژ

راه های اخذ اقامت و تابعیت در نروژ

در این قسمت به بررسی راه های اخذ اقامت و تابعیت در نروژ می پردازیم :

  • اخذ اقامت نروژ از طریق تولد فرزند

تولد فرزند ، نوزاد یا بچه دار شدن در نروژ به خودی خود باعث ایجاد تابعیت نروژ برای طفل نمی شود. فرزندی که در کشور نروژ و یا در کشوری دیگر از پدر و مادر نروژی به دنیا آمده باشد نروژی محسوب می شود. از اول ماه سپتامبر سال 2006 در قانون شرط نشده است که حتماً پدر و مادر با همدیگر ازدواج کرده باشند و طفل فقط با داشتن یک مادر نروژی از ژانویه 1979 تابعیت نروژی مادر به وی منتقل می شود و او نروژی محسوب می شود.

  • اخذ اقامت نروژ از طریق ازدواج

فردی که با یکی از اتباع نروژ ازدواج کند می تواند بعد از گذشت 3 سال ازدواج آن ها تابعیت نروژ را کسب نماید مشروط بر اینکه مدت اقامت وی در نروژ کمتر از 7 سال نباشد. افرادی که قبلاً تابعیت و اقامت نروژ را داشته اند و به طریقی ترک تابعیت کرده بعد از 1 سال اقامت در نروژ می توانند تابعیت نروژ را مجدداً اخذ نمایند. از اول سپتامبر 2008 متقاضی تابعیت نروژ بایستی مدرکی دال بر مهارت و آشنا بودن به زبان نروژی و یا سامی ارائه کرده و یا اینکه گواهی حضور در کلاس های آموزش زبان نروژی به مدت 300 ساعت داشته باشد.

فردی که تابعیت نروژ را کسب کرد بعد از اخذ تابعیت نروژی بایستی مدرکی دال بر ترک تابعیت خارجی خود ارائه و ثابت کند دیگر تابعیت کشور قبلی خود را از دست داده است. داشتن تابعیت نروژ پدر و مادر به فرزندان زیر 18 سال انتقال می یابد مشروط بر اینکه آن ها نیز 2 سال در آنجا اقامت داشته باشند. (لازم به ذکر است شرط 2 سال اقامت برای فرزندان زیر 18 سال که در کشور دیگری از کشورهای اروپائی زندگی می کنند ضروری نیست)

  • اخذ اقامت و تابعیت نروژ از طریق فرزند خواندگی

از اول ماه سپتامبر 2006 افراد زیر 18 سال که توسط تبعه نروژی به عنوان فرزند خوانده پذیرفته می شوند خود به خود به عنوان تبعه نروژ محسوب می شوند. اگر کودکی خارج از نروژ به عنوان فرزند خوانده پذیرفته شود اخذ رضایت دولت نروژ نیز ضروری است.

  • اخذ تابعیت نروژ از طریق تقاضا

یکی از روش های تابعیت نروژ ، از طریق تقاضا می باشد که فرد متقاضی از پرداخت هزینه های قانونی معاف می شود. هر فردی که از این طریق کسب تابعیت نروژ را می نماید می بایستی تابعیت قبلی خود را بجز در مواردی که استثناء شده است از دست بدهد.

راه های اخذ اقامت و تابعیت در نروژ
راه های اخذ اقامت و تابعیت در نروژ


افراد زیر صلاحیت کسب تابعیت نروژ را به وسیله تقاضا دارند که عبارتند از :

  • فردی که قبلاً به عنوان تبعه نروژ بوده و تابعیت نروژی خود را از دست داده است و به تابعیت یکی دیگر از کشورهای اروپایی درآمده است می تواند مجدداً به تابعیت نروژ برگشته و مدت زمان اقامت نیز برای افراد شرط نیست.
  • فرزند زیر 18 سال که قبل از اول سپتامبر 2006 از پدر نروژی و مادر خارجی که هنوز رسماً ازدواج نکرده اند متولد شده باشد (ترک تابعیت خارجی برای این طفل شرط نیست)
  • بچه 18-12 ساله که توسط یک تبعه نروژی بعد از اول اکتبر 1999 و قبل از اول سپتامبر 2006 به فرزند خواندگی پذیرفته شده باشد.
  • فردی که تبعه یکی از کشورهای اروپایی می باشد و به مدت 7 سال در نروژ زندگی می کرده است.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت در نروژ

مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت در نروژ عبارتند از :

  • یک عکس گذرنامه فرد متقاضی اخذ اقامت در نروژ
  • فتوکپی همه صفحات پاسپورت و یا سایر اسناد مسافرتی
  • لیستی از سفرهایی که در 3 سال گذشته انجام شده است .
  • دریافت اصل هزینه سفر اولیه فرد متقاضی اقامت در نروژ
  • مستنداتی که ثابت می کند به زبان نروژی تسلط دارد (به عنوان مثال نتایج امتحان از یک مدرسه زبان)
  • اسناد مربوط به اقامت قبلی فرد متقاضی اقامت در نروژ

اقامت و تابعیت در نروژ شرایط اخذ تابعیت نروژ

فردی که متقاضی تابعیت در نروژ است ممکن است بعد از 7 سال اقامت در نروژ  بتواند تابعیت نروژ را اخذ کند . شرایط اخذ تابعیت نروژ عبارتند از :

  • برای اخذ اقامت و تابعیت نروژ لازم است که فرد هیچگونه سابقه کیفری نداشته باشد (اگر فرد خارجی که متقاضی تابعیت است دارای سابقه ی کیفری باشد بایستی قبل از اقدام برای تابعیت رفع سابقه کیفری از او شده باشد)
  • اتباع کشورهای کشورهای اتحادیه اروپا می توانند تابعیت نروژ را کسب کنند مشروط بر اینکه 2 سال در نروژ اقامت داشته باشند.و

شرایط اخذ تابعیت نروژ
شرایط اخذ تابعیت نروژ

اقامت و تابعیت در نروژ – راه های از دست دادن تابعیت نروژ

تابعیت نروژ به یکی از راه های زیر از بین می رود :

  • کسب تابعیت کشور دیگری

اگر تبعه نروژ به صورت ارادی تابعیت کشور دیگری را کسب کند خود به خود تابعیت نروژ را از دست خواهد داد.

  • نروژی هایی که به طور دائم خارج از نروژ زندگی می کنند

تبعه نروژ که با تولد تابعیت نروژ را کسب کرده ولی کمتر از 2 سال در نروژ یا 7 سال در یکی از کشورهای اروپایی اقامت کنند می بایستی قبل از رسیدن به 22  سالگی برای باقی ماندن به تابعیت نروژ اقدام کنند . ترک تابعیت خارجی این افراد ضروری نمی باشد و همین که به تابعیت نروژ باقی بمانند کفایت می کند.

اقامت و تابعیت در نروژ تابعیت مضاعف در نروژ

به طور کلی، تابعیت مضاعف در نروژ پذیرفته نشده است و ولی موارد زیر استثناء هستند:

  1. افرادی که از والدین نروژی و خارجی متولد شده اند و ممکن است تابعیت خارجی به آن ها تحمیل شود.
  2. افرادی که تابعیت نروژ را طی تقاضا کسب کنند حتماً می بایستی تابعیت قبلی خود را از دست بدهند.
  3. فردی که خارج از نروژ از یکی از اتباع نروژی متولد شده و در آن کشور اصل خاک ( محل تولد) پذیرفته شده است و قانون تابعیت آن کشور وی را تبعه کشور محل تولد شناسد (به عنوان مثال طفلی که در خاک آمریکا از والدین نروژی به بدنیا آمده است)
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی خدمات شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در کشور مالزی

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به مالزی، داشتن اطلاعات کامل و مهم درباره این کشور است. افراد م...

اقامت و تابعیت در لهستان اقامت و تابعیت در لهستان

هر فردی توقع دارد از زندگی شرافتمندانه و با آسایش و رفاه توام با کرامت انسانی برخوردار باشد...

اقامت و تابعیت در بلژیک اقامت و تابعیت در بلژیک

بدون شک کشور بلژیک یکی از جذاب ترین کشورهای اروپایی برای اقامت می باشد . این کشور با دارا بو...

نظرات کاربران
Call Now Button