یکی از راه های اخذ تابعیت و اقامت در کشورهای مختلف مهاجرت از طریق تولد فرزند هست. کشور کانادا این اجازه را می دهد که چه شهروند کانادا باشید یا به صورت موقت در این کشور باشید، می توانید فرزندتان را در این کشور به دنیا بیاورید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا همه چیز را درباره اخذ اقامت کانادا با تولد فرزند بررسی کرده و به جزئیات دقیق این شیوه دریافت اقامت بپردازیم.

تابعیت چیست؟

تابعیت citizenship یکی از مفاهیمی است که توسط دولت ها مطرح می شود و می توان گفت به مشخصات و تقسیمات جغرافیایی یک کشور مربوط می شود.

در واقع دولت ها با اعطای تابعیت، اتباع خود را از سایر کشورها مشخص و جدا می کنند. به معنای دقیق تر می توان گفت تابعیت وابستگی یک فرد به کشور، دولت و خاک آن کشور است که باعث ایجاد مسئولیت هایی برای او می شود.

اتباع یک کشور از تمام حقوق شهروندی برخوردار هستند و در برابر قانون از تساوی حقوق برخوردار هستند.

تابعیت برای اشخاص حقوقی هم مطرح است. برای مثال شرکت ها تابعیت کشوری را دارا هستند که در آن ثبت شده اند و می بایست اصول و مقررات آن کشور را اجرا کنند.

مزایای تولد فرزند در کانادا

انواع تابعیت:

همانطور که در تعریف تابعیت گفتیم، فرد تابع دارای مسئولیت هایی در مقابل دولت است و دولت آن کشور نیز موظف به انجام اقداماتی در مقابل شهروندان و تبعه خود است. تابعیت در کشورهای مختلف از دو قانون خون و خاک پیروی می کند.

اعطای تابعیت از طریق اصل خون:

در بحث اصل خون و خاک ، سیستم تابعیت از اصل خون ، بچه به محض تولد، تابعیت پدر یا مادرش را کسب می کند. در واقع ملیت هر فرد بر اساس ملیت والدین یا یکی از آنها مربوط می شود. برای مثال در صورتی که طفلی از پدر یا مادری آلمانی در هر کشوری متولد شود  به او تابعیت آلمانی داده می شود.

اعطای تابعیت از طریق اصل خاک:

اما در اصل خون و خاک ، اگر نوزادی در کشوری متولد شود که از اصل خاک پیروی می کند، به او تابعیت اعطا می شود. اصل خاک کاملا در تضاد با اصل خون است و ارتباطی با نژاد والدین ندارد، به صرف اینکه کودک در کشوری که از اصل خاک پیروی می کند متولد شود، به او تابعیت اعطا می شود.

برخی از کشورهای تابع اصل خاک:

  • کانادا
  • آمریکا
  • مکزیک
  • برزیل
  • آرژانتین
  • کاستاریکا

اکثر کشورها از قانون خاک پیروی می کنند، انگلستان نیز سابقا از قانون خاک تبعیت می کرد اما هم اکنون پیرو اصل خون است.

هر دو سیستم دارای طرفدارانی است و نمی توان گفت کدام بهتر است! سیستم خون برای کشورهایی مساحت به نسبت جمعیت کمتر است مناسب است. از طرف دیگر اصل خون برای بالا بردن اعتبار دولت ها مطرح است.

اما اصل خون منتسب به تصمیمات دولت است و می توان گفت اعمال قدرت دولت بر مرزهای خاک و کشورش است. در واقع دولت به افرادی که در قلمرو آنها متولد می شوند تابعیت اعطا می کنند. کشورهایی که جمعیت انها کم است برای بالا بردن جمعیت و رونق اقتصاد افرادی را که در کشورشان متولد می شوند را جز توابع خود می پذیرد.

با جمع بندی کلی می توان به این تنیجه رسید که قاعده خاک و اخذ تابعیت از این طریق که در کشور هایی با سطح وسعت خاک بالا بسیار ارجح تر است و کشور کانادا نیز از این قاعده مثبت تبعیت می کند.

بر اساس اصل «حق خاک» می‌توانید برای اخذ اقامت کانادا با تولد فرزند اقدام کنید. مفهوم حق خاک برای اشاره به تابعیت هر کسی که در قلمرو یک کشور متولد شده است، استفاده می شود. البته این اصل به مرور از قانون تابعیت کشورهای مختلف حذف شده و اغلب آن را به رسمیت نمی‌شناسند. امروزه، کانادا یکی از معدود کشورهای توسعه‌یافته در جهان است که به کودکان متولد شده در این سرزمین، شهروندی بدون قید و شرط را ارائه می‌کند.

حتی برای والدینی که شهروند این کشور نیستند، اخذ شهروندی کانادا برای فرزند امکان‌پذیر است. یعنی تنها کافی است که شما در زمان تولد فرزند خود، به صورت موقت در این کشور اقامت داشته باشید.

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق تولد فرزند

تنها تعداد محدودی از 195 کشور جهان در بدو تولد به فرزندان اتباع خارجی تابعیت می‌دهند. در مقاله «کشورهایی که با تولد فرزند اقامت می‌دهند»، می‌توانید لیست کامل این کشورها را مشاهده کنید.

در میان این کشورها، کشور کانادا به دلیل شرایط عالی برای مهاجران، یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که تنها تولد فرزند در کانادا، به این معنی نیست که والدین هم می‌توانند به طور خودکار اقامت این کشور را دریافت کنند. این والدین حق شهروندی یا پاسپورت کانادا را دریافت نکرده و می‌توانند از طریق شیوه‌های دیگری برای اخذ اقامت اقدام کنند.

بعد از به دنیا آمدن فرزند در کانادا، تنها کافی است تولد او را ثبت کنید. البته هر یک از استان‌ها و بخش‌های مختلف کشور کانادا، شرایط و قوانین خاص خود را برای ثبت تولد فرزند و ارائه اقامت دارند.
به عنوان مثال اگر فرزند شما در اونتاریو به دنیا آمده، باید تا 30 روز بعد از تولد نسبت به ثبت آن اقدام کنید. به دلیل همین تفاوت در قوانین، اگر قصد مهاجرت به کانادا با تولد فرزند را دارید، بهتر است از مشاوران مهاجرتی و متخصصان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، در این زمینه کمک بگیرید.

دریافت ویزا برای زایمان در کانادا

در بین انواع ویزای اقامت موقت کانادا، یک گزینه وجود دارد که به زنان باردار اجازه می‌دهد تنها با هدف زایمان به کانادا بروند. ویزای زایمان زنان در کانادا یک ویزای اقامت موقت ساده است و معمولاً حداکثر تا ۶ ماه اعتبار دارد.

این ویزا به زنان باردار اجازه می‌دهد تا برای دیدار با خانواده، دوستان یا سفر به کانادا بروند، اما در عین حال به بیمارستان مراجعه کرده و برای زایمان فرزند خود نیز اقدام کنند. پس از زایمان، کودک به طور خودکار شهروند کانادا می‌شود.

مزایای تولد فرزند در کانادا

فرزندی که در خاک کانادا به دنیا می‌آید، در واقع تحت حمایت دولت این کشور بوده و از مزایای زندگی در کانادا بهره‌مند می‌شود.

برخی از مزایا و امتیازات فرد متولد شده در کانادا شامل موارد زیر است:

  • حق اقامت در کانادا یا سفر به کانادا در هر زمان دلخواه بدون نیاز به اخذ ویزای کانادا
  • برخورداری از مزایای ویژه شهروندی کانادا مانند تحصیل رایگان و مزایای اجتماعی.
  • نوزاد پس از تولد در کانادا می‌تواند همراه والدین خود به کشور محل زندگی آن‌ها برود و پس از رشد به جهت کار یا تحصیل در کانادا به این کشور بازگردد.

هزینه درخواست ویزای زایمان کانادا

هزینه ویزای زایمان در کانادا مانند تمام ویزاهای اقامت موقت کانادا است. شما باید ۱۰۰ دلار کانادا برای صدور ویزا و ۸۵ دلار کانادا برای ارائه اطلاعات بیومتریک خود بپردازید. در نهایت، اگر ویزای شما تایید شود، باید حدود ۴۵ دلار کانادا برای پردازش پاسپورت بپردازید.

مدت زمان پردازش ویزای زایمان کانادا

بسته به حجم کاری کنسولگری کانادا، ممکن است مجبور شوید از ۱ هفته تا حدود ۵ یا ۶ هفته منتظر بمانید تا ویزای شما بررسی شود و آن‌ها شما اطلاع می‌دهند که آیا واجد شرایط دریافت ویزا هستید یا خیر. از آنجایی که قصد زایمان در کانادا را دارید، باید زودتر اقدام کنید تا اگر رسیدگی به درخواست طولانی‌تر شود، به موعد مقرر زایمان نزدیک نشوید.

*هزینه زایمان در کانادا در مجموع به طور میانگین 12 هزار دلار کانادا است؛ علاوه بر این برای تامین هزینه‌های سفر به کانادا باید برای هر نفر حداقل 10 هزار دلار کانادا در نظر بگیرید.

حقوق شهروندی و تابعیت در کانادا

در سال 2012 وزیر مهاجرت و شهروندی جیسون کنی پیشنهادی برای تغییر حق شهروندی طبیعی در کانادا به عنوان ابزاری برای جلوگیری از آنچه که در قانون کانادا تولد گردشگری شناخته می شود ارائه کرد.
این حرکت انتقاد کارشناسان را برانگیخت و به گفته آنان این پیشنهاد براساس باورهای ازدیاد جمعیت و بدون اطلاعات کافی بوده است.
با این حال در سال 2016 نخست وزیر جان مک کالوم طی محاصبه ای گفت هیچ برنامه ای برای تغییر جهت پایان دادن به حق طبیعی شهروندی وجود ندارد.

قوانین به دنیا آوردن فرزند و گرفتن شهروندی در حال تغییر است و کشورها به سمت پایان دادن به این قانون حرکت می‌ کنند. تاکنون کشورهای استرالیا، نیوزیلند، ایرلند، فرانسه، مالتا و هند به این قانون پایان داده‌ اند.

مراحل اخذ پاسپورت کانادایی نوزاد

پس از تولد نوزاد در کانادا با استفاده از وکیل های مجرب در سریع ترین زمان پاسپورت کانادایی نوزاد را اخذ می گردد. در صورتی که نوزاد دارای اقوام نزدیک در کانادا نباشد حتما برای اخذ پاسپورت کانادایی نوزاد باید از وکیل مورد تأیید استان استفاده شود حتی اگر نوزاد در کانادا اقوام نزدیک داشته باشد استفاده از وکیل فرآیند اخذ پاسپورت نوزاد را تسهیل می کند.
اما نوزادی که در خاک کانادا به دنیا آمده باشد شهروند کانادا محسوب می گردد ولی برای درخواست پاسپورت به اسناد و مدارکی نیاز است که باید آماده شوند و به همراه فرم های ویژه به اداره گذرنامه کانادا تحویل داده شوند. بر طبق قانون شهروندی ایران نوزادی که از مادر و پدری ایرانی متولد می شوند، تابعبت ایرانی خواهند داشت و از همان بدو تولد می توان برای اخذ شناسنامه و سایر مدراک ایرانی اقدام نمود.
طبق قانون مصوب سال 1977 هر شخصی که از تاریخ 15 فوریه 1977 در خاک کانادا متولد شود شهروندی کانادا را در بدوتولد به دست می آورد. تفسیر قانون تولد فرزند در کانادا نه تنها شامل خاک کانادا بلکه «آب های داخلی» و «اراضی دریایی» کانادا نیز می باشد.

از این رو تمام کودکان مهاجران، پناهندگان و شهروندان کانادا که در حریم هوایی کانادا متولد شده اند طبق شرایط مهاجرت به کانادا به عنوان شهروندان کانادا محسوب می شوند.
در یک مورد خاص در سال 2008 از یک مادر اوگاندایی در طی پرواز خطوط هوایی شمال غربی در مسیر آمستردام به بوستون یک دختر متولد شد که وی یک شهروند کانادایی تلقی شد چرا که در حریم هوایی کانادا متولد شده بود.
لازم به ذکر است که افراد مشغول به تحصیل در کانادا نیز پس از گذشت مدتی و اخذ صلاحیت لازم می توانند مشمول این قوانین شوند. تنها 3 استثنا در این مورد وجود دارد که بخش 2 قانون بیان می کند شهروندی کانادا از بدو تولد برای یک کودک متولد شده در کانادا پذیرفته نیست. اگر والدین وی در زمان منتهی به تولد فرزند، در یکی از سمت های زیر مشغول به کار باشند:

  • یک دولت خارجی در کانادا
  • کارمندان یک دولت خارجی در کانادا و یا یک سازمان خارجی مانند سازمان ملل متحد که دارای مصونیت دیپلماتیک در کانادا می باشد.
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
مسعود

سلام وقت بخير ما قصد داريم فرزند ديگري داشته باشيم ، از طريق كدام ويزا ميتوانيم در كانادا فرزند خود را بدنيا بياوريم؟

سارا جوادی

با سلام شما از طریق هر ویزایی مثل ویزای تحصیلی ، ویزای توریستی و.. میتوانید در کانادا زایمان کنید.

کیوان

سلام خسته نباشید خاننم بارداره و دی ماه بچه دار میشیم میشه کاری کرد به کانادا رفت و بچه در اونجا دنیا بیاد. چطوری ؟

سارا جوادی

با سلام درصورتی که ویزای این کشور را داشته باشید میتوانید تشریف ببرید . در غیر این صورت بسیار دیره برای اقدام.

mah

سلام اگه من وهمسرم بخوایم بیایم کانادا البته با این شرایط که من باردارم چقدر باید هزینه کنیم 

سارا جوادی

با سلام با توجه به اینکه شما در حال حاضر باردار هستید ، درصورتی که ویزای ورود به کانادا را داشته باشید میتوانید برای تولد فرزندتان در این کشور اقدام کنید. در غیر این صورت متاسفانه دیر اقدام کردید.

ساناز

سلامچنانچه ویزای کانادا را داشته باشم و و 3 ماه باردار باشم و به کانادا مهاجرت کنم. هزینه های بیمارستان و زایمان تحت پوشش بیمه دولت کانادا است یا باید از ایران خودم را تحت پوشش بیمه های ایرانی قرار دهم؟

سارا جوادی

با سلام هیچ بیمه ای هزینه های زایمان شما رو نمی دهد و پرداخت هزینه ها به عهده خودتان است مگر اینکه اقامت کانادا رو داشته باشید.

Mary

ba salambaraye motevaled shodane farzand dar Canada cheghadr zodtar bayad baraye visa eghdam kard?hazine in kar (raftan va motevaled shodane farzand dar Canada) dar hale hazed chand dollar Canada mishe?

سارا جوادی

با سلام برای اقدام از طریق اقامت کانادا از طریق فرزند ، باید قبل از بارداری ویزای کانادا را داشته باشید.

گندم

سلام من الان ماه 3 بارداری هستم میخواستم ببین الان تو این زمان راهی وجود داره برای اینکه بچه رو بتونم کانادا به دنیا بیارم؟ یا اینگه غیر از کانادا کشورایی که میشه راحت تر براشون ویزا گرفت و این قاانون کودک رو داشته باشه کجا ها هست؟

سارا جوادی

با سلام سرکار خانم گندم ، باتوجه به شرایطی که در حال حاضر دارید اگر ویزای کشوری مثل کانادا را دارید میتوانید وارد این کشور شوید. اما در صورتی که ویزا ندارید در حال حاضر برای اقدام دیر است.

لیلا

اگر برای تحصیل دکترا یا ارشد بری ولی باردار باشی بازم بیمه تعلق نمیگیره?

سارا جوادی

با سلام سرکار خانم لیلا ، درصورتی که شما دارای ویزای تحصیلی باشید ، بیمه درمانی شامل حال شما و خانواده شما خواهد شد.برای اطلاعات تکمیلی می توانید همه روزه از ساعت 10 الی 6 با شماره 02172207 تماس بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button