کشور ایتالیا ، یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شینگن می باشد که به دلیل دارا بودن دانشگاه های معتبر و امکان دریافت بورسیه های تحصیلی ممکن است مورد توجه تعدادی از متقاضیان است.
کشور ایتالیا، یکی از خوش آوازه ترین کشورهای اروپایی می باشد که از راه های مختلف می توان به این کشور مهاجرت کرد که یکی از بهترین و پرطرفدارترین آنها اعزام دانشجو به کشور ایتالیا است.
به همین منظور مشاورین ارشد موسسه آتیه آفرینان ایرانیان در این مقاله تحصیل در ایتالیا و همچنین اعزام دانشجو به کشور ایتالیا را بررسی می کنند و شرایط تحصیل در این کشور را با جزییات بیان می کنند.

برای اقامت و تابعیت در ایتالیا روش های متفاوتی وجود دارد موسسه آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در ایتالیا ” را مطالعه فرمایید.

اعزام دانشجو به کشور ایتالیا

اعزام دانش آموز به مدارس کشور ایتالیا

اعزام دانش آموز به مدارس کشور ایتالیا، در تمامی سنین امکان پذیر می باشد. مدارس در کشور ایتالیا به 4 دوره آموزشی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  1. مهد کودک: دوره 3 ساله، از 3 تا 6 سالگی
  2. مدرسه ابتدایی: دوره 5 ساله، از 6 تا 11 سالگی
  3. دوره متوسطه اول: دوره 3 ساله، از 11 تا 14 سالگی
  4. دوره متوسطه دوم: دوره 3، 4 یا 5 ساله از 14 تا 17 سالگی، یا 19-18 سالگی

دوره تحصیلی در مهد کودک در ایتالیا، اجباری نیست و دوره تحصیلی اجباری از سن 6 سالگی شروع شده و تا سن 16 سالگی ادامه می یابد. ورود به مرحله بعدی در صورت قبولی در مقطع قبلی اتفاق می افتد.
در صورت عدم قبولی، دانش آموز می بایستی با شرکت در کلاس های فوق برنامه و یا شرکت در کلاس ها در ایام تعطیلات تابستانی، سال قبل خود را جبران کند.
در صورتی که دانش آموز بیشتر از نیمی از درس های خود را نتواند با موفقیت بگذراند، از ورود به سال آینده منع شده و باید مجددا سال تحصیلی قبلی را بخواند. تحصیل در دوره متوسطه نیز اجباری است و دانش آموزان باید مدرک تحصیلی این دوره را حتما دریافت کنند .

دانش آموزان در پایان دوره متوسطه دوم باید امتحان بدهند و پس از قبولی در امتحانات به آنها یک گواهی تحصیلی داده خواهد شد که پس از دریافت آن می توانند وارد دانشگاه شوند.
برای اعزام دانش آموز به مدارس کشور ایتالیا می بایست یا دانش آموز قیم داشته باشد و یا اینکه در مدارس شبانه روزی تحصیل کند که هزینه آن بسیار بالا می باشد.
دانش آموزان حتی اگر در مدارس بین المللی تحصیل کنند، باز هم لازم است که دانش زبان ایتالیایی را برای حضور در محیط داشته باشند که این مساله، امری دشوار است . تحصیل در مدارس دولتی کشور ایتالیا ، به زبان ایتالیایی است.

شما می توانید برای مهاجرت به ایتالیا مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به ایتالیا ” را مطالعه فرمایید.

اعزام دانش آموز به مدارس کشور ایتالیا

مراحل اعزام دانشجو به کشور ایتالیا

در مرحله اول از مراحل اعزام دانشجو به کشور ایتالیا ، باید برای اخذ پذیرش از دانشگاهای ایتالیا اقدام کرد و اگر فرد جهت تحصیل در ایتالیا اطمینان دارد باید درخواست خود را برای تحصیل به یکی از دانشگاه های این کشور ارسال کند.
پس از پذیرش در یک دانشگاه ایتالیایی، یک نامه پذیرش برای درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا دریافت خواهد کرد که ویزای تحصیلی ایتالیا توسط سفارت ایتالیا و مقامات کنسولی آن در کشور مبدا یا محل اقامت دائم آن دانش آموز صادر می شود.

دانشجویان داخل در اتحادیه اروپا می توانند با یک گذرنامه معتبر یا کارت شناسایی وارد کشور ایتالیا شوند و در صورتی که مایل باشند، مدرک تحصیلی در ایتالیا را بدون نیاز به ویزا به دست آورند باید در اداره پلیس این کشور ثبت نام کنند تا مجوز اقامت آن را به دست آورند.
در مورد دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا عکس این قضیه اتفاق می افتد که آن فرد نیازمند دریافت ویزای دانشجویی قبل از ورود به ایتالیا است.

شرایط اعزام دانشجو به کشور ایتالیا

معمولا اعزام دانشجو به کشور ایتالیا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر می باشد. برای اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی الزامی است و البته در برخی از دانشگاه های ایتالیا برای رشته هایی خاص آزمون هایی نیز در نظر گرفتند که قبل از پذیرش باید امتحان مربوطه را با موفقیت پشت سر گذاشت.
افرادی که می خواهند در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا تحصیل کنند، باید مدرک کارشناسی را در رشته مد نظر اخذ کرده باشند. معمولا در کشور ایتالیا مقاطع تحصیلی مختلف به زبان انگلیسی نیز علاوه بر ایتالیایی تدریس می شود.

شرایط اعزام دانشجو به کشور ایتالیا

بدین ترتیب با مسلط بودن به زبان انگلیسی می توان در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور ایتالیا مشغول به تحصیل شد. اعزام دانشجو به کشور ایتالیا در مقطع دکترا نیز نیاز به داشتن مدرک کارشناسی ارشد دارد که معمولا برای پذیرش و تحصیل در دانشگاه های ایتالیا سوابق تحصیلی تاثیر بسیار زیادی دارد. بدین ترتیب افرادی که سوابق تحصیلی بهتر و معدل بالاتری دارند، در  اخذ ویزای تحصیلی کشور ایتالیا موفق تر می باشند.

اعزام دانشجو به کشور ایتالیا در مقطع کارشناسی

برای اعزام دانشجو به کشور ایتالیا در مقطع کارشناسی ، فرد باید دیپلم 12 ساله داشته باشد. لازم به ذکر است که دانش آموزان ایتالیایی، افراد مقیم ایتالیا و یا دانش آموزانی که در اتحادیه اروپا اقامت دارند، می توانند به طور مستقیم برای تحصیلات تکمیلی اقدام کنند اما دانشجویان بین المللی می توانند برای دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا، به صورت آنلاین درخواست دهند.
اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی بیشتر به زبان ایتالیایی می باشد ولی تحصیل به زبان انگلیسی هم امکان پذیر است. در اکثر دانشگاه های کشور ایتالیا فرد نیاز است که امتحان SAT و یا ACT بدهد و پس از قبولی در این آزمون، امکان ورود به دانشگاه را خواهد داشت.

امتحان زبان ایتالیایی در صورت وجود شرط زیر اجباری نیست:

  • فرد دیپلم ایتالیایی داشته باشد (چه در ایتالیا تحصیل کرده باشد و چه در خارج از ایتالیا)

فرد متقاضی در صورت تحصیل به زبان انگلیسی در کشور ایتالیا نیازی به ارائه مدارک بالا نخواهد داشت ، بلکه نیاز به مدرک زبان انگلیسی دارد. مدرک زبان انگلیسی مورد قبول برای اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی آیلتس 6 و یا معادل آن با مدارک Tofel,TEIC و یا b2 پیشرفته است.

اعزام دانشجو به کشور ایتالیا در مقطع کارشناسی

اعزام دانشجو به کشور ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

فرد می تواند به هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی در این مقطع تحصیل کند که اگر به زبان ایتالیایی تحصیل کند ، هزینه تحصیل وی کمتر از 1000 یورو خواهد بود و در صورت تحصیل به زبان انگلیسی، هزینه های تحصیل بسته به نوع دانشگاه و رشته انتخابی از 400 تا 4000هزار یورو متغیر می باشد. هنگامی اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد امکان پذیر است که شخص تحصیلات خود را در مقطع لیسانس به اتمام رسانیده باشد.

فرد برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان، نیاز به آیلتس حداقل 6 و یا مدرک معادل تافل دارد. مدت زمان تحصیل در این مقطع بین 1 تا 2 سال است و دانشجویان اجازه کار تا 20 ساعت در هفته را دارند و اگر دانشجویی بین تعطیلات دو ترم تحصیلی بخواهد کار کند، می تواند به صورت تمام وقت مشغول به کار شود. و فرد نیاز به دانش زبان ایتالیایی جهت کار در این کشور دارد که این امر خود کاری دشوار برای بسیاری از دانشجویان می باشد.

اعزام دانشجو به کشور ایتالیا در مقطع دکترا

امروزه اعزام دانشجو به کشور ایتالیا در مقطع دکترا ، مورد توجه بسیاری از دانشجویان می باشد . تحصیل دکترا در ایتالیا به زبان های انگلیسی و ایتالیایی امکان پذیر است.
هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور ایتالیا بسیار پایین است ولی در عین حال تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های خصوصی، بسیار گران می باشد. معمولا تحصیل دکترا بین 3 تا 4 سال طول می کشد که اغلب برای ماندن در ایتالیا در سال چهارم، نیاز به تمدید اقامت دارد .

پیش نیازهای هر دانشگاه و بر اساس هر رشته تحصیلی، متفاوت خواهد بود ولی به طور کلی فرد برای اعزام دانشجو به کشور ایتالیا در مقطع دکترا نیاز به آیلتس 7 (در صورت تحصیل به زبان انگلیسی)، مقالات ISI و رزومه تحصیلی و کاری بالا دارد.
معمولا دانشجوی دکتری به همراه اساتید خود در سمینارهای مختلف که مرتبط با رشته تحصیلی و پروپوزالش است شرکت می کند که بتواند پایان نامه تدوین کرده و در نهایت از آن دفاع کند تا بتواند مدرک دکتری ایتالیا را دریافت نماید.
دانشجوی دکترا در ایتالیا، اجازه کار تا 30 ساعت در هفته را دارد که معمولا دانشجویان مشغول به انجام پروژه های تحقیقاتی و کمک به اساتید جهت نگارش مقاله هستند.

اعزام دانشجو به کشور ایتالیا در مقطع دکترا

معرفی برخی از بهترین دانشگاه های ایتالیا

کشور ایتالیا دارای دانشگاهای فراوانی است که برخی از این دانشگاها از اعتبار بالایی برخوردار هستند و از جمله بهترین دانشگاه های ایتالیا می توان به دانشگاهای زیر اشاره کرد:

برخی از موسسات با کیفیت کشور ایتالیا نیز عبارتند از:

  • دانشگاه کاوفسکری ونیز ایتالیا
  • مدرسه اقتصاد اروپا ایتالیا
  • موسسه مدرن میلان ایتالیا
  • دانشگاه کاتولیک دل ساکرو ایتالیا
  • دانشگاه بوزن بوزانو ایتالیا

مدارک مورد نیاز جهت اعزام دانشجو به کشور ایتالیا

مدارک مورد نیاز جهت اعزام دانشجو به کشور ایتالیا شامل موارد زیر می باشد:

  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • اثبات حمایت و تمکن مالی کافی، از جمله مبلغ لازم برای سفر به کشور خود و یا اینکه از قبل بلیط مستقیم معتبر برای بازگشت خریداری شده باشد
  • مدارک بهداشتی
  • محل اقامت

زمان اعزام دانشجو به کشور ایتالیا

اعزام دانشجو به کشور ایتالیا در زمان های مشخصی انجام می شود که با توجه به دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود و حتی ممکن است برخی دانشگاه ها هر سال، با توجه به تقویم آموزشی جدیدی که اعلام می کنند، زمان های خاصی را برای اعزام دانشجو به ایتالیا در نظر بگیرند.

زمان اعزام دانشجو به کشور ایتالیا


به طور کلی اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی، عموما یک بار در سال انجام می شود که معمولا از ماه سپتامبر تا ژوئن بوده و شروع ترم آن، ماه سپتامبر است.

اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد، بسته به نوع دانشگاه، بین 1 تا 2 بار در سال انجام می شود که مهلت پذیرش برای ترم پاییز، از سپتامبر تا ژوئن و برای ترم بهار، از ژانویه تا نوامبر است.
البته لازم به ذکر است که در بسیاری از دانشگاه ها، رشته های مورد پذیرش، در دو ترم، متفاوت می باشد و به همین دلیل اگر فرد قصد تحصیل و دریافت پذیرش در ایتالیا را دارد، حتما قبل از هر گونه اقدامی جهت دریافت جزئیات و موارد تخصصی، با کارشناسان ما تماس بگیرد.
اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع دکترا نیز معمولا یک بار در سال در محدوده زمانی مارس تا دسامبر بوده و شروع ترم نیز بسته به نوع دانشگاه، از نوامبر تا فوریه است.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای توریستی کشور ایتالیا ویزای توریستی کشور ایتالیا

ویزای توریستی کشور ایتالیا (Italy) ویزای توریستی کشور ایتالیا برای اشخاصی صادر می شود که با ه...

مهاجرت به ایتالیا مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا ممکن است به دلیل اقتصاد ضعیف تری که نسبت به دیگر کشورهای اروپایی دارد در ...

ویزای همراه کشور ایتالیا ویزای همراه کشور ایتالیا

سالانه افراد زیادی جهت تحصیل در ایتالیا، این کشور را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می کنند لذ...

نظرات کاربران
Call Now Button