نزدیکی جغرافیایی کشور کانادا به آمریکا باعث شده تا روابط اقتصادی کانادا و آمریکا بسیار گسترده باشد به طوری که آمریکا و کانادا بزرگترین روابط اقتصادی را در جهان دارند و حجم معاملات این دو کشور با یکدیگر در جهان بیشتر است.

اگر چه کشور کانادا پس از روسیه بزرگترین کشور جهان می باشد اما جمعیت آن تنها حدود یک پنجم جمعیت روسیه است. نزدیک به 90 درصد از جمعیت کشور کانادا در امتداد مرز جنوبی آن تا فاصله 200 کیلومتری آمریکا زندگی می کنند.
نزدیکی جغرافیایی کشور کانادا به آمریکا باعث شده تا روابط اقتصادی کانادا و آمریکا بسیار گسترده باشد به طوری که آمریکا و کانادا بزرگترین روابط اقتصادی را در جهان دارند و حجم معاملات این دو کشور با یکدیگر در جهان بیشتر است. در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر با کشور کانادا آشنا شویم.

جغرافیای کشور کانادا

اطلاعات عمومی کشور کانادا

حکومت کشور کانادا، یک دموکراسی پارلمانی فدرال و یک پادشاهی مشروطه می باشد که در حال حاضر ملکه الیزابت دوم رئیس کشور است. ساختار حکومت کانادا از پادشاه یا ملکه بریتانیای کبیر، دولت فدرال، دو مجلس سنا و عوام، دولت‌ های ایالتی و فرماندار کل و رای دهندگان کانادا و شهروندان تشکیل شده ‌است.
کشور کانادا توسط دولت‌ های مستقل از هم اداره می‌ شود که در مجموع زیر پوشش دولت فدرال قرار گرفته‌ اند. الیزابت دوم ملکه بریتانیا، ملکه کشور کانادا نیز می باشد و قانون به امضاء و به نام او رسمیت و ضمانت اجرایی پیدا می‌ کند.

این کشور تا سال ۱۷۱۳ میلادی مستعمره فرانسه بود و در این سال انگلیس کنترل آن را در دست گرفت. در یکم ژوئیه سال ۱۸۶۷ میلادی کشور کانادا استقلال یافت. این کشور عضو کشورهای همسود (مشترک‌ المنافع) می  باشد. کشور کانادا زیر تشریفات سلطنت مشروطه مرتبط با پادشاهی متحده اداره می‌ شود.

پایتخت سیاسی کانادا شهر اتاوا می باشد و محلی که در آن مجلس فدرال کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد. فرماندار کل به صورت تشریفاتی رئیس مملکت است و به عنوان نماینده ملکه الیزابت دوم در کانادا خدمت می ‌کند و هر چند فرماندار کل تمام امور را در دست ندارد اما در امور اجرایی به ‌طور غیر مستقیم و در امور قضایی به‌ طور مستقیم نقش دارد و مؤثر می باشد و توسط پادشاه و به توصیه نخست ‌وزیر منصوب می‌ شود.

مذهب کانادا

از نظر مذهبی متنوع است و طیف وسیعی از عقاید و آداب و رسوم را در بر می گیرد.قانون اساسی کانادا به خدا اشاره دارد و پادشاه عنوان مدافع ایمان را دارد. با این حال، کانادا هیچ کلیسای رسمی ندارد و دولت رسما متعهد به کثرت گرایی مذهبی است.
آزادی مذهب در کانادا یک حق محافظت شده در قانون اساسی است که به افراد اجازه می دهد بدون محدودیت یا مداخله گردهم آیند و عبادت کنند.

بر اساس سرشماری سال 2021، مسیحیت بزرگترین دین در کانادا است و کاتولیک های رومی 29.9 درصد جمعیت را تشکیل می دهند که بیشترین پیروان را دارند.
به طور کلی مسیحیان که 53.3 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، 34.6 درصد افرادی که بی دین یا هستندپس از آنها قرار دارند. سایر ادیان عبارتند از: اسلام (4.9 درصد)، هندوئیسم (2.3 درصد)، سیکیسم (2.1 درصد)، بودیسم (1.0 درصد)، یهودیت (0.9 درصد)، و معنویت بومی (0.2 درصد).

شرایط تحصیل و آموزش در کانادا

تحصیل در کانادا بیشتر به صورت عمومی ارائه می‌شود، توسط دولت‌های فدرال، استانی و محلی حمایت مالی و نظارت می‌شود. آموزش و پرورش در حوزه قضایی استان است و برنامه درسی تحت نظارت استان است.
آموزش در کانادا به طور کلی به آموزش ابتدایی و پس از آن دوره متوسطه و بعد از متوسطه تقسیم می شود. آموزش به دو زبان انگلیسی و فرانسوی در اکثر نقاط کانادا در دسترس است.

کانادا تعداد زیادی دانشگاه دارد که تقریباً همه آنها از طریق بودجه عمومی تأمین می شوند. دانشگاه لاوال که در سال 1663 تأسیس شد، قدیمی‌ترین مؤسسه تحصیلات تکمیلی در کانادا است. بزرگترین دانشگاه، دانشگاه تورنتو با بیش از 85000 دانشجو است.
چهار دانشگاه به طور منظم در میان 100 دانشگاه برتر جهان قرار می گیرند، یعنی دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مک گیل، و دانشگاه مک مستر، با مجموع 18 دانشگاه که در بین 500 دانشگاه برتر در سراسر جهان رتبه بندی شده اند.

فرهنگ مردم کانادا

فرهنگ کانادا از طیف وسیعی از ملیت‌ها و سیاست‌هایی که «جامعه عادلانه» را ترویج می‌کنند، تحت تأثیر قانون اساسی قرار می‌گیرد. از دهه 1960، کانادا بر برابری و فراگیری برای همه مردمش تاکید کرده است.
سیاست دولتی رسمی چند فرهنگی اغلب به عنوان یکی از دستاوردهای مهم کانادا و عنصر اصلی متمایز کننده هویت کانادایی ذکر می‌شود.

جغرافیای کشور کانادا

کشور کانادا دومین کشور بزرگ دنیا می باشد ولی جمعیت نسبتاً کمی دارد و کشوری نوین و دارای فناوری پیشرفته‌ است و توان فراهم کردن انرژی سوختی خود از منابع درون ‌مرزی را دارد. کشور کانادا دارای منابع گسترده طبیعی می باشد و برخی از استان‌ های آن وابستگی سنگینی به بهره‌ گیری از این منابع دارند.

در مجموع آب و هوای کشور کانادا سرد و در بیشتر جاها قطبی و البته آب و هوا در بخش جنوب غربی (جایی که شهر ونکوور و جزیره ونکوور از استان بریتیش کلمبیا قرار دارد) معتدل است. شهر تورنتو از شهرهای مهم کشور کانادا می باشد و آب و هوای این شهر سرد است و جنگل‌ های تایگا در این کشور دیده می ‌شود برج سی ان در شهر تورنتو اولین برج بلند مخابراتی جهان است.

در بیرون از شهر آبشار نیاگارا جای دارد که بزرگترین آبشار از دید پهنا است و یک دهکده رؤیایی نیز به همین نام (نیاگارا) وجود دارد. نزدیک به نیمی از پهنای کانادا را فلات لارنسی تشکیل می دهد، منطقه ‌ای کما بیش هموار پوشیده از سنگ سخت که خلیج هودسون را دربردارد و تا ژرفای سرزمینهای درونی رخنه می‌کند.

آب و هوای کشور کانادا

بیشتر بخش های کشور کانادا، تابستان ‌های معتدل و زمستان ‌های سرد و دراز و منتهای درجات دمای پایین را دارد. آب و هوای شمال دور قطبی می باشد.

در کران اقیانوس آرام میانگین دما در فصل زمستان تنها کمی بالاتر از دمای یخ‌ زدگی است. در بیشتر بخش‌ های بریتیش کلمبیا ریزش باران سنگین می باشد و در دیگر جاهای کشور اندازه کل بارندگی متوسط یا کم است. کمابیش در تمام کشور کانادا برف سنگینی در زمستان‌ ها می‌ بارد.

جمعیت – زبان و دین کشور کانادا

طبق آخرین گزارش آمار، جمعیت کانادا بیش از سی و پنج میلیون و پنجاه و شش هزار نفر می باشد و حدود چهار پنجم مردم کانادا در شهرهایی که کمتر از ۱۵۰ کیلومتر تا مرزهای آمریکا فاصله دارند زندگی می‌ کنند. زبان فرانسوی زبان اصلی مردم کشور کانادا است.

و بیشتر فرانسوی ‌زبانان در استان کبک اقامت دارند اما در حدود ۱ میلیون نفر از آن‌ها در استان ‌های دیگر کانادا زندگی می کنند. حدود ۷۶ درصد از فرانسوی ‌زبانان بیرون استان کبک، در استان ‌های انتاریو و نیوبرانزویک به سر می برند. لازم به ذکر است که زبان فرانسوی به همراه زبان انگلیسی، دو زبان رسمی در کشور کانادا محسوب می‌ شوند.

طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی مرکز آمار کانادا در سال ۲۰۱۱ در این کشور ۱۶۳٬۲۹۰ نفر ایرانی زندگی می‌ کرده‌ اند که ۸۳٬۴۹۵ نفر از ایشان مرد و ۷۹٬۸۰۰ نفر زن بوده اند و در سرشماری سال ۲۰۰۶ جمعیت ایرانی ‌تبارها ۱۲۱٬۵۰۵ بوده که این دو رقم بیش از ۳۴ درصد رشد جامعه ایرانیان کانادا را طی ۵ سال نشان می‌ دهد.

بیش از یک میلیون مسلمان از قومیت ‌های گوناگون که عمدتاً مهاجر هستند در کشور کانادا زندگی می‌ کنند. محل اقامت مسلمانان این کشور به ترتیب تراکم جمعیت آنان، شهرهای تورنتو، مونترآل، ونکوور، اتاوا، وندزور و برخی شهرهای دیگر مانند هالی‌ فکس، کیچنر، واترلو، ادمنتون و وینی‌ پگ می باشد و مجموع مراکز اسلامی و مساجد موجود در کانادا بالغ بر 360 مسجد و سازمان اسلامی است.

اقتصاد کشور کانادا

بر اساس تفسیر نوامبر 2023 از Fannie Mae (OTCQB: FNMA) تحقیقات اقتصادی و استراتژیک، رشد اقتصادی احتمالاً کاهش می یابد و در نهایت منجر به یک رکود خفیف در سال 2024 می شود و به دنبال آن در سال 2025 به رشد باز می گردد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رشد اقتصادی در سال 2024 قبل از افزایش مجدد در پایان سال ضعیف خواهد بود. Desjardins یک رکود خفیف در نیمه اول سال پیش بینی می کند، در حالی که سایر پیش بینی ها انتظار دارند که اقتصاد کمی بهتر از حالت معمولی باشد.

وضعیت اقتصاد کانادا در سال 2023 چگونه است؟

تورم اصلی در کانادا از اوج خود در ژوئن 2022 یعنی 8.1 درصد به 3.8 درصد در سپتامبر 2023 کاهش یافت ، در حالی که تورم قیمت مواد غذایی از 11.4 درصد در ژانویه 2023 به 5.8 درصد در سپتامبر 2023 کاهش یافته است. آخرین نقطه داده سپتامبر 2023 است.

آیا رکود در سال 2024 در کانادا پایان می یابد؟

رشد اقتصادی کانادا در سال 2024 اندکی کمتر خواهد بود.اقتصاد کانادا باید از رکود در سال 2024 اجتناب کند، اما رشد اقتصادی گریزان باقی خواهد ماند.
در حالی که اقتصاد باید از محیط قابل پیش بینی تری بهره مند شود، نرخ های بهره بالا همچنان در برابر فعالیت های اقتصادی شدیدتر تاثیر می گذارد.

رویدادهای بزرگ و فستیوال ها در کشور کانادا

کانادا کشوری پر جنب و جوش و شهرهایی دارای فرهنگی غنی است و شگفتی های طبیعی باور نکردنی دارد. در غرب کشور کانادا، شهرهای ونکوور، ویکتوریا و کالگری، مقصد اصلی توریستی هستند. در مرکز کانادا نایگارا فالز، تورنتو، اتاوا، مونترال و شهر کبک از جمله محبوب ترین مقاصد توریستی محسوب می شوند.

گردشگران می توانند زیبایی و فرهنگ منحصر به فرد استان های دریایی کانادا را در شرق این کشور کشف کنند. شهرهای وایتهورس و یلونوف مقصد اصلی توریستی در شمال کانادا نیز هستند.

چندین سال است که کشور کانادا شرایط نسبتا ساده ای را برای اخذ ویزای کانادا برای تمامی ملیت ها از جمله ایرانی ها در اختیار عموم قرار داده است. رویدادهای بزرگ و فستیوال ها در کشور کانادا به شرح زیر است :

  • جشنواره بین المللی فیلم تورنتو (ماه سپتامبر)
  • Winterlude ( اوایل ماه فوریه)
  • نمایشگاه کالگری و خرابکاری (اواسط ماه جولای)
  • جشنواره موسیقی Edmonton (ماه آگوست)
  • کارناوال زمستان Quebec (پایان ماه ژانویه تا اواسط فوریه)
  • فقط برای خنده (ماه ژوئن)
  • جشن نور (ماه ژوئیه / اوت)
  • برنامه ریزی غربی کانادا ( ماه نوامبر)
  • جشنواره بین المللی سلتیک (اواسط ماه اکتبر)
  • جشنواره فولکلورما، (اوایل ماه آگوست)
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button