اطلاعات عمومی کشور چین

کشور چین ، کشوری در شرق قاره آسیا می باشد که پر جمعیت ترین کشور دنیا است و توسط حزب کمونیست چین در قالب نظام تک جزبی اداره می شود که این حزب بر 22 استان ، 5 منطقه خودمختار ، 4 شهر با مدیریت مستقیم و 2 منطقه اداری ویژه بسیار خودمختار هنگ کنگ و ماکائو حکومت می کند . پایتخت کشور چین ، شهر پکن می باشد . چین ، چهارمین کشور وسیع دنیا پس از کشور روسیه ، کانادا و آمریکا است و همچنین دومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت خاکی بدون احتساب آب های داخلی می باشد . این مقاله در مورد ” اطلاعات عمومی کشور چین ” می باشد تا بیشتر با این کشور آشنا شویم .

کشور چین از استپ ‌های جنگلی و بیابان‌ هایی تا جنگل ‌های زیرگرمسیری گرفته دارای چشم ‌انداز طبیعی است .  مناطق غربی کشور چین ناهموار است و رشته ‌کوه ‌های هیمالیا و تیان شان مرز طبیعی آن را با هند و آسیای میانه ترسیم می ‌کنند. در مقابل، نواحی شرقی این کشور کم‌ ارتفاع می باشد و با ساحلی به طول ۱۴٫۵۰۰ کیلومتر در جنوب شرقی با دریای جنوبی چین و در شرق با دریای چین شرقی همسایه ‌است که در سوی دیگرش تایوان، کره و ژاپن قرار گرفته ‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در چین می توانید مقاله ” تحصیل در چین ” را مطالعه فرمایید .

 

[powerpress url=”https://atiyeafarinan.com/wp-content/uploads/2019/03/Basic-information-of-the-china.mp4″]

 

از هنگام اجرای اصلاحات اقتصادی در کشور چین برای پی‌ ریزی یک اقتصاد مدرن، کشور چین یکی از سریع ‌ترین رشدهای اقتصادی دنیا را داشته ‌است. در حال حاضر این کشور بزرگترین صادرکننده و دومین واردکننده بزرگ کالا می باشد و دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر پایه تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد.  کشور چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و سازمان ‌های چند جانبه ‌ای مانند سازمان تجارت جهانی، اپک، سازمان همکاری شانگهای و گروه ۲۰ می باشد . کشور چین به عنوان کشوری دارای سلاح هسته ‌ای از بزرگترین ارتش دائمی دنیا و دومین بودجه دفاعی بزرگ دنیا برخوردار می باشد . این کشور از سوی برخی از دانشگاهیان، تحلیل ‌گران نظامی، اقتصادی و سیاسی یک ابرقدرت بالقوه لقب گرفته‌است.

اطلاعات عمومی کشور چین سیاست کشور چین

کشور چین یکی از معدود دولت ‌های سوسیالیستی دنیا می باشد که آشکارا مدافع کمونیسم است. این دولت زیر نظر حزب کمونیست چین و بر مبنای قانون اساسی چین اداره می‌ شود که در سال ۱۹۸۲ میلادی تصویب شده ‌است. حکومت کشور چین به دلیل محدودیت ‌هایی که در بسیاری از زمینه‌ های اجتماعی مانند آزادی رسانه، دسترسی به اینترنت، آزادی تجمع، حقوق باروری، آزادی تأسیس سازمان ‌های اجتماعی و آزادی ادیان برقرار کرده مورد انتقاد قرار گرفته ‌است. رهبران چین نظام سیاسی، ایدئولوژیک و اقتصادی کشور چین را به ترتیب با اصطلاحات «استبداد دمکراتیک مردمی»، «سوسیالیسم با ویژگی ‌های چینی» و «اقتصاد سوسیالیستی بازار» توصیف می نمایند .

نظام سیاسی کشور چین از طریق دمکراسی نمایندگی و انتخابات انتخاب می شود اما نظام انتخاباتی این کشور بسیار متفاوت از نظام موجود در کشورهای غربی می باشد و سیستم انتخاباتی چینی ‌ها به صورت سلسله ‌مراتبی است. اعضای کنگره‌ های محلی کشور چین با رأی مستقیم تمام مردم انتخاب می‌ شوند ولی اعضای کنگره‌ های رده بالاتر فقط با رأی اعضای کنگره رده پائین خود انتخاب می ‌شوند. مقامات استانی و شهرستانی از خودمختاری قابل توجهی برخوردارند. به جز حزب کمونیست، حزب‌ های دیگری نیز در این کشور وجود دارند که در کنگره ملی خلق و کنفرانس مشورتی سیاسی خلق نیز حضور دارند اما اکثر نمایندگان از حزب کمونیست چین انتخاب می ‌شوند و اپوزیسیون واقعی در مقابل آن وجود ندارد. با این وجود حمایت مردمی از حکومت رضایت عمومی از شیوه مدیریت کشور بالا می باشد و طبق یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ حدود ۸۰ تا ۹۵ درصد مردم از حکومت مرکزی خود رضایت دارند.

رئیس ‌جمهور مقام ریاست کشور چین را در اختیار دارد. نخست ‌وزیر نیز رئیس حکومت می باشد و هیئت دولت را رهبری می ‌کند که از وزیران و 5 معاون نخست ‌وزیر تشکیل می ‌شود. دبیرکل حزب کمونیست رهبر واقعی کشور است و مهمترین تصمیمات نیز در کمیته دائمی پُلیتبورو حزب کمونیست گرفته می‌ شود. رئیس‌ جمهور ، مقام دبیرکل حزب کمونیست و رئیس کمیسیون مرکزی نظامی را هم بر عهده دارد و در نتیجه رهبر اصلی کشور چین است.

از نظر قانونی مجلس ملی نمایندگان خلق عالی ‌ترین نهاد قانون‌ گذاری کشور چین می باشد که با ۲۹۸۷ نماینده بزرگترین پارلمان دنیاست. اعضای آن برای یک دوره 5 ساله انتخاب شده و یک اجلاس سالانه را به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز برگزار می ‌کنند اما در عمل این مجلس فاقد قدرت تصمیم ‌گیری واقعی می باشد و ماشین امضای تصمیماتی است که قبلاً در نهادهای اجرایی دولت و حزب کمونیست گرفته شده است . با این حال از دهه ۱۹۹۰ میلادی به بعد این مجلس به عنوان جایی برای میانجی‌گری و حل و فصل اختلافات جناح‌ های مختلف حزب کمونیست و دولت مطرح شده ‌است.

اطلاعات عمومی کشور چین اقتصاد کشور چین

کشور چین در سال ۲۰۱۳ میلادی دومین اقتصاد بزرگ دنیا پس از ایالات متحده بوده ‌است. تولید ناخالص داخلی کشور چین در این سال حدود ۹٫۴۶۹ تریلیون دلار بر اساس ارزش اسمی دلار و ۱۶٫۱۴۹ تریلیون بر اساس قدرت برابری خرید بوده ‌است. سرانه تولید کشور چین در همین سال ۱۱٬۱۸۶ دلار بر مبنای قدرت برابری خرید و ۶٬۹۵۹ دلار بر اساس ارزش اسمی بوده‌است که در هر دو حالت کشور چین پس از حدود ۹۰ کشور ( از ۱۸۳ کشوری که در فهرست صندوق بین ‌المللی پول قرار دارند) قرار می ‌گیرد.

کشور چین از زمان بنیانگذاری در سال ۱۹۴۹ تا سال ۱۹۷۸ اقتصاد دستوری متمرکزی به سبک شوروی داشت. پس از مرگ مائو در ۱۹۷۶میلادی و پایان انقلاب فرهنگی، دنگ شیائوپنگ و نسل جدید رهبران چین شروع به اصلاحات اقتصادی کرده و اقتصاد کشور چین را به سوی نظام بازار سوق دادند که در این دوران اشتراکی ‌سازی در بخش کشاورزی متوقف شده و مزارع خصوصی شدند. تجارت خارجی مورد توجه واقع شده و ساختار بنگاه‌ های ناکارآمد دولتی تغییر اساسی پیدا کرده و بنگاه ‌های زیان‌ تعطیل شدند که این به بیکاری گسترده ‌ای منجر شد.

اقتصاد کشور چین امروزی یک اقتصاد بازار بر مبنای مالکیت خصوصی می باشد و دولت هنوز بر بخشهای استراتژیک زیربنایی اقتصاد مانند تولید انرژی و صنایع سنگین مسلط می باشد اما سرمایه‌ گذاری خصوصی به سرعت در حال افزایش است. از هنگام آغاز آزادسازی اقتصادی در سال ۱۹۷۸ میلادی کشور چین یکی از بالاترین رشدهای اقتصادی را در دنیا داشته ‌است. طبق آمار صندوق بین ‌المللی پول رشد سالانه تولید کشور چین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ میلادی به ‌طور میانگین ۱۰٫۵ درصد بوده و بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ درصد رشد اقتصادی چین معادل مجموع درصدهای رشد اقتصادی کشورهای گروه ۷ (۷ کشور بزرگ صنعتی دنیا) بوده ‌است.

بهره ‌وری بالا در تولید، نیروی کار ارزان و زیرساخت ‌های نسبتاً مناسب عواملی می باشند که کشور چین را به تولیدکننده پیشرو دنیا تبدیل کرده ‌اند ولی اقتصاد کشور چین از نظر مصرف انرژی بهره‌ وری بسیار پایینی دارد. این کشور در سال ۲۰۱۰ میلادی بزرگترین مصرف‌ کننده انرژی دنیا شد، در حالی که بیش از ۷۰ درصد انرژی خود را از زغال سنگ تأمین می‌کرد. در سال ۲۰۱۳ میلادی کشور چین جای آمریکا را در صدر فهرست واردکنندگان نفت خام گرفت. رشد اقتصادی سریع و صنعتی ‌سازی کشور چین به محیط زیست این کشور نیز آسیب زده ‌است. از اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی به بعد رشد اقتصادی کشور چین شروع به کاهش کرده و از تقاضای بین ‌المللی برای صادرات چین کاسته شده ‌است که این موضوع تلاطماتی را در اقتصاد جهانی به وجود آورده است .

یکی از روش های مهاجرت به چین از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به چین ” اطلاعات کسب کنید .

میزان ذخایر ارز خارجی چین در پایان سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۲٫۸۵ تریلیون دلار بوده‌ است که این کشور را با اختلاف بسیار صاحب بزرگترین ذخایر ارزی دنیا کرده ‌است. همچنین کشور چین بیش از ۱٫۱۶ تریلیون دلار اوراق قرضه دولتی آمریکا را خریداری کرده و بزرگترین دارنده خارجی دیون دولتی آمریکا محسوب می گردد . همچنین کشور چین در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از هر کشور دنیا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به میزان ۲۵۳ میلیارد دلار دریافت کرده ‌است که ارز خود را ارزان نگه داشته همواره موجب تنش‌ هایی میان این کشور و اقتصادهای بزرگ دیگر شده ‌است. همچنین کشور چین به دلیل حجم وسیع تولید کالاهای تقلبی مورد انتقاد قرار گرفته ‌است.

اطلاعات عمومی کشور چین

اطلاعات عمومی کشور چین

اطلاعات عمومی کشور چین جغرافیای کشور چین

از نظر مساحت کل کشور چین نیز سومین یا چهارمین کشور وسیع دنیا (پس از روسیه و کانادا و با توجه به تعریف دقیق مساحت کلی ایالات متحده آمریکا) محسوب می شود .  کشور چین با داشتن ۲۲٫۱۱۷ کیلومتر مربع مرز زمینی طولانی ترین خط مرزی را در میان تمام کشورهای دنیا دارد. این کشور از شرق و جنوب با دریای چین شرقی، خلیج کره، دریای زرد، و دیگر آب‌ های آزاد محدود شده‌ است و با ۱۴ کشور همسایه می باشد .

کشور چین در عرض جغرافیایی ۱۸ تا ۵۴ درجه شمالی و طول ۷۳ تا ۱۳۵ درجه شرقی قرار دارد و چشم ‌اندازهای طبیعی آن بسیار متنوع می باشد و در شرق چین در کرانه‌ های رود زرد و دریای چین شرقی دشت‌ های آبرفتی پهناور و حاصلخیزی با تراکم جمعیتی بسیار بالا قرار گرفته‌ اند. در بخش ‌های شمالی در مرز فلات مغولستان داخلی علفزارهای وسیع دیده می شود و صحراهای خشک و سرد تکله ‌مکان و گبی در فلات مرتفع مغولستان واقع شده اند . تپه ‌ها و رشته‌ کوه‌ های کم ‌ارتفاع بیشتر نواحی جنوب چین را شامل می شوند و شرق میانی چین میزبان دلتای دو رودخانه اصلی به نام های رود زرد و یانگ‌ تسه است. بخش غربی این سرزمین پوشیده از کوه‌ های بسیار مرتفع از جمله هیمالیا می باشد . مرتفع‌ ترین نقطه دنیا یعنی قله اورست به ارتفاع ۸۸۴۸ متر مرز چین و نپال می باشد و پست ‌ترین نقطه چین که سومین نقطه پست دنیا است در بستر دریاچه خشک آدینگ در فرونشست تورپان ۱۵۴ متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد می باشد .

فصل ‌های خشک و فصل‌ های مرطوب همراه با باران موسمی شرایط آب ‌و هوایی غالب در بیشتر نقاط چین می باشد که اختلاف دمای قابل توجه بین فصل های تابستان و زمستان را در پی دارد. در فصل زمستان بادهای شمالی سرد و خشک می‌ وزد و بادهای جنوبی از سواحل دریا در نقاط جنوبی تر گرم و مرطوب می باشد . طوفان ‌های موسمی (در حدود ۵ مورد در سال) در امتداد سواحل جنوبی و شرقی، سیل‌ های مخرب، سونامی، زلزله، رانش زمین و خشکسالی از بلایای طبیعی منطقه کشور چین می باشند .لازم به ذکر است که گسترش بیابان ‌ها به ویژه بیابان گبی یک معضل زیست ‌محیطی مهم در کشور چین است و هرچند درختکاری در مرزهای بیابان از دهه ۱۹۷۰ میلادی به بعد تعداد طوفان‌ های شن را کاهش داده اما خشکسالی مستمر و شیوه نامناسب کشاورزی موجب طوفان‌ های شنی شده که فصل بهار هر سال شمال چین را درمی‌ نوردد و حتی به کره و ژاپن هم می‌ رسد. دیده ‌بان محیط زیست کشور چین در سال ۲۰۰۷ میلادی اعلام کرده که هر سال 4 هزار کیلومتر مربع به بیابان‌ های کشور چین افزوده می‌ شود. آب شدن یخچال‌ های هیمالیا هم نگرانی دیگری می باشد که می‌ تواند بحران کمبود آب را برای صدها میلیون نفر به همراه بیاورد.

اطلاعات عمومی کشور چین جمعیت کشور چین

رشد اقتصادی سریع کشور چین موجب شده تا صدها میلیون نفر از فقر نجات پیدا کنند. اکنون ده درصد مردم چین با درآمدی کمتر از یک دلار در روز زندگی می‌کنند درحالی که این رقم در سال ۱۹۷۸ میلادی به ۶۴ درصد می ‌رسید. نرخ بیکاری شهری نیز در سال ۲۰۱۳ میلادی به 4 درصد رسیده‌ است. کشور چین برای کنترل رشد سریع جمعیت کشور از سال ۱۹۷۹ میلادی برنامه کنترل جمعیت سختگیرانه ‌ای را با نام سیاست تک‌ فرزندی را شروع کرد که این سیاست به هر خانواده تنها اجازه داشتن یک فرزند را می ‌داد. البته استثناهای زیادی نیز برای آن در نظر گرفته شده ‌است که اقلیت‌ های قومی (همه اقوام بجز قوم هان) از آن مستثنی شده و اجازه داشتن فرزند دوم و حتی سوم را دارند. در بسیاری از روستاها هم برای افرادی که فرزند اول آنها دختر یا معلول باشد اجازه داشتن فرزند دوم داده شده ‌است. در سال ۲۰۱۳ میلادی این سیاست تا حد زیادی تلطیف شده و به خانواده ‌هایی که یکی از والدین خودش تک‌ فرزند بوده ‌است اجازه داشتن فرزند دوم را می ‌دهد و با این حال مقاومت‌ هایی در مقابل این سیاست به ویژه در روستاها صورت گرفته که برای نیروی کار کشاورزی به فرزند نیاز داشته و به‌ طور سنتی به داشتن فرزند پسر علاقه دارند.

سیاست تک‌ فرزندی در کاهش رشد جمعیت چین مؤثر بود و باعث شد که رشد جمعیت کاهش یافته است و ترجیح سنتی برای داشتن فرزند پسر موجب شد تا توازن جنسیتی کشور برهم خورد .طبق سرشماری سال ۲۰۱۰ میلادی نسبت جنسی در هنگام تولد ۱۱۸ پسر به ازای ۱۰۰ دختر می باشد که بسیار بالاتر از میزان طبیعی ۱۰۵ به ۱۰۰ محسوب می‌ شود.

قوم غالب کشور هان ‌ها هستند که طبق سرشماری سال ۲۰۱۰ حدود ۹۱٫۵ درصد جمعیت چین را تشکیل می‌ دهد. این قوم در تمام استان‌ های کشور چین به جز ایالت ‌های غربی تبت و سین‌ کیانگ اکثریت دارند. ژوانگ ، منچو و اویغور که بیشتر در ایالت سین‌ کیانگ زندگی می ‌کنند، هویی‌ ها که هان‌ های مسلمان هستند ، میاو ، یی ، توجیا ، مغول و تبتی پرجمعیت ‌ترین اقلیت‌ های قومی پرجمعیت ‌ترین کشور دنیا می باشند .

اطلاعات عمومی کشور چین مذهب کشور چین

کشور چین در طول تاریخ تحت تأثیر مذاهب و مکاتب فکری مختلفی بوده‌ است. به‌ طور تاریخی سه مکتب اصلی این کشور کنفوسیوس‌ گرایی، بودایی و تائویی هستند که هر یک تأثیر به‌ سزایی در شکل‌ گیری فرهنگ چینی گذاشته ‌اند و در سنت ‌های مذهبی و بومی عناصری از هر سه آنها دیده می ‌شود. بیش از دو سوم کل افرادی که خود را مذهبی می‌ دانستند ، نمی ‌توانستند مشخص کنند که پیرو چه مذهبی هستند و آنها معتقد بودند که نیروهای فراطبیعی بر سرنوشت انسان تسلط داشته یا بسیار تأثیرگذارند و باور داشتند که سرنوشت آنها با پیشکش قربانی به خدایان یا ارواح نیاکان قابل تغییر است و این نوع باورها و سنت‌ ها ریشه عمیقی در فرهنگ سنتی چینی و عرف جوامع محلی داشتند .طبق نظرسنجی از گروه تحقیقاتی هوریزون در سال ۲۰۰۷ میلادی نشان داد که ۱۱ تا ۱۶ درصد چینی‌ ها خود را بودایی، ۳ تا ۴ درصد مسیحی و یک درصد مسلمان معرفی کردند .

اطلاعات عمومی کشور چین زبان کشور چین

زبان رسمی چین گویش استاندارد زبان ماندارین می باشد و حدود ۷۰ درصد مردم چین به گویش ‌های مختلف زبان ماندارین صحبت می‌ کنند. گویش استاندارد این زبان که برگرفته از گویش پکنی می باشد زبان ارتباطی گروه ‌های مختلف زبانی در سراسر چین می باشد و ۲۲۹ زبان زنده دیگر نیز در چین سخن می گویند که اغلب آن‌ها به گروه زبان ‌های چینی از خانواده چینی-تبتی تعلق دارند. زبان‌ های وو (شامل شانگهایی)، یوئه (شامل کانتونی و تایشانی)، مین (شامل هوکین)، شیانگ و هاکا از جمله مهم‌ترین زبان‌های این گروه می باشند .

زبان‌ های شاخه تبتی – برمه‌ای مثل شیانگ، ناسی و یی نیز در نقاط مختلف تبت و دشت‌ های یون‌ نان-گویجو استفاده می شوند. سایر اقلیت ‌های زبانی جنوب غرب چین نیز جوانگ، تایلندی، دونگ و سویی از خانواده تایلندی-کادای، میائو و یائو از خانواده همونگ-مین، و وا از خانواده آسترو آسیایی می باشند . در شمال شرق و شمال غرب کشور چین هم گروه‌ های قومی اقلیتی زندگی می‌کنند که به زبان‌ های آلتایی مانند منچو و مغولی و چندین زبان از گروه ترکی‌ تبار مانند اویغوری، قزاقی، قرقیزی و سالار صحبت می کنند. زبان کره ‌ای نیز زبان مادری گروهی از اهالی مرز چین و کره شمالی می باشد . سریکلی زبان تاجیک ‌های غرب سین‌کیانگ می باشد که به گروه زبان ‌های ایرانی شرقی از خانواده هندواروپایی تعلق دارد. بومیان تایوانی نیز که اقلیت کوچکی در خاک اصلی چین هستند به زبان‌ های خانواده آسترونزی صحبت می کنند .

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در چین ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در چین ” است .

حروف چینی هزاران سال می باشد که برای نوشتن زبان‌ های چینی استفاده می‌ شود. در سال ۱۹۵۶ میلادی دولت چین حروف چینی ساده‌ شده را معرفی کرد که امروزه چینی سنتی را منسوخ کرده ‌است. الفبای استانداردی نیز برای لاتین‌ نویسی زبان چینی تهیه شده که به پین‌ یین معروف می باشد و زبان تبتی از الفبایی بهره می‌گیرد که از متن‌ های هندی گرفته شده و زبان اویغوری بیشتر با الفبای فارسی-عربی نگاشته می ‌شود. خط مغولی و خط منچو نیز از الفبای باستانی اویغور گرفته شده‌ اند. زبان جوانگ نیز امروزه از الفبای لاتین برای نگارش استفاده می شود .

اطلاعات عمومی کشور چین جاذبه های گردشگری کشور چین

از جمله جاذبه های گردشگری کشور چین می توان به دیوار چین، میدان تیان آن من (دروازه صلح آسمانی) که بزرگ ترین میدان جهان و نماد پكن می باشد، شهر ممنوعه، كاخ تابستانی، معبد بهشت، پارک ملی لوسان در کوه های لو، استراحتگاه کوه چنگ دی، سد سه دره چین، معبد و آرامگاه کنفسیوس و معبد آسمان اشاره کرد .

اطلاعات عمومی کشور چین آب و هوای کشور چین

آب و هوای کشور چین بسیار متنوع است و از مناطق گرمسیر و بارانی در جنوب تا بسیار سردسیر تا شمال را در بر می گیرد .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button