اطلاعات عمومی کشور نیوزلند

کشور نیوزلند ، کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام می باشد که از دو جزیره بزرگ و تعدادی جزیره کوچک تشکیل شده و مناطق خود مختار نیو ، جزایر کوک ، توکلائو و راس را شامل می شود . این کشور فاصله زیادی با سایر خشکی های کره زمین دارد به طوری که کشور استرالیا نزدیکترین همسایه این سرزمین در 2 هزار کیلومتری آن قرار دارد ، دریای میان این دو کشور به دریای تاسمان معروف است و نزدیکترین همسایه های این کشور از شمال جزایر تونگا ، فیجی و نیوکالدونیا هستند . در این مقاله با عنوان ” اطلاعات عمومی کشور نیوزلند ” قصد داریم بیشتر در مورد این کشور اطلاعات کسب نماییم .

کشور نیوزلند بیش از ۸۰ میلیون سال از خشکی‌ های دیگر زمین جدا بوده‌ است و این موجب شده تا مجموعه منحصربه‌ فردی از جانوران و گیاهان را در خود جای دهد و یکی از آخرین سرزمین ‌هایی است که انسان پا به آن گذاشت . در حدود سال‌ های ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ میلادی پولینزی ‌ها اولین انسان ‌هایی بودند که وارد جزایر نیوزلند شدند و فرهنگ مائوری را شکل دادند.

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در نیوزلند دارید می توانید مقاله ” تحصیل در نیوزلند ” را مطالعه نمایید.

طبق سرشماری سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۷۴ درصد از جمعیت چهار و نیم میلیون نفری کشور نیوزلند اروپایی ‌تبار هستند و مائوری ‌ها با ۱۵ درصد بزرگترین اقلیت قومی را شکل می‌ دهند. آسیایی ‌ها نیز نزدیک به ۱۲ درصد و ساکنان جزایر اقیانوسیه بیش از ۷ درصد جمعیت این کشور را شامل می‌ شوند. فرهنگ کشور نیوزلند آمیزه‌ ای از فرهنگ مائوری و اولین مهاجران بریتانیایی می باشد که با ورود بیشتر مهاجران از نقاط دیگر دنیا متنوع ‌تر شده ‌است. زبان های انگلیسی و مائوری دو زبان رسمی کشور نیوزلند هستند و انگلیسی زبان رایج کشور محسوب می‌ شود.

کشور نیوزلند در زمره کشورهای توسعه ‌یافته و متمول قرار داشته و در سال ۲۰۱۳ میلادی هفتمین کشور دنیا از نظر شاخص توسعه انسانی بوده ‌است اما اقتصاد آن بسیار متکی به صادرات محصولات کشاورزی و دامپروری می باشد . رئیس حکومت نیوزلند ملکه الیزابت دوم است، فرماندار کل که با پیشنهاد پارلمان نیوزلند انتخاب می ‌شود، مسئولیت امضای قوانین را برعهده دارد، هرچند قدرت او و ملکه کاملاً تشریفاتی است و پارلمان که در انتخابات عمومی انتخاب می شود تنها مرجع قانون ‌گذاری در کشور است و نخست‌ وزیر را که در رأس قوه مجریه قرار می ‌گیرد انتخاب می ‌کند.

اطلاعات عمومی کشور نیوزلند جغرافیای کشور نیوزلند

کشور نیوزلند یا به زبان مائوری آئوتئاروا (به معنی سرزمین ابرهای کشیده) کشوری در اقیانوسیه واقع در آبهای جنوب غربی اقیانوس آرام و جنوب خاوری استرالیا است. کشور نیوزلند ، کشوری نسبتاً کوهستانی است که جزیره شمالی آن دارای منشأ آتشفشانی می باشد و آبفشان‌ های آن هنوز از فعالیت‌ های آذرین حکایت می‌ کنند. سرتاسر جزیره جنوبی را رشته کوه‌ های آلپ جنوبی که ارتفاع قله های آن بالاتر از سه هزار متر است دربر گرفته و آب و هوای آن معتدل مایل به سرد و مرطوب و بارانی می باشد و رو به جنوب از دمای آن کاسته شده و به سردی می رود . جنگلهای بارانی کشور نیوزلند توسط مهاجران اولیه پاکسازی شده و به کشتزارهای وسیع و چراگاه‌ های پهناور تبدیل شده ‌است.

[powerpress url=”https://atiyeafarinan.com/wp-content/uploads/2019/04/Basic-information-of-the-New-Zealand.mp4″]

بلندترین نقطه کشور نیوزلند قله کوک به ارتفاع ۳۷۶۴ متر است و عمده‌ ترین رودخانه آن رودخانه وایکاتو می باشد که طول آن ۴۲۰ کیلومتر می ‌رسد و رودهای کلوته، تایر، ی کلارنس و وایتاکیاز دیگر رودهای مهم کشور نیوزلند محسوب می ‌شوند. دریاچه تاوپو با مساحت ۶۰۵ کیلومتر مربع که در جزیره شمالی قرار دارد، همراه با دریاچه یخچالها و یخرودهای طبیعی و کوه‌های پوشیده از برف و جلگه‌ها و دره‌ های سبز و خرم از دل انگیزترین مناظر طبیعی این کشور به شمار می آید .

اطلاعات عمومی کشور نیوزلند – محیط زیست کشور نیوزلند

محیط زیست کشور نیوزلند با جانوران و گیاهان منحصربه فرد خود از تمام نقاط دنیا متمایز است. این سرزمین حدود ۸۲ میلیون سال می باشد که از خشکی ‌های دیگر کره زمین جدا افتاده و همین سبب ایجاد جاندارانی شگفت ‌انگیز شده که در برخی موارد ویژگی‌ های باستانی ابرقاره گندوانا را حفظ کرده و به صورت فسیل‌ هایی زنده در آمده‌ اند. کشور نیوزلند تا قبل از ورود انسان در حدود سال ۱۲۸۰ میلادی فاقد هر نوع پستاندار خشکی ‌زی بود و جایگاه بوم ‌شناختی پستانداران را پرندگان و حتی حشرات اشغال کرده بودند. بسیاری از پرندگان این جزیره قدرت پرواز نداشته و اغلب جانوران و گیاهان آن نیز بومی انحصاری (اندمیک) این جزیره بودند.

ورود انسان پیامدهای ویرانگری برای محیط زیست این کشور به همراه داشت. انسان ‌ها با از بین بردن جنگل‌ ها و وارد کردن خواسته و ناخواسته جانوران و گیاهان متعدد محیط طبیعی این جزیره را برهم زدند و بسیاری از گونه‌ های آن را به انقراض کشاندند. پرندگان کشور نیوزلند بیشترین آسیب را دیدند زیرا آنها میلیون ‌ها سال بدون حضور پستانداران تکامل یافته و فاقد ترفندهای دفاعی برای حفاظت از خود، جوجه‌ ها و تخم‌ هایشان در مقابل شکارچیانی مانند سگ، گربه، راسو و موش بودند. به این ترتیب حدود نیمی از پرندگان نیوزلند به کلی منقرض شده و از باقیمانده ‌ها نیز برخی فقط در جزایر دور از ساحل زندگی می ‌کنند و برخی هم محدود به مناطق حفاظت ‌شده خاصی می باشند . پرنده های غول ‌آسای موآ و عقاب هارپاگورنیس از نخستین پرندگانی بودند که به دست انسان منقرض شدند.

وجود خزندگان باستانی و دوزیستان غیرعادی از دیگر مشخصات حیات وحش بومی کشور نیوزلند است. سوسمار پل‌ دماغی بسیاری از ویژگی‌ های دایناسورهای و خزندگان باستانی را حفظ کرده ‌است. بزرگترین حشره زمین به نام وتا که طول تن آن به ۷ سانتیمتر می ‌رسد از دیگر جانوران منحصر به فرد کشور نیوزلند است. امروزه بیشتر کشور نیوزلند بر اثر کشاورزی، جنگل ‌زدایی و به‌ طور کلی فعالیت‌ های انسانی تغییر شکل داده ‌است. اگرچه مناطق بزرگی نیز تحت حفاظت قرار گرفته ‌اند و تلاشهایی برای حفاظت و احیای اکوسیستم بومی انجام شده ‌است، به خصوص در جزیره جنوبی که تراکم جمعیتی بسیار کمی دارد.

اطلاعات عمومی کشور نیوزلند

اطلاعات عمومی کشور نیوزلند

جمعیت کشور نیوزلند ۴٫۳ میلیون نفر است و حدود ۷۸ درصد آنان خود را اروپایی معرفی می‌ کنند. کشور نیوزلند از لحاظ نژادی به دو بخش عمده و بزرگ تقسیم شده‌ است. بیشتر اروپائی‌ ها تبار بریتانیایی یا ایرلندی دارند و مهاجرانی که از آلمان، ایتالیا، یوگسلاوی، هلند، اتریش و سوئیس آمده‌ اند نیز جمعیت قابل توجهی دارند. در سرشماری سال ۲۰۰۶ میلادی مائوریها ۱۵ درصد آسیایی‌ ها ۹٫۲ درصد و پولینزی‌های غیر مائوری ۶٫۹ درصد جمعیت را تشکیل می‌دادند. زبان های انگلیسی و مائوری زبان ‌های اصلی کشور نیوزلند می باشد .

لازم به ذکر است که نرخ باروری در کشور نیوزلند نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته کمی بالاتر است. هر زن در کشور نیوزلند به ‌طور میانگین ۲/۱ فرزند را در طول عمر خود به ‌دنیا می‌آورد. امید به زندگی بسیار بالا می باشد که برای هر کودک دختر ۸۳/۳ سال و هر پسر ۸۰/۷ سال می باشد . کشور نیوزلند یک کشور عمدتاً شهرنشین است. ۸۶ درصد از مردم در ۱۶ منطقه شهری این کشور زندگی می‌کنند و نیمی از آنها در سه شهر اصلی آوکلند، ولینگتون و کرایست چرچ به‌ سر می ‌برند. 99 درصد بزرگسالان کشور نیوزلند باسواد هستند. البته ۲۲ درصد از آنها از تحصیلات رسمی برخوردار نیستند. بیش از ۱۸ درصد مردم نیز مدرک دانشگاهی دارند. دولت کشور نیوزلند سیاست بسیار بازی نسبت به مهاجران دارند. در سند استقلال کشور نیوزلند حاکمان این کشور تعهد کرده‌ اند که هر سال معادل یک درصد جمعیت این کشور مهاجر بپذیرند. در حال حاضر 23 درصد جمعیت کشور در خارج از این سرزمین به‌ دنیا آمده ‌اند که یکی از بالاترین رقم‌ ها در دنیاست. 29 درصد آنها بریتانیایی یا ایرلندی هستند. مهاجران آسیای شرقی به خصوص چینی ‌ها در سالهای اخیر افزایش زیادی یافته ‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت نیوزلند مقاله ” اقامت در نیوزلند ” را مطالعه بفرمایید .

اطلاعات عمومی کشور نیوزلند – مذهب کشور نیوزلند

تا قبل از ورود اروپاییان به کشور نیوزلند ، مائوریها از آیین دیرینه و بدوی خود پیروی می‌ کردند اما امروزه بیشتر مائوریها به مسیحیت روی آورده اند . مسیحیت مهمترین دین کشور نیوزلند است، ۴۹ درصد از مردم این کشور مسیحی هستند و از مهمترین گروه‌ های مسیحی می توان به انگلیکان ها، کاتولیک ها، پرسبیترنها، متدیستها و باپتیستا اشاره کرد.. ۴۱٫۹ درصد مردم خود را بدون اعتقاد به مذهب معرفی کرده ‌اند. بودیسم ، هندوئیسم ، اسلام ، سیک و مذاهب دیگر نیز 5 درصد جمعیت کشور نیوزلند را تشکیل می ‌دهند. در کشور نیوزلند دین از حکومت جدا بوده و طبق قانون، دین و مذهب آزاد بوده و هر کس می‌تواند آئین ‌های ویژه دینی خود را آزادانه به جا بیاورد.

اطلاعات عمومی کشور نیوزلند – سیاست و حکومت کشور نیوزلند

کشور نیوزلند یک حکومت مشروطه سلطنتی و دارای یک دمکراسی پارلمانی است. بالاترین مقام در این کشور ملکه الیزابت دوم است که در قانون عناوین شاهنشاهی ۱۹۷۴ میلادی ملکه نیوزلند و رئیس کشور لقب گرفته ‌است. فرماندار کل که با توصیه نخست ‌وزیر نیوزلند منصوب می ‌شود، نماینده ملکه و شخص اول کشور می باشد . وظیفه فرماندار کل امضای حکم وزیران و سفیران و مقامات ارشد، رسیدگی به برخی شکایات قضایی و انحلال پارلمان در شرایط خاص می باشد و البته اختیارات فرماندار کل و ملکه به‌ طور کلی تشریفاتی است و تمام دستورهای آن‌ها پس از توصیه پارلمان صادر می ‌شود.

اطلاعات عمومی کشور نیوزلند – تحصیل در کشور نیوزلند

دانشگاه های نیوزلند از شهرتی بین المللی برخوردار هستند و بیش از نیمی از آنها در دسته 500 دانشگاه برتر قرار دارند. تمامی دانشگاه های کشور نیوزلند، طیف گسترده ای از دوره های خود را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای بازرگانی، علم و علوم انسانی ارائه می دهد.  تعدادی از این دانشگاه، دارای بیش از یک پردیس دارند که اغلب در شهرهای مختلف قرار گرفته، و برخی از آن ها معمولاً با همکاری سرویس دهندگان ساحلی، به عنوان پایگاهی برای ارائه دوره ها، از برنامه های خارجی برخوردارند. در زیر برخی از برترین دانشگاه های کشور نیوزلند آورده شده است :

یکی از روش های مهاجرت به نیوزلند از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به نیوزلند ” اطلاعات کسب کنید .

اطلاعات عمومی کشور نیوزلند – مناطق دیدنی کشور نیوزلند

از آنجایی که کشور نیوزلند متشکل از جزیره هاست دارای سواحل بسیار دیدنی می باشد و با دارا بودن طبیعتی دست نخورده همواره در لیست سفر گردشگران بوده است.در زیر چند نمونه از مناطق دیدنی کشور نیوزلند آورده شده است :

  • میلفورد ساوند (Milford Sound)‏‏‎‏‎‎
  • خلیج جزایر (Bay of Islands)
  • پارک ملی تونگاریرو (Tongariro National Park)
  • روتوروآ (Rotorua)
  • یخچال فرانز جوزف (Franz Josef)
  • کایکورا ( (Kaikoura‏
  • شهر ناپیر (Napier Art Deco)
  • برج آسمان (Sky Tower)

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button