اطلاعات عمومی کشور نروژ

کشور نروژ از جمله کشور های اروپایی است که در شمال این قاره قرار دارد . این کشور دارای آب و هوای نسبتا سرد و کوهستانی است . این کشور با نام رسمی پادشاهی نروژ کشوری مستقل است که قلمروی آن بخش غربی شبه جزیره اسکاندیناوی، یان ماین و مجمع ‌الجزایر سوالبارد در قطب شمال را در بر دارد . پس از امضای معاهده اسپیتسبرگن که با نام پیمان سوالبارد نیز شناخته شده است در ۹ فوریه۱۹۲۰ تسلط مطلق و کامل نروژ بر مجمع‌ الجزایر اسپیتسبرگن که اکنون سوالبارد نامیده شده است به رسمیت شناخته شد. این کشور دارای ذخایر بزرگ نفت خام، گاز طبیعی، معدن و آب شیرین می باشد. صنایع پتروشیمی یک چهارم از تولید ناخالص داخلی نروژ را تشکیل داده است. بر پایه فهرست بانک جهانی و صندوق بین ‌المللی پول نروژ چهارمین کشور دنیا از لحاظ درآمد سرانه است . شاخص امید به زندگی نیز در این کشور بالا می باشد . پایتخت این کشور اسلو است .این مقاله در مورد اطلاعات عمومی کشور نروژ است .

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در نروژ ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در نروژ ” است .

اطلاعات عمومی کشور نروژ جغرافیای کشور نروژ

نروژ ۲۵۴۴ کیلومتر مرز مشترک با همسایگان خود دارد. با فنلاند ۷۲۹ کیلومتر، با سوئد ۱۶۱۹ کیلومتر و با روسیه ۱۹۶ کیلومتر مرز مشترک دارد . پایتخت نروژ، شهر اسلو با ۷۹۲ هزار نفر جمعیت است. مساحت نروژ ۳۸۵۲۰۷ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر می باشد . از مهم‌ ترین شهرهای نروژ می‌ توان به برگن ۲۷۲ هزار نفر، تروندهیم ۱۵۳ هزار نفر، استاوانگر ۱۱۱ هزار نفر و باروم ۱۰۳ هزار نفر اشاره نمود. تقریباً ۷۰ ٪ خاک نروژ به دلیل سرمای شدید و نزدیکی با قطب شمال غیر قابل سکونت است و هرچه از شمال به طرف جنوب نروژ پیش برویم از سرمای هوا کاسته و به تراکم جمعیت افزوده شده است . مدار شمالگان از نواحی شمالی این کشور عبور می کند . بریدگی های ساحلی این کشور نیز مربوط به دوران یخبندانند . سوالبارد مجمع جزایری در اقیانوس منجمد شمالی است . رودهای مهم نروژ، گلوما ، لوگان و تانا می باشند . بلندترین نقطه نروز قله کوه گالدهوپی گین است با ارتفاع 2469 متر . در شمال نروژ نیز جزایر متعددی مانند سنیا ، لوپهاوت ، واسوی و رینگ هستند . در شمال غربی نیز مجمع جزایر لوفتون شامل 12 جزیره بزرگ و 35 جزیره کوچکند . قسمت عمده این کشور را ارتغاعات تشکیل داده . میانگین دما از منفی 4 درجه تا 17 درجه بالای صفر متغیر است . معمولا در سال 9 ماه بارش برف و باران را شاهد خواهند بود .

اطلاعات عمومی کشور نروژ استان های کشور نروژ

این کشور دارای 19 استان است و زیر نظر استانداران و شورا اداره می شوند . هر استان نیز تعدادی بخشداری دارد و امور محلی در این بخشداری ها انجام می شوند . این استان ها عبارتند از :

  • وست آگدر (Vest-Agder)
  • وستفولد (Vestfold)
  • فینمارک (Finnmark)
  • هدمارک (Hedmark)
  • هوردالاند (Hordaland)
  • آکرشوس (Akershus)
  • آست آگدر (Aust-Agder)
  • بوسکرود (Buskerud)
  • سور تروندلاگ (Sor-Trondelag)
  • تلمارک (Telemark)
  • ترومس (Troms)
  • موره او رومسدال (More og Romsdal)
  • نوردلاند (Nordland)
  • نورد تروندلاگ (Nord-Trondelag)
  • اوپلاند (Oppland)
  • اسلو (Oslo)
  • اوستفولد (Ostfold)
  • روگالاند (Rogaland)
  • سون او فیوردانه (Sogn og Fjordane)
اطلاعات عمومی کشور نروژ

اطلاعات عمومی کشور نروژ

اطلاعات عمومی کشور نروژ دین مردم کشور نروژ

از مردم نروژ 83.6 درصد به عنوان مسیحی هستند که 79.4 درصد آن مربوط به پیروان آیین لوتری می باشند. در نظرسنجی ‌ها و سرشماری ‌ها، تنها ۲۰ درصد از مردم نروژ می گویند که دین در زندگی آن‌ ها مهم است .  امروزه تنها ۲ درصد از مردم نروژ در آیین ‌های کلیسا حضور دارند که پایین‌ ترین درصد در میان کشور های اروپا می باشد طبق نظرسنجی ۲۰۱۰ یوروبارومتر، ۲۲ درصد از شهروندان نروژی پاسخ دادند که «آن‌ ها باور دارند که خدا وجود دارد»، ۴۴ درصد پاسخ دادند که «آن ‌ها باور دارند که نوعی روح یا قدرت حیات وجود دارد» و ۲۹ درصد پاسخ دادند که «آن ‌ها به وجود هر گونه روح، خدا یا نیروی زندگی باور ندارند»، ۵ درصد هم جوابی ندادند.

شما می توانید برای مهاجرت به نروژ مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به نروژ ” را مطالعه فرمایید .

اطلاعات عمومی کشور نروژ اقتصاد کشور نروژ

واحد پول نروژ، کرون است و دارای ذخایر زیادی نفت خام و گاز و مواد معدنی ، چوب و آب شیرین و نیروی برق آبی است . صنعت نفت حدود یک‌چهارم از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و این کشور چهارمین درآمد سرانه در جهان را دارد . نروژ از الگوی کشورهای رفاه‌ محور شمال اروپا پیروی می ‌کند و در ازای دریافت مالیات ‌های سنگین از شهروندان، دولت به آن ‌ها بیمه درمانی همگانی اعطا می نماید به آموزش عالی یارانه می ‌دهد. در این کشور نظام فراگیر تامین اجتماعی نیز وجود دارد. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ و سپس دوباره از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ نروژ بالاترین شاخص توسعه انسانی در جهان را به خود اختصاص داده است . بیشترین صادرات این کشور نفت است ولی عضو سازمان جهانی اوپک نمی باشد . این کشور همچنین گوشت گاو و شیر و فراوده های دیگر را صادر می نماید . آبزیان دریایی، یکی از چرخه ‌های اقتصاد این کشور است . نروژ ۳ نوع ماهی دارد که در هیچ جای دنیا یافت نمی ‌شود. دیگر منابع مهم درآمد ارزیِ این کشور، صنعت ماهیگیری است و پرورش ماهی جای صید نهنگ و ماهی ‌های اعماق دریا را بگیرد. تنها قسمت کوچکی از این سرزمین قابل کشت است و در بخش کشاورزی و دامداری بیشتر به تولید لبنیات و علوفه می ‌پردازند. هزینه زندگی در این کشور بالاست. اما دستمزد مناسب نیروی انسانی، این هزینه ‌ها حدودا با سطح درآمد افراد همخوانی دارند.

اطلاعات عمومی کشور نروژ سیاست کشور نروژ

حکومت در کشور نروژ پادشاهی می باشد ؛ در این کشور دو مجلس وجود دارد اما برای انتخاب این دو مجلس تفاوت مشخصی نسبت به سایر کشورها وجود دارد . پارلمان این کشور 169 عضو دارد که برای یک دوره چهار ساله انتخاب خواهند شد . انتخابات در نروژ، هر دو سال یک ‌بار انجام می ‌شود. به این شکل که مابین انتخابات های پارلمانی، انتخابات های محلی برگزار می‌ شوند. سن رای در این کشور، 18 است .

اطلاعات عمومی کشور نروژ مردم کشور نروژ

در حدود 20 درصد جمعیت نروژ زیر 14 سالند و 65.2 درصد بین 15 تا 64 سالند و باقی بالای 65 سال می باشند . میانگین سنی این کشور 37.7 است و متوطه طول عمر مردان نروژی 76.15 سال و زنان 82.22 سال است . میزان تولد 12.17 در هزار و مرگ و میر 72.9 در هزار است . زبان این مردم در دو گویش خود زبان رسمی است . یکی زبان بوکمال و نزدیک به زبان دانمارکی دیگری نینورسک و نزدیک به لهجه سوئد است . مردم نروژ از نژاد اسکاندیناوی از تبار وایکینگ ‌ها و از شاخه ژرمن ‌ها می باشند . اقلیت نژادی این کشور، قوم سامی اند . سامی ‌ها بومیانی هستند که مدتی طولانی ساکن بخش های شمالی نروژ، سوئد، فنلاند و روسیه بوده‌ اند. جمعیت سامی ‌ها ۱۰۰ هزار نفر برآورد شده است که از این تعداد حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر در نروژ زندگی می ‌کنند. سامی ‌ها زبان خاص خود را دارند که زبان سامی شمالی نامیده شده است و از خانواده زبان ‌های فین ‌واوگری از دسته اورالی است و با زبان فنلاندی هم‌ خانواده می باشد . اغلب سامی ‌ها هنوز هم در شمال نروژ زندگی می ‌کنند. گرچه اسلو نیز یکی از شهرهایی است که در آن بیشترین تعداد سامی ‌ها زندگی می ‌کنند. امروزه فقط ۱۰٪ از سامی ‌ها از راه نگهداری گوزن شمالی زندگی می نمایند. بیشتر آن ‌ها در مشاغل دیگر مشغولند . در سال ۱۹۸۹ نخستین مجلس شورای ویژه سامی‌ ها در نروژ باز شد که اعضای آن به ‌صورت دموکراتیک انتخاب شدند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در نروژ می توانید مقاله ” تحصیل در نروژ ” را مطالعه فرمایید .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان  – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

3/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button