اطلاعات عمومی کشور لیتوانی

کشور لیتوانی ، کشوری در شمال شرقی اروپا می باشد که از شمال با لتونی ، از شرق و جنوب شرقی با بلاروس ، از جنوب با لهستان ، از جنوب غربی با روسیه (منطقه برون بومی کالینینگراد) و از غرب با دریای بالتیک محدود می شود . کشور لیتوانی ، بزرگترین و جنوبی ترین کشور در میان سه جمهوری حوزه بالتیک در اروپا می باشد . پایتخت و بزرگترین شهر کشور لیتوانی ، شهر ویلنیوس است . واحد پول کشور لیتوانی ، لیتاس است که در ابتدای سال 2015 میلادی به یورو تغییر یافت . این مقاله با تحت عنوان ” اطلاعات عمومی کشور لیتوانی ” ، اطلاعاتی در مورد کشور لیتوانی در اختیار خوانندگان قرار می دهد .

اطلاعات عمومی کشور لیتوانی تاریخ کشور لیتوانی

در طول قرن ۱۴، این کشور با دربر گرفتن بلاروس امروزی، اوکراین و بخشهایی از لهستان و روسیه، تبدیل به بزرگترین کشور در اروپا شد. کشور لیتوانی و کشور لهستان بعدها یک اتحاد دوگانه تشکیل دادند که 200 سال دوام آورد اما پس از آن امپراتوری روسیه بیشتر مناطق لیتوانی را تحت کنترل خود درآورد . این کشور پس از جنگ جهانی اول مستقل شد اما بعداً اول توسط شوروی و سپس توسط آلمان اشغال شد.  در اواخر جنگ جهانی دوم  آلمانی ‌ها عقب ‌نشینی کرده و اتحاد شوروی مجدداً کشور لیتوانی را اشغال کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت لیتوانی مقاله ” اقامت در لیتوانی ” را مطالعه بفرمایید .

در تاریخ ۱۱ مارس سال ۱۹۹۰، یک سال قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشور لیتوانی اولین جمهوری شوروی بود که اعلام استقلال کرد. پیش از بحران مالی جهانی که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ طول کشید، کشور لیتوانی یکی از سریع‌ ترین رشدهای اقتصادی در اتحادیه اروپا را دارا بود. امروزه در فهرست شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد، این کشور در رده «توسعه بسیار بالای انسانی» قرار دارد. لازم به ذکر است که کشور لیتوانی از اعضای سازمان ناتو، شورای اروپا و اتحادیه اروپا است . این کشور در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۰۷ به عضویت کامل پیمان شنگن درآمد و در سال ۲۰۰۹میلادی شهر ویلنیوس به فراخور هزاره نام‌گذاری‌ خود ، به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در آن سال شناخته شد.

اطلاعات عمومی کشور لیتوانی سیاست کشور لیتوانی

نوع حکومت لیتوانی جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانونگذاری است . در کشور لیتوانی رئیس‌ جمهور با رای مستقیم مردم برای دوره ‌ای ۵ ساله انتخاب می ‌شود. مقام رئیس ‌جمهوری بیشتر تشریفاتی است و رئیس ‌جمهور مسئول سیاست‌ های خارجی کشور می باشد و نخست‌ وزیر قدرت اجرایی را در دست دارد، او رئیس کابینه دولت و از سوی مجلس انتخاب می‌ شود. مجلس لیتوانی ۱۴۱ کرسی دارد که برای دوره ‌ای 4 ساله انتخاب می ‌شوند.

اطلاعات عمومی کشور لیتوانی جغرافیای کشور لیتوانی

در غرب کشور لیتوانی دریای بالتیک قرار دارد. کشور لیتوانی در لبه دشت شمال اروپا واقع شده است و از جلگه کم ‌ارتفاعی تشکیل شده است که دارای دریاچه ‌های فراوان می باشد . از جمله دریاچه‌ های مهم کشور لیتوانی می‌ توان به دریاچه ویشتیتیس اشاره کرد.

رودهای مهم کشور لیتوانی نمانوس (نمان) و ویلنیا و بلندترین نقطه لیتوانی تپه آوکشتویاس با ارتفاع ۲۹۴ متر است که در بخش شرقی کشور واقع شده است . حدود ۳۳ درصد از این کشور را منطقه‌ ای جنگلی و نیمه ‌جنگلی پوشش می‌ دهد. آب و هوا در نقاط مختلف لیتوانی متفاوت می باشد و در مناطق غربی ملایم و معتدل و در مناطق شرقی تنوع دمایی بسیار است.

نواره کورونی  که در دریای بالتیک واقع شده و بخش جنوبی آن در استان کالینینگراد کشور روسیه و بخش شمالی آن در کشور لیتوانی قرار دارد  جز میراث‌ های جهانی یونسکو می باشد . نواره کورونی بلندترین تلماسه‌ های اروپا را در خود جای داده که میانگین بلندی آنها ۳۵ متر می باشد اما بلندای برخی از این تپه‌ های ماسه ‌ای به ۶۰ متر هم می ‌رسد. شهر کلایپدا، بندر اصلی آب گرم لیتوانی در دهانه باریکی از تالاب کورونی قرار دارد که مردابی کم‌ عمق است که تا جنوب کالینینگراد ادامه می‌ یابد.

اطلاعات عمومی کشور لیتوانی اقتصاد کشور لیتوانی

مهمترین شرکای اقتصادی لیتوانی در زمینه صادرات و واردات در طی سال‌ های گذشته کشورهای روسیه، لتونی، آلمان، لهستان، استونی، بلاروس و هلند هستند و همچنین کشور لیتوانی به دلیل برخورداری از اسکله مجهز بندری کلایپدا و موقعیت جغرافیایی خاص این کشور در کنار دریای بالتیک، نقش ترانزیتی مهمی بین اروپای شرقی و غربی ایفاء می ‌کند. از جمله صادرات کشور لیتوانی می توان به تولیدات معدنی، تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی، پارچه، مواد غذایی و صنایع چوبی و مبلمان چوبی اشاره کرد . در مقابل نیز اقلامی چون بعضی تولیدات معدنی، تجهیزات و ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل، پارچه و مواد فلزی وارد می ‌کند که بیشترین واردات کشور لیتوانی هستند .

[powerpress url=”https://atiyeafarinan.com/wp-content/uploads/2019/04/Basic-information-of-the-Lithunia.mp4″]

بانک سوئدبنک یکی از بزرگترین بانک‌ های خرده ‌فروشی در لیتوانی و لتونی و همچنین استونی می باشد .  ترابری کشور لیتوانی بر اساس استاندارد اتحادیه اروپا است و دارای دو راهگذر حمل و نقل بین ‌المللی، سه فرودگاه بین‌ المللی، راه‌ آهن متصل به اروپا، بالاترین ظرفیت بندر آزاد در دریای بالتیک می باشد . در کشور لیتوانی ۹ منطقه صنعتی و دو منطقه آزاد مناطق اقتصادی برای فعالیت‌های تجاری اختصاص یافته ‌است. کشور لیتوانی در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی تنها نیروگاه هسته‌ ای خود را که در نزدیکی ویزاگیناس در شمال شرقی این کشور واقع شده بود تعطیل کرد و تعطیلی این نیروگاه یکی از شروط لیتوانی برای ورود به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ بود .

در مقاله ” مهاجرت به لیتوانی ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به لیتوانی اطلاعات کسب کنید .

لازم به ذکر است که کشور لیتوانی بالاترین سرعت اینترنت در جهان را دارد، بیشتر مناطق این کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت هستند و در بسیاری از مراکز عمومی همچون فروشگاه ‌های بزرگ، دانشگاه‌ ها، مدارس و مرکز تفریحی و خدماتی اینترنت رایگان برای استفاده عموم وجود دارد. از جمله صنایع عمده کشور لیتوانی می توان در زمینه تولید ماشین آلات و تجهیزات، تولیدات مبلمان، تعمیر و نصب ماشین آلات و تجهیزات، تولید مواد اولیه، تولید تجهیزات الکترونیکی، تولید محصولات اولیه داروسازی و ترکیبات دارویی اشاره کرد و علاوه بر این صنایع شیمایی، آرایشی، روغنی، موتورهای الکتریکی، تجهیزات فلزی، تصفیه نفت، ساخت کشتی ‌های کوچک، تجهیزات کشاورزی، فرآوری غذایی و سنگ ‌های قیمتی و زینتی مثل کهربا از جمله صنایع دیگر لیتوانی می ‌باشند.  مهم‌ ترین تولیدات کشاورزی کشور لیتوانی عبارتند از : سیب زمینی، نیشکر، سبزیجات، غلات و فراورده‌ های دامی و مهم ‌ترین تولیدات صنعتی ، منسوجات، مبلمان، ماشین آلات کشاورزی، لوازم خانگی، کشتی و شناورهای کوچک می باشد و تعداد نیروی کار در این کشور بیش از دو میلیون نفر است.

اطلاعات عمومی کشور لیتوانی مذهب مردم کشور لیتوانی

بیشتر مردم لیتوانی مسیحی هستند و ۷۹ درصد به کلیسای کاتولیک رومی معتقد می باشند .

اطلاعات عمومی کشور لیتوانی زبان رسمی مردم کشور لیتوانی

زبان رسمی مردم کشور لیتوانی ، زبان لیتوانیایی است که یکی از زبان‌ های هند و اروپایی و از شاخه زبان‌ های بالتیک  می باشد و این زبان با الفبای لاتین نوشته می‌شود و ۳۲ حرف دارد. همچنین این زبان بسیار به زبان لاتویایی نزدیک است. زبان ‌های شاخه بالتیک ویژگی ‌های زیادی از زبان اصلی هندواروپاییان را حفظ کرده‌ اند و به همین دلیل همانندی ‌های زیادی با زبان ‌های باستانی هندواروپایی مانند اوستایی و سانسکریت از خود نشان می ‌دهند. زبان های لهستانی و روسی نیز در این کشور رواج دارد.

قبل از سده شانزدهم که نخستین آثار ادبی به زبان لیتوانیای منتشر شد، زبان نوشتاری اصلی در این منطقه لاتین بود و آثار زیادی به زبان لاتین در سرزمین لیتوانی نوشته می‌ شد. در کشور لیتوانی کلمات بر اساس مؤنث یا مذکر بودن جداسازی می‌ شوند. در حال حاضر در دانشگاه شهر ویلنیوس لیتوانی زبان فارسی و عربی تدریس می‌ شود و حدوداً ۲۸ دانشجو از این دانشگاه فارغ ‌التحصیل شده ‌اند.

اطلاعات عمومی لیتوانی

اطلاعات عمومی لیتوانی

اطلاعات عمومی کشور لیتوانی تقسیمات کشوری لیتوانی

در تقسیمات کشوری لیتوانی ، نام هر استان با نام شهری که مرکز آن استان است، یکی می ‌باشد. بزرگترین و پرجمعیت ‌ترین استان نیز، استان ویلنیوس است .این کشور به ده استان، تقسیم شده‌ است و استان ‌های کشور لیتوانی، خود به 60 شهرستان تقسیم می ‌شوند.

اطلاعات عمومی کشور لیتوانی مردم کشور لیتوانی

بیش از 83 درصد مردم کشور لیتوانی تبار لیتوانیایی دارند. در کشور لیتوانی چهار گروه از مردمان لیتوانیایی زندگی می‌کنند که عبارتند از «اوکشتای‌چیای» ساکن منطقه شمال لیتوانی، «ژمای‌چیای» ساکن غرب لیتوانی، «زوکای» ساکن جنوب شرق لیتوانی و گروه کوچک «سووال‌کیای» که بیشتر در منطقه جنوب غرب لیتوانی زندگی می ‌کنند.

کشور لیتوانی در نظر دارد تا ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی به جذب مهاجر خارجی ادامه دهد و به دلیل مواجه شدن با کمبود نیروی متخصص و ماهر و سرمایه‌گذار خارجی شرایط اقامتی را بر اساس مصوبه پارلمانی، از سال ۲۰۰۸ میلادی به مدت ۷ سال تسهیل کرده ‌است. بر این اساس شهروندان خارجی که با هدف سرمایه‌ گذاری وارد این کشور شوند، می‌توانند پس از گذشت 5 سال درخواست اقامت دائم بدهند و شهروند لیتوانی شوند. در قانون مهاجرت لیتوانی تصریح شده که اولویت جذب مهاجر از کشورهای بلاروس، اوکراین، مولداوی و کشورهای منطقه قفقاز جنوبی می باشد اما با این حال شمار زیادی از شهروندان کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز به این کشور مهاجرت کرده‌ اند .

مردم کشور لیتوانی سخت کوش بوده و پشتکار زیادی دارند و با توجه به علاقه زیاد به حفظ آثار تاریخی گذشته و موسیقی فولکلور،خواستار حفظ هویت تاریخی و احیای آن هستند . تماشا کردن تلویزیون یکی از سرگرمی‌ های عموم مردم کشور لیتوانی بوده که البته طبقه متوسط و ثروتمند نیز رفتن به کنسرت‌ های موسیقی، تئاتر و سینما را در کنار ورزش‌ های زمستانه به عنوان تفریح خود ترجیح می‌ دهند. نسل جوان کشور لیتوانی به زبان انگلیسی آشنایی بیشتری داشته و ارتباطات بیشتری با جهان خارج دارند.

اطلاعات عمومی کشور لیتوانی فرهنگ کشور لیتوانی

ورزش بسکتبال از جایگاه بالایی در کشور لیتوانی برخوردار است که نماد آن هم تیم ورزشی معروف لیتوانی در دوره کمونیستی به نام تیم ژالگیریس می‌باشد. کریستیان دون لایتیس نویسنده و ادیب معروف لیتوانیایی قرن هفدهم می باشد و کتاب او به نام « سال » که در آن چهار فصل سال و همچنین نحوه زندگی مردم مناطق روستایی را بیان شده یکی از متون ادبی مهم کشور لیتوانی به‌ شمار می‌ رود. از جمله نمایندگان ادبیات سده بیستم کشور لیتوانی می توان به یوزاس توماس-وایژگانتاس، آنتاناس ویه‌ نولیس، برنارداس برازدژیونیس، ویتاوتاس ماچرنیس، و یوستیناس مارکین‌ کویچیوس اشاره کرد . از کارگردانان نام‌آور هنر تئاتر در کشور لیتوانی می‌ توان اوسکاراس کوروشونوواس را نام برد . موسیقی سنتی کشور لیتوانی ریشه ‌ای کهن دارد و به بازمانده‌ های دوران پیش از مسیحیت و کهن‌ تر از آن در آن به جا مانده‌  است. امروزه همسرایی به صورت گروه کر در کشور لیتوانی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد .  موزه هنر لیتوانی که در سال ۱۹۳۳ میلادی بنیاد شده بزرگترین موزه کشور لیتوانی است و دیگر موزه‌های مهم لیتوانی می‌توان به موزه کهربای پالانگا اشاره کرد. مردم لیتوانی دارای فرهنگی سنتی هستند و بیش از ۳۵ نوع ورزش و رقص محلی در شهرهای مختلف لیتوانی وجود دارد که نمایانگر آیین و سنن مردم لیتوانی می باشد .  لازم به ذکر است که هزینه‌ های معمولی زندگی در لیتوانی ماهیانه از ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو می‌ باشد.

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در لیتوانی دارید می توانید مقاله ” تحصیل در لیتوانی ” را مطالعه نمایید.

اطلاعات عمومی کشور لیتوانی – تحصیل در لیتوانی

نزديك به ۱۰۰ درصد از مردم این کشور باسواد هستند. مردم کشور لیتوانی در میان پنچ کشور اول اتحادیه اروپا قرار دارند که حداقل به دو زبان تسلط دارند، تمامی مردم این کشور با سواد هستند و اکثر جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی و مسلط به زبان انگلیسی می باشند . شایان به ذکر است که دانشگاه‌ های لیتوانی از جمله دانشگاه‌ های برتر اتحادیه اروپا می باشند و  تحصیل در دانشگاه‌ های کشور لیتوانی برای دانشجویان خارجی در اکثر رشته‌ ها به زبان انگلیسی امکان پذیر است.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button