کشور سوئد در شمال اروپا در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع شده است که از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه می باشد. پایتخت و بزرگترین شهر آن استکهلم می باشد. کشور سوئد، چهارمین کشور بزرگ اروپا (پنجمین کشور بزرگ اروپا با احتساب بخش اروپایی ) از نظر مساحت است. بیشتر جمعیت کشور سوئد را سوئدی ها تشکیل می دهند. این کشور با تعداد 21 نفر در هر کیلومتر مربع  تراکم جمعیت پایینی دارد و بیشتر این جمعیت نیز در جنوب کشور سوئد ساکن شده اند. همچنین بیش از 85 درصد از مردم سوئد در ناحیه شهری زندگی می کنند. این مقاله با عنوان ” اطلاعات عمومی کشور سوئد ” قصد دارد شما خوانندگان عزیز را با این کشور آشنا کند.

اطلاعات عمومی کشور سوئد – جغرافیای کشور سوئد

کشور سوئد در شمال اروپا واقع شده و دارای آب و هوای بسیار سردی است و از نظر طبیعی، از ۴ ناحیه تشکیل شده ‌است که عبارتند از : کوه‌ های پوشیده از جنگل در منطقه نورلند در شمال، دریاچه دیستریکت در ناحیه مرکزی، زمین‌ های مرتفع یونکوپینگ در جنوب و جلگه حاصلخیز اسکانیا در منتهی ‌الیه بخش جنوبی کشور.  فصل تابستان کوتاه و گرم و زمستان  سرد و طولانی از ویژگی‌ های آب و هوای کشور سوئد است. میانگین بارش سالانه از ۲۰۰ سانتی‌متر در غرب و جنوب غربی، تا ۵۰ سانتی‌متر در شرق و جنوب شرقی متغیر می باشد. بیش از نیمی از مساحت کشور سوئد از جنگل پوشیده شده و طبعاً، صنایع چوب و ساخت ماشین آلات مرتبط با آن، معمول و متداول می باشد. در قسمت‌ های شمالی کشور سوئد شش ماه از سال روز و شش ماه شب است که این به خاطر نزدیک بودن به قطب شمال می باشد ولی در قسمت‌ های جنوبی می‌ توان چهار فصل را دید.

یکی از روش های مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به سوئد ” اطلاعات کسب کنید.

اطلاعات عمومی کشور سوئد

[powerpress url=”https://atiyeafarinan.com/wp-content/uploads/2019/03/Basic-information-of-the-Sweden.mp4″]

اطلاعات عمومی کشور سوئد – سیاست کشور سوئد

در زمان سلطنت گوستاو واسا اولین مجلس ملی سوئد متشکل از نمایندگانی از ۴ طبقه اشراف، روحانیون، طبقه متوسط و دهقانان تشکیل شد. قدرت مجلس ملی به ‌طور عمده‌ ای تغییر پیدا کرد و از زمانی به زمان دیگر نسبت به سلطنت از جایگاه بی ‌نهایت سستی برخوردار بود‌ه است. در حالی که در دوره آزادی طی قرن هجدهم، مجلس ملی جایگاه خود را بهبود بخشیده و نظام منسجمی پایه‌ ریزی شد. تا پیش از ۱۸۰۹ میلادی قدرت سلطنت و مجلس در یکدیگر ادغام بود، تا اینکه پس از سال ۱۸۰۹ دربار و سایر مراجع قدرت، استقلال یافتند. در سال ۱۸۶۵ میلادی مجلس دوگانه‌ ای جایگزین مجلس قبلی شد و تا سال ۱۹۱۷ نظام دوگانه ‌ای برقرار بود، تا این که سازمانی با ۳۵۰ نماینده و کمیته ‌های مختلفی در زمینه‌ های گوناگون تأسیس شد. در سال ۱۹۷۴ دولت سوئد به طراحی قانون اساسی جدیدی مبادرت کرد و پس از گذشت ۲۰ سال دوره نمایندگی به دورة چهار ساله تغییر یافت. کشور سوئد از نظام دموکراتیک انتخابی برخوردار می‌باشد یعنی کلیه احزاب سیاسی با بیش از ۴در صد آراء انتخابات عمومی از کرسی در مجلس برخوردار می‌ شوند. در حال حاضر تعدادی حزب سیاسی در مجلس ملی سوئد وجود دارند و سال ۱۹۲۱ آغاز قطعی دموکراسی در سوئد محسوب می ‌شود. در کشور سوئد احزاب سیاسی کوچک و بزرگ بسیاری فعال هستند که شاخص ‌ترین آنها هشت حزب سیاسی زیر می باشد :

  • حزب سوسیال دموکرات Socialdemokraterna
  • حزب میانه‌رو یا مدرات Moderaterna
  • حزب مرکزی یا سنترال پارتی Centralpartiet
  • حزب خلق – لیبرال‌ها یا فولک پارتی Folkpartiet
  • حزب دموکرات مسیحی Kristdemokraterna
  • حزب چپ Vänsterpartiet
  • حزب سبز Miljöpartiet
  • حزب دموکرات سوئد Sverigedemokraterna

سال ۱۹۱۹ میلادی پارلمان سوئد در مورد حق شرکت همگانی در انتخابات و آراء یکسان زنان و مردان تصمیم ‌گیری کرد. دو سال بعد از این تصمیم اولین انتخابات پارلمان برگزار شد و در پی انتخابات سال ۱۹۲۱ پنج زن به پارلمان سوئد راه یافتند . لازم به ذکر است که انتخابات پارلمان سوئد چهار سال یکبار برگزار می‌ شود و گشایش مجلس در هر پائیز وظیفه پادشاه سوئد است. در این زمان سال پارلمانی آغاز  شود. حکومت کشور سوئد پادشاهی مشروطه می باشد و دولت به شکل پارلمانی اداره می‌ شود. پادشاه در این کشور مقامی تشریفاتی دارد و کشور را نخست‌ وزیر اداره می‌کند. پس از پایان جنگ سرد، کشور سوئد در تاریخ ۱ ژوئن ۱۹۹۵ میلادی به کشورهای عضو ناتو پیوست اما بعدها همانند کاری که در قبال منطقه یورو کردند، با یک رفراندوم از ناتو خارج شدند. این کشور همچنین عضو سازمان ملل متحد، شورای اروپا، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، شورای نوردیک و مدل نوردیک می ‌باشد. کشور سوئد هشتمین سرانه تولید ناخالص داخلی را در جهان دارا می ‌باشد و جایگاه خوبی در جنبه‌ های مختلف ملی مانند کیفیت زندگی، آزادی شهروندی، بهداشت، آموزش، اختلاف طبقاتی، رفاه و توسعه انسانی دارد.

اطلاعات عمومی کشور سوئد – اقتصاد کشور سوئد

در گذشته نه چندان دور، تا اواخر قرن هجدهم میلادی، کشور سوئد یکی از فقیرترین کشورهای اروپا بود، اما بعدها دوران رشد اقتصادی سوئد آغاز شد. بعد جنگ جهانی دوم این رشد اقتصادی شتاب بیشتری گرفت و درآمد خالص ملی کشور بالا رفت و شکوفائی رشد اقتصادی به وجود آمد. درآمد کشور سوئد مانند سایر کشورهای نسبتاً کوچک صنعتی، وابسته به صادرات تولیدات صنعتی می باشد که در حال حاضر از رشد بالایی در توازن بین صادرات و واردات برخوردار است. تولید ناخالص داخلی کشور سوئد در سال ۲۰۰۶ میلادی ۱/۱۲۰۰ میلیارد دلار بود و رشدی ۵/۴ درصدی را نسبت به سال پیش داشت.  نرخ بیکاری کشور سوئد  ۶/۵ درصد است. آماری از جمعیت زیر خط فقر کشور سوئد در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد این آمار نباید چندان بالا باشد . تورم در کشور سوئد  ۴/۱درصد است. ۳۵ درصد از محصولات صادراتی کشور سوئد را ماشین‌ آلات تشکیل می‌ دهد و بقیه شامل وسایل نقلیه موتوری، کاغذ و مشتقات آن، چوب، محصولات آهنی و فولادی و مواد شیمیایی است که به کشورهای آلمان ، آمریکا ، انگلستان ، دانمارک ، فنلاند ، فرانسه ، هلند و بلژیک صادر می ‌شود.

اقتصاد کشور سوئد

اطلاعات عمومی کشور سوئد – زبان کشور سوئد

زبان رسمی کشور سوئد، سوئدی می باشد که از خانواده زبان ‌های هندواروپایی شاخه ژرمنی است و به زبان ‌های نروژی و دانمارکی نزدیکی دارد. این سه زبان بسیار به هم نزدیک است و اغلب گویشوران آنها می ‌توانند هر کدام به زبان خود با هم ارتباط زبانی برقرار کنند. در برخی نواحی شمالی کشور، به زبان فنلاندی نیز صحبت می کنند. تعداد ۴ زبان اقلیمی اعم از فنلاندی، تورندال، رومانی (زبان کولی‌ ها) و ییدیش (زبان یهودیان) در کشور سوئد وجود دارد. شهروندان سوئدی تا حدود معینی در تعامل با دستگاه‌ های دولتی حق استفاده از این زبان ‌ها را دارند و همچنین در خصوص مراقبت‌ های کودکان و بزرگسالان از حق استفاده از زبان‌ های فنلاندی و سامی نیز برخوردار می ‌باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در سوئد می توانید مقاله ” تحصیل در سوئد ” را مطالعه فرمایید .

اطلاعات عمومی کشور سوئد – دین کشور سوئد

مسیحیت پروتستان لوتری با عضویت ۶۶ درصد از جمعیت در کلیسای سوئد بزرگترین مذهب در کشور سوئد می باشد. مذاهب مسیحی دیگری از قبیل کاتولیک و ارتدکس شرقی در کشور سوئد وجود دارد. طبق سند «آزادی بین‌المللی دینی» از وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا دین اسلام در سوئد با دارا بودن ۵ درصد از جمعیت، دومین مذهب بزرگ محسوب می شود و بقیه جمعیت یا بی ‌دین هستند یا متعلق به ادیان دیگر می باشند.  بر اساس مطالعه دموسکوب درباره اعتقادات سوئدی‌ها در سال ۲۰۱۵ می توان گفت که :

  • ٪۲۱ به یک خدا باور داشتند. (در مقایسه با ۳۵٪ در سال ۲۰۰۸)
  • ٪۱۶ به ارواح باور داشتند.
  • ٪۱۴ به خلقت هوشمندانه باور داشتند.

اطلاعات عمومی کشور سوئد – مهاجران در کشور سوئد

کشور سوئد به عنوان یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای اروپا در طول تاریخ و یکی از مقصدهای اصلی مردم کشورهای دیگر برای مهاجرت بوده‌ است و همواره یکی از دلایل رشد جمعیت آن بوده ‌است، در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۷  درصد از جمعیت سوئد به صورت کامل یا جزئی غیر سوئدی بوده ‌اند و از این تعداد ۱۴۲۷۲۹۶ نفر که در سوئد زندگی می‌ کرده‌ اند در خارج از کشور به دنیا آمده‌ اند. در سال ۲۰۰۹ مهاجرت به کشور سوئد به بالاترین سطح خود رسیده و ۱۰۲٬۲۸۰ نفر به این کشور مهاجرت کرده ‌اند. ده گروه بزرگ افراد متولد خارج در سال ۲۰۱۲ به شرح زیر است :

  1. کشور فنلاند
  2. کشور عراق
  3. کشور لهستان
  4. کشور یوگسلاوی سابق
  5. کشور ایران
  6. کشور یوسنی و هرزگوین
  7. کشور آلمان
  8. کشور ترکیه
  9. کشور دانمارک
  10. کشور سومالی

اطلاعات عمومی در کشور سوئد – فرهنگ مردم کشور سوئد

نگاهی به ابعاد مختلف و کلان جامعه سوئدی نشان می دهد که مردم این کشور از فرهنگی با دو ویژگی عمده پویایی و در عین حال نوپایی نسبی برخوردار هستند. قدمت 300 ساله قانون اساسی، قدمت 400 ساله آموزش همگانی، یک و نیم قرن پیشینه فعالیت جمعی و سیاسی مردم در الگوهایی مانند احزاب سیاسی و حدود 6 قرن سابقه پارلمان، جایگاه دانش و هنر و ادب در جامعه سوئدی و همگی موید غنای فرهنگی جامعه سوئدی می باشد. مقوله فرهنگ در کشور سوئد آن چنان مورد توجه است که بخش فرهنگی از شمول برنامه ریاضت اقتصادی دهه هفتاد که در پی وخامت اوضاع اقتصادی حاصل شده بود، مستثنی شد. اهدا سیاست فرهنگی کشور سوئد به خوبی نشان دهنده جهت گیری عمومی مقوله فرهنگ، جایگاه آن در جامعه و اهمیت آن نزد دولت است:

  • حمایت از آزادی اندیشه و بیان و ایجاد شرایط لازم برای برخورداری همه شهروندان از این حقوق
  • فراهم کردن فرصت مشارکت در حیات ملی و بین المللی فرهنگی و رشد خلاقیت شهروندان
  • حمایت از تنوع فرهنگی، توسعه هنر و جلوگیری از تأثیر منفی گرایش تجاری در حوزه فرهنگ
  • تبدیل فرهنگ به نیرویی پویا محرک و مستقل در جامعه
  • حفظ احیا و بهره گیری از میراث فرهنگی
  • ارتقا آموزش فرهنگی و فراهم آوردن موقعیت های تحصیلی در رشته های مختلف فرهنگی
  • ارتقا تبادل فرهنگی بین المللی و ارتباطات میان فرهنگ های گوناگون در درون کشور
  • بهره گیری از فرصت های بین المللی مبادلات فرهنگی

حدود 1200000 از جمعیت سوئد بین 15 تا 25 سن دارند یعنی  بخش جوان جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. در پژوهشی که از نسل جوان سوئد به عمل آمده است، جوانان کشور سوئد اولویت های خود را به ترتیب سرگرمی، خانواده و امنیت اقتصادی دانسته اند. برای جوانان زیر 25 سال، اهمیت نسبی تفریح در برابر خانواده و کار افزایش یافته است. فعالیت های تفریحی بیشتر به صورت گروهی متداول می باشد ولی سرگرمی های فردی به تدریج جایگزین این پدیده اجتماعی می شود. از لحاظ اجتماعی، جوانان عموما در حدود 19 سالگی از خانواده جدا می شوند و در عین حال سن ازدواج مرتبا در حال افزایش است و علاقه به بچه دار شدن نیز روندی نزولی دارد. اعتماد جوانان به سیاستمداران بیشتر اما علاقه شان به سیاست و درگیر شدن در آن کمتر شده است. نگاه جوانان به مهاجرت و مهاجرت پذیری مثبت می باشد و از وضع سلامتی خود راضی هستند و عموما علاقه مند به مسافرت بوده و به آینده خوش بین هستند. جامعه سوئد را می توان از نظر اصل برابری زن و مرد به عنوان یک استاندارد غربی، از نمونه های بسیار پیشرفته در دنیا معرفی کرد که دلیل آن این است که در سال 1980، قانون اساسی به منظور رعایت اصل برابری برای جانشینی پادشاه اصلاح شد تا فرزند ارشد پادشاه، اعم از دختر یا پسر بتواند از این حق برخوردار باشد.

اطلاعات عمومی در کشور سوئد – مسافت و اختلاف زمانی کشور سوئد

مسافت تهران تا استکهلم 3574.6 کیلومتر می باشد و زمان پرواز از تهران تا استکهلم حدود 4.5 ساعت طول می کشد . شهر استکهلم 2 و نیم ساعت از تهران عقب تر است، یعنی ساعت 12 در تهران معادل ساعت 9:30 در استکهلم می باشد.

در مقاله ” اقامت در سوئد ” به طور مفصل درباره شرایط اقامت و تابعیت سوئد اطلاعات کسب کنید.

مسافت و اختلاف زمانی کشور سوئد

اطلاعات عمومی در کشور سوئد – جشن ها و تعطیلات رسمی در کشور سوئد

مردم کشور سوئد برای فصول چهارگانه سال رسوم سنتی زیبایی دارند. در فصل بهار دختر بچه‌ ها پنج شنبه قبل از عید پاک، با رنگ آمیزی صورت خود و پوشیدن روسری و دامن های بلند و در هیبت جادوگران عید پاک به منازل مردم مراجعه می کنند و با دادن کارت عید، شیرینی می گیرند. سمبل عید پاک در سوئد شاخه کوچکی از درخت توس رنگ آمیزی شده همراه با تخم مرغ های پر از شکلات و شیرینی عید پاک می باشد. پس از عید پاک نیز شب والپورگیس مناسبت دیگری می باشد که ریشه در باورهای سنتی و دیرینه مردم دارد. در شب سی ام ماه آوریل، انبوه مردم به این مناسبت با پوشیدن لباس های سنتی بر روی تپه ها بالا رفته و با روشن کردن آتش، سرود می خوانند و رسیدن بهار را جشن می گیرند. جشن نیمه فصل تابستان مردم کشور سوئد نزدیکترین جمعه به 24 ژوئن برگزار می شود که این جشن با بر افراشتن کیانی موسوم به می پول که با برگ درخت توس و گل های وحشی و پرچم و پارچه های رنگارنگ تزئین شده است، شروع شده و مردم دور آن رقص و پایکوبی می کننند مراسم خوردن گوشت غاز و سوپ مخصوص آن هم در دهم ماه نوامبر هم از سنت های پائیزی مردم کشور سوئد می باشد و بر این عقیده اند که در این روز، غازها در فربه ترین روز عمر خود هستند. در برخی از مناطق کشور سوئد این سنت برای خوردن میگو برگزار می شود. در فصل زمستان، مردم سوئد عید سنت لویزا را در سیزدهم ماه دسامبر جشن می گیرند که طولانی ترین شب سال و معادل شب یلدای ایرانی می باشد و بامداد سیزدهم دسامبر دوشیزه جوانی در منزل بیدار می شود و با پوشیدن لباس سفید و تاجی مزین به شمع های روشن، سرودهایی در مورد تاریکی زمستان و بازگشت روشنایی می خواند و پس از بیدار شدن اهالی منزل، با قهوه و شیرینی از آن ها پذیرایی می شود. کریسمس نیز از اعیاد مشترک سوئدی ها و کشورهای مسیحی می باشد که با اندک تفاوت هایی در سوئد نیز جشن گرفته می شود.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button