اطلاعات عمومی کشور ارمنستان

کشور ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان ، در قفقاز واقع شده است و پایتخت آن ایروان می باشد . این کشور از شمال با گرجستان ، از شرق با جمهوری آذربایجان ، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران و نخجوان همسایه می باشد . کشور ارمنستان در شمال غربی از طریق مرز نوردوز با ایران هم مرز است . در دنیای امروز که سیاست درآمد زایی غیر از فروش نفت می باشد ، گردشگری راه حل مناسبی برای این کشور است تا درآمد خوبی از این راه کسب نماید . شغل بیشتر مردم کشور ارمنستان کشاورزی می باشد و برخی از افراد نیز به فعالیت هایی مانند ماهیگیری و صنعت شکلات و تولید محصول می پردازند . این کشور به دلیل نزدیک بودن با کشور ایران مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار گرفته است که در این بخش برای آگاهی شما عزیزان مقله ای تحت عنوان ” اطلاعات عمومی کشور ارمنستان ” گرد آورده ایم .

کشور ارمنستان از جمهوری‌ های استقلال‌ یافته شوروی سابق، در منطقه قفقاز جنوبی (حوزه میانی دریای سیاه و دریای خزر) واقع شده است . از زمان فروپاشی شوروی تا سال ۱۹۹۴ میلادی دولت ارمنستان خواستار جدایی منطقه‌ ای به نام قره باغ از خاک آذربایجان و الحاق آن به خاک خود می باشد . این کشور روابط گرمی با ایران دارد. بسته بودن مرزهای این کشور با جمهوری آذربایجان و ترکیه و بی طرفی ایران در جنگ قره باغ از دلایل توسعه روابط دو کشور می باشد .

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان زبان کشور ارمنستان

زبان کشور ارمنستان ، زبان ارمنی می باشد که دارای دو شاخه اصلی غربی و شرقی است و به خانواده زبان هندی – اروپایی تعلق دارد و به شکل یک گروه جداگانه در آن قرار گرفته است. الفبای منحصر به فرد زبان ارمنی توسط  Mesrop Mashtots در 405 سال بعد از میلاد مسیح اختراع شد ولی زبان شرقی ارمنستان به عنوان زبان رسمی این کشور ثبت شده است و 96 درصد از آنها این زبان را به عنوان زبان مادری فرا می گیرند و زبان غربی ارامنه حدود 50 درصد افراد سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. زبان دوم گفتاری در کشور ارمنستان زبان روسی است .

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان آب و هوای کشور ارمنستان

آب و هوای کشور ارمنستان معتدل و در فصل زمستان بسیار سرد می باشد. آب و هوای این کشور به غیر از مناطق کوهستانی بسیار معتدل و مناسب است که همین مزیت ارمنستان را به کشوری توریستی تبدیل کرده است. تابستان های کشور ارمنستان دارای آب و هوایی بسیار خوب می باشد که به 25 درجه سانتیگراد می رسد که این دما در نواحی کوهستانی آرارات به حدود 40 درجه سانتیگراد می رسد.کشور ارمنستان به عنوان کشوری آفتابی شناخته شده است. فصل زمستان در ارمنستان به مراتب سرد و برفی می باشد و دمای هوا در زمستان حتی از دمای انجماد نیز پایین تر است. آب و هوای پاییزی در کشور ارمنستان طولانی است و به حیات رنگارنگ گیاهان شهرت دارد، در حالی که فصل بهار در این کشور کوتاه می باشد .

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان جغرافیای کشور ارمنستان

کشور ارمنستان با 29800 کیلومتر مربع مساحت، در جنوب غربی منطقه قفقاز و با کمی فاصله از سواحل جنوب شرقی دریای سیاه واقع شده و مانند کمربندی بین مرزهای ایران از یک سو و جمهوری های آذربایجان و گرجستان از سوی دیگر کشیده شده است. این کشور، کشوری کوهستانی است که در شمال فلات ایران، در غرب فلات ارمنستان و جنوب سلسله جبال قفقاز واقع شده است. ارتفاع میانگین کشور ارمنستان از سطح دریا 1800 متر می باشد و تنها 10 درصد سرزمین ارمنستان کمتر از 1000 متر ارتفاع دارند. بلندترین قله کشور ارمنستان آراگاتس است که در شمال غرب این جمهوری واقع است و 4090 متر ارتفاع دارد.
مهمترین دریاچه ارمنستان دریاچه سوان نام دارد که در شرق این کشور واقع شده است و نقش بسیار چشمگیری در اکوسیستم منطقه ایفا می کند و چون در ارتفاع 1924 متری از سطح دریا قرار گرفته است، یکی از مرتفع ترین دریاچه های آب شیرین بزرگ جهان می باشد . با توجه به کوهستانی بودن کشور ارمنستان رودهای این کشور اکثرا کوتاه و دارای جریان بسیار سریع هستند و اکثر آنها از طریق رود ارس یا رودهای کورا یا آخوریان به دریای خزر سرازیر می شوند. اگر چه رودهای این کشور می توانند به عنوان منبع خوبی برای تامین انرژی الکتریسته و آب مصرفی کشور به کار روند، ولی به واسطه وجود آبشارها، سرعت زیاد آب جاری و پهنای کم آن ها قابلیت کشتیرانی ندارند.

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان تقسیمات کشوری ارمنستان

از نظر تقسیمات کشوری، ارمنستان در مجموع دارای 11 استان است که هر کدام از طبیعیت زیبا و بکر بهره مند هستند و استان های کشور ارمنستان عبارتند از: ایروان، کوتایک، تاووش، وایوتس جور، آرماویر، آرارات، سیونیک ، آراگاتسوتن، آرماویر ، گغارکونیک ، شیراک و لوری .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به ارمنستان شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به ارمنستان ” بیاندازید.

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان شهرهای مهم کشور ارمنستان

شهرهای مهم کشور ارمنستان در جدول زیر آورده شده است :

رتبه

شهراستانرتبهشهراستان
1ایروانایروان11گوریسسیونیک
2گیومریشیراک12آشتاراکآراگاتسوتن
3وانادزورلوری13استپاناوانلوری
4اچمیادزینآرماویر14اسپیتاکلوری
5هرازدانکوتایک15چارنتساوانکوتایک
6آبوویانکوتایک16سوانگغارکونیک
7آرتاشاتآرارات17سیسیانسیونیک
8کاپانسیونیک18ایجوانتاووش
9آرماویرآرماویر19آرتیکشیراک
10گاوارگغارکونیک20دیلیجانتاووش

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان اقتصاد کشور ارمنستان

کشور ارمنستان دارای بخش صنعتی متنوعی شامل صنایع شیمیایی، فلزی، نساجی، ابزارهای دقیق و فرآورده‌های غذایی می باشد ، اما عمده صنایع ارمنستان، ساخت ماشین آلات، منسوجات و صنایع شیمیایی است.همچنین صادرات این کشور الماس، مواد معدنی، مواد غذایی و انرژی هستند و در عوض ارمنستان وارد کننده گاز طبیعی، نفت و دخانیات است. اقتصاد کشور ارمنستان تا اندازه زیادی به سرمایه‌ گذاری و پشتیبانی ارمنیان خارج از کشور متکی می باشد. قبل از استقلال، اقتصاد ارمنستان بیشتر بر پایه صنایع شیمیایی، الکترونیک، ماشین‌ آلات، فرآوری خوراک، لاستیک ‌سازی و بافندگی بنا شده بود و برای مواد اولیه صنایع خود وابستگی زیادی به دیگر جمهوری‌های شوروی و خارج از کشور داشت.

اطلاعات عمومی ارمنستان

اطلاعات عمومی ارمنستان

کشور ارمنستان در فاصله گرفتن از نظام اقتصادی کمونیستی و حرکت به سمت اقتصاد سرمایه ‌داری گام ‌های مهمی را در آزادسازی اقتصادی برداشته‌ است اما محدودیت ‌هایی مانند وابستگی انرژی به خارج از جمله روسیه و ایران، فقر منابع، محصور بودن در خشکی و تنش‌ های این کشور با دو همسایه شرقی و غربی (آذربایجان و ترکیه)، توان مانور این کشور را جهت مشارکت در سرمایه ‌گذاری‌ های منطقه ‌ای و همچنین فضای تنفسی این کشور را شدیدا کاهش داده‌ است.
ساختار اقتصادی ارمنستان در جریان جنگ 6 ساله در قره ‌باغ آسیب فراوانی دیده است. اما، 7 سال پس از پایان جنگ بسیاری از مردم ارمنستان از وجود مافیای اقتصادی در کشورشان شکایت کردند، مافیایی که به باور آنها کمک ‌های جهانی را به سمت خود کشیده و از پخش عادلانه و برابر آن در جامعه جلوگیری می‌کند. در سالیان اخیر از «فساد مالی» به عنوان بزرگترین چالش ارمنستان در راه پیشرفت معرفی شد . اقتصاد کشور ارمنستان تحت تاثیر بحران مالی جهانی آسیب های فراوانی دیده است و یکی از آثار این بحران به صورت ورشکستگی های مالی است. به عنوان مثال شرکت هواپیمایی ملی ارمنستان، آرماویا در ماه فروردین 1392 اعلام ورشکستگی کرده و فعالیتش را متوقف کرد.

در مقاله ” اقامت در ارمنستان ” به طور مفصل درباره شرایط اقامت و تابعیت ارمنستان اطلاعات کسب کنید .

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان فرهنگ مردم کشور ارمنستان

کشور ارمنستان قبل از سال ۱۴۵۴ میلادی یک پادشاهی توانگر با فرهنگی پرمایه بود که در برهه ‌ای از زمان همه سرزمین های میان دریای سیاه و خزر را شامل می شد . در سال ۳۰۱، این کشور نخستین کشوری بود که مسیحیت را دین رسمی کشور انتخاب کرد. پس از سرنگونی پادشاهی ارمنستان در سال ۴۲۸ میلادی، این منطقه از نو بخشی از ایران شد و مدت های زیادی جزئی از ایران بوده است و فرهنگ آن از ایران تاثیر زیادی پذیرفته است.لباس مردان آن ها بین لباس سنتی مردان ساکن خطه شمال ایران و لباس مردان گرجی بوده است و نشان از سال های نفوذ فرهنگ ایرانی در منطقه قفقاز دارد. لباس زنان ارمنی که تحت عنوان داراز معرفی می شود نیز شبیه لباس های زنان سایر ملل ساکن در منطقه می باشد و شامل لباس بلند و زردوزی شده و روسری به رنگ های شاد می باشد.

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان – مذهب مردم کشور ارمنستان

اکثر مردم کشور ارمنستان پیرو کلیسای حواری ارمنی هستند که نزد ایرانیان با نام کلیسای گریگوری شناخته می شود و کلیسای ملی ارامنه محسوب می شود. کلیسای حواری ارمنی از اولین کلیساهای دنیای مسیحیت می باشد و جزو کلیسای ارتدوکس شرقی به شمار می رود. مردم ارمنستان قبل از روی آوردن به دین مسیحیت بت پرست بوده و بت های بی شماری از جمله آناهید را می پرستیدند.پس از ظهور مسیحیت و از قرن اول میلادی نخستین پیام آوران مسیحیت وارد کشور ارمنستان شده و به تبلیغ این دین پرداختند که اولین مبلغان مسیحی در ارمنستان تادئوس و بارتولومئوس از حواریون عیسی مسیح بودند. این افراد به دست حکام بت پرست کشور ارمنستان کشته شدند و بعدها در مقتل آن ها کلیساهایی ساخته شد. کلیسای تادئوس یا طاطاوس مقدس یا قره کلیسا در شمال غرب شهر ماکو در ایران واقع است که محل شهادت تادئوس می باشد.

با این که از همان ابتدا و به ویژه آغاز قرن دوم میلادی به بعد عده ای از مردم کشور ارمنستان به دین مسیحیت روی آوردند اما تا پایان قرن سوم میلادی بت پرستی همچنان اصلی ترین مذهب حاکم بر ارمنستان بود و مسیحی کردن ارمنستان توسط گریگور مقدس صورت گرفت . اولین کلیسای ارمنی توسط گریگور، ملغب به گریگور روشنگر  در شهر اجمیادزین کنونی و در سال 303 میلادی ساخته شد و پس از گذشت بیش از 1700 سال این مکان کماکان مقر اصلی کلیسای ارمنی می باشد .

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان – غذای مردم کشور ارمنستان

بیشتر غذاهای سنتی کشور ارمنستان، بسیار شبیه به غذاهای سنتی ایرانی و ترکی بوده و به خوبی می توان تاثیر فرهنگ ایرانی را در پخت غذای ارامنه مشاهده کرد. معروف ترین غذاهای سنتی ارامنه عبارتند از : خاش (همان کله و پاچه ایرانی)، خاشلاما و زاوراپلاف . در ارمنستان علاوه بر انواع کباب های متختلف غذاهای دیگر مانند شاورما، فلافل، فوتوچنی، اسباکتی، بیف استراناگوف، لحماژو و هاریسا نیز وجود دارد . نان های متنوعی نیز در کشور ارمنستان دیده می شود از جمله: نان لواش، مادناکاش، هرازدان و باگت. یکی از غذاهای معروف ارمنستان در حال حاضر کباب ماهی ایشخان است که این ماهی از دریاچه سوان صید می شود و نژاد آن به علت صید بی رویه در حال انقراض می باشد ویکی از لذیذترین ماهی های آب های شیرین بوده و طرفداران بسیاری در میان توریست دارد.

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان – صنعت گردشگری در ارمنستان

صنعت گردشگری در ارمنستان یکی از منابع اصلی درآمد کشور ارمنستان م ی‌باشد که نقش مهمی در اقتصاد ارمنستان ایفا می‌ کند. در سال‌ های اخیر، ورود گردشگران خارجی به این کشور افزایش یافته است و عمده این گردشگران از کشورهای منطقه به این کشور سفر می‌کنند که بر اساس آمار سال ۲۰۱۴ (میلادی)، ۴۴ درصد آنها از روسیه، ۲۸ درصد از گرجستان، ۱۲ تا ۱۴ درصد از اتحادیه اروپا و ۷ درصد از ایران می باشند. از عوامل مؤثر در رونق صنعت گردشگری در کشور ارمنستان ، می‌توان به توسعه زیرساخت‌ های لازم، تنوع ‌بخشی به محصولات گردشگری، شناساندن مناسب این کشور در رسانه‌ های جهان، لغو ویزا برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها و اعطای آسان ویزا برای مسافران بیشتر کشورها و اتخاذ سیاست آسمان باز  اشاره کرد.

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در ارمنستان ” را مطالعه فرمایید .

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان – مسافت و اختلاف زمانی کشور ارمنستان

مسافت تهران تا ایروان 802.5 کیلومتر می باشد و طول پرواز از تهران تا ایروان حدود 1 ساعت و ربع طول می کشد .شهر ایروان نیم ساعت از تهران جلوتر ، یعنی ساعت 12 در تهران معادل ساعت 12:30 در ایروان است.

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان – جشن ها و تعطیلات رسمی کشور ارمنستان

تا قبل از ورود مسیحیت به کشور ارمنستان، ارامنه دارای اعیاد مختلفی بودند که مهم ترین آن عید آغاز سال باستانی بود که ناواسارت نام داشت .اعیاد دیگری نیز وجود داشت که عمدتا به پرستش الهه ها و بت ها اختصاص داشت که از معروف ترین آن ها می توان به وارتاوار اشاره کرد که در اوایل تابستان برگزار می شد و با وجود گذشت قرن ها و گرویدن ارامنه به دین مسیح هنوز در میان این ملت رواج دارد و ارامنه این عید را با پاشیدن آب به روی یکدیگر گرامی می دارند. با ورود مسیحیت به کشور ارمنستان اعیاد دینی جانشین اعیاد قبلی شدند. مهم ترین عید ارامنه مانند سایر مسیحیان جهان عید کریسمس یا تولد حضرت مسیح می باشد که ارامنه آن را در 6 ژانویه برگزار می کنند؛ در حالی که سایر مسیحیان آن را در روز 25 دسامبر برگزار می کنند و از این نظر میان کلیسای ارمنی و سایر کلیساها اختلاف نظر وجود دارد.دومین عید مهم مسیحی که نزد ارامنه بسیار مهم می باشد، عید پاک می باشد که سالروز رستاخیز حضرت مسیح بوده و طبق تقویم خاصی در اولین ماه بهار برگزار می شود.از اعیاد دیگر می توان به هامیار تسوم اشاره کرد که سال روز عروج مسیح (ع) به آسمان ها است. سایر تعطیلات رسمی کشور ارمنستان به شرح زیر می باشد :

  • 28 ژانویه : روز ارتش
  • 8 مارس : روز زن
  • 7 آپریل : روز مادر و روز زیبایی
  • 24 آپریل : روز یادبود نسل کشی ارمنستان
  • 1 می : روز کارگر
  • 9 می: روز پیروزی
  • 28 می : روز جمهوری
  • 5 جولای : روز قانون اساسی
  • 21 سپتامبر : روز استقلال ارمنستان
  • 25 سپتامبر : روز ملی ارمنستان

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان – موسیقی کشور ارمنستان

هنر و موسیقی نزد ارامنه جایگاه ویژه ای دارد و ساز دودوک سازی است ارمنی که امروزه شهرت جهانی دارد . از جمله موسیقی دانان ارامنه می توان به سایات نوا ، آرام خاچاتریان و کمیتاس اشاره کرد .

اطلاعات عمومی کشور ارمنستان ارتش کشور ارمنستان

نیروهای مسلح کشور ارمنستان شامل نیروهای زمینی، هوایی و گارد مرزی هستند و این کشور فاقد نیروی دریایی است. طبق آمارهای سال ۲۰۰۸ اینجمهوری دارای ۶۰ هزار نیروی نظامی و همچنین ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره‌ است تا سال ۲۰۰۲ تعداد ۳۸۹۰۰ نفر در ارتش ارمنستان خدمت می‌ کردند که در پنج لشکر، یک تیپ تفنگ‌ دار و دو هنگ توپخانه فعال بودند. کشور ارمنستان از ابتدای استقلال از اتحاد جماهیر شوروی به‌ منظور نیازهای نظامی و تسلیحاتی خود قراردادهای نظامی با کشورهای روسیه، آمریکا، سازمان ناتو، یونان و حوزه بالتیک منعقد کرده‌ است .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
اطلاعات عمومی کشور بلژیک اطلاعات عمومی کشور بلژیک

اطلاعات عمومی کشور بلژیک بلژیک (به فرانسوی: Belgique) با نام رسمی (Belxiye) پادشاهی بلژیک (به هلندی: K...

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان اطلاعات عمومی کشور بلغارستان

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی ارو...

اطلاعات عمومی کشور رومانی اطلاعات عمومی کشور رومانی

اطلاعات عمومی کشور رومانی کشور رومانی به رومانیایی România کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پای...

نظرات کاربران
Call Now Button