کشور اتریش ، به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای اتحادیه اروپا مقصد پرطرفدار مهاجران جهت کار و زندگی محسوب می شود . چنانچه فردی قصد به مهاجرت به این کشور را از طریق کار دارد یا می خواهد کسب و کار خود را بیندازد ابتدا لازم است که مجوز کار در اتریش یا ویزای کار کشور اتریش را دریافت کند . در برخی از موارد فرایند مهاجرت به کشور اتریش و صدور ویزا براساس روش امتیاز بندی معروف به نام کارت قرمز – سفید – قرمز انجام می شود . راه های مهاجرت جهت اخذ کارت قرمز –سفید – قرمز ممکن است پیچیده به نظر برسد ولی با داشتن نکات مهم فرایند اخذ کارت بسیار ساده خواهد شد .  اشتغال در کشور اتریش به دلیل شرایط خوب کار و زندگی در این کشور مورد توجه بسیاری از مهاجران در سراسر دنیا و ایرانیان قرار گرفته است زیرا شرایط کار در اتریش نسبت به سایر کشورهای اروپایی آسان تر می باشد و این امکان برای متقاضیان کار در کشور اتریش فراهم می باشد که از طریق پیشنهاد کاری و یا ویزای جستجوی کار به این کشور وارد شده و اقامت اتریش را کسب کنند .

یکی از روش های مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به اتریش ” اطلاعات کسب کنید.

اشتغال در کشور اتریش روش های اخذ ویزای کار در اتریش

یکی از مدارک بسیار مهم برای اشتغال در کشور اتریش، اخذ ویزای کار اتریش می باشد . روش های اخذ ویزای کاری در اتریش را می توان به دو دسته تقسیم کرد :

  • ویزای کار در اتریش از طریق پیشنهاد شغلی : افرادی که دارای یک پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمایی مورد تایید در اتریش می باشند و معمولا ویزاهای کاری اتحادیه اروپا در این قالب ارائه می شوند . ویزای کاری از طریق پیشنهاد شغلی مستلزم آن می باشد که کارفرما در ابتدا آن شغل را در کشور مورد نظر به مدت ۳ ماه آگهی داده باشد و ۳ ماه هم در کل اتحادیه اروپا آگهی داده باشد. در صورتی که فردی را برای شغل مورد نظر پیدا نکرده باشند، می توانند شخصی را از خارج از اتحادیه اروپا به عنوان نیروی کلیدی استخدام کنند. برای دریافت کارت قرمز – سفید – قرمز اتریش درخواست دهد. مدت اعتبار این کارت ابتدا 2 ساله می باشد، که قابل تمدید است. در جدول زیر سیستم امتیاز بندی برای نیروی کار مورد تقاضا در اتریش آورده شده است شده است.
امتیازعنوان
حداکثر امتیاز: 30واجد شرایط بودن
20تحصیلات حرفه ایی / آموزش حرفه ایی در مهارت خاص
25واجد شرایط عمومی برای پذیرش دانشگاه در اتریش
30طی کرده یک دوره تحصیلات تکمیلی در اتریش به مدت 3 سال
حداکثر امتیاز: 20تجربه کاری مطابق شغل با  پیشنهاد شده
2تجربه کاری در هر سال در کشور غیر اتریش در هر سال
4تجربه کاری در هر سال در کشور اتریش در هر سال
حداکثر امتیاز: 15مهارت زبان آلمانی
5تا سطح A1
10تا سطح A2
15تا سطح B1
حداکثر امتیاز: 10مهارت زبان انگلیسی
5تا سطح A1
10تا سطح B1
حداکثر امتیاز: 15سن
15تا 30 سالگی
10تا 40 سالگی
90مجموع حداکثر امتیاز
55حداقل امتیاز مورد نیاز
  • ویزای کار در اتریش از طریق ویزای جستجوی کار در اتریش : این نوع ویزا در زمره ویزاهایی می باشد که با توجه به شرایط مناسبی که دارد بسیار پرطرفدار می باشد. این نوع ویزا در کشورهای اروپایی مانند آلمان و اتریش ارائه می شود. ویزای جستجوی کار اتریش این امکان را برای فرد فراهم می آورد وارد خاک کشور اتریش شده و برای استخدام در فرصت های شغلی موجود درخواست دهد. مدت اعتبار ویزای جستجوی کار اتریش 6 ماه است که به صورت امتیاز بندی یاPoint Based System انجام می شود و در صورتی که فرد از 100 امتیاز، 70 امتیاز را کسب کند می تواند برای این نوع ویزا اقدام نماید. در صورتی که فردی امتیازات لازم را کسب کند اما افسر پرونده درخواست ویزای جستجوی کار اتریش را رد کند، فرد می تواند وکیل استخدام کند و طرح دعوی کند. در صورتی که در مدت 6 ماه اقامت در اتریش، فرد موفق به یافتن کار مورد تایید و مرتبط با رشته تحصیلی خود شود، می تواند برای دریافت کارت قرمز – سفید – قرمز اتریش اقدام کند . این کارت ابتدا برای مدت 2 سال صادر می شود و قابل تمدید می باشد.
امتیازعنوان
حداکثر امتیاز: 40شرایط و مهارت ویژه
20فارغ التحصیل از دانشگاه در مقطع کارشناسی
30داشتن مدرک کارشناسی در رشته های: ریاضیات، رایانه، علوم پایه، تکنولوژی
40داشتن مدرک دکترا در رشته های فوق
در رشته های مدیریتی ارشد و با دارا بودن بورس اوراق بهادار و یا شرکتی که مورد تأیید اداره بازرگانی اتریش باشد حقوق زیر را دریافت کرده باشد:
20از 50000 یورو تا 60000 یورو
25از 60000 یورو تا 70000 یورو
30بیشتر از 70000 یورو
20فعالیت های پژوهشی و ثبت اختراع
20جوایز علمی شناخته شده
حداکثر امتیاز: 20تجربه کاری
2تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی سالیانه
10تجربه 6 ماه کار در اتریش
حداکثر امتیاز: 10مهارت زبان
5مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی در سطح A1
10مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی در سطح A2
حداکثر امتیاز: 20سن
20تا 35 سالگی
15تا 40 سالگی
10تا 45 سالگی
حداکثر امتیاز: 10تحصیل در اتریش
5فوق دیپلم در اتریش
10کارشناسی یا کارشناسی ارشد در اتریش
100حداکثر امتیاز مجاز
70حداقل امتیاز مورد نیاز

افرادی که ویزای جستجوی کار اتریش را اخذ می کنند، در دوره 6 ماهه ای که به جستجوی کار می پردازند، امکان به همراه داشتن خانواده را ندارند ولی در صورتی که فرد موفق به یافتن شغل و اخذ ویزای کار اتریش یا کارت قرمز- سفید – قرمز شود ، می تواند برای دریافت ویزای اعضای خانواده خود نیز اقدام کند. اعضای خانواده که به عنوان همراه می توانند وارد کشور اتریش شوند شامل همسر  و فرزندان مجرد با سن کمتر از 18 سال است . به همراه فرد کارت قرمز – سفید –  قرمز پلاس اعطا می شود. بنابراین امکان کار و دسترسی آزاد به بازار کار برای همسر فراهم است .

روش های کاریابی

روش های کاریابی

اشتغال در کشور اتریش انواع ویزای کار کشور اتریش

انواع ویزای کار کشور اتریش عبارتند از :

  • ویزای کارجویی در کشور اتریش : این نوع ویزا به غیر اروپایی های متخصص، با تحصیلات عالیه و مهارت زیاد ، به مدت 6 ماه تعلق می گیرد تا در اتریش اقامت کنند و به دنبال کار بگردند . اگر در این مدت کار مناسبی پیدا کردند باید برای اخذ مجوز کار لازم و جدید اقدام کنند.
  • کارت آبی اروپا : این نوع کارت ، نوعی اقامت به همراه مجوز کار، وابسته به شغل خاص هر فرد می باشد که حداکثر 2 سال زمان دارد . داشتن مدرک دانشگاهی معتبر در زمینه شغل مورد نیاز است.
  • کارت قرمز – سفید – قرمز : این نوع کارت بر اساس سیسستم امتیاز دهی معیاری صادر می شود و به طول مدت حداکثر 2سال است . افراد واجد شرایط جهت اخذ این کارت باید مدارک فنی، حرفه ای و یا دانشگاهی قوی و معتبر در زمینه ی رشته ها و شغل های مورد نیاز این کشور را داشته باشند و یا فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های اتریش باشند.

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در کشور اتریش دارید می توانید مقاله ” تحصیل در اتریش ” را مطالعه نمایید.

اشتغال در کشور اتریش مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کار کشور اتریش  

اصلی ترین مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کار کشور اتریش به شرح زیر می باشد :

  • سند معتبر مسافرتی (به عنوان مثال گذرنامه)
  • عکسی که در 6 ماه اخیر گرفته شده باشد.
  • گواهی تولد یا سند مشابه
  • اثبات تمکن مالی جهت اخذ ویزای کار کشور اتریش
  • اثبات دارا بودن محل اسکان در اتریش (برای مثال قراردادهای اجاره ای، توافق اولیه در مورد اجاره یا سند مالکیت)
  • بیمه درمانی که تمام خطرات را پوشش می دهد (بیمه اجباری سلامت یا بیمه معادل)

علاوه بر مدارک ذکر شده، فرد باید برای اثبات درستی هر کدام از امتیازاتی که اخذ کرده است، سند معتبر ارائه کند .

اشتغال در کشور اتریش نرخ بیکاری در کشور اتریش

کشور اتریش در مقایسه با بیشتر کشورهای اروپائی، از موقعیت برتری برخوردار می باشد و شرایط مناسب تری به نسبت برای متقاضیان کار در کشور اتریش فراهم است. طبق گزارشات کمیسیون اروپائی یوروستات نرخ بیکاری در اتریش در سال 2020 میلادی تنها 15 درصد اعلام شده است که مسلماً با توجه به نرخ بیکاری در سایر کشورها مانند یونان و اسپانیا که این میزان به حدود 25 درصد می رسد از شرایط بسیار عالی برخوردار می باشد. نرخ بیکاری در کشور اتریش یعنی  در اتریش تقریبا شخص بیکاری وجود ندارد زیرا از این تعداد اندک، اغلب افرادی که شاغل نیستند، در واقع در حال بررسی گزینه های موجود برای اشتغال و تصمیم گیری هستند و این نرخ بیکاری اندک باعث می شود میزان حقوق نیروی کار نیز افزایش یابد و افراد در زمینه کاری خود قدرت انتخاب داشته باشند. با این وجود همچنان نیز در اتریش شاهد افزیش میزان فرصت های شغلی هستیم . لذا کار در کشور اتریش یکی از موارد پر تقاضا برای مهاجرت به کشور اتریش می باشد.

اشتغال در کشور اتریش میزان حقوق در کشور اتریش

مسلما میزان حقوق پرداختی در اتریش برای متقاضیان کار در کشور اتریش حائز اهمیت است که در جدول زیر میزان حقوق برای برخی مشاغل پرطرفدار در اتریش بررسی شده است.

میانگین حقوق در سال (دلار آمریکا)شغل
55,089توسعه دهنده نرم افزار
73,903مهندس
98,501مدیر
77,562مدیر پروژه IT
88,501مدیر پرژه
95,817مدیر IT
84,832مدیریت توسعه تجارت
96,608مدیریت خطر
48,087معمار
54,906توسعه دهنده جاوا

اشتغال در کشور اتریش ساعات کاری در کشور اتریش

ساعات کار مطابق با قانون کار، ۸ ساعت در یک روز و حدود ۴۰ ساعت در طول یک هفته می باشد و پس از ۶ ساعت کار باید یک زمان معین برای استراحت کارمندان در نظر گرفته شود. برای محاسبه حقوق، ساعات کاری، حق تعطیلات، کمک هزینه تعطیلات و غیره لحاظ می شود . سالانه حدود 30 روز تعطیلی که 13 روز آن تعطیلات رسمی می باشد ،  از مزایای کار در اتریش است.

اشتغال در کشور اتریش مشاغل مورد نیاز در کشور اتریش در سال 2019 میلادی

قبل از اقدام جهت اخذ ویزای جستجوی کار در کشور اتریش، توجه به مشاغل مورد نیاز و رشته های تحصیلی پرتقاضا، دارای اهمیت فراوانی است . از آنجا که فرد متقاضی تنها 6 ماه برای جستجوی کار در اتریش زمان دارد، توجه به این که رشته تحصیلی مورد تقاضا باشد و بتوان به سرعت در اتریش کار پیدا کرد. مشاغل مورد نیاز در کشور اتریش در سال 2019 میلادی به شرح زیر می باشد :

مشاغلی که در اتریش و به نیروی کار نیاز دارند در زیر عنوان شده است به تازگی رشد داشته اند.

  • سیستم عامل و IT
  • پردازشگر داده
  • برق و مهندسی برق
  • تجارت عمده فروشی و خرده فروشی
  • ساخت و ساز
  • بهداشت عمومی
  • مددکار اجتماعی
  • مهندس قدرت
  • مهندس مکانیک

اشتغال در کشور اتریش نحوه کاریابی در کشور اتریش

متقاضیان اشتغال در کشور اتریش باید مراحل قانونی یافتن کار مورد نیاز از جمله مدارک تحصیلی، گواهینامه های فنی، مهارت های زبان، مدارک هویتی و مدارک حساب بانکی را طی کنند . اگرچه زبان انگلیسی به طور گسترده در عرصه کاری مورد استفاده قرار می گیرد ولی دانستن زبان آلمانی در هر یک از انواع مختلف مشاغل نیز می تواند شانس کاریابی را بسیار بالا ببرد، به ویژه در مورد مشاغلی که بیشتر با افراد در تماس و ارتباط هستند؛ به طور مثال مشاغل مدیریتی. بنابراین دانستن زبان آلمانی یک امتیاز به شمار می آید . در حال حاضر تقاضانامه های الکترونیکی بسیار رو به افزایش هستند زیرا امروزه متقاضیان اکثراً از طریق ارسال رزومه به کارفرما از طریق ایمیل اقدام می نمایند بنابراین اولین تماس اصولاً از طریق ارسال سی وی و روزمه از راه ایمیل صورت می گیرد. فرد باید یک سی وی مختصر به زبان آلمانی یا انگلیسی، به همراه یک رزومۀ کامل و مدارک معمول برای درخواست شغل، آماده کند . همچنین ارائه یک عکس پرسنلی از خود امری متداول می باشد. جلسۀ مصاحبه به صورت رسمی برگزار می شود و مصاحبه شونده باید در خصوص سمت شغلی فردی که اقدام به انجام مصاحبه می کند . لازم به ذکر است که ممکن است از فرد دعوت به انجام مصاحبه های دیگری نیز در مورد همان شغل و در همان کمپانی شود. بهتر است که فرد در زمان مصاحبه لباس رسمی بپوشد و در رأس ساعت مقرر شده حضور پیدا کند .

در مقاله ” اقامت در اتریش ” به طور مفصل درباره شرایط اقامت در اتریش اطلاعات کسب کنید.

اشتغال در کشور اتریش روش های کاریابی در کشور اتریش

معمولا از طریق روش های مختلفی می توان برای کاریابی در کشور اتریش اقدام کرد که به شرح زیر می باشند :

  • از طریق مطالعه آگهی های روزنامه
  • وب سایت های معتبر کاریابی جهت اشتغال در کشور اتریش
  • مراجعه به دفاتر دولتی کاریابی در سطح شهر در کشور اتریش

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
بازار کار رشته کامپیوتر در کشور موناکو بازار کار رشته کامپیوتر در کشور موناکو

کشور موناکو ، واقع در ریویرای فرانسه ،کشوری مستقل و مشهور است . در این کشور نیازی به پرداخت ...

بازار کار رشته کامپیوتر در کشور استرالیا 2022 بازار کار رشته کامپیوتر در کشور استرالیا 2022

رشته مهندسی کامپیوتر در لیست مشاغل مهارتی (SOL) و موردنیاز کشور استرالیاست به همین دلیل بازا...

بازار کار رشته کامپیوتر در کشور روسیه بازار کار رشته کامپیوتر در کشور روسیه

کشور روسیه که پهناورترین کشور جهان است که بسیار ثروتمند است و در بخش صنعت بسیار قوی و خارق ا...

نظرات کاربران
Call Now Button