کشور آلمان در چندین دهه عملا به مقصدی برای مهاجران تبدیل شده است ولی ادغام آنها در جامعه همیشه با مشکلاتی همراه بوده است. اقتصاد کشور آلمان به گونه ای است که به نیروی کار ماهر خارجی نیاز دارد ولی آمیخته شدن مهاجران با جامعه کار ساده ای نیست.
در حال حاضر نزدیک به 20 درصد از جمعیت کشور آلمان را مهاجران و فرزندان آنها را تشکیل می دهند. در ابتدا کارگران به صورت مهمان و سپس پناهجویان و امروزه کولی ها نیز وارد کشور آلمان می شوند . محله نوی شهر کلن برای مردم آلمان از این نظر شناخته شده است.

بیش از 90 درصد از جمعیت مدارس محله نوی شهر کلن را کودکان خانواده های مهاجر را تشکیل می دهند و اگرچه والدین آنها در آلمان بزرگ شده اند ولی اغلب آنها هنگام ورود به مدارس کشور آلمان (یعنی در سن 6 سالگی) به زبان آلمانی صحبت نمی کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع استقبال از مهاجران در کشور آلمان بپردازیم و به طور کلی آیا کشور آلمان از مهاجران استقبال می کند؟

توصیه موسسه آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در آلمان ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در آلمان ” است .

آیا کشور آلمان از مهاجران استقبال می کند؟

در کشور آلمان پروژه های زیادی سعی دارند که شرایط مهاجران بهبود بخشند. از جمله این پروژه ها می توان به پروژه «شروع به کار» اشاره کرد که این فرصت را برای مهاجران جوان و حتی آلمانی های با مهارت های کم به وجود آورده که بعد از فارغ التحصیل شدن از مدرسه دوره های کارآموزی ببینند.
افرادی که با موفقیت دوره کارآموزی را طی می کنند و بعد از آن به استخدام شرکتی درمی آیند، موجب می شوند در بسیاری از هزینه های دولت صرفه جویی شود. صاحب شغل شدن جوانان در کشور آلمان موفقیت بزرگی است ، زیرا این جوانان احساس می کنند که جدی گرفته شده اند و می توانند در داخل شرکت پیشرفت کنند و اینگونه مسیر رسیدن به موفقیت را کوتاه کنند.

در مقاله ” مهاجرت به آلمان ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به آلمان اطلاعات کسب کنید.

در محله نوی کلن انجمنی برای کودکان تشکیل شده است که در این جا، به آنها کمک می شود تا زبان آلمانی یاد بگیرند و تکالیف مدرسه آنها را انجام دهند و اینگونه ارتباط اجتماعی پیدا کنند. همچنین والدین نیز می توانند مشاوره بگیرند و در فعالیتهای این انجمن شرکت کنند ولی تمامی این پروژه ها اقداماتی کوتاه مدت است که نه تنها شهردار را از این موضوع دلخور کرده بلکه فریاد مددکاران اجتماعی و کارشناسان مهاجرت را بلند کرده است.
به همین دلیل تغییرات واقعی در این سیستم لازم و ضروری می باشد و از این جهت سیاستمداران را مقصر می دانند که مدت هاست شکست ایده چند فرهنگی را انکار می کنند و به فراخوان مهدکودکهای اجباری و درسهای زبان آلمانی به صورت اجباری و قوانینی از این دست توجه نمی کنند. اما در غیر این صورت فرد از حمایت اجتماعی برخوردار نخواهد شد اما اگر این حرف در کشور آلمان گفته شود بلافاصله انگ نازی بودن را به فرد می چسبانند. اما مگر برخورداری از چنین حمایتی شرط اولیه یک زندگی نیست؟ اصلا یک نفر چگونه می تواند در یک جامعه ادغام شود ، آنرا درک کند و جذب ارزشهای آن شود، اگر زبان آن جامعه را نداند؟

موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در آلمان ” را مطالعه فرمایید .

آیا کشور آلمان از مهاجران استقبال می کند ؟

در حالی که در شهر اشتوتگارت، به مهاجران مانند یک نیروی بالقوه نگاه می شود که می توانند در زبانهای مادری آنها کارایی داشته باشند. برخی از مهاجران حتی فکر اینکه روزی بتوانند به عنوان یک فرد خارجی برای یک اداره دولتی کار کنند ، نیز نمی کردند. به عبارتی آنها حتی نمی توانند تصور کنند که بدون داشتن آشنا و فامیل یا ضامن هم می شود در یک اداره دولتی کار پیدا کرد. حتی برای کار در اینجا، داشتن ملیت آلمانی هم لازم و ضروری نیست اما با این که مهاجران این را می دانند اما برخی اوقات به علت پیش زمینه های قبلی و مواردی که در کشور زادگاه خود تجربه کرده اند، از قبل قضاوت می کنند. قضاوتی مبتنی بر لزوم داشتن آشنا برای ورود به سیستم کار در کشور آلمان . اما می توان تمام این پیش زمینه ها را از ذهن آنها پاک کرد .

برای حل این مشکل ایده اتحاد را به وجود آوردند که ایجاد تعامل بین مهاجران، بخش دولتی، اقتصاد و شهروندان غیرمهاجر و تشویق آنها به فعالیت های داوطلبانه شهری می باشد . مانند طرح موسوم به «پدر خواندگی» (یا همان تقبل وظایف والدین برای مدتی کوتاه و آموزش فرزند آنها) برای آموزش خواندن به کودکان، نه فقط به زبان آلمانی، بلکه به زبانهای دیگر مانند ترکی.

محله ای در شهر اشتوتگارت که در مقایسه با شهرهای دیگر که نرخ بیکاری بالایی دارند به لطف کارخانه های خودروسازی، وضعیت بهتری دارد. با این حال پژوهشگران معتقد هستند مهاجران از مشکلات و کمبودهای بسیاری در رنجند و در صدر همه آنها: مسئله آموزش، که اتفاقا نقش اساسی در ادغام اجتماعی فرهنگی آنها ایفا می کند.

کشور آلمان از نظر بهبود ادغام مهاجران در مسیر مناسبی قرار دارد. به خصوص در سطح ایالتی و دولتهای فدرال، سیاستمداران و مسئولان عملا و از نزدیک مشکلات را می شناسند و می دانند در چه زمینه هایی باید کار انجام شود. در سطح ملی نیز امیدوار است که تمام وزارتخانه های زیربط با اتخاذ سیاستی واحد، موجب پیشبرد تنوع در آلمان شوند . کشور آلمان با کاهش جمعیت و نیروی انسانی بومی روبه رو است و از این جهت به مهاجران و به ویژه فرزندان آنها در دراز مدت نیاز مبرمی خواهد داشت، چه بهتر که آنها بهترین ها و آموزش دیده ترین ها باشند زیرا اکثریت جامعه در نهایت با آنها خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
Call Now Button