کشور کانادا شمالی ترین کشور قاره آمریکا و دومین کشور بزرگ جهان پس از روسیه می باشد که از 10 استان (ایالت) و 3 قلمرو تشکیل شده است و دارای دولت های محلی می باشند که تحت حاکمیت مرکزی دولت فدرال هستند. از نظر جغرافیایی این کشور به 5 منطقه اصلی Atlantic  Central، North، Prairies و West Coast تقسیم شده است.

فرهنگ و جمعيت هر يک از اين بخش های کشور کانادا متفاوت بوده و چهره ای زیبا از چند فرهنگی کانادا ترسیم کرده است. در این مطلب قصد داریم با استان های کشور کانادا بیشتر آشنا شویم.

شما می توانید برای مهاجرت به کانادا مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به کانادا ” را مطالعه فرمایید .

استان های کشور کانادا

10 استان های کشور کانادا

1. استان کبک در کشور کانادا

استان کبک ، یکی از استان های کشور کانادا می باشد که بزرگترین استان این کشور است و از نظر جمعیت دومین استان کانادا به ‌شمار می‌ رود. استان کبک تنها استانی است که زبان رسمی آن فرانسوی می باشد.
مرکز این استان شهر کبک سیتی می باشد و شهر مونترآل دومین شهر بزرگ کانادا و دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان در دنیا، نیز در استان کبک قرار گرفته است.

این استان به تنهایی جایگاه سی و هشتمین اقتصاد بزرگ در دنیا را دارد. بخش ساخت و تولید پیشرفته کبک، محصولات بسیار متنوع صادراتی را تولید می کند که از این دست می توان به لوازم کنترل ترافیک هوایی، نرم افراز، قطارهای زیر زمینی، هلیکوپتر، دیسک فشرده، تصفیه کننده های هوا و اسباب بازی اشاره کرد.
همچنین این استان از لحاظ منابع طبیعی بسیار ثروتمند می باشد و بیش از یک سوم لوله و کاغذ کانادا و درصد زیادی از الوار نرم آن را تولید می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کار در کانادا کلیک کنید.

این استان به دلیل داشتن ظرفیت اضافی تولید نیروی برق به وسیله آب، مقدار زیادی انرژی برق تولید شده را به ایالات همسایه و همچنین کشور آمریکا صادر می کند.
استان کبک دارای ارزانترین و گسترده ترین سیستم آموزشی در آمریکای شمالی می باشد و طبق قانون در کانادا تمام شهروندان زیر 20 سال موظف به تحصیل تا پایان دوره دبیرستان بدون پرداخت هیچ هزینه ای می باشند.

سیستم مدارس عمومی کبک در کانادا بی نظیر می باشد، در حالی که اکثر ایالات کانادایی تحصیل با هزینه عمومی را تا پایان پایه دوازده ارائه می دهند، دانش آموزان دبیرستانی کبک، دیپلم خود را در پایه 11 اخذ می کنند.
پس از پایان دبیرستان، دانش آموزان کبک ممکن است پیش دانشگاهی رایگان بگذرانند یا تصمیم به گذراندن برنامه های شغلی که در سیستم سی ای جی ای پی (CAGAP) ایالت ارائه می شود، بگیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در کانادا می توانید مقاله “تحصیل در کانادا ” را مطالعه فرمایید .

2. استان بریتیش کلمبیا در کشور کانادا

استان بریتیش کلمبیا ، یکی از استان های کشور کانادا می باشد که غربی ترین استان کانادا بوده و در کنار اقیانوس آرام قرار دارد. استان بریتیش کلمبیا به عنوان ششمین استان در سال 1871 میلادی به کنفدراسیون کانادا پیوسته است.
این استان از نظر مساحت به اندازه جمع مساحت کشورهای فرانسه، آلمان و هلند است.

شهر ونکوور نیز پرجمعیت ‌ترین شهر آن می باشد. بخش مهمی از جمعیت استان بریتیش کلمبیا را مهاجرین تشکیل می ‌دهند.
چند فرهنگی بودن و سطح زندگی عالی در این استان سبب شده که مقصد بیشتر مهاجران به کانادا قرار بگیرد. به دلیل نزدیکی این استان به اقیانوس آرام و همچنین قاره آسیا، اکثر مهاجرین از آسیا وارد این استان می‌ شوند.

لازم به ذکر است که این استان برای رشد جمعیت خود و تامین نیروی کار نیاز به پذیرش مهاجر دارد. لذا این استان جهت کمک به جذب بیشتر و راحت تر مهاجران، در برنامه انتخاب استانی شرکت دارد که به روند جذب مهاجر و صدور ویزا سرعت می ‌بخشد.
افراد می ‌توانند در دو روش در این برنامه شرکت کنند یکی از طریق حرفه استراتژیک یعنی متخصصینی که استان بریتیش کلمبیا به آنها نیاز دارد و دیگری از طریق گروه تجاری یعنی ورود مدیران و سرمایه گذاران به استان.

3. استان آلبرتا در کشور کانادا

استان آلبرتا، یکی از استان های کشور کانادا و دومین استان غربی این کشور می باشد که مرکز آن شهر ادمنتون بوده و مهم‌ترین شهر آن کلگری است و بیش از 75 درصد جمعیت اَلبرتا در این دو شهر زندگی می‌ کنند.
شهر بنف نیز از شهرهای دیدنی این استان است. استان آلبرتا، بعد از استانهای کبک، انتاریو، بریتیش کلمبیا در رده چهارم از لحاظ مساحت قرار می گیرد.

در غرب استان اَلبرتا رشته کوه‌های راکی قراردارند و در این استان تعداد زیادی رودخانه و دریاچه و چشمه وجود دارد و دارای منابع آب غنی و همچنین پوشش های گیاهی بسیار وسیع است.
آب و هوای این استان از نوع خشک قاره‌ای با تابستان های گرم و زمستان سرد می باشد و در فصل تابستان در برخی مناطق درجه حرارت تا 40 درجه نیز می ‌رسد.

استان آلبرتا در کشور کانادا فرهنگی منحصر و پر جنب و جوش دارد که بوسیله مهاجران شکل گرفته ‌است. در کل این استان، از فرهنگ‌ها، غذاها، هنر، موسیقی و اجتماعات متنوعی از سرتاسر دنیا به خصوص در شهرهای ادمونتون و کالگری برخوردار می باشد. زبان انگلیسی رایج ترین زبان و زبان رسمی در آلبرتا بوده و پس از آن زبان های چینی (۳٪) آلمانی (۲٫۶٪)، فرانسه (۱٫۹٪) و فارسی (۰٫۵٪) است.

مذاهب مختلفی در آلبرتا وجود دارد که کاتولیک رایج ترین آن می باشد و سومین مرکز با تنوع مذهبی بعد از بریتیش کلمبیا و انتاریو را دارا است.
لازم به ذکر است که این استان از تنوع قومی قابل توجهی برخوردار است و اکثر مهاجران از انگلستان، آلمان، فرانسه، اوکراین، ایرلند، اسکاتلند، ولز و خاورمیانه به این استان آمده‌اند.
استان آلبرتا نفت‌ خیز بوده و به عنوان استان انرژی شناخته می شود و یکی از مناطق پیشرو در زمینه صنعت نفت و گاز در جهان است، در عین حال همچنان پذیرای صنایع متفاوت و در حال رشد می ‌باشد.

استان های کشور کانادا | استان آلبرتا در کشور کانادا

4. استان ساسکاچوان در کشور کانادا

استان ساسکاچوآن ، یکی از استان های کشور کانادا می باشد که بین استان های مانتوبا و آلبرتا قرار گرفته است و در گذشته علت جذب افراد به این منطقه خاک حاصلخیز آن بوده، اما امروزه عامل جذب مهاجران به ساسکچوان اقتصاد رو به رشد و مدرن این استان می ‌باشد.

این استان، پر آفتاب ‌ترین استان در کانادا با میانگین 2500– 2000 ساعت تابش آفتاب در سال است. استان ساسکاچوان، دارای دانشگاه های معتبر از جمله دانشگاه ساسکاچوان در شهر ساسکاتون می باشد که در لیست پانزده دانشگاه برتر کانادا جا گرفته است. در این استان بیشتر از  یک میلیون نفر سکونت دارند و بالغ بر 35 درصد در روستا زندگی می‌ کنند.

که بالاترین آمار در کانادا می باشد مابقی در حدود نیمی از جمعیت کل استان در دو شهر ساسکاتون و رجاینا زندگی می‌ کنند. یکی از روش‌های جذب مهاجر برنامه انتخابی استانی (PNP) می باشد که روند جذب مهاجر به این استان را سرعت می ‌بخشد و در این برنامه برای متخصصین، تجار و دانشجوی بین‌ المللی امتیازاتی محسوب شده است.
مهاجرت از عوامل مهم شکل گیری فرهنگ و تاریخ و همچنین رشد جمعیت در ساسکاچوان می باشد و این استان درصدد جذب مهاجر (حداقل 5000 نفر در سال) جهت رشد اقتصادی است.

5. استان مانیتوبا در کشور کانادا

استان مانیتوبا، یکی از استان های کشور کانادا می باشد که در سالهای اخیر شمار زیادی مهاجر جذب کرده و در تلاش است تا سالانه 10000 نفر مهاجر جدید جذب کند. استان مانیتوبا یکی از سه استان منطقه سرسبز  کانادا می باشد. بزرگترین شهر این استان شهر وینیپگ و بعد از آن، شهر برندون دومین شهر بزرگ استان است.

پایین بودن هزینه های زندگی از مزایای استان مانیتوبا می باشد و هزینه انرژی، مسکن، بیمه و هزینه های دانشگاه در این استان در گروه کمترین ها در کانادا است. علاقه مندان به بازی گلف در این استان بیشتر از هرجای دیگر کانادا حضور دارند.
کمترین مقدار دستمزد در ساعت در این استان 9.50 دلار بوده که چهارمین دستمزد بالا در کانادا است و همچنین مالیات بر درآمد این استان در میان 4 استان اول از لحاظ پایین بودن در کانادا می باشد.

نرخ بیکاری استان مانیتوبا از میانگین کانادا کمتر می باشد و حرفه سنتی این استان ماهی گیری بوده و صنایع اصلی استان مانیتوبا نیز معدن، تولید و کشاورزی هستند.
زمین های کشاورزی زیادی از گندم، آفتاب گردان، جو، جوصحرایی و پنبه در این استان دیده می شود. لازم به ذکر است که هزینه پایین مسکن یکی از مزایای استان مانیتوبا می باشد و بازار مسکن این استان بسیار رقابتی و قابل استطاعت است.

استان مانیتوبا در کشور کانادا

6. استان انتاریو در کشور کانادا

استان انتاریو ، مشهورترین مقصد برای مهاجرت به کانادا ، پرجمعیت ترین استان در کانادا و محل سکونت بیش از 13.6 میلیون شهروند کانادا محسوب می شود. همچنین این استان دومین استانی می باشد. که بیشترین مساحت خشکی را دارا است و در جنوب شرقی کانادا واقع شده است.
مرکز استان انتاریو شهر تورنتو می باشد که جمعیت 6 میلیونی آن، این شهر را تبدیل به بزرگترین شهر کانادا کرده است. از دیگر شهر های مهم استان انتاریو شهر اتاوا می باشد که مرکز ادارات دولتی و پایتخت کشور کانادا به شمار می آید و در جنوب شرقی استان واقع شده است.

از دیگر شهرهای مهم این استان می توان به لندن ، تاندر بی ، همیلتون ، کینگ استون و سادبری نیز اشاره کرد. استان انتاریو از لحاظ جمعیت و فعالیتهای اقتصادی به عنوان بزرگ‌ترین و قوی‌ترین استان کانادا شناخته می شود.
استان انتاریو قطب اقتصادی کشور کانادا به شمار می رود، در نتیجه انواع صنایع در این استان و خصوصا در تورنتو و دیگر مناطق شهری یافت می‌ شوند. این استان در کنار دارا بودن زیرساخت های لازم برای تولید، محلی مناسب برای ارائه اطلاعات اقتصادی و خدمات مدرن نیز می باشد.

7. استان نیوبرانزویک در کشور کانادا

استان نیوبرانزویک ، یکی از استان های کانادا می باشد و یکی از 4 استان آتلانتیک کانادا است. 85 درصد این استان پوشیده از جنگل بوده و مناطق بکر در این استان به وفور دیده می ‌شود.
استان نیو برانزویک دارای 2 زبان رسمی است و حدود 35 درصد مردم این استان فرانسوی (که زبان اول محسوب می‌شود) و 65 درصد دیگر انگلیسی زبان هستند اگر چه کشور کانادا در کل یک کشور با دو زبان است ولی نیوبرانزویک تنها استانی است که اساسا دو زبانه می باشد.

چندین جزیره ساحلی در استان نیو برانزویک وجود دارد و بعد از شهرهای سنت جان و فردریکتون ،شهر دیگر شهر مهم این استان محسوب می شود.
بخش اصلی اقتصاد استان نیو برانزویک را منابع سرشار طبیعی تشکیل می ‌دهند و با توجه به مساحت زیاد جنگل‌ها، محصولات چوبی از صادرات اصلی این استان می ‌باشد. همچنین به دلیل دسترسی به نیروی کار با دو زبان، بسیاری از شرکت‌ ها تمایل دارند تا خدمات مشتریان و خدمات فنی خود را در نیوبرانزویک قرار دهند.

8. جزیره پرنس ادوارد در کشور کانادا

استان پرنس ادوارد، از جزیره‌ای به نام پرنس ادوارد و چند جزیره دیگر تشکیل شده است. این استان نسبت به استانهای دیگر کانادا دارای کمترین مساحت و جمعیت می باشد و در نزدیکی استانهای شرقی کانادا یعنی نیوبرانزویک و نواسکوشیا و کبک واقع شده است. نام این جزیره از پرنس اداوراد (1767-1820)، فرزند چهارم جرج سوم بریتانیا و پدر ملکه ویکتوریا گرفته شده است.

این جزیره 104 امین جزیره بزرگ دنیا و 23 امین جزیره در کانادا است. این استان دارای هر 4 فصل می باشد و فصل بهار معمولا دیرتر فرا می رسد و کاملا سرد است. فصل تابستان معمولا دلپذیر بوده و نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است .

9. استان نوا اسکوشیا در کشور کانادا

استان نوا اسکوشیا، یکی از استان های کشور کانادا می باشد که یکی از چهار استان آتلانتیک (اطلس) کانادا با حدود ۱ میلیون جمعیت می باشد و این استان دارای 3800 جزیره ساحلی به علاوه خاک اصلی خود است.

4 استان نوا اسکوشیا، انتاریو، کبک و نیو برانزویک، اولین استان هایی بودند که به کنفدراسیون کانادا ملحق شدند. شهر هالیفکس با جمعیت تقریباً 400000 نفر بزرگترین شهر و مرکز سیاسی این استان است. همچنین این استان یکی از بنادر اصلی و مهم کانادا و محل دسترسی به اقیانوس اطلس می باشد.

استان های کشور کانادا | استان نوا اسکوشیا در کشور کانادا

10. استان نیو فاندلند و لابرادور در کشور کانادا

استان نیو فاندلند و لابرادور، یکی از استان های کشور کانادا می باشد که دارای دو بخش جزیره نیوفاندلند و منطقه لابرادور (که در شمال غربی جزیره واقع است) است. این استان، یکی از شرقی‌ترین استان‌ های کانادا و یکی از 4 استان آنتلانتیک می باشد و همچنین این استان دارای مرز ساحلی با اقیانوس اطلس است.

این استان، نهمین استان پر جمعیت کانادا است که اکثر آنها در روستاهای ساحلی زندگی می کنند. در حدود 94 درصد از جمعیت این استان در جزیره نیوفاندلند سکونت دارند که نیمی از آن‌ ها در شبه‌جزیره آوالون ساکن هستند.
مرکز این استان و هچنین بزرگترین شهر آن سنت جان می باشد. اقتصاد این استان تا حد زیادی وابسته به منابع طبیعی است و بزرگترین صنعت استان ماهیگیری یا شیلات می باشد.

دومین صنعت مهم این استان صنعت معدن با صادرات حدود 700 میلیون دلاری سنگ آهن در سال است. استان نیوفاندلند و لابرادور دارای سطح بالای بیکاری است.
یعنی درآمد متوسط خانواده ها در این استان از میانگین کانادا پایین تر است و این به دلیل سطح بالای بیکاری در استان پس از مشکلات بوجود آمده در صنعت ماهیگیری است. البته هزینه های زنگی از جمله هزینه مسکن دارای کمترین نرخ در بین استانها می باشد و با داشتن شغلی در یکی از مراکز صنعتی می توان زندگی راحتی در این استان داشت.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button