همانطور که در مقاله های “حقوق مهاجرت” به بررسی روش های مهاجرت پرداختیم و در مورد “اخذ تابعیت و اقامت از طریق تولد فرزند” که یکی از روش های مهاجرت می باشد توضیحات کاملی ارایه دادیم و قول داده بودیم که به بررسی روش ها و قوانین کشورهای مختلف در این زمینه نیز مقاله قرار دهیم، یک مقاله مرجع و کامل را برای شما دوستان عزیز فراهم کرده ایم.

در مقاله “اخذ اقامت در اتریش از طریق تولد فرزند” که کارشناسان گروه آتیه آفرینان ایرانیان برای شما هموطنان عزیز گردآوری و در اختیارتان قرار داده شده است، می توانید کلیه اطلاعات، شرایط و سوالات مربوط به اخذ تابعیت کشور اتریش از طریق تولد،  را بصورت کامل کسب کرده و آگاهی کامل در زمینه اخذ اقامت در اتریش از طریق تولد فرزند را داشته باشید .

اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد

همه کشور های دنیا قواعد و قوانین خاص خود را در رابطه با اعطای تابعیت به شهروندان دارند. این امر بخاطر برخی از مسائل فرهنگی ، تاریخ و سنت هر کشوری می باشد. بنابراین بسیاری از کشورهای مهاجر پذیر ، طی سال های طولانی سیستم خاک را به عنوان سیستم اصلی اعطای تابعیت برای شهروندان در نظر گرفته بودند. ولی پس از مدتی و هجوم عظیم مهاجران به این کشورها سیستم خون جایگزین سیستم قبلیشان گردید. تنها افرادی که از پدر یا مادری که دارای تابعیت کشور مورد نظر می بودند متولد می شدند به عنوان تبعه ی آن کشور شناخته می شدند.

کشور اتریش نیز از جمله کشورهایی است که هم اکنون سیستم خون را به عنوان سیستم اصلی اعطای تابعیت در نظر گرفته است؛ بنابراین صرف تولد در خاک کشور اتریش باعث کسب تابعیت اتریش نمی گردد اما می تواند به عنوان دلیلی برای تسهیل فرآیند اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد در نظر گرفته شود؛ البته جهت جلوگیری از بی تابعیت که امری مذموم و ناپسند در حقوق بین الملل محسوب می گردد، چنانچه به کودکانی که از پدر و مادری نا معلوم در خاک اتریش متولد شده باشند و زیر شش ماه سن داشته باشند، تابعیت اتریش اعطا می گردد.

قانون تابعیت و شهروندی اتریش از طریق تولد

طبق قوانین تابعیت و شهروندی اتریش هر یک از افراد با داشتن شرایط زیر به عنوان تبعه ی این کشور محسوب خواهند شد:

  • کودکانی که نتیجه ی یک رابطه مشروع و ازدواج قانونی باشند چنانچه پیش از تاریخ ۱/۹/۱۹۸۳ میلادی اگر نوزاد از پدر اتریشی به دنیا آمده بود اتریشی محسوب می شد و چنانچه پس از تاریخ ۱/۹/۱۹۸۳ میلادی از پدر یا مادر اتریشی متولد شده باشند، اتریشی محسوب می شوند.
  • کودکانی که نتیجه ی رابطه ی نامشروع و غیر قانونی باشند، چنانچه در زمان تولدشان، مادرشان تبعه اتریش باشد اتریشی محسوب می شوند.
  • با قانونی شدن تولد کودکی که در زمان تولد، مادرش شهروند اتریش نباشد و پدرش شهروند اتریش بوده باشد. چنانچه فرد به سن ۱۴ سالگی برسد باید موافقت دولت اتریش را کسب نماید.

ادارات مربوط به ثبت احوال شهروندان در اتریش

در تمامی کشورها ادارات و مراکزی جهت نگهداری و ثبت سوابق تولد و ازدواج و مرگ اشخاص وجود دارد، در برخی کشورها این ادارات به صورت متمرکز در یک مجموعه ی قانونی بوده و در برخی کشور ها هر اداره ای مسئول یکی از موارد ثبت احوال می باشد. کشور اتریش نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مانند مورد اخیر چندین اداره را به عنوان مسئول ثبت احوال در نظر گرفته است. در ادامه به تفصیل در خصوص این ادارات توضیح داده خواهد شد. سوابق شهروندی هر یک از افراد متولد در خاک کشور اتریش و یا فرزندان متولد از پدر یا مادر اتریشی در خارج از خاک این کشور به صورت های ذیل نگه داری می گردد:

  • سوابق تولد اشخاصی که پیش از اول جولای سال ۱۹۶۶ متولد شده اند.
  • در صورت تولد در خاک کشور اتریش سوابق در ادارات محلیِ محل تولد شان نگه داری می گردد.
  • در صورت تولد فرد در خارج از خاک کشور اتریش سوابق در ادارات صالح در شهر وین نگه داری و ثبت می گردد.
  • سوابق تولد اشخاصی که پس از اول جولای سال ۱۹۶۶ متولد شده اند.
  • چنانچه فرد در خاک کشور اتریش متولد شده باشد سوابق تولدش در ادارات تابعه ی شهرداری شهری که محل نگه داری سوابق تولد مادرش می باشد، ثبت و نگه داری خواهد شد.
  • چنانچه فرد در خارج از کشور اتریش متولد شده باشد سوابق تولد در شهر وین نگه داری می گردد.

ادارات مربوط به ثبت احوال شهروندان در اتریش
ادارات مربوط به ثبت احوال شهروندان در اتریش

گواهی تابعیت و شهروندی اتریش (Certificate of Citizenship)

گواهی تابعیت و شهروندی کشور اتریش تنها سند رسمی و مورد تایید کشور اتریش برای تشخیص تابعیت شهروندان و برخورداری افراد از حقوق و مزایا و تکالیف شهروندان اتریش می باشد. این سند و مدرک مهم و اساسی از طریق حضور شخص در ادارات مربوطه و یا ارسال در خواست و نامه پستی به ادارات مربوطه می باشد. البته در مورد اخیر امضای شخص می بایست توسط دفاتر اسناد رسمی مورد تایید قرار گرفته و گواهی گردد. مدارک ذیل می بایست توسط متقاضی جهت درخواست گواهی شهروندی ارائه گردد:

فرم درخواست گواهی شهروندی اتریش

  •  فرم درخواست می بایست توسط متقاضی تکمیل گردیده و توسط او امضا گردیده و تاریخ درخواست نیز ذکر گردد. در خصوص کودکان زیر سن ۱۸ سال این فرم می بایست توسط هر دوی پدر و مادر در یکی از سفارت های اتریش یا نزد یکی از دفاتر اسناد رسمی تکمیل و ارائه گردد.
  • اظهارنامه یا گواهی برای افراد زیر سن قانونی (افراد زیر سن ۱۸ سال): این فرم می بایست در یکی از سفارت ها یا دفاتر اسناد رسمی تکمیل و ارسال گردد.
  • اصل شناسنامه یا گواهی تولد متقاضی (چنانچه متقاضی در امریکا متولد شده باشد می بایست حتما شهر یا شهرستان محل تولدش مشخص باشد.)
  • اصل شناسنامه یا گواهی تولد پدر و مادر متقاضی
  • چنانچه درخواست برای صدور مجدد گواهی شهروندی به علت سرقت یا مفقود شدن گواهی قبلی باشد می بایست یک کپی یا رونوشت از سند قبلی ضمیمه گردد.
  • اصل گواهی یا سند ازدواج یا سند طلاق  پدر و مادر یا سند حضانت از فرزند.
  • اصل گواهی یا سند ازدواج متقاضی یا طلاق وی.

هزینه های مربوط به درخواست صدور گواهی شهروندی معمولاً به صورت نقدی در کنسول یا سفارت اتریش پرداخت می گردد و کارت های اعتباری و چک های شخصی مورد قبول نمی باشد. چنانچه متقاضی جهت دریافت گواهی شهروندی قادر به حضور مجدد در سفارت یا کنسول نباشد و مایل باشد گواهی شهروندی پس از صدور به آدرس شخصی او ارسال گردد، می بایست هزینه های پستی مقرر را نیز علاوه بر هزینه های کنسولی پرداخت نماید. در این مورد سفارت هیچ گونه مسئولیتی برای سالم رسیدن مرسوله و جلوگیری از سرقت و … نخواهد داشت.

تابعیت مضاعف در قوانین اتریش

در حالت کلی ، کشور اتریش از جمله کشور هایی است که تابعیت مضاعف را در قوانین خود به رسمیت نشناخته است یعنی چنانچه شخصی تابعیت کشوری دیگر را داشته باشد و بخواهد تابعیت اتریش از طریق تولد فرزند را اخذ نماید می بایست ابتدا تابعیت کشور متبوع پیشین را ترک نموده و سپس اقدام به اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد فرزند نماید. البته این قانون استثنائاتی نیز دارد. از جمله اینکه چنانچه شخصی از پدر یا مادری از ملیت متفاوت و غیر اتریشی متولد شده باشد و کشور متبوع پدر یا مادر تابعیت خود را به فرد تحمیل نماید در این صورت کشور اتریش این تابعیت را به رسمیت خواهد شناخت.

می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از کشور اتریش مقاله “آشنایی با کشور اتریش” را مطالعه بفرمائید.

کارشناسان ما در شرکت آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ شهروندی و پاسپورت گرفتن برای فرزندتان در کشور اتریش و روش های اخذ اقامت در اتریش از طریق تولد فرزند را ارایه خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا داشتن هر گونه سوال در زمینه اخذ اقامت در اتریش از طریق تولد فرزند می توانید با کارشناسان شرکت آتیه آفرینان ایرانیان در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به گرجستان مهاجرت به گرجستان

مهاجرت به گرجستان دارای روش هایی است که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و آگاهی کامل از آنها ...

مهاجرت از طریق ویزای کار مهاجرت از طریق ویزای کار

مهاجرت از طریق ویزای کار و شرایط کار در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد...

مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو

مهاجرت تحصیلی و شرایط تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین المللی در این مطلب مورد بررس...

نظرات کاربران
Call Now Button