اجازه کار در آلمان به چه معنی است؟ اگر مهاجرت به آلمان انتخاب شما بوده است، باید برای تأمین هزینه‌های زندگی در این کشور، ابتدا یک شغل ایده آل و پردرآمد برای خود پیدا کنید. اما خوب است بدانید که قبل از اشتغال، باید اجازه کار در آلمان را دریافت کنید.
آلمان دارای طیف وسیعی از انواع ویزای کاری است. از ویزای کار برای کارگران ماهر دارای کارت آبی اروپا گرفته تا ویزای خود اشتغالی و… همگی در دسته ویزاهای کاری این کشور قرار دارند.

در صورتی که می‌خواهید مهاجرت به کشور آلمان را در پیش بگیرید، باید برای اجازه اقامت خود نیز اقدام کنید. می‌توانید اجازه اقامت را به صورت موقت بگیرید. چرا که بعد از 5 سال زندگی در آلمان، مجوز اقامت دائم برایتان صادر می‌شود.

یک گام مهم برای اخذ اقامت این کشور اروپایی، دادن درخواست برای ویزای آلمان است. توجه داشته باشید که می‌توانید تابعیت آلمان را بعد از حداقل 8 سال زندگی با اجازه اقامت در این کشور، دریافت کنید. امروز در این مقاله از موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، می‌خواهیم شما را با اجازه کار در آلمان آشنا کنیم. بنابراین خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید.

اجازه کار در آلمان
اجازه کار در آلمان

آیا اجازه کار در آلمان الزامیست؟

زمانی که برای ویزای آلمان درخواست می‌دهید، باید مدارک به خصوصی همچون مدارک هویتی، سابقه کار، درآمد و همچنین بیمه درمانی را داشته باشید. از طرفی باید بدانید که ویزای طولانی مدت آلمان، هزینه‌ای در حدود 80 یورو دارد.
البته اگر ویزای کوتاه مدت این کشور را که 3 ماهه می‌باشد، درخواست کنید، هزینه آن چیزی در حدود 70 یورو خواهد بود. اما سوال اینجاست که آیا گرفتن اجازه کار الزامی است؟

در پاسخ باید بگوییم که کارگران خارجی از اتحادیه اروپا، سوئیس، لیختن اشتاین، نروژ یا ایسلند نیازی به دریافت اجازه کار یا درخواست ویزا ندارند. این گروه از کارگران اگر بخواهند بیشتر از 3 ماه در آلمان بمانند، فقط باید اقامتشان را ثبت کنند. برای ثبت اقامت نیز باید به اداره مهاجرت یا اداره محلی ثبت اقامت مراجعه نمایند.

همچنین کارگران خارجی از ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، اسرائیل، ژاپن یا کره جنوبی هم نیازی نیست که از سفارت آلمان در کشور خود ویزای ورود دریافت کنند و می‌توانند مستقیماً به آلمان وارد شوند و سپس برای اجازه کار و اقامتشان درخواست بدهند.

اما سایر اتباع غیر اتحادیه اروپا باید مراحل بسیاری را طی کنند وحتماً باید اجازه کار را دریافت کنند. همچنین باید اجازه اقامت نیز دریافت کنند و برای ویزای 6 ماهه جستجوی کار (Job-Seeker Visa) درخواست بدهند.
رسیدگی به درخواست‌های ویزای آلمان، چیزی در حدود 1 ماه نیم تا 3 ماه طول می‌کشد. بنابراین بهتر است برای ارائه درخواست ویزا و اقامت خود، از حدود 4 یا 5 ماه قبل از مهاجرت به کشور آلمان اقدام کنید.

حتما بخوانید: تحصیل در آلمان

آیا دریافت اجازه کار در آلمان الزامیست؟
آیا دریافت اجازه کار در آلمان الزامیست؟

به عنوان یک خارجی، کار در آلمان چگونه است؟

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، اجازه کار در آلمان با ویزاهای گوناگونی انجام می‌شود و بسته به اینکه چه ویزایی را دریافت کنید، شرایط کاری تان متفاوت خواهد بود. مثلاً در سال 2022 دولت فدرال آلمان، قانون مهاجرت کارگران ماهر را تصویب کرد. این در حقیقت یک امتیاز مهاجرتی برای افرادی است که از تخصص و مهارت بالایی برخوردارند و می‌خواند با مهاجرت به آلمان پیشرفت کنند.

حدود 40 میلیون کارگر خارجی به آلمان آمده‌اند که اغلب آن‌ها از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستند. درست است که اغلب کارگران اتحادیه اروپا مدرک دانشگاهی یا فنی حرفه‌ای دارند، ولی برای کارگران کم مهارت نیز فرصت‌های شغلی وجود دارد.

از آنجایی که نسل جوان آلمان جمعیت کمی دارند و جامعه آلمان پیر و به سمت بازنشستگی حرکت می‌کند، بسیاری از فرصت‌های شغلی نیز در رابطه با نگهداری و پرستاری از افراد سالخورده آلمانی وجود دارد. زمانی که به عنوان یک فرد خارجی برای کار به آلمان می‌آیید، متوجه می‌شوید که آلمان تعادل خوبی بین کار و زندگی برقرار کرده است.

انواع اجازه کار در آلمان

انواع مختلفی از مجوزهای کار و ویزا برای کشور آلمان وجود دارد، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که برای چه ویزایی اقدام می‌کنید. ما در ادامه برخی از انواع اجازه کار در آلمان را معرفی می‌کنیم.

  • اجازه اشتغال عمومی

مجوزهای کار عمومی در آلمان مخصوص کسانی است که نیازی به تحصیلات یا مهارت بالا برای اشتغال ندارند. البته ناگفته نماند که شما فقط در صورتی واجد شرایط دریافت چنین اجازه‌ای هستید که این موقعیت کاری توسط کارگری از اتحادیه اروپا /EEA یا سوئیس پر نشود.
این مجوز معمولاً برای مدت 1 سال اعطا می‌شود و قابلیت تمدید را تا زمانی که وضعیت شما ثابت بماند، دارد. به یاد داشته باشید که اگر شریک یا خویشاوند شما ویزای کار آلمان را دارد، می‌توانید به او ملحق شوید و در این صورت به شما نیز اجازه کار داده می‌شود.

اجازه اشتغال عمومی
اجازه اشتغال عمومی
  • اجازه کار برای فارغ التحصیلان دانشگاه

فارغ التحصیلان خارجی که دارای مدرک دانشگاهی معتبر هستند و همچنین بودجه کافی دارند، می‌توانند اجازه اقامت 6 ماهه‌ای را برای جستجوی کار دریافت کنند.
اگر از دانشگاهی در آلمان فارغ التحصیل شده‌اید، می‌توانید اجازه اقامت خود را تا 18 ماه تمدید نمایید و هنگامی که کار پیدا کردید، باید برای مجوز کار درخواست بدهید.

اجازه کار برای فارغ التحصیلان دانشگاه
اجازه کار برای فارغ التحصیلان دانشگاه
  • اجازه کار در آلمان با کارت آبی اتحادیه اروپا (EU Blue Card)

برای کسانی که دارای مدرک دانشگاهی و شغل تضمینی با درآمد حداقل 50 هزار یورو بوده و در مشاغلی کار می کنند که با کمبود نیروی کاری مواجه هستند، کارت آبی صادر می‌شود.
این کارت به شما اجازه اقامت 4 ساله در آلمان را می‌دهد و شما می‌توانید حتی اعضای خانواده‌تان را نیز همراه خود به آلمان بیاورید.

اجازه کار در آلمان با کارت آبی اتحادیه اروپا
اجازه کار در آلمان با کارت آبی اتحادیه اروپا
  • اجازه کار برای کارگران با مهارت بالا

اگر در کار خود ماهر هستید و می‌توانید در ماه بیش از 85 هزار یورو درآمد داشته باشید، امکان دریافت اجازه کار در آلمان را دارید و با آن خودتان و اعضای خانواده‌تان نیز مجازید به صورت نامحدود در آلمان زندگی و کار کنید.

اجازه کار برای کارگران با مهارت بالا
اجازه کار برای کارگران با مهارت بالا
  • اجازه کار دانشجویی در آلمان

افرادی که مایل به گذراندن دوره‌های آموزشی حرفه‌ای یا صنعتی هستند، امکان اخذ مجوز اقامت را دارند و به واسطه آن می توانند به مدت 10 ساعت در هفته کار کنند. اگر دوره آموزشی این افراد کمتر از 2 سال طول بکشد، می‌توانند در حین اینکه به دنبال کار هستند، اجازه کار خود در آلمان را برای 1 سال دیگر تمدید کنند.

اجازه کار دانشجویی در آلمان
اجازه کار دانشجویی در آلمان
  • اجازه خود اشتغالی

اگر می‌خواهید برای راه اندازی یک تجارت عالی به آلمان بیایید، می‌توانید اجازه خود اشتغالی و اقامت خود را دریافت کنید. مدت این مجوز تا 3 سال است و در صورت موفقیت آمیز بودن کسب و کارتان قابل تمدید است.
شما باید ثابت کنید که این تجارت باعث می‌شود نیازی در آلمان برآورده شود و به نفع اقتصاد این کشور است. از طرفی باید یک طرح تجاری قابل اجرا، تجربه مرتبط و شواهدی مبنی بر تأمین مالی کسب و کار خود را نشان بدهید.

کارگران آزاد نیز می‌توانند برای اجازه خود اشتغالی و اقامت به واسطه آن، درخواست بدهند. فریلنسرها کسانی هستند که دارای مشاغل گوناگون به صورت دور کار هستند.
افرادی که در زمینه علوم و مهندسی، هنر، نویسندگی حرفه‌ای، تدریس، پزشکی، دندانپزشکی یا وکالت کار می‌کنند، با ارائه مدارکی می‌توانند نشان دهند که آلمان به مهارت‌های آن‌ها نیاز دارد و واجد شرایط برای کار و تأمین هزینه‌هایشان هستند.

اجازه خود اشتغالی
اجازه خود اشتغالی
  • اجازه کار به عنوان محقق علمی

برای دریافت این مجوز، به قراردادی از سوی یک موسسه تحقیقاتی معتبر برای انجام تحقیقات، نیاز دارید. همچنین باید نشان دهید که از صلاحیت کافی و امنیت مالی برخوردارید. این مجوز کار حداقل 1 سال اعتبار دارد و شما می‌توانید با آن در آلمان، مشغول به کارهای تحقیقاتی شوید.

مدارک لازم برای دریافت اجازه کار در آلمان

 شما برای دریافت اجازه کار در آلمان، نیاز دارید که مدارک زیر را جمع آوری و ارائه کنید:

  • 2 فرم درخواست تکمیل و امضا شده
  • 2 قطعه عکس با اندازه مناسب گذرنامه
  • پاسپورت معتبر
  • مدرکی دال بر اقامت شما که می‌تواند مثلاً قبض آب و یا برق باشد.
  • گواهی بیمه سلامت
  • قرارداد کار یا پیشنهاد شغلی که حقوق و مسئولیت‌های شغلی شما را شرح دهد.
  • یک رزومه به روز و استاندارد که مدارک تحصیلی و تجربه شغلی شما را نشان دهد.
  • مدارک صلاحیت که شامل گواهینامه‌ها و دیپلم شما می‌شود
  • نامه‌ای که هدف و مدت دقیق اقامت شما در آلمان را مشخص کند
  • اثبات نداشتن سابقه کیفری
  • مدرکی مبنی بر پرداخت هزینه ویزا که حدود 80 یورو است
  • اعلام صحت اطلاعات
مدارک لازم برای دریافت اجازه کار در آلمان
مدارک لازم برای دریافت اجازه کار در آلمان

هزینه‌ های اجازه کار در آلمان

اگر برای یافتن کار در آلمان به ویزای کار نیاز دارید، باید هزینه آن را به عنوان بخشی از فرآیند درخواست خود پرداخت کنید. برای تمام ویزاهای آلمان که اقامت طولانی مدت شما را رقم می‌زنند، باید حدود 80 یورو بپردازید، اما برخی از افراد ممکن است بنا به شرایطی که دارند، این مجوز را با هزینه کمتر و یا حتی رایگان دریافت می کنند. شرایط به شرح زیر است.

  • اگر زیر 18 سال سن دارید، برای شما ویزا نصف قیمت است و مبلغ آن حدود 40 یورو در نظر گرفته می‌شود.
  • افراد بالای 18 سال که در طول اقامت خود در آلمان از بودجه عمومی برخوردار می‌شوند.
  • همسر، فرزندان و والدین شهروندان آلمانی
  • اعضای خانواده اتباع اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا
  • دیپلمات‌ها، به علاوه همسر و فرزندانشان
  • افرادی که از کشورها یا دسته‌هایی هستند که آلمان با آن‌ها توافق نامه امضا کرده است.
هزینه‌های اجازه کار در آلمان
هزینه‌های اجازه کار در آلمان

کار بدون مجوز در آلمان

کار و زندگی در آلمان بدون مجوز، جرم کیفری محسوب شده و عواقب بدی دارد. به عنوان یک کارمند خارجی، در ابتدا تا 5 هزار یورو جریمه خواهید شد و در صورتی که به کار بدون مجوز خود ادامه بدهید، دستگیر می‌شوید و تا 1 سال زندان برایتان در نظر گرفته می‌شود.

همچنین در صورتی که مشخص شود با ویزای موقت شینگن در آلمان اقامت دارید، مجازات آن تا یک سال زندان و یا جریمه نقدی است. کارفرمایانی هم که اجازه کار بدون مجوز را به این افراد می‌دهند، چیزی در حدود 600 هزار یورو جریمه می‌شوند.

در صورتی هم که کارفرما به جرم خود ادامه دهد و به صورت غیرقانونی بیش از 5 کارگر خارجی را استخدام کند، به مجازات 3 سال حبس، محکوم می‌شود. همچنین کارفرمایانی که به طور غیر قانونی خارجی‌ها را استخدام می‌کنند و آن‌ها را در شرایط بد کاری قرار می‌دهند، مجازات حبس 5 ساله برایشان در نظر گرفته می‌شود.

کار بدون مجوز در آلمان
کار بدون مجوز در آلمان

سوالات متداول

کارت آبی اتحادیه اروپا برای چه کسانی صادر می شود؟

برای کسانی که دارای مدرک دانشگاهی و شغل تضمینی با درآمد حداقل 50 هزار یورو بوده و در مشاغلی کار می کنند که با کمبود نیروی کاری مواجه هستند، کارت آبی صادر می‌شود.

انواع اجازه کار در آلمان کدامند؟

  • اجازه اشتغال عمومی
  • اجازه کار برای کارگران با مهارت بالا
  • و…

    5/5 - (1 امتیاز)
    مقالات مشابه
    نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

    کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

    دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

    دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

    راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

    اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

    نظرات کاربران
    Call Now Button