آموزش زبان ترکی استانبولی در روند مهاجرت تأثیر بسزایی دارد و کمک می کند تا متقاضیان مهاجرت، بتوانند امور زندگی خود را در دست بگیرند. آموزش زبان ترکی استانبولی از مهم ترین موضوعاتی است که برای مهاجرت به ترکیه باید به آن توجه نمود.
در صورتی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارید یا بخواهید در دانشگاه های این کشور به زبان ترکی استانبولی به تحصیل بپردازید، آموزش زبان ترکی استانبولی از واجبات تصمیم شما به حساب می آید.

امید است که مطالب فوق بتواند برای شما مفید باشد و بتواند در روند بررسی آموزش زبان ترکی استانبولی کمک بسزایی داشته باشد. همچنین برای پاسخ بهتر به سوالات خود در رابطه با آموزش زبان ترکی استانبولی، می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.

حتما بخوانید: تحصیل در ترکیه

آموزش زبان ترکی استانبولی
آموزش زبان ترکی استانبولی

آموزش زبان ترکی استانبولی در مهاجرت و شرایط عمومی

مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت ترکیه امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است به طوری که در سال های اخیر، ترکیه میزبان مهاجران زیادی بوده است. شمار زیادی از مهاجران نیز به مقصد کار و تحصیل به این کشور سفر کرده اند.
لازم به ذکر است کشور ترکیه علی رغم این که بخشی از آن اروپایی است، اما هنوز هم نتوانسته است عضو رسمی اتحادیه اروپا به حساب بیاید و پذیرفته شود. افراد با اهداف مختلفی اقدام به مهاجرت می نمایند، برخی برای ارتقاء سطح دانش و برخی برای اقامت دائمی و زندگی در یک کشور با استاندارد های بالا، به دنبال مهاجرت هستند.
در این بین یکی از چالش های بسیار مهمی که این روز ها اکثر متقاضیان مهاجرت، با آن درگیر هستند، آموزش و یادگیری زبان ترکی استانبولی می باشد. تسلط به زبان ترکی استانبولی و داشتن مدرک زبان، برای مهاجرت به این کشور، یک امر الزامی به شمار می آید.

 زبان رسمی این کشور ترکی می باشد و افرادی که به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشند می توانند بهتر مراودات و نیازهای روزانه خود را برطرف نمایند. متقاضیان مهاجرت با ورود به کشور ترکیه چالش های خاص خود را تجربه می نمایند، از تهیه مسکن و مایحتاج روزانه تا پیدا کردن کار و معاشرت با افراد دیگر، با این چالش بزرگ درگیر هستند.
حال آنکه دانش و تسلط به زبان ترکی استانبولی می تواند فرد را از سردرگمی و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات روزانه رهایی بخشد. زیرا عامل اصلی زندگی در یک کشور که زبان مردمشان با زبان شما یکی نباشد، دانستن و تسلط بر زبان آن کشور است.
اگر فردی بر زبان کشور مورد مهاجرت آگاهی کافی داشته باشد، مشکلات کمتری گریبان او را خواهد گرفت. از این رو متقاضیان باید زبان کشور مقصد مورد نظر خود را یاد بگیرند.

آشنایی با زبان ترکی استانبولی

بخشی از خانواده زبان‌ های ترکی شامل زبان های ترکی، قزاقی، ازبکی و چندین زبان دیگر می شوند که این خانواده زبانی نیز همراه با 2 زبان دیگر مغولی و مانچو – تانگوس زیر شاخه زبان آلتایی می شوند.
عثمانی ها به زبان ترکی باستان صحبت می کردند و این زبان را در سراسر امپراتوری خود گسترش دادند. زبان ترکی از قرن 15 تا اوایل قرن 20 شدیداً تحت تأثیر زبان فارسی و عربی قرار داشت، زیرا عثمانی ها بر کشورهای مسلمان حکومت می‌ کردند.
اما با سقوط امپراطوری عثمانی در قرن 20، دولت جدید، الفبای لاتین را جایگزین الفبای عربی در زبان ترکی نمود و زبان ترکی وارد شکل جدید خود شد.

زبان رسمی ترکیه در برخی از کشور های دیگر نیز رواج دارد. کشور قبرس شمالی یکی از کشور هایی است که به زبان ترکی استانبولی صحبت می کنند.
گروه‌ های کوچکی از ترک‌های ساکن برخی از مناطق امپراتوری عثمانی سابق، مانند کوزوو و مقدونیه، همچنان به زبان ترکی صحبت می کنند. به طوری که زبان رسمی برخی از شهرهای خاص شده است.
همچنین برخی از مردم ایران، عراق، یونان، بلغارستان، رومانی، آلبانی و صربستان به زبان ترکی صحبت می نمایند. برخی از مردمانی که به مناطق مختلف اروپایی مهاجرت نموده اند نیز به زبان ترکی صحبت می نمایند و تشکیل جامعه ای ترک زبان را داده اند.

آشنایی با زبان ترکی استانبولی
آشنایی با زبان ترکی استانبولی

ضرورت داشتن مدرک زبان ترکی استانبولی

با توجه به این که یادگیری و آموزش زبان ترکی استانبولی پیش از مهاجرت به کشور ترکیه، یکی از الزامات برای این کار به حساب می آید، می توان با بررسی ضرورت داشتن مدرک و آموزش زبان ترکی استانبولی به اهمیت آن پی برد.
افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را دارند، داشتن مدرک زبان ترکی استانبولی جزو اولویت های اصلی به شمار می رود. به طوری که داشتن نمره قابل قبول در آزمون هایی که توسط دانشگاه ها تعیین شده است، بسیار اهمیت دارد. داشتن مدرک زبان ترکی استانبولی به افراد کمک می کند که شغل مناسب تر و در سطح بالاتری نیز پیدا کنند.

در صورتی که در مهاجرت افراد به ترکیه به مدرک زبان ترکی استانبولی ضروری نباشد، باز هم نیاز است که افراد به آموزش زبان ترکی استانبولی بپردازند، زیرا برای معاشرت و داشتن کار نیاز است که زبان ترکی استانبولی را بدانند، چون در صورت نداشتن تسلط به زبان ترکی استانبولی ممکن است زمان زیادی را بدون داشتن کار در آن کشور سپری نمایند.
با توجه به هزینه هایی که ممکن است برای فردی که بیکار است پیش آید و شخص مجبور به استفاده از پس اندازش می باشد. لذا به صرفه تر است که افراد به آموزش زبان ترکی استانبولی بپردازند تا متحمل هزینه های سنگین تر نشوند.
از دیگر مسائلی که نداشتن مدرک زبان ترکی استانبولی در آن اثر می گذارد، شرایط اخذ اقامت کشور ترکیه است. زیرا بدون داشتن مدرک زبان این کشور امکان اخذ اقامت کشور ترکیه، امکان پذیر نخواهد بود.

مدرک زبان ترکی استانبولی برای مهاجرت کاری

کشور ترکیه از آنجایی که با کشور ایران همسایه است، مراودات تجاری، سیاسی بسیاری بین این 2 کشور صورت می پذیرد. بازار کاری در ترکیه بسیار رقابتی است و مردم این کشور اغلب نمیتوانن به زبان دیگری صحبت نمایند.
با وجود این که ترکیه گردشگران زیادی دارد، اما به زبان انگلیسی نیز تسلط کافی ندارند. از این رو مردم ترکیه نیز بر روی زبان ترکی تعصب ویژه ای دارند و افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه از طریق کار را داشته باشند و بخواهند به در بازار کار ترکیه پذیرفته شوند، باید به زبان ترکی استانبولی تسلط کافی را داشته باشند تا بتوانند مراودات کاری خود را به خوبی پیش ببرند. هر چه افراد به زبان ترکی استانبولی مسلط تر باشند، شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود دارند.

همچنین افرادی که به دنبال کارفرمایان ترکی برای عقد قرارداد هستند نیز این شرط از معیار های اصلی آنها به حساب می آید. از آنجایی که بین کشور ایران و ترکیه شرایط اخذ ویزا بسیار آسان است، لذا داشتن مدرک زبان ترکی استانبولی از شرایط اصلی به حساب نمی آید. زیرا متقاضیان می توانند با سفر به این کشور و پیدا کردن شغل مورد نظر خود، به صورت حضوری با کارفرمایان مصاحبه داشته باشند. از این رو کارفرمایان نیز می توانند سطح تسلط متقاضیان را بسنجند. به این ترتیب در اغلب شغل ها نیازی به ارائه مدرک زبان ترکی استانبولی نمی باشد. مگر این که کارفرمایان به آن نیاز داشته باشند.

مدرک زبان ترکی استانبولی برای مهاجرت کاری
مدرک زبان ترکی استانبولی برای مهاجرت کاری

مدرک زبان ترکی استانبولی برای مهاجرت تحصیلی

دانشگاهای کشور ترکیه دارای سطح بالایی از آموزش می باشند که تحت نظارت سازمان آموزش عالی این کشور قرار دارد و هر کدام از دانشگاه ها به طور جداگانه مدیر، معاون، هیئت اجرایی و انجمن دانشجویی را دارا می باشند.
زبان آموزشی در دانشگاه های دولتی این کشور زبان ترکی استانبولی می باشد، اما دانشگاه هایی خصوصی نیز در این کشور وجود دارد که زبان آموزشی آن انگلیسی، آلمانی و فرانسه است.
متقاضیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی در کشور ترکیه که به زبان ترکی تدریس می شود، نیاز به مدرک و نمره قبولی در آزمون های مربوطه را دارند.
معروف ترین شناخته شده ترین آزمون های زبان استانبولی برای پذیرش در دانشگاه های دولتی اغلب آزمون های تومر (TÖMER)، آزمون یوس (YOS) و آزمون SAT می باشد که اکثر دانشگاه های دولتی در این کشور به مدرک زبان در یکی از این آزمون ها را نیاز دارند.

نمره قابل قبول و سطح دانش زبان متقاضیان برای دانشگاه ها به مقطع و رشته تحصیلی افراد بستگی خواهد داشت. همچنین برای دانشجویان بین المللی آزمونی برای تعیین سطح زبان ترکی استانبولی آنها در نظر گرفته شده است که در صورت پایین تر بودن از حد نصاب، دانشجو لازم است، قبل از شروع سال تحصیلی در دانشگاه ها، در کلاس های زبان ترکی استانبولی شرکت نماید.
لازم به ذکر است که دانشجویانی که خواهان بورسیه تحصیلی در این کشور هستند باید در کنار سایر شرایط لازم برای واجد شرایط بودن مدرک معتبری برای نشان دادن سطح تسلط خود به زبان ترکی استانبولی را نیز ارائه نمایند.
به این ترتیب برای دانشگاه های دولتی که تحصیل در آنها رایگان می باشد، مدرک زبان ترکی استانبولی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد تا بتوانند با هزینه بسیار پایین از دانشگاه های خصوصی موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی و استفاده از امکانات آنها شوند.

انواع آزمون های زبان ترکی استانبولی

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، با توجه به نوع مهاجرت به کشور ترکیه سطح زبان ترکی مورد نیاز نیز متفاوت خواهد بود. متقاضیان با توجه به انواع مهاجرت ‌ها به خصوص مهاجرت کاری و تحصیلی، نیازمند ارائه مدارکی می باشند که میزان دانش زبانی فرد را نشان دهد.
از این رو متداول ترین روش های سنجش دانش افراد در زبان ترکی استانبولی، مدرک آزمون های زبان ترکی استانبولی می باشد. متقاضیان با شرکت در این آزمون‌ها، مهارت‌ های مختلف خود را که شامل مهارت گفتاری، نوشتاری، شنیداری و خواندن می شود مورد ارزیابی قرار دهند و بتوانند حداقل نمره مورد نیاز را دریافت کنند.

متقاضیان که قصد مهاجرت تحصیلی و کاری به این کشور را داشته باشند، باید در آزمون های مورد نظر سطح زبان ترکی استانبولی شرکت نمایند تا سطح دانش زبان ترکی آنها سنجیده شود که بتوانند یا در دانشگاه ها پذیرش دریافت نمایند یا بتوانند از کارفرمایان ترکی، دعوت نامه کاری دریافت نمایند.
متقاضیان برای ورود به دانشگاه های ترکیه، باید مدارکی را آماده کنند که دانشگاه مورد نظر آنها نیاز دارد. هر دانشگاه با توجه به رشته مورد نظر افراد و مقطع تحصیلی آنها، نیاز به نمره قبولی در آزمون های مختلفی دارد. برخی از آزمون هایی که عموما دانشگاه های دولتی ترکیه برای پذیرش دانشجویان به آن نیاز دارند به شرح زیر است:

انواع آزمون های زبان ترکی استانبولی
انواع آزمون های زبان ترکی استانبولی

آزمون SAT

SAT مخفف کلمه Scholastic Aptitude Test به معنی آزمون استعداد تحصیلی می باشد. SAT یک آزمون چند گزینه‌ ای است که هدف آن سنجش دانش‌ آموزانی است که دوره دبیرستان را گذرانده‌ باشند و قصد ورود به برترین دانشگاه‌ های جهان را دارند.
بنابراین مسئولان پذیرش کالج‌ ها، نمرات آزمون SAT را در کنار معدل دبیرستان و فعالیت های فوق برنامه، مصاحبه ‌های پذیرش و مقالات شخصی افراد مورد بررسی قرار می دهند.

آزمون SAT
آزمون SAT

آزمون YOS

آزمون یوس YOS، یک آزمون ملی ویژه دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد که هر ساله توسط دانشگاه های دولتی کشور ترکیه برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل و پذیرش در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی را دارند، برگزار می شود. افرادی می توانند در آزمون YOS شرکت نمایند که تحصیلات دبیرستان را به اتمام رسانده باشند و مدرک دیپلم در دست داشته باشند.

همچنین متقاضیان برای شرکت در این آزمون باید به زبان ترکی تسلط داشته باشند تا بتوانند به سوالات پاسخ دهند. آزمون YOS برای سنجش مهارت های پایه و زبان ترکی دانشجویان بین المللی طراحی شده است و در واقع معیاری برای پذیرش آنها در دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد.
مدرک آزمون YOS به مدت 2 سال اعتبار دارد. افرادی که در این آزمون پذیرفته شوند، به راحتی می توانند در دانشگاه های برتر دولتی ترکیه پذیرش دریافت نمایند و از امکانات رفاهی و آموزشی این دانشگاه ها بهره ببرند.

آزمون YOS
آزمون YOS

آزمون TOMER

واژه TOMER مخفف عبارت Türkçe Öğretim Merkezi و به معنی مرکز آموزش زبان ترکی می باشد. این آزمون اهمیت زیادی برای دانشگاه های کشور ترکیه دارد به صورتی که یکی از پیش نیاز های ورود به دانشگاه های ترکی زبان ترکیه، شرکت در همین آزمون TOMER است. هدف از برگزاری آزمون TOMER، سنجش سطح دانش زبان ترکی فرد متقاضی می باشد.
مهارت‌هایی که در آزمون TOMER بررسی می‌شوند شامل 6 بخش مختلف می شود. در آزمون TOMER، متقاضیان در زمان 240 دقیقه فرصت دارند تا به 100 سوال پاسخ دهند. به طور کلی ساختار تومر همانند آزمون های آیلتس و تافل می باشد. بخش ‌های مختلف این آزمون عبارتند از:

  • Reading
  • Listening
  • Writing
  • Structure
  • Spoken Production
  • Spoken Interaction

آزمون TOMER
آزمون TOMER

مزایای آموزش زبان ترکی استانبولی در مهاجرت

آموزش زبان ترکی استانبولی برای متقاضیان مهاجرت به کشور ترکیه مزایای بسیاری دارد. افرادی که بخواهند از هر طریقی اقدام به مهاجرت به کشور ترکیه نمایند، با آموزش زبان ترکی استانبولی می توانند از امکانات و مزایای این کشور بهرمند شوند و شرایط مهاجرت خود را آسان تر نمایند. اولین مزیت آموزش زبان ترکی استانبولی، برقراری ارتباط با مردم این کشور است.
زیرا شهروندان کشور ترکیه با وجود اینکه گردشگران زیادی را در خود جای داده است، اما اغلب مردم به زبان انگلیسی و زبان های دیگر تسلط ندارند و تنها می توانند به زبان ترکی با مهاجران ارتباط برقرار نمایند.
از این رو دانش کافی و تسلط به زبان ترکی استانبولی، شرایط برقراری ارتباط با افراد ترک زبان را تسهیل می بخشد. مزیت دیگری که آموزش زبان ترکی برای متقاضیان مهاجرت به کشور ترکیه را دارد، امکان پیدا کردن کار و درآمد خوب است. از آنجایی که اقتصاد ترکیه شرایط بسیار خوبی دارد، متقاضیان می توانند برای کار نیز در این کشور اقدام نمایند.

هر چه متقاضیان تسلط بیشتری بر زبان ترکی استانبولی داشته باشند، شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود را دارند. اغلب کارفرمایان ترک زبان، افرادی را برای کار استخدام می نمایند که بتوانند به زبان ترکی استانبولی صحبت نمایند و نیاز های کاری آنان را برآورده کنند.
از دیگر مزایای آموزش زبان ترکی استانبولی این است که متقاضیان تحصیل در دانشگاه های ترکیه می توانند در صورت داشتن مدرک زبان ترکی استانبولی به صورت رایگان اقدام به پذیرش نمایند.
زیرا دانشگاه های دولتی ترکیه به زبان ترکی آموزش می دهند و متقاضیان شرکت در آن باید به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشند. به طور کلی متقاضی مهاجرت در ترکیه از هر طریقی، اگر به زبان ترکی استانبولی تسلط کافی داشته باشد، امکان این که سودجویان بتوانند از او سو استفاده کنند، بسیار کم تر خواهد شد.

مزایای آموزش زبان ترکی استانبولی در مهاجرت
مزایای آموزش زبان ترکی استانبولی در مهاجرت

توصیه هایی برای آموزش زبان ترکی استانبولی

افرادی که به دلایل مختلف قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارند باید زمان زیادی را برای آموزش زبان ترکی استانبولی صرف نمایند تا بتوانند تسلط کافی بر زبان ترکی استانبولی را داشته باشند و مهارت های لازم را نیز کسب نمایند.
در این راه افراد به دلیل تعدد آموزشگاه ها و موسسات مختلف، دچار سردرگمی های بسیاری می شوند و انتخاب مسیر برایشان سخت می شود. این راه صبوری و آرامش زیادی را می طلبد. زیرا در این مسیر متقاضیان باید مطالب زیادی را در مدت کوتاهی یاد بگیرند.
بهتر است زبان آموزان، قبل از مهاجرت به کشور مقصد، تا جایی که امکان دارد در کشور خود به آموزش زبان ترکی استانبولی بپردازند و وقتی که وارد کشور مقصد می شوند، سریع تر به پیشرفت دست پیدا کنند. زیرا در صورتی که تسلط کافی نداشته باشند، ممکن است دیرتر بتوانند با افراد معاشرت کنند و کار مورد نظر خود را پیدا نمایند.

یکی از مسائلی که کمک می کند تا آموزش زبان ترکی استانبولی آسان تر شود، لذت بردن از آموزش است، در حقیقت اگر متقاضیان راهی پیدا نمایند تا از یادگیری زبان لذت ببرند، طبیعتا روند یادگیری ساده تر و سریع تر می شود. استفاده از یک آموزشگاه و معلم خوب می تواند به یادگیری و آموزش افراد کمک بسزایی نماید.
زیرا یک معلم توانا، مسیر اصلی را به زبان آموز نشان می دهد تا او در راهی که می رود گمراه نشود. همچنین می تواند منابع خوبی را به زبان آموز معرفی نماید. شرکت در آزمون های آزمایشی نیز می تواند مهارت زبان آموزان را مورد ارزیابی قرار دهد تا بتوانند بر روی نقاط ضعف خود کار نمایند.
آموزش گروهی نیز می تواند مشوق خوبی برای آموزش زبان ترکی استانبولی باشد و حس رقابت را در زبان آموزان برانگیزاند تا بتوانند برای رشد مهارت های خود تلاش بیشتری کنند.

توصیه هایی برای آموزش زبان ترکی استانبولی
توصیه هایی برای آموزش زبان ترکی استانبولی

سخن پایانی آموزش زبان ترکی استانبولی

آموزش زبان ترکی استانبولی در مهاجرت در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. اگر قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارید، بهتر است قبل از مهاجرت به آموزش زبان ترکی استانبولی بپردازید.
با توجه به نوع مهاجرت به ترکیه، میزان تسلط بر زبان استانبولی نیز می تواند متفاوت باشد. از آنجایی که در سال های اخیر مهاجرت به کشور های دیگر در بین ایرانیان بسیار رواج پیدا کرده است، لذا بر آن شدیم تا پیرامون موضوع مهم آموزش زبان ترکی استانبولی در مهاجرت مطالبی را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم تا راهنمای شما مخاطبان همیشگی ما باشد.
آشنایی با زبان ترکی استانبولی ، ضرورت داشتن مدرک زبان ترکی استانبولی، مدرک زبان ترکی استانبولی برای مهاجرت تحصیلی، مزایای آموزش زبان ترکی استانبولی در مهاجرت، انواع آزمون های زبان ترکی استانبولی، از جمله مواردی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای مهاجرت را ارائه خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و به روز یا داشتن هر گونه سوال در زمینه مهاجرت به کشور ترکیه می توانید با مشاوران مجرب ما در این امر تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید.
همچنین می توانید در قسمت انتهای مقاله، در قسمت دیدگاه (ثبت پرسش) نظرات و پرسش های خود را بیان نموده و پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول آموزش زبان ترکی استانبولی

✳️ آزمون sat ترکیه چیست؟

SAT یک آزمون چند گزینه‌ ای است که هدف آن سنجش دانش‌ آموزانی است که دوره دبیرستان را گذرانده‌ باشند و قصد ورود به برترین دانشگاه‌ های جهان را دارند.

✳️ تحصیل به زبان ترکی در دانشگاه های ترکیه رایگان است؟

برای دانشگاه های دولتی که تحصیل در آنها رایگان می باشد، مدرک زبان ترکی استانبولی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد تا بتوانند با هزینه بسیار پایین از دانشگاه های خصوصی موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی و استفاده از امکانات آنها شوند.

5/5 - (3 امتیاز)
مقالات مشابه
آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه

آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه 2 آزمون مهم برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزشی ترکیه محسوب می ش...

آزمون‌ های بین المللی زبان انگلیسی آزمون‌ های بین المللی زبان انگلیسی

اگر قصد مهاجرت دارید یا آرزوی کار و یا تحصیل در خارج از کشور را دارید، باید حتماً قبل از هر ا...

آزمون تافل (TOEFL) آزمون تافل (TOEFL)

آزمون تافل (TOEFL) برگرفته از سر واژگان Test of English as a Foreign Language به معنای آزمون انگلیسی به عنوان ز...

نظرات کاربران
Call Now Button