کشور کانادا از 10 ایالت یا استان و 3 قلمرو (قلمروهای شمال غربی ، یوکان و نوناووت) تشکیل شده است. تفاوت اصلی ایالت های کشور کانادا با قلمروهای در این است که ایالت های کانادا تا حدود زیادی در وضع و اجرای قوانین مستقل از دولت مرکزی می باشد و بسیاری از قوانین یک ایالت با سایر ایالت های کشور کانادا متفاوت است.

اما در مورد قلمروها این گونه نیست. در واقع قلمروهای کشور کانادا برخلاف ایالت ها به طور کامل از دولت فدرال کانادا دستور می گیرند و قوانین فدرال را اجرا می کنند و در حقیقت یک ناحیه یا حوزه ای از دولت مرکزی به شمار می آیند. این مقاله با همت مشاورین موسسه آتیه آفرینان ایرانیان در جهت آشنایی با ایالت های کشور کانادا گردآوری شده است.

در مقاله ” مهاجرت به کانادا ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به کانادا اطلاعات کسب کنید .

ایالت های کشور کانادا به شرح زیر است:

  1. ایالت آلبرتا در کشور کانادا (Alberta)

ایالت آلبرتا ،دومین ایالت غربی کشور کانادا می باشد که اغلب از این استان به عنوان ” استان انرژی” نام می برند. جمعیت این ایالت در حال افزایش است. 

اکثر جمعیت در دو شهر اصلی استان یعنی ادمونتون (Edmonton) (که مرکز استان است ) و کلگری (Calgary) زندگی می کنند. ایالت آلبرتا ،سرآمد تولید نفت و گاز در جهان است و صنایع مختلف و شغل های خدماتی در آلبرتا در حال افزایش می باشند.

به دلیل فرصت های شغلی ایجاد شده پس از رشد اقتصادی استان، آلبرتا یکی از اصلی ترین مقاصد مهاجران به کانادا شده است. امروزه این استان به واقع متمول ترین استان کانادا و دارای سطح بالای زندگی می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در کانادا می توانید مقاله ” تحصیل در کانادا ” را مطالعه فرمایید .

2. ایالت مانیتوبا در کشور کانادا (Manitoba)

ایالت مانیتوبا، یکی از سه استان سرسبز در قلب کشور کانادا می باشد که دارای ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ نفر جمعیت است. مرکز و بزرگترین شهر این استان شهر وی نی پگ (Winnipeg) می باشد.
این شهر در تلاش است تا سالانه 10000 نفر مهاجر جدید جذب کند. این شهر به منطقه جغرافیایی آمریکای شمالی بسیار نزدیک است و هشتمین شهر بزرگ کانادا محسوب می شود که محل ادارات دولتی و مراکز تجاری بزرگ است.

این شهر با داشتن مراکز آموزش عالی به محل اصلی توسعه و تحقیق منطقه تبدیل شده است و این خود عامل اصلی جذب شرکت های بزرگ همانند Boring و Bristol Aerospace به این شهر است.
شهر وی نی پگ به سرمای شدید در زمستان معروف است و تابستانهای این شهر بسیار ملایم می باشد. در طول فصل های گرم مردمان این استان از امکانات تفریحی بی شمار در کنار رودخانه سرخ و دریاچه های اطراف بهره مند می شوند.

در فصل تابستان این شهر میزبان بسیاری از جشنواره های فرهنگی و هنری می باشد. در شهر وی نی پگ فعالیت های هنری بسیاری از جمله Royal Winnipeg Ballet ، Winnipeg Art Gallery و Winnipeg Symphony Orchestra انجام می پذیرد. این شهر میزبان جشنواره Winnipeg Fringe Theater دومین جشنواره بزرگ در آمریکای شمالی و جشنواره های موزیک جاز و سنتی می باشد.

آشنایی با ایالت های کشور کانادا | ایالت مانیتوبا در کشور کانادا

3. ایالت بیریتیش کلمبیا کشور کانادا (British Columbia)

ایالت بیریتیش کلمبیا، غربی ترین ایالت کشور کانادا می باشد که در مجاورت اقیانوس آرام قرار دارد. این استان با داشتن مناطق زیبای طبیعی (6 پارک ملی) تقریباً 4 میلیون نفر را در خود جای داده است و بسیاری از ساکنین این استان در منطقه Lower Mainland زندگی می کنند. مساحت این ایالت به اندازه جمع مساحت فرانسه، آلمان و هلند می باشد.

شهر ویکتوریا (Victoria) مرکز و پرجمعیت ترین شهر این استان می باشد که در جزیره ونکوور (Vancouver Island) واقع شده است. شهر ویکتوریا با داشتن بالغ بر 2/2 میلیون نفر جمعیت سومین شهر پر جمعیت کانادا به شمار می آید و سالانه در حدود 35000 نفر مهاجر وارد این استان می شوند و در کل مهاجرین بخش مهمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند.

در واقع یک سوم جمعیت ونکوور خارجی هستند و بیشتر چینی های کانادا در این شهر زندگی می کنند. به دلیل چند فرهنگی و سطح عالی زندگی، این استان مقصد بیشتر مهاجران به کانادا  است.

4. ایالت نیوبرانزویک در کشور کانادا (New Brunswick)

مناطق بکر در ایالت نیوبرانزویک به وفور مشاهده می شود به طوری که 85 درصد این استان پوشیده از جنگل است. همچنین چندین جزیره ساحلی در این استان وجود دارد.

سنت جان ، بزرگترین شهر و فردریکتون مرکز نیوبرانزویک می باشند. شهر منکتان دیگر مرکز مهم شهری این استان محسوب می شود.

این استان دو زبان رسمی دارد که 35 درصد آنها فرانسوی صحبت می کنند و 65 درصد مابقی انگلیسی زبان هستند. اگر چه کشور کانادا در کل یک کشور با دو زبان است ولی نیوبرانزویک تنها استانی می باشد که اساساً دو زبانی است .

5. ایالت نیوفاندلند و لابرادور در کشور کانادا (Newfoundland and Labrador)

ایالت نیوفاندلند و لابرادور، شرقی ترین ایالت در کشور کانادا و یکی از چهار استان آتلانتیک می باشد. این استان از دو جزیره Newfoundland و Labrador تشکیل شده و در همسایگی استان کبک قرار دارد.

این استان حدود 525,000 نفر جمعیت دارد که اکثر آن در روستاهای ساحلی زندگی می کنند. شهر سنت جان که مرکز استان و مرکز تجاری / تاریخی جزیره می باشد در حدود 177,000 نفر جمعیت دارد.

سایر مراکز اصلی پر جمعیت این استان Grand Falls ، Windsor ، Corner Brook می باشند و شهر های کوچکتر معمولاً به نام Out ports   معروف هستند . روستاهای سنتی نقش مهمی در ایالت نیوفاندلند و لابرادور ایفا می کنند .

6. ایالت نوااسکوشیا در کشور کانادا (Nova Scotia)

ایالت نوااسکوشیا یکی از چهار استان آتلانتیک کانادا با 1 میلیون جمعیت می باشد و در شرق ساحل شرقی کانادا واقع شده است. این استان دارای 3800 جزیره ساحلی به علاوه خاک اصلی خود است. شهر هالیفکس با جمعیت تقریباً 400,000 نفر مرکز سیاسی و بزرگترین شهر این ایالت می باشد. همچنین این ایالت یکی از بندرهای دریایی اصلی کانادا و محل دسترسی به اقیانوس اطلس می باشد. در زمانی که اکثریت مردم با قایق به کانادا رسیدند Halifax’s Pier مکانی بود که تقریباً همه مهاجران اولین بار وارد آنجا شدند. قدیمیترین قوم سیاه پوست در کانادا در این ایالت زندگی می کنند.

7. ایالت آنتاریو در کشور کانادا (Ontario)

ایالت آنتاریو ، مشهورترین مقصد برای مهاجرت به کانادا و پرجمعیت ترین ایالت در کشور کانادا می باشد. این استان دومین استانی می باشد که بیشترین مساحت خشکی را دارا است و در مرکز و متمایل به شرق کشور کانادا واقع شده است. شهر تورنتو (Toronto) ، مرکز استان انتاریو می باشد که جمعیت 5.3 میلیونی آن، این شهر را تبدیل به بزرگترین شهر کانادا کرده است.

این شهر مرکز مالی و محل معاملات بورس در کشور می باشد و تقریبا نیمی از افراد ساکن در تورنتو متولد کشورهای دیگر می باشند، و این شهر از این لحاظ که بیشترین فرهنگها را در خود جای داده رتبه اول در دنیا را به خود اختصاص داده است. شهر اتاوا (Ottawa) ، یکی دیگر از شهرهای ایالت آنتاریو می باشد که مرکز ادارات دولتی و پایتخت کشور کانادا محسوب می شود و در جنوب شرقی استان واقع شده است.
از دیگر شهرهای مهم این ایالت می توان به لندن ، تاندر بی، همیلتون، کینگ استون و سادبری اشاره کرد. با توجه به این که ایالت آنتاریو مرکز اقتصادی کشور به حساب می آید در عین حال این ایالت از لحاظ تنوع منابع طبیعی نیز معروف است. این منابع شامل جنگلهای وسیع، پارک های زیبای حفاظت شده، 4 دریاچه از 5 دریاچه بزرگ کشور و آبشار نیاگارا می باشد که البته شهرت جهانی دارد.

تکمیل کننده این تنوع طبیعی ، تنوع فرهنگی می باشد که محصول مهاجرت گسترده به جامعه ای است که همزیستی و تحمل بین فرهنگها را در خود پرورانده است. شهر های ایالت انتاریو بسیاری از هنرمندان ، گردشگران و نخبه گان را از سراسر جهان بسوی خود جلب کرده و موجبات تولید ثروت و علم را در این سرزمین فراهم آورده اند. به دلیل دارا بودن جمعیت بالای افراد خارجی در شهر تورنتو، احساس جهان متمرکز شده در یک منطقه، در این شهر ملموس است.

8. ایالت پرنس ادوارد در کشور کانادا (Prince Edward Island)

ایالت پرنس ادوارد، یکی از چهار ایالت آتلانتیک کشور کانادا می باشد که به نام ” Garden Province ” معروف است. این ایالت ، کوچکترین و کم جمعیت ترین ایالت کشور کانادا با جمعیتی در حدود 140,000 نفر می باشد.

بزرگترین شهر و مرکز این استان، شهرCharlottetown  با جمعیتی در حدود 40,000 نفر است. این ایالت به دلیل داشتن مناطق زیبای طبیعی و 800 کیلومتر خط ساحلی معروف می باشد. عمده فعالیت این شهر ، کارهای دولتی از جمله کارهای شهرداری و دولت فدرال می باشد. کارهای خدماتی ، فناوری مدرن به همراه توریست نقش مهمی در رشد این شهر در سالهای اخیر داشته است.

شهر Charlottetown با حفظ ویژگی خود اجازه ساخت و ساز در مرکز شهر را می دهد و شبکه ریلی سابق را از زمینهای مجاور آب به مراکز فرهنگی توسعه می دهد. ساکنین شهر بسیار مهمانواز بوده که این امر موجب جذب توریست به آن می شود. همچنین این شهر محل رویدادهای مهم تاریخی کانادا بوده است.

9. ایالت کبک در کشور کانادا (Quebec City)

ایالت کبک بزرگترین استان کانادا با جمعیتی بالغ بر 7,600,000 نفر می باشد که استانی پرطراوت و چند فرهنگی است و اغلب با عنوان ” اروپای آمریکای شمالی ” شناخته می شود. ایالت کبک کانادا به خاطر جنگل های وسیع، تپه های گرد و مسیرهای آبی بی شمارش مشهور است.

در حقیقت ایالت کبک بیش از 1,000,000 دریاچه و مسیر آبی دارد که باعث می شود آب تازه بیشتری نسبت به استان های دیگر کانادا داشته باشد. این ایالت ، تنها ایالتی است که زبان رسمی آن فرانسوی می باشد. شهر مونترآل (Montreal) ، دومین شهر بزرگ کشور کانادا و دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان در دنیا، نیز در استان کبک قرار گرفته است.

سایر شهرهای ایالت کبک کشور کانادا در نزدیکی رود سنت لوارنس واقع شده اند ( که کبک و مونترآل را به اقیانوس اطلس متصل می کند ) و شامل ترویس ریویرس ، شربروکس ، چیکوتیمی- جنکوئر و گتینو می شوند. از پایان جنگ جهانی دوم، بیش از 650,000 مهاجر از بیش از 80 کشور به ایالت کبک خصوصا شهر چند فرهنگی مونترآل، نقل مکان کرده اند.

آشنایی با ایالت های کشور کانادا | ایالت کبک در کشور کانادا

توصیه موسسه آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در کانادا ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در کانادا ” است .

10. ایالت ساسکاچوآن در کشور کانادا (Saskatchewan)

ایالت ساسکاچوآن در قسمت سرسبز کشور کانادا و در جوار ایالت مانیتوبا از سمت شرق و ایالت آلبرتا از سمت غربی می باشد. این ایالت پر آفتاب ترین ایالت در کانادا با میانگین 2500 – 2000 ساعت تابش آفتاب در سال است.

جمعیت این ایالت تقریباً یک میلیون و سیصد هزار نفر و جمعیت مرکز استان رجینا تقریبا 200,000 نفر و ساسکتون ، بزرگترین شهر این استان می باشد. در این ایالت 72 “ملت اولیه کانادا” زندگی می کنند.

به طور کلی علت جذب افراد به این منطقه در گذشته خاک حاصلخیز این استان بود. اما امروزه، اقتصاد رو به رشد و مدرن این استان عامل جذب مهاجران به ساسکچوآن می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button