اگر قصد مهاجرت دارید یا آرزوی کار و یا تحصیل در خارج از کشور را دارید، باید حتماً قبل از هر اقدامی در آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی نمره قابل قبولی را کسب کنید. به طور کلی بخشی از شرایط پذیرش شما، دریافت نمره قبولی در آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی و تسلط کافی شما به زبان است. هنگام درخواست برای ویزای دانشجویی، کاری و هر ویزای دیگری، شما الزاماً باید مدرک زبان انگلیسی ارائه دهید.

آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی برای کمک به دانش‌ آموزانی که زبان اول آن‌ها انگلیسی نیست، طراحی شده‌اند تا شانس تحصیل در ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، کانادا و سایر کشورهای دیگر را داشته باشند. چرا که در این کشورها زبان انگلیسی به عنوان زبان رایج میان مردم می‌باشد.

علاوه بر این‌ها، آزمون زبان انگلیسی به شما در درک، مکالمه، خواندن و نوشتن بهتر زبان کمک می‌کند. همچنین شما را آماده می‌کند تا پس از مهاجرت به مقصد رویایی خود، از زبان انگلیسی به طور یکپارچه استفاده کنید.
همچنین دانشجویانی که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند، باید برای پذیرش درخواست‌های خود در دانشگاه‌ها، آزمون زبان انگلیسی را به عنوان یک شرط اجباری پشت سر بگذارند. برخی از دانشگاه‌ها نیز بسته به شرایط دوره، دانشجویان را ملزم به داشتن حداقل نمره آزمون می‌کنند.

حتما بخوانید: آموزش زبان انگلیسی

آزمون‌ های بین المللی زبان انگلیسی
آزمون‌ های بین المللی زبان انگلیسی

انواع آزمون‌ های بین المللی زبان انگلیسی

آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی که توسط اکثر مؤسسات آموزشی در سراسر جهان پذیرفته می‌شوند، عبارتند از IELTS ، TOEFL ،OET، CAE، CPE و PTE.

این آزمون‌ها استاندارد هستند و دانش انگلیسی شما را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهند. برخی نیز مربوط به رشته یا شغل خاصی هستند که درک شما از اصطلاحات فنی و اصطلاحات تخصصی را آزمایش می‌کنند.

انواع-آزمون‌های-بین-المللی-زبان-انگلیسی

1. آزمون آیلتس (IELTS)

اگر می‌خواهید در استرالیا، کانادا، نیوزلند، ایالات متحده یا بریتانیا تحصیل کنید، آیلتس یک انتخاب عالی است. از آزمون‌های آیلتس می‌توان برای درخواست در همه رشته‌های تحصیلی سراسر دانشگاه‌های جهان استفاده کرد. آزمون آیلتس را می‌توان بلافاصله پس از تحصیل یا پس از اتمام دوره لیسانس، شرکت کنید.

آیلتس در سطح جهانی توسط نهادها و مؤسسات مهاجرت برای پردازش درخواست‌های دانشجویی به رسمیت شناخته می‌شود. آزمون‌ها در مقیاس 0 تا 9 درجه بندی می‌شوند. هر چه امتیاز شما بالاتر باشد، تسلط شما بر زبان انگلیسی بهتر شناخته می‌شود. برخی از دانشگاه‌ها، سازمان‌های مهاجرتی و … دارای سطح مشخصی از نمره آیلتس برای واجد شرایط بودن هستند.

آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی آیلتس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ارزیابی دقیق و منصفانه‌ای از دانش شما ارائه دهند. آزمون‌های آیلتس مهارت شما را در 4 بخش اصلی خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن ارزیابی می‌کنند.

سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) همانطور که گفتیم به طور گسترده توسط دانشگاه‌ها و کارفرمایان در سراسر جهان شناخته شده است. دو نسخه از این آزمون وجود دارد که عبارتند از: نسخه آکادمیک و نسخه جنرال (عمومی). در حالی که دانشگاه‌ها به نسخه آکادمیک نیاز دارند، نسخه جنرال توسط برخی ارگان‌های دولتی برای مجوزهای کار و مهاجرت استفاده می‌شوند.

این آزمون 3 ساعت طول می‌کشد و دارای بخش‌های گوش دادن (40 دقیقه)، خواندن (60 دقیقه)، نوشتن (60 دقیقه) و صحبت کردن (11-14 دقیقه) است. نتایج آزمون آیلتس ظرف 13 روز پس از انجام آن تحویل داده می‌شود و به مدت 2 سال معتبر است. بسیاری از دانشگاه‌ها به نمرات بین 6-7 نیاز دارند که معادل B2/C1 در سطوح مهارت CEF است. هزینه شرکت در آزمون آیلتس نیز 240 دلار آمریکا است.

آزمون آیلتس (IELTS)

2. آزمون تافل (TOEFL)

آزمون‌های تافل جهت کمک به دانش‌آموزان برای درک و برقراری ارتباط مؤثر و کارآمد در محیط دانشگاه طراحی شده‌اند. آزمون تافل معمولاً 4 ساعت طول می‌کشد و یک استراحت اختیاری 10 دقیقه‌ای بین آن وجود دارد. آزمون‌های تافل عمدتاً برای دانشجویانی طراحی شده است که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند. آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی تافل از 0 تا 120 درجه بندی می‌شوند.

این آزمون شامل 4 بخش Listening، Speaking، Writing و Reading است. این آزمون‌ها توسط مربیان به صورت آنلاین و ناشناس رتبه بندی می‌شوند و نتایج را به یک سیستم نمره دهی بی طرفانه و منصفانه تبدیل منتقل می‌کند. جالب است بدانید که تافل تنها آزمون زبان انگلیسی است که فناوری هوش مصنوعی را برای دانش‌آموزان ارائه می‌کند.

نمرات آزمون شما به مدت 2 سال از تاریخ نتایج معتبر است، الگوی آزمون همچنین به شما امکان می‌دهد بارها و بارها در آزمون شرکت کنید.

آزمون (TOEFL) یک امتحان شناخته شده است که در کنار آیلتس یکی از دو آزمونی است که معمولاً در دانشگاه‌های آمریکا پذیرفته می‌شود. تافل به طور خاص برای سنجش دانش زبان انگلیسی طراحی شده است. این آزمون 4 ساعت طول می‌کشد. در حال حاضر دو فرمت برای آن وجود دارد که عبارتند از: آزمون مبتنی بر اینترنت (IBT) و آزمون کاغذی تافل (PBT). آزمون مبتنی بر اینترنت به طور کامل بر روی رایانه انجام می‌شود ولی آزمون کاغذی تافل بر روی برگه انجام می‌شود. هر بخش از آزمون تافل دارای 30 امتیاز است که حداکثر امتیاز 120 را رقم می زند.

بسیاری از دانشگاه‌ها به نمرات بین 90 تا 100 نیاز دارند که معادل B2 در سطح مهارت چارچوب مشترک اروپایی (CEF) است. برخی از دانشگاه‌ها نیز در هر بخش علاوه بر حداقل نمره کلی، به حداقل نمره نیز نیاز دارند. هزینه شرکت در آزمون بسته به مکان برگزاری آزمون متفاوت است، اما به طور تقریبی، 200 دلار آمریکا است. این آزمون بیش از 50 بار در سال در تاریخ‌های ثابت برگزار می‌شود.

آزمون تافل (TOEFL)

3. آزمون OET

آزمون انگلیسی شغلی یا OET برای پزشکان مشتاق و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برگزار می‌شود تا از ارتباط کارآمد با بیماران و نیازهای آن‌ها اطلاع پیدا کنند. این آزمون مهارت زبان انگلیسی، شامل وظایف و سناریوهای واقعی است که مهارت‌های ارتباطی و درک دانش آموزان بین المللی را ارزیابی می‌کند.

OET برای 12 حرفه مراقبت‌های بهداشتی مانند دندانپزشکی، پزشکی، فیزیوتراپی، بینایی سنجی، علوم دامپزشکی و چند حرفه دیگر توسعه یافته است. تست‌های OET را می‌توان در یک مرکز آفلاین یا به صورت آنلاین در یک محل آزمون تعیین شده انجام داد. آزمون OET مهارت‌های شنیداری، خواندن، نوشتن و صحبت کردن شما را ارزیابی می‌کند.

همچنین مدرک آن توسط دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا، دبی، نیوزلند و ایرلند مورد قبول بوده و به رسمیت شناخته می‌شود. آزمون OET در مقیاس 0 تا 500 و از A تا E درجه بندی می‌شود.

آزمون OET
آزمون OET

4. آزمون PTE

مدرک آزمون PTE توسط تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات در بریتانیا، استرالیا و نیوزلند به رسمیت شناخته شده است. این آزمون ارزیابی سریع و منصفانه مهارت‌ها را با فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهد. آزمون PTE مهارت شنیداری، خواندن، نوشتن و صحبت کردن شما را در زبان انگلیسی ارزیابی می‌کند.

همچنین این آزمون را می‌توان در هر زمان انجام داد و نتایج معمولاً ظرف 48 ساعت از زمان تکمیل در دسترس هستند. PTE اولین آزمون زبان انگلیسی کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته شده است. تست‌های PTE به صورت جهانی در مراکز مشخص انجام می‌شود.

آزمون PTE
آزمون PTE

5. آزمون CAE

امتحانات کمبریج به اندازه تافل یا آیلتس در سطح جهانی رایج نیست، با این حال اغلب برای پذیرش در دانشگاه‌های بریتانیا مورد نیاز است. گواهی زبان انگلیسی پیشرفته کمبریج (CAE) برای افرادی مناسب است که از قبل درباره انگلیسی خود مطمئن هستند. همانطور که از نام آن پیداست، این یک آزمون پیشرفته است که به عنوان مدرک زبان انگلیسی سطح C1 معادل نمره 7-8 در آیلتس یا 110-120 در تافل پذیرفته شده است.

شرکت در این آزمون چهار ساعت طول می‌کشد و می‌توان آن را حضوری یا بر روی رایانه به صورت مجازی انجام داد. البته توجه داشته باشید که همه مراکز آزمون، هر 2 نسخه را ارائه نمی‌دهند. سؤالات ترکیبی از موارد چند گزینه‌ای، جاهای خالی و … هستند. آزمون اسپیکینگ به صورت حضوری با یک آزمون دهنده دیگر و دو ممتحن انجام می‌شود. یک ممتحن آزمون را انجام می‌دهد در حالی که دیگری شما و آزمون گیرنده دیگر را ارزیابی می‌کند.

آزمون CAE از بخش‌های خواندن زبان انگلیسی (90 دقیقه)، نوشتن (90 دقیقه)، گوش دادن (40 دقیقه) و صحبت کردن (15 دقیقه) تشکیل شده است. شرکت کنندگان در این آزمون می‌توانند نمراتی را در بازه A تا C دریافت کنند. C نمره قبولی است نمرات بین 200-180 گواهینامه پیشرفته C1 را دریافت خواهند کرد.

اکثر دانشگاه‌ها برای پذیرش نیاز به نمره B یا بالاتر دارند. و اگر بخواهید در رابطه با هزینه شرکت در آزمون CAE بدانید، باید بگوییم که حدود 150 یورو هزینه دارد. این آزمون را می‌توان به صورت ماهانه شرکت کرد.

آزمون CAE
آزمون CAE

6. آزمون CPE

آزمون CPE یکی از معتبرترین و تخصصی‌ترین آزمون‌هایی است که برای افراد با سطح زبان بالا برگزار می‌شود. این آزمون که با نام آزمون CPE شناخته می‌شود دارای اعتبار بین‌المللی بوده و در بسیاری از کشورها پذیرفته می‌شود. شرکت در آن 4 ساعت طول می‌کشد و به شکل حضوری یا روی رایانه انجام می‌شود.
همه مراکز آزمون هر دو نسخه را ارائه نمی‌دهند و سوالات ترکیبی از چند گزینه‌ای، پر کردن جاهای خالی و مطابقت دادن هستند. آزمون اسپیکینگ به صورت حضوری با یک آزمون دهنده دیگر و دو ممتحن انجام می‌شود. یک ممتحن آزمون را انجام می‌دهد در حالی که دیگری شما و آزمون گیرنده دیگر را ارزیابی می‌کند.

بخش‌های این آزمون نیز عبارتند از: خواندن زبان انگلیسی (90 دقیقه)، نوشتن (90 دقیقه)، گوش دادن (40 دقیقه) و صحبت کردن (16 دقیقه). شرکت کنندگان در آزمون نمره‌ای از سطح A تا C را کسب می‌کنند که C کمترین نمره قبولی است و کسانی که نمره B یا A را کسب کنند، گواهی مهارت C2 را دریافت خواهند کرد. این گواهینامه و امتیاز منقضی نمی‌شوند.

اکثر دانشگاه‌ها برای پذیرش نیاز به نمره C یا بالاتر دارند و هزینه شرکت در آزمون CPE حدود 150 یورو است. خوب است بدانید که این آزمون تنها 2 بار در سال و در ماه‌های ژوئن و دسامبر برگزار می‌شود.

اگر قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارید و می‌خواهید درباره شرایط، مدارک، نمره و آزمون زبان و… بدانید، توصیه می‌کنیم که به موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان مراجعه نمایید. چرا که این موسسه با بیش از 18 سال سابقه و اعتباری بسیار، آماده ارائه خدمات مهاجرتی به شماست.

آزمون CPE
آزمون CPE

سوالات متداول

از آزمون آیلتس میتوان برای درخواست در همه رشته های تحصیلی استفاده کرد؟

بله. از آزمون‌های آیلتس می‌توان برای درخواست در همه رشته‌های تحصیلی سراسر دانشگاه‌های جهان استفاده کرد.

آزمون CPE چند بار در سال برگزار میشود؟

این آزمون تنها 2 بار در سال و در ماه‌های ژوئن و دسامبر برگزار می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه

آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه 2 آزمون مهم برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزشی ترکیه محسوب می ش...

آزمون تافل (TOEFL) آزمون تافل (TOEFL)

آزمون تافل (TOEFL) برگرفته از سر واژگان Test of English as a Foreign Language به معنای آزمون انگلیسی به عنوان ز...

آموزش زبان فرانسه آموزش زبان فرانسه

آموزش زبان فرانسه در روند مهاجرت تأثیر بسزایی دارد و کمک می کند تا متقاضیان مهاجرت، بتوانن...

نظرات کاربران
Call Now Button