کشور ایتالیا یک شبه جزیره بزرگ می باشد که دارای ساختار داخلی عمدتا کوهستانی است و مانند سایر کشورهای مدیترانه ای، تابستان های گرم و خشک دارد و ماه ژوییه، گرمترین ماه سال است. این کشور دارای آب و هوای بسیار متنوع می باشد. بسیاری از مناطق داخلی کشور ایتایا، شمالی و مرکزی دارای آب و هوای نیمه گرمسیری و مرطوب تا مرطوب اقیانوسی و قاره ای هستند. معمولا آب و هوای کشور ایتالیا با زمستان های سخت و تابستان های گرم همراه است و به طور کلی مناطق ساحلی و بسیاری از مناطق جنوبی دارای آب و هوای مدیترانه ای  هستند. در طول ماه های فصل زمستان، ارتفاعات بالا و شهرهای کوهستانی، اغلب سرد، مرطوب و پوشیده از برف است . مناطق ساحلی کشور ایتالیا دارای زمستان های معتدل و تابستان های گرم و به طور کلی خشک هستند. به طور متوسط درجه حرارت در زمستان در رشته کوه های آلپ صفر درجه سانتی گراد و در سیسیل به ۱۲ درجه سانتی گراد می رسد. دما در فصل تابستان از ۲۰ تا بیش از ۲۵ درجه سانتی گراد متغیر می باشد و شرایط روزهای آفتابی در جنوب متفاوت است. فصل تابستان در سراسر ایتالیا به خصوص در جنوب گرم و مرطوب است در حالی که در مناطق شمالی و مرکزی می تواند رعد و برق قوی تجربه کرد. 

آب و هوای کشور ایتالیا
آب و هوای کشور ایتالیا

شمال کشور ایتالیا، زمستان های سردی دارد که اغلب با برف همراه است برخلاف زمستان های ملایم جنوب کشور، در برخی از مناطق جنوبی در تمام فصل بارش، باران مشاهده نمی شود. رشته کوه های کشور ایتالیا، تاثیر مهمی بر آب و هوا می گذارد، بنابراین با سفر از این شهر به آن شهر ممکن است آب و هوای مختلفی را تجربه کرد. کشور ایتالیا را می توان براساس مختصات جغرافیایی که در آن قرار دارد، به سه ناحیه مختلف آب و هوایی تقسیم کرد که عبارتند از:

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت ایتالیا مقاله ” اقامت در ایتالیا ” را مطالعه بفرمایید.

  • آب  و هوای بخش شمالی: بخش شمالی کشور ایتالیا کمتر تحت تأثیر دریا‌های ایتالیا می باشد و در فصل زمستان آب و هوایی سرد دارد و حتی در ماه‌ های دسامبر، ژانویه و فوریه بارش ‌های سنگین برف رخ می دهد . تابستان‌ های این منطقه از ایتالیا نیز بسیار گرم و مرطوب می باشد.
  • آب و هوای بخش مرکزی ایتالیا: بخش مرکزی ایتالیا در نواحی میان شهرهای بولونیا و رم قرار دارد و تفاوت دمای آن در فصول سرد و گرم سال چندان زیاد نیست، اگرچه ممکن است در این مناطق هم گاهی زمستان ‌های سرد و برفی یا تابستا‌ن‌ های فوق‌ العاده گرم را تجربه کرد.
  •  آب و هوای نواحی جنوبی و جزایر اصلی (سیسیلی و ساردینیا) ایتالیا  : آب و هوا در نواحی جنوبی و جزایر اصلی (سیسیلی و ساردینیا) ایتالیا گرم و خشک است و میزان بارندگی در این مناطق بسیار کم می باشد و در زمان‌ هایی از سال خشکسالی رخ می دهد. در ناحیه‌ جنوبی کشور ایتالیا زمستان ‌ها هیچوقت سرد نیستند و دمای هوای پاییز و بهار تقریبا نزدیک به دمای هوای فصل تابستان در نواحی شمالی و مرکزی می باشد.
  •   آب و هوای کوه‌های آلپ و آپنینی : نواحی کوهستانی را باید یک استثنا در آب و هوای ایتالیا دانست و هوای این مناطق به دلیل ارتفاعی که در آن قرار دارند، سردتر از نواحی دیگر ایتالیا می باشد. کوهستان های آلپ و آپنینی مکان‌ های مناسبی برای اسکی در فصل زمستان و گشت و گذار و کوهنوردی در ماه‌ های فصل تابستان هستند.

در مقاله ” تحصیل در ایتالیا ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در ایتالیا اطلاعات کسب کنید.

آب و هوای کشور ایتالیا
آب و هوای کشور ایتالیا

کشور ایتالیا دارای آب و هوایی معتدل است و فقط در چند ناحیه خاص ، دمای هوا در برخی روزهای تابستانی به بالای ۴۰ درجه‌ سانتی‌گراد یا به زیر ۱۰- سانتی‌گراد در زمستان می ‌رسد. وضعیت آب و هوا در فصول مختلف سال کاملا مشخص است، زمستان‌ سرد، بهار بارانی است اما روزهای آفتابی زیادی هم در این فصل وجود دارد، تابستان‌ گرم و خشک می باشد  و گاهی هم طوفانی، پاییز هوایی ملایم با روزهایی بارانی دارد، اما هیچ‌ گاه سرد نمی‌ شود. در طول تابستان به جز در مناطق کوهستانی بهتر است لباس ‌های سبک پوشیده شود. در فصل زمستان لباس‌ های سبک تا معمولی برای مناطق جنوبی و لباس ‌های گرم برای مناطق دیگر توصیه می‌شود.

آب و هوای کشور ایتالیا  – بهترین ماه‌ های سال برای بازدید از شهرهای مختلف ایتالیا

ماه های آوریل، می و ژوئن، بهترین ماه‌ های سال برای سفر به ایتالیا هستند، زیرا آب و هوا تقریبا در همه جای ایتالیا معتدل است و مزارع و باغ‌ های پر شکوفه صحنه‌ های بسیار زیبایی به مناظر دیدنی ایتالیا می ‌بخشند. ماه های سپتامبر و اکتبر بهترین ماه‌ های سال برای لذت بردن از دمای هوای خوب و هزینه ‌های سفر پایین هستند. بهترین زمان برای سفر به ایتالیا از نظر خرید در پایان هر فصل می باشد.

آب و هوای کشور ایتالیا  – بهترین زمان مناسب برای سفر به ایتالیا از نظر هزینه

به خاطر وجود گردشگران کمتر به غیر از فصل گردشگری ، این فرصت بوجود می آید که از حضور در تمام شهرها کاملا لذت برد و از آنجا که بیشتر افراد ، بومیان شهرهای ایتالیا هستند، سبک زندگی واقعی ایتالیایی را می توان درک کرد. همچنین سفر در چنین زمانی کمک می‌کند که پول کمتری در سفر خرج شود . در واقع بین ماه‌ های آوریل تا اواخر ماه ژوئن و در ماه‌ های سپتامبر و اکتبر، خلوت ‌ترین ماه های سال در ایتالیا هستند. از آنجایی که این ماه ‌ها در تابستان گرم و زمستان سرد ایتالیا قرار ندارند، هوای بسیار دل ‌نشینی را می توان تجربه کرد.

بهترین زمان مناسب برای سفر به ایتالیا از نظر هزینه
بهترین زمان مناسب برای سفر به ایتالیا از نظر هزینه

شما می توانید برای مهاجرت به ایتالیا مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به ایتالیا ” را مطالعه فرمایید.

آب و هوای کشور ایتالیا  – بهترین زمان برای سفر به کشور ایتالیا

کشور ایتالیا یک مقصد خوب برای بازدید در تمام طول سال می باشد اما اگر منحصرا به دنبال زمانی چند روزه برای استراحت هستید، گرمترین و قابل اعتمادترین هوا از آوریل تا ژوئن می باشد که بهترین فصل برای گردشگران محسوب می‌شود. به عبارتی بهترین زمان برای سفر به ایتالیا، بین آوریل تا ژوئن (اواسط فروردین تا اواخر خرداد) می باشد . آن زمان که هوا آفتابی است، بدون این که زیادی گرم باشد. اطراف شهرها پر از گل ‌های بهاری است و توریست ‌های تابستانی هنوز به آن‌جا نرفتند. در ماه ‌های ژوییه و آگوست (تیر و مرداد) بیشتر مردم ایتالیا به این مکان ها می آیند. بیشتر مردم ایتالیا تعطیلات خود را در ماه‌ های جولای و آگوست می‌گذرانند بنابراین قیمت‌ ها و همچنین جمعیت در این ‌ماه‌ ها افزایش پیدا می‌کند که البته گر‌مترین ماه ‌های سال نیز محسوب می‌شوند. اگر فرد ترجیح می دهد در اوج برگزاری بازی‌ های راگبی در این کشور نباشد و البته آب و هوای ملایم را تجربه کند، اواخر سپتامبر تا اکتبر بهترین انتخاب خواهد بود.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

4.5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
آب و هوای کشور لتونی آب و هوای کشور لتونی

آب و هوای کشور لتونی کشور لتونی ، کشوری اروپایی است که در کنار دریای بالتیک قرار دارد . این ک...

آب و هوای کشور بلژیک آب و هوای کشور بلژیک

آب و هوای کشور بلژیک کشور بلژیک ، کشوری مستقل در اروپای غربی می باشد که از سه جامعه (فنلاندی ...

آب و هوای کشور بلغارستان آب و هوای کشور بلغارستان

آب و هوای کشور بلغارستان کشور بلغارستان ، کشوری زیبا و دیدنی در شرق دریای سیاه است که با کوه...

نظرات کاربران
nazanin

خوبه

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button