بورسیه به دریافت کننده بورس تحصیلی گفته می شود. گاها بطور اشتباه به بورس تحصیلی “بورسیه” می گویند که واژه اشتباهی است.
در حالت کلی بورس تحصیلی کمک هزینه‌ ای است که دانشگاه‌ ها و مراکز علمی دانشجویان منتخب اعطا می‌کنند.این بورس‌ ها معمولاً برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکترا) در نظر گرفته می‌شود. امروزه یکی از راه‌های تامین نیروی انسانی در کشورهای توسعه یافته (که معمولاً با کاهش جمعیت نیز روبرو هستند) اعطای بورس تحصیلی است. مهم‌ترین این بورس ها، بورس تحصیلی اراسموس ماندوس، IPRS SINGA،DAAD و … می باشد.
توجه داشته باشید که مهمترین فاکتور در جهت اخذ بورس تحصیلی مقالات علمی بین المللی ( سابقه تحقیقاتی و پژوهشی) دانشجویان است.

معمولا دانشجویان تحصیلات تکمیلی ( فوق لیسانس و دکتری ) در بیشتر موارد میتوانند از بورس تحصیلی استفاده کنند و در دوره لیسانس به طور محدود میتوان از بورس تحصیلی استفاده کرد.

کمک هزینه تحصیلی در دوره های تحصیلات تکمیلی به صورت مختلف به دانشجویان اعطا می شود که در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. کمک هزینه های تحصیلی به شکل ها و با اسم های مختلفی به دانشجویان اعطا می گردد که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

بورسیه و یا Fellowship

  • همان طور که در ابتدا توضیح دادیم بورس های تحصیلی داری انواع مختلفی می باشد که از طرف دانشگاه یا موسسات خیریه یا شرکت ها و یا حتی موسسات خارج از دانشگاه به منظور تشویق در اختیار دانشجویان منتخب و با استعداد قرار می گیرد. البته تعداد بورس ها محدود می باشد . خصوصیت اصلی بورس ها این است که دانشجو در قبال دریافت کمک هزینه نیازی به کار کردن ندارد و به طور خلاصه باید بگوییم که این کمک هزینه به صورت بلا عوض به دانشجو داده می شود . معمولاً برای کسب بورسیه نمره GRE و معدل دوران لیسانس و فوق لیسانس و توصیه نامه های اساتید و هم چنین نمره آیلتس یا تافل بسیار مهم می باشد. این موارد معمولاً توسط دانشگاه بررسی می شود و طبیعتا درخواست های زیادی به دانشگاه ها ارائه داده می شود.

دستیار تدریس و یا Teaching Assistantship ) TA )

  • در این حالت دانشجو به عنوان کسی است که به استاد در تدریس کمک میکند. این کمک در تدریس یک دوره درسی و یا تدریس در آزمایشگاه میتواند باشد. وظیقه کسی که TA است کمک به دانشجویان در یادگیری دروس ، اداره جلسات هفتگی و همین طور نمره دادن و یا تصحیح اوراق می باشد . البته TA شدن برای دانشجویان بسیار مهم می باشد . زیرا هم به دوره ای که تدریس می کنند تسلط بیشتری پیدا میکنند و هم توانایی تدریس آنها بیشتر می شود و هم چنین تسلط به زبان انگلیسی آنان نیز بهتر می شود.
بورسیه تحصیلی

 دستیار تحقیق و یا Research Assistantship

  • دستیار تحقیق و یا Research Assدر موارد بسیاری اساتید از طریق تعریف پروژه های تحقیقاتی بویژه در رشته های مهندسی و بیولوژی بودجه ای کسب می کنند که قسمتی از این بودجه به دانشجویان فوق لیسانس یا دکترا بعنوان RA تعلق می گیرد.
  • نحوه اخذ کمک هزینه تحصیلی برای دوره های فوق لیسانس یا دکتری
  • نحوه اخذ کمک هزینه برای دوره های فوق لیسانس و دکتری در دانشگاه ها متفاوت بوده و بستگی به رشته، دانشگاه محل تحصیل و گروه تحصیلی (Department) دارد. با این حال معمولا کمک هزینه های تحصیلی به صورت زیر به دانشجویان پرداخت می گردد.
  • دانشجویان در هنگام ارسال تقاضای پذیرش اعلام می نمایند که خواهان دریافت کمک هزینه هستند. دانشگاه با بررسی پرونده شرایط دانشجو را برای دریافت کمک هزینه مورد بررسی قرار داده و میزان کمک هزینه و شرایط آن را در برگه پذیرش اعلام می کند. این اطلاعات ممکن است به صورت حداقل مبلغ کمک هزینه تضمینی از سوی دانشگاه (مثلا۱۲ هزاردلاردرسال)، زمان (حداکثر ۴ سال) وشرط معدل (معدلA) باشد. این کمک هزینه ها معمولا به صورت TA و یا ترکیبی از TA، RA، Felowship، Grant است.
  • در برخی از دانشگاه ها یا بعضی رشته ها، اساتید دارا ی وجه هایی تحقیقاتی برای پروژه های خود هستند و باید بخش از این بودجه را به دانشجویان خود بعنوان RA پرداخت نمایند (مانند بسیاری از رشته های مهندسی) . از سوی دیگر دانشجویان باید در هنگام پذیرش یا تماس با اعضای هییت علمی دانشکده به دنبال یک استاد راهنما (Supervisor) باشند. در صورتی که استاد راهنما شرایط علمی و علایق تحقیقاتی دانشجو را قبول کند و بودجه نیز داشته باشد، دانشجو را تایید کرده و به دانشکده اعلام می کند. مبلغ این کمک هزینه بستگی به بودجه استاد راهنما وشرایط متقاضی دارد.
  • دانشجویان پس از پذیرش و شروع تحصیل در ترم های دوم و یا سال دوم به بعد می توانند برای دریافت بورس از موسسات داخل دانشگاه (مانند گروه های تحقیقاتی) و یا مراکز خارج دانشگاه (مانند مراکز غیر انتفاعی و یا مووسسات دولتی) بورس بگیرند. در این نوع بورسیه ها رشته تحصیلی، موضوع تحقیق و عملکرد تحصیلی دانشجو بسیار مهم است.

دانشجویان باید توجه کنند که در برخی دانشگاه ها ، دانشجو ممکن است از تمامی شیوه های بالا واجد شرایط گرفتن کمک هزینه باشد. با این حال چنانچه مجموع دریافتی از مبلغ خاصی بالاتر رود ممکن است دانشگاه یکی از کمک هزینه ها را کاهش و یا قطع کند. به عنوان مثال چنانچه دانشجو دارای TA باشد و بعد از آن با یک استاد به عنوان RA شروع به کار کند، مبلغ TA خود به خود از سوی دانشگاه و یا دانشکده کاهش می یابد.

همانطور که گفته شد باید توجه داشته باشید که مهم ترین فاکتور در جهت اخذ بورسیه تحصیلی مقالات علمی بین المللی ( سابقه تحقیقاتی و پژوهشی ) دانشجویان است.

جهت کسب اطلاعات یبشتر می توانید با مشاورین آنلاین ما ارتباط برقرار کنید و یا با شماره تلفن شرکت آتیه آفرینان ایرانیان تماس برقرار کنید تا هر سوال و مشکلی که در رابطه با تحصیل و یا اقامت در اروپا دارید را مطرح نمائید تا به بهترین شکل شما را راهنمایی کنیم. منتظر شما دوستان عزیز هستیم.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا

کشور کانادا در آمریکای شمالی واقع شده است که با توجه به وسعت بالای این کشور هر سال مهاجران ز...

تحصیل پزشکی در قبرس تحصیل پزشکی در قبرس

کشور قبرس از نظر علمی در تمامی رشته های تحصیلی به خصوص رشته های پزشکی و دندان پزشکی پیشرفت ه...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
فیروزه ترکی

با سلام متقاضی سفر به انگلیس یا کانادا در دوره پستاک یا همان RA هستم فارغاتحصیل دکترای شیمی با معدل 19.02 و 4 مقاله ISI دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

شیوا ساریخانی

با سلام جهت کسب اطلاعات با موسسه آتیه آفرینان ایرانیان تماس حاصل نمایید تا بهترین پیشنهادها برای تحصیل در کانادا یا تحصیل در انگلستان بر اساس شرایط شما اعلام بشود. شماره تماس : ۰۲۱۲۲۲۲۶۷۷۷ موفق باشید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button